om avtalsbrott, infrastruktur, skylla på något och lösningar
Postat: onsdag 30 juni 2004 18:40
Den här diskussionen om avtalsbrott är rätt intressant, vilka olika infallsvinklar man kan få. Till att börja med är det väl ingalunda klarlagt att det föreligger ett avtalsbrott. När det gäller brott så brukar ju kutym vara att betraktas såsom oskyldig tills det finns en fällande dom. Vad jag vet finns ingen dom som fastslår avtalsbrott från något håll, alltså ska man nog vara lite försiktig med att slå fast att det verkligen förhåller sig på det viset (väldigt vad folk allmänt sett är pigga på att fastslå "brott" av det ena eller andra slaget utan i laga kraft vunna domar).
Sedan när det gäller att "trycka avtal ner i halsen" på någon, så finns det ett annat exempel där många förfasade sig över hur SL fick betala dyrt för extra järnvägsspår, pendeltåg m m i samband med "Strängöverenskommelsen" mellan SL och SJ om utveckling av pendeltågstrafiken. SL försökte senare ta sig ur det avtalet, och lyckades så småningom när det gäller trafiken (som upphandlades), men misslyckades när det gällde fordonen (där en skiljedom gick SL emot, ty "avtal är avtal"). Orsaken till irritationen var att SL (och landstinget) ansåg att avtalet tryckts på dem och att det inte fanns någon politisk eller annan möjlighet att sätta sig på tvären vid den tidpunkten.
Oavsett vem man "skuldbelägger" för att Lidingöbanan nu i högsta grad är i farozonen, så vore det bättre om energin inriktades på vad man gör här och nu. Bron är illa underhållen (eller inte alls), något som gäller mycket av infrastrukturen både här och där. När vi pratar om "dålig infrastruktur" så är inte det viktiga vems fel det är att den är så dålig, utan vad man kan göra här och nu för att förbättra den, så att banan kan få fortleva. Fram med något bättre än att "skylla" på Lidingö eller förfäkta att folk "ogillar" Lidingö. Vad ska praktiskt göras för Lidingöbron? När det gäller Tranebergsbron, Årstabron, Essingeleden m fl broar så har man hittat genomförbara lösningar. Nu gäller det att föreslå hållbara lösningar för Lidingöbron!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Sedan när det gäller att "trycka avtal ner i halsen" på någon, så finns det ett annat exempel där många förfasade sig över hur SL fick betala dyrt för extra järnvägsspår, pendeltåg m m i samband med "Strängöverenskommelsen" mellan SL och SJ om utveckling av pendeltågstrafiken. SL försökte senare ta sig ur det avtalet, och lyckades så småningom när det gäller trafiken (som upphandlades), men misslyckades när det gällde fordonen (där en skiljedom gick SL emot, ty "avtal är avtal"). Orsaken till irritationen var att SL (och landstinget) ansåg att avtalet tryckts på dem och att det inte fanns någon politisk eller annan möjlighet att sätta sig på tvären vid den tidpunkten.
Oavsett vem man "skuldbelägger" för att Lidingöbanan nu i högsta grad är i farozonen, så vore det bättre om energin inriktades på vad man gör här och nu. Bron är illa underhållen (eller inte alls), något som gäller mycket av infrastrukturen både här och där. När vi pratar om "dålig infrastruktur" så är inte det viktiga vems fel det är att den är så dålig, utan vad man kan göra här och nu för att förbättra den, så att banan kan få fortleva. Fram med något bättre än att "skylla" på Lidingö eller förfäkta att folk "ogillar" Lidingö. Vad ska praktiskt göras för Lidingöbron? När det gäller Tranebergsbron, Årstabron, Essingeleden m fl broar så har man hittat genomförbara lösningar. Nu gäller det att föreslå hållbara lösningar för Lidingöbron!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson