Den sista M21:an

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Høka-boken finnes å kjøpe ennå, f.eks på Skoldenæsholm :!:

Vogn 7 var kjørbar sist jeg kjørte den :lol: , men etter det har noen demontert en motor uten å notere hvordan delene satt sammen :o . Jeg aner ikke om de har kommet i "mål" - et siste alternativ var å demontere ennå en motor for å se hvordan det skal være...

Når du kommer inn i disse vognene er det som å komme inn i en Høka - men kjøremessig er de helt annerledes (men lik vognene 5/6).
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Andy skrev: M23, M25 og HØKA skal ihvertfall alle ha MBL10 motorer!
Malmø og Stockholmsvognene veit jeg ikke noe om her!

Andreas
En motortyp som vi också hittar i våra kära M29.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:Høka-boken finnes å kjøpe ennå, f.eks på Skoldenæsholm :!:

Vogn 7 var kjørbar sist jeg kjørte den :lol: , men etter det har noen demontert en motor uten å notere hvordan delene satt sammen :o . Jeg aner ikke om de har kommet i "mål" - et siste alternativ var å demontere ennå en motor for å se hvordan det skal være...

Når du kommer inn i disse vognene er det som å komme inn i en Høka - men kjøremessig er de helt annerledes (men lik vognene 5/6).
Da trur jeg at jeg skal ta med meg et eks når jeg kommer dit til fredag!

Har man ikke noen fabrikktegninger på vogna slik at man kunne sett hvordan motoren satt?

Uansett, etter det jeg har skjønt, så er det en del å digge når jeg får kommet meg til Trondheim!
Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!

Andreas
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Andy skrev: Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!
Ur spår: Men så tjänar ni ju gott också...
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Spårvagnsmicke skrev:
Andy skrev: Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!
Ur spår: Men så tjänar ni ju gott också...
Ikke alle.....................

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Spårvagnsmicke skrev:
Andy skrev: Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!
Ur spår: Men så tjänar ni ju gott också...
I Stockholm er det billig å bo :!: En uke i Sveriges hovedstad bruker å koste meg en 6-pack norsk øl og en kilo med norsk melkesjokolade :)
Og det er en kjempefin by - anbefales like mye som Høka-boka :!:


/Baard
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

BaardB skrev: I Stockholm er det billig å bo :!: En uke i Sveriges hovedstad bruker å koste meg en 6-pack norsk øl og en kilo med norsk melkesjokolade :)
Og det er en kjempefin by - anbefales like mye som Høka-boka :!:

/Baard
För norrmännen kanske Stockholm är rena paradiset. Ur svenskt perspektiv är Stockholm dyrt att leva i. Både bostäder och mat kostar på. I Göteborg finner man inte landets billigaste bostäder, men väl den billigaste matkassen. Så för ett sexpack Ringnes borde du lätt kunna leva i stan minst en månad :lol:. Och så är det en mycket kjempefinare by än Stockholm på köpet.


/Michael
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Andy skrev:
Hvordan gikk det da å koble sammen M25 og M29 når M29 har trykkluftsystem, tenkte da siden de kansje har noe forsjellig bremsesystem!

Andreas
Det går ganska så bra.
M25 och M29 lär har gått smärtfritt.
Men det finns vissa problem när man kopplar samman M28 och M29.
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till, men den ena vagnen vill koppla upp fortare och eventuellt vill den andra vill koppla ned långsammare... eller tvärtom... En förare som är medl. i SSR tyckte att det var bäst att ha M29:an först i tåget.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Spårvagnsmicke skrev:Så för ett sexpack Ringnes borde du lätt kunna leva i stan minst en månad :lol:. Och så är det en mycket kjempefinare by än Stockholm på köpet.


/Michael
Hmmm - hvilken standard tilbys til den latterlige prisen :?
Og Göteborg er ikke finere enn Stockholm 8)
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

BaardB skrev:
Hmmm - hvilken standard tilbys til den latterlige prisen :?
Og Göteborg er ikke finere enn Stockholm 8)
Jodå, vi har iallafall snyggare spårvagnar... som vissa tycker liknar "Dräktiga märrar med underbett"...
Och så har vi ju M1 15 och 208... och "Mäte-Marit"...

8) Bj.
Vadå jag dyster?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Björn J. skrev:Men det finns vissa problem när man kopplar samman M28 och M29.
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till, men den ena vagnen vill koppla upp fortare och eventuellt vill den andra vill koppla ned långsammare... eller tvärtom... En förare som är medl. i SSR tyckte att det var bäst att ha M29:an först i tåget.

Bj.
Aha. Kanske förklarar varför det ofta rycker gott i andravagnen vid uppstart. Kommer ihåg att man för ett några år sedan multipelkopplade strikt inom typerna. Bara M28-M28 och M29-M29 alltså. Gissar vilt att någon inom Spårvägen då var trött på det Björn förtäljde oss ovan.


/Michael (som säger gonatt)
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

snyggare = styggere?
Men 208 liker jeg - det er nesten som å kjøre Gråkallbanens vogntype fra 1924 (vogn3 er bevart).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:
TonyM skrev:
Börje Ståhlman skrev:Man borde åtminstonde spara en M29. De skiljer sig ju mer utseendemässigt från M25 än M28 gör.
Tvärtom - M28 skiljer sig mer från M25 och M29 än vad de båda andra skiljer sig.

M25 och M29 är i princip samma teknik med den skillnaden att M29 har andra boggier samt tryckluftbromssystem.
Jag menade mest att M29 har en automatisk utgångsdörr bak, vilket ju varken M25 eller M28 har.

/BÖRJE S
Jo du har rätt ur passagerarsynpunkt, men en dörr är en förhållandevis liten skillnad om man ser till helheten :lol:

Det finns större synbara skillnader. Om du tittar på linjenummerlådan fram och bak så ser du att dess tak sluttar utför på M28 och uppför på M29
Det är också synliga skillnader på blixtavledningssystemen, M28 har en stor porslinsattiralj på taket, M29 har en mindre.

Skyltskåpen kan dock variera, jag vet att 716 ur det perspektivet kommer att lura de flesta att den skulle vara M29, men detta beror på att den är försedd med M25 front och akter. Vilken vagn som aktern är ifrån vetes ej, men fronten kommer från 610. Möjligen finns det även ytterligare någon M28 med samma "sjuka" men det törs jag inte skriva under på.

Utöver detta så är det stor skillnad på uppkopplingssystem m.m. M25 och M29 har ett stort antal gemensamma reservdelar, något man råkade komma på när man sålt ut M25....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Andy skrev: Har man ikke noen fabrikktegninger på vogna slik at man kunne sett hvordan motoren satt?

Andreas
Man har demontert innholdet i motorhuset :?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Spårvagnsmicke skrev:
Aha. Kanske förklarar varför det ofta rycker gott i andravagnen vid uppstart. Kommer ihåg att man för ett några år sedan multipelkopplade strikt inom typerna. Bara M28-M28 och M29-M29 alltså. Gissar vilt att någon inom Spårvägen då var trött på det Björn förtäljde oss ovan.


/Michael (som säger gonatt)
Ja go förmidda då...

Ledsen att inte kunna förklara exakt hur det är, men "någonting åt det hållet" iallallfall så förklarar det varför det rycker i den bakre såväl som den främre vagenen emellanåt.

Sedan kan de ju bero på andra orsaker också, som exempelvis den "mänskliga faktorn".

Jag hade för en liten tid sedan det tvivelaktiga nöjet att åka med en singel pedalvagn tillsammans med bara ett fåtal andra resernärer och en "mänsklig faktor" eller snarare en omänsklig sådan...

