Sida 2 av 3

Postat: söndag 15 maj 2005 18:56
av Slagpåse
Måsta ha vart dig Nautica eller månde det vara mig :roll:

Postat: söndag 15 maj 2005 19:02
av Nautica
Slagpåse skrev:Måsta ha vart dig Nautica eller månde det vara mig :roll:
:(

Postat: söndag 15 maj 2005 20:04
av Stefan
Dimman kanske lättar om man frågar...

Vad finns det egentligen för giltiga skäl till att få köra enbart M31? Måste man ha läkarintyg, eller kan man välja vagn bara så där? Finns det förare som bara kör M31 eller är det en myt? Och hur många är det isåfall?

Vänliga hälsningar

Stefan

Postat: söndag 15 maj 2005 20:26
av Slagpåse
Använd denna emminenta funktion SÖK

Så kan du läsa denna tråd om din fråga: GS-förare

Postat: söndag 15 maj 2005 20:55
av Nautica
Stefan skrev:Dimman kanske lättar om man frågar...

Vad finns det egentligen för giltiga skäl till att få köra enbart M31? Måste man ha läkarintyg, eller kan man välja vagn bara så där? Finns det förare som bara kör M31 eller är det en myt? Och hur många är det isåfall?

Vänliga hälsningar

Stefan

Alla kör Allt. Endast i yttersta fall förekommer "förbehåll" då man av ena eller andra anledningen tvingas till en viss typ - läkarintyg och mycket goda skäl krävs, och då endast tidsbegränsat.

Postat: måndag 16 maj 2005 22:42
av Harald
Stefan skrev:Dimman kanske lättar om man frågar...

Vad finns det egentligen för giltiga skäl till att få köra enbart M31? Måste man ha läkarintyg, eller kan man välja vagn bara så där? Finns det förare som bara kör M31 eller är det en myt? Och hur många är det isåfall?

Vänliga hälsningar

Stefan
Naturligtvis kan man inte välja vagn. Det är vagnhallspersonalen som bestämmer vilken vagn som ska gå i ett visst omlopp (utifrån givna riktlinjer). Den planeringen sker under kvällen och natten, så att när förarna kommer på morgonen är allt bestämt.

En del har tydligen också ont av att förarna sitter skyddade i en hytt. De kan ju ta och läsa den här artikeln i GP: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=216001

Postat: tisdag 17 maj 2005 9:46
av Mikael Karlsson
Ta bort all nattrafik med spårvagn och buss i Göteborg. Och låt det vara så under något år.
Tror ingen vill gå från avenyn till Bergsjön, eller Länsmansgården t.ex. Återstår sedan att se om någon fattade galoppen. Att den som vill bråka får inte åka :!:
Tyvärr drabbas även de skötsamma. Men då kanske samhället vaknar upp. För många gånger kan de skötsamma känna igen någon som inte är det.

Mikael

Postat: tisdag 17 maj 2005 10:04
av Nautica
Vem har ont av att lokföraren sitter i en egen hytt, helt utan insyn?
Vad spelar det för roll?

Postat: tisdag 17 maj 2005 10:15
av Slagpåse
Vill lägga in en brasklapp angående indragning av nattrafiken, Vi har nästan lika mkt hot/våld på kvällarna som på nätterna så Vi kanske skulle ställa trafiken redan kl 2000?? Nä just det ingen bra lösning det heller.

Jag tror på utegångsförbud för mindreåriga efter t ex 2000 utan föräldrars sällskap, dom "vuxna" idioterna kommer Vi ju tyvärr inte runt, dock skulle det hjälpa med större polisinsatser mot dessa i hela samhället.

Postat: tisdag 17 maj 2005 10:19
av Nautica
Bra att denna fråga verkligen är på tapeten igen!

Postat: tisdag 17 maj 2005 10:47
av Mikael Karlsson
Slagpåse skrev:Vill lägga in en brasklapp angående indragning av nattrafiken, Vi har nästan lika mkt hot/våld på kvällarna som på nätterna så Vi kanske skulle ställa trafiken redan kl 2000?? Nä just det ingen bra lösning det heller.

Jag tror på utegångsförbud för mindreåriga efter t ex 2000 utan föräldrars sällskap, dom "vuxna" idioterna kommer Vi ju tyvärr inte runt, dock skulle det hjälpa med större polisinsatser mot dessa i hela samhället.
Jag säger inte att det skulle fungera att ställa in nattrafiken. Men en idé värd att pröva. Det kanske blir en liten väckarklocka för några?!

De som bråkar och hotar på kvällen, kanske inte längre får någon anledning att ta sig till city. Om det nu inte finns några spårvagnar hem på natten.

Det där med utegångsförbud låter bra. Men som du vet är vi i Sverige. Och här läser de minderåriga upp rättigheterna för de vuxna!

Postat: tisdag 17 maj 2005 11:07
av Barre
Jag vill absolut inte låta som jag förringar de problem som finns, jag vill bara förstå dem, så jag frågar helt frankt;

Hur hotar man en spårvagnsförare? Sitte inte de relativt innmurade? (eller snarare, hur stor är risken för fysiskt våld)
Jag förstår självklart att situationen är ohållbar och att även våld som ej är fysiskt är mycket skrämmande och påfrestande, men jag bara undrar?

Vore det, om det inte vore så förbannat dyrt, en ide att sätta pansarglas istället för plexi, med 2-vägsradio samt vändbar betalningsbricka?

Postat: tisdag 17 maj 2005 13:08
av Nautica
Barre skrev:Jag vill absolut inte låta som jag förringar de problem som finns, jag vill bara förstå dem, så jag frågar helt frankt;

Hur hotar man en spårvagnsförare? Sitte inte de relativt innmurade? (eller snarare, hur stor är risken för fysiskt våld)
Jag förstår självklart att situationen är ohållbar och att även våld som ej är fysiskt är mycket skrämmande och påfrestande, men jag bara undrar?

Vore det, om det inte vore så förbannat dyrt, en ide att sätta pansarglas istället för plexi, med 2-vägsradio samt vändbar betalningsbricka?
Risken för våld kan som sagt läsas här http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=216001 !
Det förekommer ofta att förare blir hotade på ena eller andra viset. Rån förekommer. Fysiskt våld förekommer.
Utöver detta, förekommer daglig förnedring av ena eller andra slaget, av typ glåpord, obscena tecken, kommentarer, spott loskor, stenkastning mm mm mm.

De flesta fall där föraren blir fysiskt attackerad/rånad är då denna tvingas lämna hytten för toa besök, manuell läggning av växel, återställande av nödbroms och dyl.
Nu vet vi att det är såhär, och kan om en mer optimera våra beslut och åtaganden.

Jag kan t.ex. välja att Inte själv återställa nödbroms, utan istället tillkalla trafikledare. Självfallet blir väntetiden längre, passagerarna blir lidande. Måhända, kommer de som utför sabotagen med tiden då också förstå, att det inte är Vi som blir lidande, utan de passagerare som blir försenade och får vänta. Må hända kommer kontra trycket skapa en förändring om alla är konsekventa på detta område!?

(Nu handlade denna tråg egentligen om sura förare (!?). Är det nu så att vi verkligen alla är så förbannat sura, kanske inlägget ovan förklarar en liten del av det som skulle kunna vara en hel sanning. Men som tidigare nämnts, så tror jag att de som mest tjatar om sura förare, själva inte är så otroligt glada och trevliga. Alt. mindre posetiva.)

Postat: tisdag 17 maj 2005 14:21
av Barre
För att som nautica påpekar återgå till tråden;

Kom just hem, åkte L9 till gamlestadstorget, och hade äran att åka med en riktigt grinig förare (inte för att det stör mig, alla kan ju ha en dålig dag, men roligt var det!)

