SL's reseplanerare eller bättre
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- aik_putte
- Kontakt:
Jag kommer nog bara lita på den när jag vet att det inte finns många hållplatser nära där jag ska stiga av men här hemma så har jag 2 hållplatser nära men det går olika bussar från dom men SL föreslog inte någon av dom så jag kommer inte lita på dom på den punkten.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Det är ju som sagt var en testversion och det kommer nog visa sig att mycket behöver justeras. Många lustiga resvägar kommer nog presenteras i början. Och SL kan säkert gå in och ändra och lägga till vägar i efterhand. Men jag kan gissa att man kommer undvika gångvägar och stigar som inte syns på kartan...
- aik_putte
- Kontakt:
Enligt SL:s karta så skulle jag gå 800m till Näckrosvägen, enligt Eniros karta (samma?) så är det 800m till Näckrosvägen om man tar bilvägen, om man ska gå till en busshållplats så ska man ju inte gå på en bilväg om det finns gångväg..
Haha. Tack. Jo, det kan jag.SL Kundtjänst skrev:Hade jag skrivit "Du kan" hade jag gått händelserna i förväg, "du" kan faktiskt inte det idag
Jag är imponerad. Man får ha överseende med att den inte är perfekt, den är ändå bra mycket bättre än den tidigare. Mera punkt A till punkt B, vilket som kildor påpekar är bra när det finns flera närliggande hållplatser.

Ibland blir det en omväg, men det går ända att lista ut bästa vägen.

P.S. Spark på lantmäteriet. Bilprovningen har flyttat från Arninge till Vallentuna.
Så var den ute då 
Har provat lite, ser ut att funka bra! Noterade bara det lite märkliga valet av baskarta, alla järnvägar syns i utzoomat läge. Dvs inklusive slakthusbanan
och 'Södermalm runt'
Ett tips i all välmening, filtrera om kartvektorerna så att stombanor (inklusive tuben) med passagerartrafik syns högre uppifån?
mvh /M

Har provat lite, ser ut att funka bra! Noterade bara det lite märkliga valet av baskarta, alla järnvägar syns i utzoomat läge. Dvs inklusive slakthusbanan

Ett tips i all välmening, filtrera om kartvektorerna så att stombanor (inklusive tuben) med passagerartrafik syns högre uppifån?
mvh /M
- Kristofer
- Kontakt:
Skönt också att det nu finns möjlighet att ange en via-hållplats, och önskad uppehållstid vid densamma.
Jag tycker att detta i stort sett ser ut som en mycket stor förbättring jämfört med tidigare.
Dock verkar det finnas vissa länkar man skulle behöva putsa på. Annars blir det blött i bussen:

Jag tycker att detta i stort sett ser ut som en mycket stor förbättring jämfört med tidigare.
Dock verkar det finnas vissa länkar man skulle behöva putsa på. Annars blir det blött i bussen:

Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Hmm, den verkar använda fågelvägen för att räkna ut gångvägar. Fick flera resultat där jag skulle ta buss längre hemifrån (fast närmare fågelvägen, men den vägen går inte att gå). Och gångtid räknas inte in, så ett av de två alternativ jag hade tänkt jämföra försvann. Antar att det finns ett gäng finslipningar att göra. Edit: Exakt samma sökning senare idag så var "gång"-alternativen borta. Ok.
Det är värt besväret att trycka på "senare" för att kolla alternativ. Man kan få snabbare alternativ eller alternativ med färre byten. Hittade ett alternativ med halvlång promenad och en buss istället för ett alternativ med tåg-buss-tåg-buss. Är naturligtvis omöjligt att avgöra vad folk prioriterar.
P.S. "Visa mellanliggande stationer" (liksom kartkopplingen) är brilliant. Man blir ofta förvirrad av hållplatsnamn. Nu kan man se..."Aha, hållplatsen direkt efter JättestoraKnutpunkten"
Det är värt besväret att trycka på "senare" för att kolla alternativ. Man kan få snabbare alternativ eller alternativ med färre byten. Hittade ett alternativ med halvlång promenad och en buss istället för ett alternativ med tåg-buss-tåg-buss. Är naturligtvis omöjligt att avgöra vad folk prioriterar.
P.S. "Visa mellanliggande stationer" (liksom kartkopplingen) är brilliant. Man blir ofta förvirrad av hållplatsnamn. Nu kan man se..."Aha, hållplatsen direkt efter JättestoraKnutpunkten"
Senast redigerad av Chrille B den fredag 27 maj 2005 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Nederländerna har sedan åratal tillbaka en reseplanerare som fungerar för all kollektivtrafik i hela landet: tåg, tunnelbana, spårvagn, buss och båt. Där har man altid kunnat ange vilken adress man vill resa från respektive till och få upp kartor som visar hur man tar sig mellan de angivna adresserna och hållplatserna man reser från respektive till. Finns på http://www.9292ov.nl/ för den som är intresserad.
Sett i det perspektivet är jag föga imponerad av att SL efter alla dessa år säger att de så småningom kommer att släppa en ny reseplanerare, som kommer att behöva en massa intrimning innan den ens fungerar hjälpligt. Hur mycket har det systemet kostat, jämfört med att t.ex. köpa in det system som används i Nederländerna och beviserligen fungerat bra i åratal?
Har SL överhuvudtaget tittat på vilka andra system som finns? Eller är det som med högtalare på tågen, som SJ marknadsförde som en revolutionerande uppfinning, när de infördes, 15-20 år efter det att NSB infört högtalare på tågen i Norge, medan SJ:s konduktörer fortfarande sprang från vagn till vagn och flåsande och väsande meddelade "flås, flås, nästa, flås, Södertelväääs Södväääs"?
Sett i det perspektivet är jag föga imponerad av att SL efter alla dessa år säger att de så småningom kommer att släppa en ny reseplanerare, som kommer att behöva en massa intrimning innan den ens fungerar hjälpligt. Hur mycket har det systemet kostat, jämfört med att t.ex. köpa in det system som används i Nederländerna och beviserligen fungerat bra i åratal?
Har SL överhuvudtaget tittat på vilka andra system som finns? Eller är det som med högtalare på tågen, som SJ marknadsförde som en revolutionerande uppfinning, när de infördes, 15-20 år efter det att NSB infört högtalare på tågen i Norge, medan SJ:s konduktörer fortfarande sprang från vagn till vagn och flåsande och väsande meddelade "flås, flås, nästa, flås, Södertelväääs Södväääs"?
Jag är inge vidare på holländska, men vad jag kunde se saknar man möjlighet att välja plats från karta, och inte ser man hur man ska gå från hållplats till adress utan man fick se en karta med två flaggor på. Men visst, systemet har funnits ett tag och SL är ju tyvärr lite sena på den här fronten.Jan skrev:Nederländerna har sedan åratal tillbaka en reseplanerare som fungerar för all kollektivtrafik i hela landet: tåg, tunnelbana, spårvagn, buss och båt. Där har man altid kunnat ange vilken adress man vill resa från respektive till och få upp kartor som visar hur man tar sig mellan de angivna adresserna och hållplatserna man reser från respektive till. Finns på http://www.9292ov.nl/ för den som är intresserad.
Nu vet jag inte heller hur det här Nederländska systemet är uppbyggt, men det är långt ifrån självklart att man bara kan köpa det och mata in Stockholmsdata. Tyvärr görs det alltför många it-lösningar som är mer eller mindre omöjliga att återanvända.
Jag tycker SL:s system ser lovande ut, men jag tror det är några som kommer få jobba en hel del med justeringar framöver...

Visste väl att jag glömde något när jag gjorde bilden
I alla fall, alla gångvägar måste läggas in manuellt, det FINNS inget kartunderlag som har gångvägar inlagda som "farbara".
Reseplaneraren är en "färdig produkt", inget som SL själva har skapat (om än naturligtvis varit med om att specialutforma), och upphandlades i vanlig ordning.

