Jo, de var faktiskt helt OK. Det är jag beredd att hålla med om. På Råsta så vart vi av med de tre sista (1313 - 1315) för bara ett par veckor sedan och de är faktiskt saknade å än värre blir det i vinter då dessa vagnar även höll värmen mycket bra.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Metropolen (alias SS H19) made by Scania är den i särklass mest välbyggda buss som gjorts. Vilken milstolpe när den kom med alla finesser i jämförelse med handjagade bulldogbussar etc. Sedan har ju Scania byggt på med ekonomibyggen till Metropolen, typ Capitol och CR, som alla varit helt OK även om de inte nått upp till Metropolens storhet. Visst krävde hydrauliken underhåll men det fick den också på den tiden och jag tycker nog att hydraulik är att föredra framför tryckluft då det bl.a är ett snabbare och kraftfullare system.
Ni märker att jag inte nämner Volvo? Det är ingen slump av samma skäl som AGR anför!
Hans Råberg skrev:Ni märker att jag inte nämner Volvo? Det är ingen slump av samma skäl som AGR anför!
Tja, allt är som sagt relativt och överlag finns det ju för- och nackdelar med det mesta. Mycket beror ju även på subjektivt tyckande och detta i sin tur baseras ju till stor del på fenomen som egna erfarenheter, men t.ex. även det aktuella tidsperspektiv som rådde när erfarenheterna gjordes. Att bedöma en modern buss utifrån kriterier som gällde på 50 och 60-talet blir väl lite fel kanske, speciellt som dagens bussar kanske inte heller alltid får det underhåll som de ofta så väl skulle behöva få.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me