Sida 2 av 2

Postat: måndag 09 maj 2005 17:25
av Magnus H
Loke skrev:Är det inte dubbelglas? Det är väl bara yttre rutan som krossats?
Även om bara yttre rutan är krossad är det en säkerhetsrisk. Den trasiga rutan ska då knackas bort, annars riskerar den att falla ut vid icke lämpligt tillfälle. :)

Postat: måndag 09 maj 2005 17:27
av Slagpåse
Loke skrev:Du menar rispade rutor? Det är väl inget nytt i den här staden. Tycker det borde finnas någon form av transparant massa som man skulle kunna spackla i risporna. Men hade det funnits utanför min fantasi så hade man väl hört om det.
Nope, inte rispningarna, kolla på glasen, det saknas alltför ofta yttre glaset efter stenkasning eller slag mot rutorna.

Postat: tisdag 10 maj 2005 12:43
av Stare
Behöver det vara dubbelglas då?

Postat: tisdag 10 maj 2005 13:19
av 2763
Vet inte, kolla trafikförordningen.

gå in på http://www.riksdagen.se, gå till Rixlex och leta upp lagar och förordningar i fulltext. Sök sedan på trafikförordning.

Där kan du säkerligen även leta dig fram till vad som gäller för olika fordonstyper.

//Tony

Postat: tisdag 10 maj 2005 16:14
av PAJ
Som sagt så är det mycket "skrutt" kvar bland GS trafik. Och visst kan jag hålla med om att allt blev inte bättre när man tog över från Swebus.

Hur GS hade mage att ta över Swebus gamla puckelskruttar till gasbussar fattar jag inte... men sen finns det ju annat skruttigt kvar...

Exempel:

Volvobussarna i 600-serien
Diesel-ostarna i 300-serien

:evil:

Postat: tisdag 10 maj 2005 16:26
av Slagpåse
PAJ>> Hört talas om avtalsteckning?? Om du har det så vet Du att GS var tvungna att ta över några gasbussar från Swebus.

Detta ämne har ältats å ältas flertalet gånger på detta forum.
Bussarna går på den trafik dom är beställda för och har en maxtid på 10 år på linjerna som har huvudelen av linjesträckningen inom staden.
Sedan kan det bli en omplacering av vissa "bättre" bussar till region.

Postat: tisdag 10 maj 2005 16:34
av PAJ
Bästa Slagpåse;

Jo, jag vet detta, men jag vill ändå påstå att dessa bussar är skrutt...

Sen att dom inte underhålls är en annan sak...

T.ex. att det fattas stoppknappar, dörrar som skriker, väsande fläktar, gamla Metrotidningar m.m...

Postat: onsdag 18 maj 2005 17:38
av Arg bussresenär
Kan meddela att 900-bussarna med tejpade, sönderkrossade rutor fortfarande rullar runt på samma vis.

Jag är kanske inte helt bevandrad i hur stadstrafiken fungerar, men vad jag har förstått så är bussarna stationerade på diverse garage runtom i Göteborg. På garaget ska det finnas möjlighet till olika typer av underhåll. Kan någon som är mer insatt svara på varför ingenting händer med dessa fordon på, i vissa fall, flera månader? Är det så många akuta byten av fläktremmar och bromsbelägg att mer kosmetiskt underhåll (som av t.ex. säten, rutor och annan lyx) aldrig hinns med?

P.S. Beklagar om mitt inlägg uppfattas som alltför spydigt. D.S.

Postat: onsdag 18 maj 2005 22:05
av Slagpåse
Förstår att du är ARG, det är jag med men jag har gett upp, ärligt talat skiter jag numer i det mesta, bara fordonet (i mitt fall spårvagn) är hyggligt hel plus att den inte är farlig att resa i för ressenären.

Det kallas väl att man blivit avtrubbad, man orkar helt enkelt inte tjöta längre.