I alla fall, alla gångvägar måste läggas in manuellt, det FINNS inget kartunderlag som har gångvägar inlagda som "farbara".
Reseplaneraren är en "färdig produkt", inget som SL själva har skapat (om än naturligtvis varit med om att specialutforma), och upphandlades i vanlig ordning.
- aik_putte
- Kontakt:
Jag hittade ett fel till:
Med vanliga Reseplaneraren: Från Rosendalsvägen till Långsjö torg i Rånäs 30 maj (måndag) så kommer man fram kl. 8.30 om man åker via Arlanda, Åby vägskäl och Rimbo
Men med den nya så står det bara: Tyvärr har vi inte någon aktuell tidtabell för din resa. V g läs under trafikavvikelser, eller ring SL Kundtjänst tel 08-600 1000.
Och det är exakt samma resa som med gamla!
Med vanliga Reseplaneraren: Från Rosendalsvägen till Långsjö torg i Rånäs 30 maj (måndag) så kommer man fram kl. 8.30 om man åker via Arlanda, Åby vägskäl och Rimbo
Men med den nya så står det bara: Tyvärr har vi inte någon aktuell tidtabell för din resa. V g läs under trafikavvikelser, eller ring SL Kundtjänst tel 08-600 1000.
Och det är exakt samma resa som med gamla!
Att kunna välja plats från karta är naturligtvis en fördel, men den möjligheten finns inte i det nederländska systemet. Jag har inte tänkt så mycket på det, eftersom jag oftast har haft en adress. Alternativt kan man mata in någon känd plats som "järnvägsstationen", "busstationen" eller "kommunalhuset" i stället för en adress i det nederländska systemet.kildor skrev:Jag är inge vidare på holländska, men vad jag kunde se saknar man möjlighet att välja plats från karta, och inte ser man hur man ska gå från hållplats till adress utan man fick se en karta med två flaggor på.Jan skrev:Nederländerna har sedan åratal tillbaka en reseplanerare som fungerar för all kollektivtrafik i hela landet: tåg, tunnelbana, spårvagn, buss och båt. Där har man altid kunnat ange vilken adress man vill resa från respektive till och få upp kartor som visar hur man tar sig mellan de angivna adresserna och hållplatserna man reser från respektive till. Finns på http://www.9292ov.nl/ för den som är intresserad.
Att man inte får någon vägbeskrivning utan "bara" en zoombar karta, med gatunamn utsatta och med adressen och hållplatsen markerade med varsin flagga i olika färg, ser jag däremot inte som någon nackdel. De flesta nederländare är intelligenta människor, som med hjälp av en sådan karta själva kan lista ut vilken väg de skall gå, utan att datorn behöver berätta det för dem. Faktum är att de förmodligen gör det bättre än datorn, eftersom de på ort och ställe kan se vilken väg som är bäst. Det är svårt för datorn att veta att t.ex. gångvägen som normalt är bäst har förvandlats till lervälling p.g.a. flera dagars ihållande regn.
Det jag saknar mest av allt i det nederländska systemet, är att jag inte kan berätta hur långt jag är beredd att gå till fots. Systemet verkar ha en inbyggd gräns på 30 minuters gångväg. Om avståndet mellan adressen och hållplatsen är längre, så säger systemet att det inte går att åka mellan de adresserna. Säkert bra för människor, som inte orkar eller vill gå alltför långt, men jag gillar att komma ut och röra på mig. Det har hänt att jag har fått trixa mig förbi den begränsningen, genom att ange en adress som har legat mellan den riktiga adressen och det område där jag tror att närmaste hållplats ligger. Hur långt man är beredd att gå till fots, bör gå att ställa in, åtminstone under "avancerad sökning" eller motsv.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Vilken kartdatabas är det man utgår från i den nya reseplaneraren? Nånting grån Lantmäteritet? Eller är det NVDB?SL Kundtjänst skrev:Visste väl att jag glömde något när jag gjorde bilden![]()

PTV är hursomhelst etn välmeriterad leverantör av sådana här GIS-applikationer, så det bådar gott

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Den 16:e juni är det tydligen dags... (http://www.sl.se)
-
Min adress liger tokfel på Enrios kartor också! Maialde dom å berättade felet, å de korrigerade enligt mina gps: anvisningar. Sen efter ett tag var det fel igen. Det är inte ett litet fel, utan ca 400 meter! Inte bra för den som mha av Enrios kartor ska hitta en adress.Byggare Bob skrev:Jotack, har provat den nya reseplaneraren, och SL vet inte att en meter är just en meter, för jag skall tydligen ha 350 meter till min närmaste busshållplats???
Men så ligger också min adress åtminstonde 100 meter käpprätt fel på kartan också!![]()
Ta bort 300 meter så stämmer det nog bättre!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Hemmahemma i Fullersta får detta nästan groteska propotionerNerdBoy skrev:Äh, 400 meter är ju ingenting.Sök på Idrottsvägen 14 i Vaxholm så ska du få se på fel. Glöm inte att zooma ut ett par gånger. Klicka sedan på "vägbeskrivning" och ange att du vill börja på Idrottsvägen 10 i Vaxholm så tycker den att det är 146 kilometer bilväg emellan trots att jag är helt övertygad om att det bara är 100 meter i verkligheten...
Vad gäller reseplaneraren så verkar den, inte oväntat, inte helt färdigintrimmad än. Om jag anger att jag vill åka från hållplatsen Eriksövägen till Tekniska högskolan ser det ut så här där jag startar:

Går man rakaste vägen från Dammvägens östra kurva till Hudinge station så tar det ca 8-9 minuter om man går fort (d v s ca 10min/km). Reseplaneraren påstår dock att denna strcka är hela 1700 meter, vilket alltså skulle ta nästan 20 minuter i min gångtakt.
Kollar man på kartan är det iofs inte så konstigt att det blir så här, eftersom den raka gångvägen genom Fullerstaparken inte finns inkodad i PTVs karta (som jag antar kommer från Lantmäteriet, någon som vet?). Istället ska man följa Bergholmsvägen och sedan gå Storängsledens bro över järnvägen och sen Kommunalvägen ner till centrum. Såna här missvisande beskrivningar kan ju få den mest motionskåte att ta bilen om man inte känner till det lokala GC-vägnätet.
Kanske läge att man börjar ta hjälp av kommunerna, som sitter på de riktigt detaljerade kartorna, eller att man digitaliserar cykelkartorna för reseplaneraren

/UB