Åkte från Järntorget som alltid åkandes längst fram i främre vagnen, satt och lyssnadepå musik, vid Hagakyrkan sa föraren till i högtalarna; -"Stäng av den där musiken, det är inte alla som vill lyssna!" Oj, pinsamt tänkte jag, slog av spelaren, var förvånad, brukar anpassa volymen så att inget hörs ut, vet själv hur störande det är.

Hur som helst. Satt nu med avsängd spelare, det var lungt i vagnen och knäpptyst.
Vid Grönsakstorget slänger damen som förde vagnen upp dörren och mer skrek än sa; "Stäng av musiken, den är skitstörande!!!"

Killen som satt brevid mig invände då att det i vagnen inte hördes ett ljud, då stängde hon förargat dörren och körde vidare.

Någon som har någon kreativ förklaring på vad hon hörde? Innre röster?

Postat: tisdag 17 maj 2005 14:33
av Nautica
Ja, ingen kan ju svara för någon annans beteende. Det får föraren själv stå för.
Jag har inte till syfte att försvara hela kåren. Det finns förare som borde tänka till både en och en tredje gång. Så är det.

Nej, jag kan inte förklara det du undrar över, och finner heller ingen anledning till det.
Du skulle kanske frågat själv vid tillfället!

Hur var färden annars? Bekväm, säker, i tid, fullbordad?

Postat: tisdag 17 maj 2005 14:39
av Barre
Nja, tänkte fråga henne, men hon hade en minst sagt hetsk min, så jag tänkte att jag kunde bespara henne en näsvis passagerare som skall ställa dumma frågor, det får hon nog tillräckligt med som det är.

Färden gick för övrigt mycket säkert och bra, kom i tid, inga hårda inbromsningar, o ser man till komiken man fick på köpet så var det nog den bästa turen på länge. Annars sitterman ju bara där och hänger.

Postat: tisdag 17 maj 2005 16:23
av Fredrik E
Precis det handlar om.
Du märker inget när du åker med vagnen/bussen för något ut över det vanliga händer och man noterar det man vill och då T.ex. när en förare ryter till.
Man sitter och bara och löser världsproblem på resan(iallafall jag :wink: ) och märker inte det runt omkring.

Så länge man ser det hela ur sin egen synvinkel hela tiden kan man aldrig få den upplevelsen andra har genom att försöka förstå varför folk gör som dom gör.

Postat: tisdag 17 maj 2005 17:07
av PM
När det gäller bussförare är vissa utvalda av GS att enbart köra nya fordon. Skulle vilja se unga förare köra 600-bussarna - det tror jag aldrig har hänt.

Nää, det ska se "snyggt ut"...

Postat: tisdag 17 maj 2005 17:18
av Coppas
PM skrev:När det gäller bussförare är vissa utvalda av GS att enbart köra nya fordon. Skulle vilja se unga förare köra 600-bussarna - det tror jag aldrig har hänt.

Nää, det ska se "snyggt ut"...
Alltså, både 1 april såväl som 1 maj har väl redan passerat...eller?!?!?! :P :twisted: I verkliga livet kan man inte välja vagn i någon direkt omfattning. I alla fall inte på SL-garagen. När man 'prickar' så får man sig normalt tilldelat en vagnindivid, punkt slut. Denna fördelning baseras då på de krav och behov som linjen/tjänsten ställer, men även på vad som finns klart och tillgängligt på ramperna. Med en sannolikhet gränsande till 100% torde även GS tillämpa samma system. Allt annat vore mycket underligt för att uttrycka det milt.

Mvh // Nico

Postat: tisdag 17 maj 2005 17:48
av Nautica
PM skrev:När det gäller bussförare är vissa utvalda av GS att enbart köra nya fordon. Skulle vilja se unga förare köra 600-bussarna - det tror jag aldrig har hänt.

Nää, det ska se "snyggt ut"...
Spårvagn som buss - vad är detta nu för intresse i Vad man kör och inte kör? Vad spelar det för roll?