Postat: onsdag 18 maj 2005 23:15
av Joohan
T.ex. att det fattas stoppknappar, dörrar som skriker, väsande fläktar, gamla Metrotidningar m.m...
Gamla metro tidningar... jadu det är ju mycketoch klaga på ... Fattas det stoppknappar det märker inte jag ofta men men det borde ju finnas flear på bussen :shock: ? Det enda jag kan hålla med om är dörrarna och dom är värst i den model som går på linje 50 ? bakre delen av bussen..

Postat: onsdag 18 maj 2005 23:26
av Björne
Arg bussresenär skrev:Kan meddela att 900-bussarna med tejpade, sönderkrossade rutor fortfarande rullar runt på samma vis.

Den 900-vagnen som går med krossad ytteruta tillhör Kruthusgatan, och eftersom det rör sig om en ytteruta så lägger man inget krut på det eftersom det inte är farligt för resenärer, som det uppmärksammats i tidigare inlägg så är det så att dom fleta bussar och spårvagnar har någon ytteruta som saknas.

Men vill ni se förändring så får ni väll ta och maila GS och klaga...

Postat: torsdag 19 maj 2005 0:48
av Incognito
Det är (minst) två 900-vagnar som rullar runt med tejpade rutor. Är inte säker, men något säger mig att det är 919 och 923.

Postat: torsdag 19 maj 2005 1:44
av Björne
Incognito skrev:Det är (minst) två 900-vagnar som rullar runt med tejpade rutor. Är inte säker, men något säger mig att det är 919 och 923.
922 är det som har tejpad bakruta, det bästa vore om man lagade rutan men åtminstonde så borde man plocka ned den sprucka rutan eftersom det inte är det mest idealiska att ha den så.

Postat: torsdag 19 maj 2005 1:47
av Incognito
Ok, ska inte slösa bandbredd på att debattera detaljer men även 919 åker runt med en sprucken bakruta (samt en sprucken sidoruta, längst bak).

Postat: torsdag 19 maj 2005 7:03
av M_M
Finns det inte nån slags "psykologisk fördel" opinionsmässigt att köra runt med rutor där den yttre rutan i dubbelglas är krossat, för att "allmänheten" ska se vad "buset" hittar på?

Så här års borde det ju knappast behövas dubbla rutor för att det inte ska bli stora floder av kondensvatten och polarklimat inne i vagnarna bara för att det är enkelglas på en ruta, och då kanske man med flit sparar dessa rutor till framåt hösten när det börjar gå åt lite värme, eller?

Postat: torsdag 19 maj 2005 15:36
av Eco
Slagpåse skrev:0824 o 0827 går ofta på L240 med o jag blev förvånad när jag mötte den som saknat "kylarskyddet" fram (kylarn sitter inte där på modärna bussar) o dom tryckt i en olackad plåt
Ah! för första gången kan jag säga; den såg jag idag =) Den såg visst lite suspekt ut, men bättre det än ingen plåt alls... :D

//André

Postat: tisdag 24 maj 2005 21:38
av CJA
Värst just nu är:

GS 123, hela den blå lacken saknas längst bak, samt delvis vid sidorna.
GS 948 (Swebus gamla...)
GS 611, 623, 624

......................

Postat: tisdag 24 maj 2005 22:18
av Björne
CJA skrev:Värst just nu är:

GS 123, hela den blå lacken saknas längst bak, samt delvis vid sidorna.
GS 948 (Swebus gamla...)
GS 611, 623, 624

......................

Maila Västtrafik och Spårvägen angående detta, vill du ha förändring så får du göra något åt det, du kan inte sitta och vänta dig att ansvariga på GS sitter här och läser och väntar på att höra att folk sitter här och skriver vad dom tycker och tänker.

Vill du dock inte ha någon förändring så går det ju fin fint att fortsätta att ventilera ilskan här!

Myten om GS förträfflighet avsluttes

Postat: tisdag 24 maj 2005 23:57
av Jourmaster
Björne skrev:Vill du dock inte ha någon förändring så går det ju fin fint att fortsätta att ventilera ilskan här!
Nå ja, nå har vel alle fått sagt sitt opptil flere ganger?
Og siden ingen kommer med nye momenter i saken synes Jourmaster det er dags å finne nye diskusjonstemaer, og at myten om GS förträfflighet avsluttes.