
Vogn 7 var kjørbar sist jeg kjørte den


Når du kommer inn i disse vognene er det som å komme inn i en Høka - men kjøremessig er de helt annerledes (men lik vognene 5/6).
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Da trur jeg at jeg skal ta med meg et eks når jeg kommer dit til fredag!BaardB skrev:Høka-boken finnes å kjøpe ennå, f.eks på Skoldenæsholm![]()
Vogn 7 var kjørbar sist jeg kjørte den, men etter det har noen demontert en motor uten å notere hvordan delene satt sammen
. Jeg aner ikke om de har kommet i "mål" - et siste alternativ var å demontere ennå en motor for å se hvordan det skal være...
Når du kommer inn i disse vognene er det som å komme inn i en Høka - men kjøremessig er de helt annerledes (men lik vognene 5/6).
I Stockholm er det billig å boSpårvagnsmicke skrev:Ur spår: Men så tjänar ni ju gott också...Andy skrev: Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!
För norrmännen kanske Stockholm är rena paradiset. Ur svenskt perspektiv är Stockholm dyrt att leva i. Både bostäder och mat kostar på. I Göteborg finner man inte landets billigaste bostäder, men väl den billigaste matkassen. Så för ett sexpack Ringnes borde du lätt kunna leva i stan minst en månadBaardB skrev: I Stockholm er det billig å boEn uke i Sveriges hovedstad bruker å koste meg en 6-pack norsk øl og en kilo med norsk melkesjokolade
![]()
Og det er en kjempefin by - anbefales like mye som Høka-boka
/Baard
Det går ganska så bra.Andy skrev:
Hvordan gikk det da å koble sammen M25 og M29 når M29 har trykkluftsystem, tenkte da siden de kansje har noe forsjellig bremsesystem!
Andreas
Aha. Kanske förklarar varför det ofta rycker gott i andravagnen vid uppstart. Kommer ihåg att man för ett några år sedan multipelkopplade strikt inom typerna. Bara M28-M28 och M29-M29 alltså. Gissar vilt att någon inom Spårvägen då var trött på det Björn förtäljde oss ovan.Björn J. skrev:Men det finns vissa problem när man kopplar samman M28 och M29.
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till, men den ena vagnen vill koppla upp fortare och eventuellt vill den andra vill koppla ned långsammare... eller tvärtom... En förare som är medl. i SSR tyckte att det var bäst att ha M29:an först i tåget.
Bj.
Jo du har rätt ur passagerarsynpunkt, men en dörr är en förhållandevis liten skillnad om man ser till helhetenAnonymous skrev:Jag menade mest att M29 har en automatisk utgångsdörr bak, vilket ju varken M25 eller M28 har.TonyM skrev:Tvärtom - M28 skiljer sig mer från M25 och M29 än vad de båda andra skiljer sig.Börje Ståhlman skrev:Man borde åtminstonde spara en M29. De skiljer sig ju mer utseendemässigt från M25 än M28 gör.
M25 och M29 är i princip samma teknik med den skillnaden att M29 har andra boggier samt tryckluftbromssystem.
/BÖRJE S
Ja go förmidda då...Spårvagnsmicke skrev:
Aha. Kanske förklarar varför det ofta rycker gott i andravagnen vid uppstart. Kommer ihåg att man för ett några år sedan multipelkopplade strikt inom typerna. Bara M28-M28 och M29-M29 alltså. Gissar vilt att någon inom Spårvägen då var trött på det Björn förtäljde oss ovan.
/Michael (som säger gonatt)
Nej, går man bara hemma får man nöja sig med 6000....Andy skrev:Ikke alle.....................Spårvagnsmicke skrev:Ur spår: Men så tjänar ni ju gott också...Andy skrev: Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!
Andreas
Fast å andra sidan (Ryggen från norrmännens perspektiv)BaardB skrev:Det er jo ikke dårlig med 6000,- for ikke å gjøre noenting! Kanskje jeg skal slutte å jobbe?Bussmicke skrev:Nej, går man bara hemma får man nöja sig med 6000....Andy skrev:Ikke alle.....................
Andreas
undrar Baard
Om du står till arbetsmarknadens förfogande har du inget som heter fritid, all tid är arbetssökartid - hårddrar du det så får du inte, men om du gör vad du kan för att skaffa ett arbete så är det knappast någon som bryr sig om du pysslar lite. Regeln finns för att man skall kunna komma åt sådana som väljer att gå på A-kassa och sedan lägger all sin tid på att rusta upp gamla flygmaskiner utan ersättning...BaardB skrev:HvaFår ikke arbeide ideelt? Hva f... har Arbetsmarknadsetaten med hva jeg gjør på min fritid - for selv om man ikke har arbeide skal man jo ikke være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Eller er det en ny svenskevits på gang...