Sveriges kortaste busslinjer, reguljära

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

stockholm79 skrev:65:an mellan Centralen och Skeppsholmen var/är(?) väl rätt så kort.

/or
Jo, i kilometer, men knappast i tid, var den kort när den utgick från Centralen. Numer går den ju från Norra station.

http://www.sl.se/ficktid/vinter/v65.pdf
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ronald

Inlägg av Ronald »

...fanns en linje för längesedan innan Älvsborgsbron byggdes i Göteborg som hade linjenummer 32 med linjesträckningen Bräcke (Londongatan) - Karl IX:s Väg - Färjenäs. Till för resenärer från spårvagn linje 5, som under en kortare epok vände Bräcke (en av två ihopkopplade vagnar iaf.), som skulle vidare med färjan över älven till Majorna/Klippan. Det är väl en sträcka på cirka 1 km. och tog väl en 3 - 4 min. att köra. Tre hållplatser då inkl. ändhållplatserna och de var Londongatan (Bräcke), Karl IX:s Väg och Färjenäs kajplats. Fanns även en linje 30 under många år; Eketrägatan - Svartedalen; en sträcka på cirka 2 km. med restid 5 - 6 min. och hållplatserna Eketrägatan, Jättestensskolan, Skeppsbyggaregatan - Svartedalen. Linjesträckningen och hållplatserna uppgår idag i linje 31 på Hisingen. :P
MarcusA

Inlägg av MarcusA »

Ronald skrev:...fanns en linje för längesedan innan Älvsborgsbron byggdes i Göteborg som hade linjenummer 32 med linjesträckningen Bräcke (Londongatan) - Karl IX:s Väg - Färjenäs. Till för resenärer från spårvagn linje 5, som under en kortare epok vände Bräcke (en av två ihopkopplade vagnar iaf.), som skulle vidare med färjan över älven till Majorna/Klippan. Det är väl en sträcka på cirka 1 km. och tog väl en 3 - 4 min. att köra. Tre hållplatser då inkl. ändhållplatserna och de var Londongatan (Bräcke), Karl IX:s Väg och Färjenäs kajplats. Fanns även en linje 30 under många år; Eketrägatan - Svartedalen; en sträcka på cirka 2 km. med restid 5 - 6 min. och hållplatserna Eketrägatan, Jättestensskolan, Skeppsbyggaregatan - Svartedalen. Linjesträckningen och hållplatserna uppgår idag i linje 31 på Hisingen. :P

Vinnare i tävlingen kortaste busslinje måste väl bli linje 64 i Halmstad.
Går mellan Österskans och Centralstationen. Linjelängd: Några hundra meter. Restid enligt tidtabell: 2 minuter. Har inga hållplatser förutom ändhållplatserna.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MarcusA skrev:
Ronald skrev:...fanns en linje för längesedan innan Älvsborgsbron byggdes i Göteborg som hade linjenummer 32 med linjesträckningen Bräcke (Londongatan) - Karl IX:s Väg - Färjenäs. Till för resenärer från spårvagn linje 5, som under en kortare epok vände Bräcke (en av två ihopkopplade vagnar iaf.), som skulle vidare med färjan över älven till Majorna/Klippan. Det är väl en sträcka på cirka 1 km. och tog väl en 3 - 4 min. att köra. Tre hållplatser då inkl. ändhållplatserna och de var Londongatan (Bräcke), Karl IX:s Väg och Färjenäs kajplats. Fanns även en linje 30 under många år; Eketrägatan - Svartedalen; en sträcka på cirka 2 km. med restid 5 - 6 min. och hållplatserna Eketrägatan, Jättestensskolan, Skeppsbyggaregatan - Svartedalen. Linjesträckningen och hållplatserna uppgår idag i linje 31 på Hisingen. :P
Går mellan Österskans och Centralstationen. Linjelängd: Några hundra meter. Restid enligt tidtabell: 2 minuter. Har inga hållplatser förutom ändhållplatserna.
Den är runt 1 km lång den också och alltså fullt jämförbar med Londongatan-Färjenäs. (Med lite god vilja och eniro.se blir det 800m)

Vilket håll går den idag Fredsgatan-Stationsgatan eller Strandgatan-Bredgatan?

//Tony

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LarsM

Inlägg av LarsM »

och glöm inte en linje i Karlskrona;

en ringlinje på 5 minuter!

http://www.blekingetrafiken.se/pdf/tabeller/L9.pdf
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
MarcusA skrev:
Den är runt 1 km lång den också och alltså fullt jämförbar med Londongatan-Färjenäs. (Med lite god vilja och eniro.se blir det 800m)

Vilket håll går den idag Fredsgatan-Stationsgatan eller Strandgatan-Bredgatan?

//Tony

//Tony
Det är ju rena långfärdslinjerna, jämfört med några av de tidigare diskuterade linjerna! :lol:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LarsM skrev:och glöm inte en linje i Karlskrona;

Jepp. Trots att Karlskrona bara har ett lasarett har de en linje som börjar och slutar vid ett sjukhus! (Som Stockholms 3 och 607) I övrigt passerar den visst bara kyrkogården.

Sjukhuset Bergåsa tror jag är en hållplats mellan sjukhuset i fråga och Bergåsa järnvägsstation.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kantorn skrev:
LarsM skrev:och glöm inte en linje i Karlskrona;

Jepp. Trots att Karlskrona bara har ett lasarett har de en linje som börjar och slutar vid ett sjukhus! (Som Stockholms 3 och 607) I övrigt passerar den visst bara kyrkogården.

Sjukhuset Bergåsa tror jag är en hållplats mellan sjukhuset i fråga och Bergåsa järnvägsstation.
Någon som har en teori varför linjen går vart 5:e minut hela dagen och är gratis? :roll: Är det enda förbindelselänken mellan två andelningar? I så fall borde det finnas internbuss även på Karolinska och Huddinge sjh... :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Johan A

Inlägg av Johan A »

Innan Tunnel banan byggdes till Norsborg fanns en buss linje mellan Liljeholmen och Nybyhov som bara hade 700 meter . Det syns på gamla kartor den försvann nog när hissen bygdes ?
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Finns det inte även en kort linje i Uddevalla (10?). Mellan Centralstation och kampenhof? Eller är jag helt fel nu.

Mikael
Skriv svar