Sida 2 av 2
Postat: måndag 15 november 2004 9:04
av bruse
Mats skrev:Om det däremot är SS eller liknande så tror jag att de litar väl på fakta men betraktar dem som troligen vinklade till spårvägens fördel, och att de är mer tveksamma till om SS verklgien representerar en stor opinion.
Eller ?
Jag tror inte AB Stockholms Spårvägar, driftbolaget för Djurgårdslinjen, säger så mycket i frågan.
Re: Knappast förbindelse i ytläge här
Postat: måndag 15 november 2004 13:00
av Ulrik Berggren
VeVen skrev:Ulrik Berggren skrev:Det enda kruxet i detta resonemang är att Vägverket, som någon sorts alibi åt miljöpartiet, har ett alternativ till utbyggd vägtunnel som, något diffust, bygger på att "kollektivtrafiken förbättras".

Är det någon här som hört vad man har för planer, mer konkret?

Till saken hör att man, vid alla större infrastrukturinvsteringar, enligt lag måste utreda ett "nollalternativ" till utbyggnadsalternativen. Och jag antar att Vägverket anser att detta kriterium blir uppfyllt om man har ett alternativ som, i värsta fall, består av lite vaga formuleringar om förbättringar i kollektivtrafiken. Men finns det några konkreta, och i detta fallet nyskapande, förslag

kring nollakternativ
Nollalternativ betyder i dessa sammanhag att man inte gör något alls, mer än att underhålla det befintliga. Således kan inte ens vaga löften om kollektivtrafikutbyggnader kallas nollakternativ.
Kom på att jag inte kommenterat detta

.
För vad är ett "nollalternativ" egentligen? Ofta när Ban- eller Vägverket ställer olika utredningsalternativ mot varandra så är nollan inte ett status quo.
Ett par exempel:
Banverkets nollalternativ vid utredningen av kustbanan mellan Kalix och Haparanda utgörs av en upprustad och moderniserad järnväg över Karungi, mot de andra alternativen som gick direkt längs kusten. Tror det dessutom ingick en del nya mötesstationer i nollan här.
Vägverkets nollalternativ (jag minns särskilt det som tillhörde Arningeleden i Täby/Vallentuna, som blev klar 1999) består oftast i en "uppgraderad" befintlig väg. Detta kan innefatta trafiksäkerhetshöjande åtgärder, mittbarriär och bygge av parallellvägar. Således ganska stora ingrepp; man behöver ofta öka vägområdet en del.
Så var det sagt

Postat: måndag 15 november 2004 19:21
av M_M
bruse skrev:Mats skrev:Om det däremot är SS eller liknande så tror jag att de litar väl på fakta men betraktar dem som troligen vinklade till spårvägens fördel, och att de är mer tveksamma till om SS verklgien representerar en stor opinion.
Eller ?
Jag tror inte AB Stockholms Spårvägar, driftbolaget för Djurgårdslinjen, säger så mycket i frågan.
Svenska Spårvägssälskapet då ?
Ska vi göra om det här till en tråd om varför adressen hit (bl.a.) är ss.se och inte sss.se ?

Re: Knappast förbindelse i ytläge här
Postat: tisdag 30 november 2004 16:54
av Ulrik Berggren
VeVen skrev:
---8X---
b) Man tar fasta på vägverkets formuleringar och antar att det ändå finns vissa möjligheter till påverkan i alla fall. Man behöver här inte vara så naiv att man inte inser att någonstans så har man redan en färdig lösning i bakhuvudet. Genom att utnyttja den möjlighet som samrådet ger att lämna in synpunkter har man i alla fall en möjlighet att delta i den allmänna debatten. Kom ihåg att de inlämnade synpunkterna är offentliga handligar! Därför kan det vara värt besväret att försöka skriva ihop en välformulerad synpunkt.
Det framgår väl ganska tydligt vad jag tror är den mer konstruktiva utgångspunkten. Men! det är litet bråttom nu! Tidsgränsen för att lämna in synpunkter är 25 november. Det är bara två veckor dit! Det är alltså hög tid att börja skriva ihop nåt, och att försöka få någon intresseförening med på noterna kanske!
Hej igen!
Är det någon som gjorde någon inlaga till Vägverket angående östlig förbindelse? Själv ansåg jag tyvärr arbsinsatsen för stor i förhållande till vad man kan vänta att de tar hänsyn till, eller ö h t läser. När allt kommer omkring är det de mäktiga särintressena och politisk slentrian som styr många av de viktiga infrastruktursatsningarna i länet

Re: Knappast förbindelse i ytläge här
Postat: tisdag 30 november 2004 17:55
av VeVen
Ulrik Berggren skrev:Hej igen!
Är det någon som gjorde någon inlaga till Vägverket angående östlig förbindelse? Själv ansåg jag tyvärr arbsinsatsen för stor i förhållande till vad man kan vänta att de tar hänsyn till, eller ö h t läser. När allt kommer omkring är det de mäktiga särintressena och politisk slentrian som styr många av de viktiga infrastruktursatsningarna i länet

Sanningen att säga så blev det inte av, och det skyller jag varken på dumma politiker eller ondskefulla tjänstemän. Blir det inte som jag tycker får jag alltså skylla mig själv. Demokratin förutsätter en viss arbetsinsats från den som vill delta. Ett sätt att påverka mer effektivt är att gå via intresseorganisatiooner, någon befintlig, eller nån nystartad. Det underlättar för den som vill göra sin röst hörd.
Glöm heller inte att det är val snart. Det fina med representativ demokrati är att röstningen är så enkel och smidig att genomföra, jämfört med en ständig ström av folkomröstningar, eller ofta återkommande stormöten till exempel.
Därför är det dags nu att börja granska kandidaterna inför kryssningen av valsedeln. Kom ihåg att vi har de politiker, och därmed de tjänstemän vi förtjänar.
Räcker inte det, återstår väl bara någon slags upplyst despoti, eller?
Postat: torsdag 09 december 2004 14:56
av VeVen
Vägverket verkar ännu inte vara klara med sammanställningen av inkomman synpunkter på projektet om den
östliga förbindelsen. Däremot kan man hämta
mötesesanteckningar och
enkätsvar från samrådsmötet.
Re: Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?
Postat: torsdag 19 september 2024 11:05
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑onsdag 22 februari 2023 2:08
Torbjörn skrev: ↑tisdag 21 februari 2023 11:58
Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.
Regeringen öppnar för privat byggande av Östlig förbindelse
Mitt i skrev:Förslaget att bygga en ny väg- och spårförbindelse i en tunnel mellan Nacka och Norra Djurgården har drivits av Moderaterna i ett antal år, men frågan har legat parkerad i brist på finansiering.
Nu förklarar regeringen sig vara villig att prova alternativa sätt att finansiera bygget, och att låta en annan aktör än statliga Trafikverket projektera och bygga tunneln.
"Regeringen avser också att /.../ utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm", skriver man i budgeten.
Som bekant går det inte att stoppa infrastrukturprojekt, bara pausa eller ersätta. Vänsterpartiet har tidigare föreslagit att bygga Östlig förbindelse
utan vägbana. Men av detta blev intet, och därför återuppstår det ursprungliga projektet. Kan det bli någon
attraktiv spårtrafik med privat byggande? Nu är bilen förstås
i fokus:
DN skrev:Den genomsnittliga, årliga tillväxttakten i Stockholmstrafiken är enligt Trafikverket 2,2–2,4 procent. På Värmdöleden har trafiken ett genomsnittsdygn ökat från cirka 45 000 till 70 000 fordon från 1997 till 2017. På Södra länken har den ökat från cirka 50 000 till 65 000 fordon från 2004 till 2016.
Vägtrafikarbetet – mängden trafik mätt i fordonskilometer – i Stockholms län beräknas öka med cirka 45 procent till 2040. Antal fordon som passerar Saltsjö-Mälarsnittet, det vill säga kör över Västerbron, Centralbron eller Guldbron vid Slussen, förväntas öka mer, nästan 60 procent.
Med en alternativ väg över Saltsjö-Mälarsnittet kommer, enligt Trafikverket, en omfördelning av trafiken att ske. I vägnätet kommer de centrala delarna av Stockholm att avlastas, framför allt Essingeleden och de tre broarna.
Flera utredningar har redan konstaterat att med bara busstrafik så blir det en minskad kollektivtrafikandel, och vad denna regering prioriterar är ju uppenbart...
Re: Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?
Postat: torsdag 19 september 2024 12:30
av Odd
Årets trådlyft?
Nåväl. Om man nu bygger spårväg på bron, hur skall denna betala avgifter i så fall? Blir det ett nytt Arlanda Express, där man måste köpa en speciell tilläggsbiljett till SL-biljetten för att få åka på bron?