Jo, i kilometer, men knappast i tid, var den kort när den utgick från Centralen. Numer går den ju från Norra station.stockholm79 skrev:65:an mellan Centralen och Skeppsholmen var/är(?) väl rätt så kort.
/or
http://www.sl.se/ficktid/vinter/v65.pdf
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jo, i kilometer, men knappast i tid, var den kort när den utgick från Centralen. Numer går den ju från Norra station.stockholm79 skrev:65:an mellan Centralen och Skeppsholmen var/är(?) väl rätt så kort.
/or
Ronald skrev:...fanns en linje för längesedan innan Älvsborgsbron byggdes i Göteborg som hade linjenummer 32 med linjesträckningen Bräcke (Londongatan) - Karl IX:s Väg - Färjenäs. Till för resenärer från spårvagn linje 5, som under en kortare epok vände Bräcke (en av två ihopkopplade vagnar iaf.), som skulle vidare med färjan över älven till Majorna/Klippan. Det är väl en sträcka på cirka 1 km. och tog väl en 3 - 4 min. att köra. Tre hållplatser då inkl. ändhållplatserna och de var Londongatan (Bräcke), Karl IX:s Väg och Färjenäs kajplats. Fanns även en linje 30 under många år; Eketrägatan - Svartedalen; en sträcka på cirka 2 km. med restid 5 - 6 min. och hållplatserna Eketrägatan, Jättestensskolan, Skeppsbyggaregatan - Svartedalen. Linjesträckningen och hållplatserna uppgår idag i linje 31 på Hisingen.
Den är runt 1 km lång den också och alltså fullt jämförbar med Londongatan-Färjenäs. (Med lite god vilja och eniro.se blir det 800m)MarcusA skrev:Vinnare i tävlingen kortaste busslinje måste väl bli linje 64 i Halmstad.Ronald skrev:...fanns en linje för längesedan innan Älvsborgsbron byggdes i Göteborg som hade linjenummer 32 med linjesträckningen Bräcke (Londongatan) - Karl IX:s Väg - Färjenäs. Till för resenärer från spårvagn linje 5, som under en kortare epok vände Bräcke (en av två ihopkopplade vagnar iaf.), som skulle vidare med färjan över älven till Majorna/Klippan. Det är väl en sträcka på cirka 1 km. och tog väl en 3 - 4 min. att köra. Tre hållplatser då inkl. ändhållplatserna och de var Londongatan (Bräcke), Karl IX:s Väg och Färjenäs kajplats. Fanns även en linje 30 under många år; Eketrägatan - Svartedalen; en sträcka på cirka 2 km. med restid 5 - 6 min. och hållplatserna Eketrägatan, Jättestensskolan, Skeppsbyggaregatan - Svartedalen. Linjesträckningen och hållplatserna uppgår idag i linje 31 på Hisingen.
Går mellan Österskans och Centralstationen. Linjelängd: Några hundra meter. Restid enligt tidtabell: 2 minuter. Har inga hållplatser förutom ändhållplatserna.
Det är ju rena långfärdslinjerna, jämfört med några av de tidigare diskuterade linjerna!TonyM skrev:Den är runt 1 km lång den också och alltså fullt jämförbar med Londongatan-Färjenäs. (Med lite god vilja och eniro.se blir det 800m)MarcusA skrev:
Vinnare i tävlingen kortaste busslinje måste väl bli linje 64 i Halmstad.
Går mellan Österskans och Centralstationen. Linjelängd: Några hundra meter. Restid enligt tidtabell: 2 minuter. Har inga hållplatser förutom ändhållplatserna.
Vilket håll går den idag Fredsgatan-Stationsgatan eller Strandgatan-Bredgatan?
//Tony
//Tony
Jepp. Trots att Karlskrona bara har ett lasarett har de en linje som börjar och slutar vid ett sjukhus! (Som Stockholms 3 och 607) I övrigt passerar den visst bara kyrkogården.LarsM skrev:och glöm inte en linje i Karlskrona;
en ringlinje på 5 minuter!
http://www.blekingetrafiken.se/pdf/tabeller/L9.pdf
Någon som har en teori varför linjen går vart 5:e minut hela dagen och är gratis?Kantorn skrev:Jepp. Trots att Karlskrona bara har ett lasarett har de en linje som börjar och slutar vid ett sjukhus! (Som Stockholms 3 och 607) I övrigt passerar den visst bara kyrkogården.LarsM skrev:och glöm inte en linje i Karlskrona;
en ringlinje på 5 minuter!
http://www.blekingetrafiken.se/pdf/tabeller/L9.pdf
Sjukhuset Bergåsa tror jag är en hållplats mellan sjukhuset i fråga och Bergåsa järnvägsstation.