Som trots att hon kört pedalvagn i flera år (vilket hon påtalade för en irriterad resernär, som klagade) uppenbarligen var ovän med denna M29:as upp och nedkopplingsysten (=pedalerna). Ovän var hon också med TX (=ledningscentralen) då hennes samtal med denna "myndighet" över radion också gjordes offentlig genom vagnens inre högtalare och hennes kraftfulla stämma så upplevdes denna konversation väldigt underhållande av passagerarna. Glada tillrop som "på dom bara" etc kom från en något ditingerad herre från samhällets utkanter (läs "a-lagare").
Denne supporter till föraren blev barskt ombedd att lämna vagnen på Brunnsparken, då han inte åtlydde detta råd såg föraren till att "Bröderna Grip" eller den statliga ordningsmakten avhyste densamme vid Olskorokstorget, men några minuters försening som följd.
Men även detta upplevdes som extra underhållning av resterande resernärer denna måndagsförmiddag.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Andy skrev:
Spårvagnsmicke skrev:
Andy skrev: Det største problemet for meg er at overnatting er noe dyrt her i dette landet!
Ur spår: Men så tjänar ni ju gott också...
Ikke alle.....................

Andreas
Nej, går man bara hemma får man nöja sig med 6000....
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Bussmicke skrev:
Andy skrev:Ikke alle.....................

Andreas
Nej, går man bara hemma får man nöja sig med 6000....
Det er jo ikke dårlig med 6000,- for ikke å gjøre noenting! Kanskje jeg skal slutte å jobbe?

undrar Baard
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

BaardB skrev:
Bussmicke skrev:
Andy skrev:Ikke alle.....................

Andreas
Nej, går man bara hemma får man nöja sig med 6000....
Det er jo ikke dårlig med 6000,- for ikke å gjøre noenting! Kanskje jeg skal slutte å jobbe?

undrar Baard
Fast å andra sidan (Ryggen från norrmännens perspektiv)
så får man här i landet om man "Står till Arbetsmarknadens förfogande"
(Dvs är utan arbete)

Inte: Arbeta ideellt
Inte: Resa i annat syfte än att söka jobb

För om man gör en "nöjesresa över en helg" så står man inte till arbetsmarknadens förfogande just då och därmed får man under den tiden indragen A-kassa eller annat ekonomiskt stöd.

Samma sak gäller ju om man arbetar ideellt, fast det går ju att sköta ett idellt arbete ganska snyggt om man nu vill gå på soc och få medel därifrån....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Arbetsmarknadens

Inlägg av BaardB »

Hva :?: Får ikke arbeide ideelt? Hva f... har Arbetsmarknadsetaten med hva jeg gjør på min fritid - for selv om man ikke har arbeide skal man jo ikke være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Eller er det en ny svenskevits på gang... 8)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Arbetsmarknadens

Inlägg av 2763 »

BaardB skrev:Hva :?: Får ikke arbeide ideelt? Hva f... har Arbetsmarknadsetaten med hva jeg gjør på min fritid - for selv om man ikke har arbeide skal man jo ikke være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Eller er det en ny svenskevits på gang... 8)
Om du står till arbetsmarknadens förfogande har du inget som heter fritid, all tid är arbetssökartid - hårddrar du det så får du inte, men om du gör vad du kan för att skaffa ett arbete så är det knappast någon som bryr sig om du pysslar lite. Regeln finns för att man skall kunna komma åt sådana som väljer att gå på A-kassa och sedan lägger all sin tid på att rusta upp gamla flygmaskiner utan ersättning...

Meningen är ju inte att A-kassan skall finansiera fritidssysselsättningar utan det är ett sätt att den arbetssökande skall ha det drägligt medan han eller hon skaffar ett nytt jobb.

Men om du söker så gott du kan så är det givetvis ingen som tar a-kassan (eller annan ersättning) ifrån dig om du lägger lite tid i en ideell förening.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar