bruse skrev:Jag skoja bara ovan. Visst finns det många som är tvugna ta bilen. Men inte ända in till city! Där kommer slöheten in.
Infartsparkeringar vid pendlingsplatser är en inte sådär jättebra idé. Problemet är att man måste då både betala alla fasta kostnader för att ha en bil, OCH kostnaden för att åka kollektivt. Lite tårta på tårta faktiskt. Om kollektivtrafikperiodkorten hade varit personliga (vilket jag är motståndare till) så hade man kunnat haft ett system där man skickar in dem i ett brev när bilskatten ska betalas och så får man en återbäring för att man bara åker "halvmycket". Ett annat alternativ som nog är bättre är att höja bensinskatten än mer och sänka bilskatten. Man kan sjutton tänka sig statligt finansierad trafikförsäkring också för den delen, finansierade av än högre bränsleskatter. Ett sådant system skulle klart och tydigt signalera att beslutsfattarna verkligen tänker på mijön och inte enbart på att krara ur pengar ur skattebetalarna.
bruse skrev:Samtliga mina arbetskamrater har goda kollektiva förbindelser, antingen direkt spårburet, eller med buss till det spårburna.
Här måste man definera goda kollektiva förbindelser. En punkt som jag tror många här missar är komfortaspekten. Åker man i sin egen bil vet man att man får det klimat man vill ha, den musik man vill ha, man har stolar som är kungliga jämfört med de trånga skitsittplatser som bussar ofta har o.s.v....
Jag anser inte att någon busslinje ur alla aspketer kan vara en "god förbindelse". Det som krävs är ett spårbundet fordon med vettigt tilltagna säten, garanterad kvalité på luft (koldioxidhalten p.g.a. för dålig ventilation är t.ex. alltid ett problem för den som åker buss 701 från kumla mot örebro strax efter 16, bussen är alltid proppfull och det är ungefär som att andas i en plastpåse), garanterad inomhustemperatur och garanterad frihet mot "störande element" i form av missbrukare, alkoholister, folk som av en eller anledning luktar otroligt illa (uteliggaren som inte tvättat sig sen han tvångstvättades på missionshemmet 1997, någon som rånat hela landets storlager av vitlök eller vad det nu kan vara) o.s.v....
Jag är medveten om att man inte kan tillmötesgå alla dessa krav, men det går att ta sig en bra bit på vägen.
Om man inte vill tillmötesgå kraven alls, så måste man i alla fall räkna på en kollektivtrafik som tillfredställer kraven hyffsat bra när man jämför priset för att åka kollektivt med att åka bil.
Jag gissar att till och med en Trabant tillverkad i DDR 1964 har bättre komfort än en sprillans ny stadsbuss.
Tänk på att i bussar sitter fyra personer i bredd förutom längs bak där fem personer sitter i bredd. I en personbil, som visserligen är smalare, sitter 2-3 personer i bredd. Vissa personbilar har till och med så sköna stolar att man nästan funderar på att ha dem i vardagsrummet då det är dags att köra bilen på skroten
bruse skrev:Men alla, utom jag som ingen bil har, tar iallafall bilen. Fast det tar längre tid och kostar mer. Då är det ren j-a lättja!
Kostar det mer, totalt sett, för en ensamstående person att ha bil jämfört med att åka kollektivt, alltid ?
Räkna t.ex. med att man har en rejäl frys som rymmer mer än en månads matförbrukning. Räkna på hur lång tid det tar att åka kollektivt och köpa den mängd mat man enkelt kan släpa på buss, och räkna sedan hur lång tid det tar att ta bilen och handla så mycket frysen rymmer, och multiplicera sedan kollektivresetiden med hur många gånger man måste åka kollektivt för att det ska motsvara en sån bilresa. Räkna sedan ut tidsvinsten att åka en enda vända med bilen, och räkna sedan hur mycket pengar den tiden motsvarar i den timlön man har på sitt arbete. Helt plötsligt framstår bilen nog som rätt lönsam.
Jag har nyligen flyttat från lägenhet i stan till hus "på landet" och något jag minns från lägenhetstiden var att jag handlade mat i tid och otid, ofast flera gånger i veckan. Den kombinerade kyl/frysen rymde i frysdelen inte mycket mer än vad jag fick med på pakethållaren på cykeln. Jag skulle dessutom behövt någon form av släpkärra till cykeln för att kunna dra nytta av alla erbjudanden stormarknaden har, och en frysbox.
Jag har funderat på saken och tror att om man bor i en trång lägenhet och har mina matvanor kan det till och med vara lönsamt att kasta ut en kombinerad kyl/frys och enbart ha en stor frysbox, besparingen på att storhandla enstaka gånger är så stor att den med råge betalar förlusten att behöva kasta kylvaror efter att man tagit "en portion" av dem, vad det nu må vara...
Det har också konstaterats att det är en miljöförlust att ha dessa "köplador" en bit utanför stadskärnor. Alla tar bilen till dem, kollektivåkandet är försumbart. Ett exempel är marieberg köpcentrum i örebro som faktiskt har hyffsad turtäthet på bussarna, men ändå försumbar mängd bussresenärer jämfört med bilresenärer. En anledning är felplanering hos de som ger byggnadslov. De borde såklart planera området så att parkeringsplatser och byggnader läggs så att den som inte åker bil slipper gå hundratals meter utomhus mellan olika köplador inom samma område.
Man kan också se det som att anledningen till att det är billigare på en stormarknad än den lokala butiken är att folk just köper större kvantiteter varje gång, vilket betyder att personalkostnaden per köpt vara blir lägre (det tar ungefär lika lång tid för kassörskan att slå in 2 som 22 flaskor trocadero, och betalningen tar exakt lika lång tid, t.ex.). Samtidigt har vi en förhållandevis hög arbetslöshet.
Här finns det utrymme för en "grön skatteväxling". Man kan låta bilskatterna subventionera mellanskillnaden mellan att handla på köpladan och i småbutikerna som ligger nära bostaden!
bruse skrev:Å när dessa sen gnäller över att det regnar så mycket nu för tiden, får de surt tillbaka av mig,a tt det bero kanske på alla utsläpp?
Jag har för mig att vi konstaterat att vi kommit fram till att i stort så är dieselbussarna en förlust för miljön jämfört med personbilar.
GN skrev:Vad sägs om att börja med att lansera ett kombikort för den stora parkeringen i innerstaden. Tillsynare behövs knappast där. Det vill säga kombinera boendeparkeringskortet med SL-kortet. 500+600= 1100 kr/månad som det är idag är lite väl dyrt. I synnerhet för de korta sträckor som oftast gäller där. Mycket billigare att ta med sig bilen vart än man ska.
Eller vad sägs om att faktiskt använda den zonindelning som SL nu har, även på periodkorten ? Prissättningen kan delvis styras politiskt så att de zoner man helst vill slippa bilar i får mest subventioner, exempelvis så kan åkande inom zon 1 få väldigt låga priser medan orterna utanför kan få lite högre priser.
GN skrev:Angående infartsparkeringarna så är jag lite skeptisk till sådana relativt långt ut längs tunnelbanan. Tidsförlusten blir helt enkelt för stor.... Tror mer på parkeringar längs pendeln och endast i vissa fall längs tunnelbanan.
Jag håller helt med.