Sida 2 av 2

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: fredag 11 juli 2025 8:52
av Odd
BSB101 skrev: torsdag 10 juli 2025 18:01
Us 10 skrev: torsdag 10 juli 2025 6:31<klipp>
Bra skrivet.

Det blir rätt tydligt i denna och andra trådar att vissa har ett, vad ska man kall det, ohälsosamt förhållande till vissa projekt. Detta leder till att man blir instängd i sin box och inte klarar av att ta till sig åsikter och fakta som strider mot den världsbild man har.
...
Appropå boxar...

Jag kan bara se att det finns en skillnad i uppfattningen av läget när det gäller två projekt. Den gula linjen och den före detta gula linjen, och den senare har ju vi redan konstaterat att den orsakar en menlig skada på tunnelbanesystemet och dess trafikering och är en gökunge i sammanhanget. Om man slopar den så kan man rädda resten av projekten.

Och om det inte ens finns pengar att färdigställa befintliga projekt, hur skall man då finna pengar till en leksakstunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö?

Som jag har sagt tidigare, FUT har drabbats av bristande projektledning, där de inte har förmågan att dra ur pluggen när man insett att det inte kommer fungera utan i stället ångar på som om att det är nån annan som skall betala. Ett vanligt företag skulle ha lagt ner projektet f d gulalinjen för länge sedan!

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: fredag 11 juli 2025 11:11
av Enceladus
Odd skrev: fredag 11 juli 2025 8:52 Jag kan bara se att det finns en skillnad i uppfattningen av läget när det gäller två projekt. Den gula linjen och den före detta gula linjen, och den senare har ju vi redan konstaterat att den orsakar en menlig skada på tunnelbanesystemet och dess trafikering och är en gökunge i sammanhanget. Om man slopar den så kan man rädda resten av projekten.
Det är för sent att stoppa projektet. Grenen måste inte trafikeras i rusningstid, men Solna behöver ett vettigt trafikutbud på helger, vilket pendeltåg inte kan ge. Arlanda Express får 12-minuterstrafik på söndagar, och Solna har tre gånger så många resenärer. Även Solnatunnelbanans största motståndare håller med...
Odd skrev: fredag 11 juli 2025 8:52 Och om det inte ens finns pengar att färdigställa befintliga projekt, hur skall man då finna pengar till en leksakstunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö?
Det blir ganska mycket "pang för pengarna" jämfört med exempelvis Kistagrenen eller Slussenterminalen. Nästa generations tunnelbana blir inte billigare än så.

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: fredag 11 juli 2025 13:08
av Us 10
För ordningens skull. FUT kan själva inte bestämma vad som ska byggas eller hur, det är politiken som beslutar det och FUT ska se till att det blir utfört. Om FUT får ett sparkrav kan de lämna förslag på hur pengar ska sparas och sen får politiken besluta vilket som ska genomföras.

Ett sådant exempel är när stationen i Arenastaden flyttades då den ursprungliga planen inte kunde genomföras. Då var ordningen att FUT meddelade att projektet inte var genomförbart inom budget och fick i uppgift att hitta besparingsåtgärder och bedöma dessa.

Älvsjö-Fridhemsplan finansieras genom en helt annan förhandling och styrelse. I den förhandlingen ingår även Roslagsbanan till city, spårväg syd och station södra hagalund.

Bland de senare projekten har Roslagsbanan haft problem då kontrollstation 1 blev förskjuten ett år och passerades först i december förra året. Gula linjen har förlopt väldigt bra och är närmast byggstart, troligtvis för att FUT har dragit många lärdomar från tidigare projekt, man har passerat kontrollstation 2.

Spårväg syd är det riktiga sorgebarnet som inte har passerat kontrollstation 1 pga att dess funktion inte ryms inom den budget man fick och man har inte lyckats med sina besparingar, i bästa fall är projektet 4 år sent från ursprunglig tidplan trots att man fått förskotteringar för tidigare projektstart.

I styrelsen sitter representanter från finansiera de kommuner, regionen och staten. Styrelsen beslutar om projekten får starta.

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: fredag 11 juli 2025 15:49
av Enceladus
Us 10 skrev: fredag 11 juli 2025 13:08 För ordningens skull. FUT kan själva inte bestämma vad som ska byggas eller hur, det är politiken som beslutar det och FUT ska se till att det blir utfört. Om FUT får ett sparkrav kan de lämna förslag på hur pengar ska sparas och sen får politiken besluta vilket som ska genomföras.
Däremot kan FUT förkasta förslag på felaktiga grunder, vilket faktiskt skedde i utredningen om Brommatunnelbanan:
Enceladus skrev: lördag 12 oktober 2024 12:19
Us 10 skrev: lördag 12 oktober 2024 12:12
twr skrev: lördag 12 oktober 2024 11:37 Birkastaden och Hagastaden är helt olika platser. En bytespunkt i Hagastaden skulle ge positiva systemeffekter. Jag tolkar det som att det inte är utrett.
Bilaga 8 innehåller alla förkastade förslag. Den konstaterar att det inte är värt att utreda vidare ett stationsläge i Hagastaden.
Nu handlar frågan inte om att tillgodose de lokala behoven i Hagastaden, utan om att förbättra tillgängligheten från gula linjen till Hagastaden och Arenastaden.
FUT skrev:Förslaget har inte fördjupats eftersom upptagningsområdet kring Birkastan/Hagastaden bedöms ha god tillgänglighet till kollektivtrafik.

Birkastan och planerad bebyggelse i Hagastaden kommer för målår 2060 ha god tillgång till kapacitetsstark radiell kollektivtrafikförbindelse, genom tunnelbanestationer vid Sankt Eriksplan och Hagastaden.
För övrigt skulle exakt samma argument kunna användas mot en station i Västra skogen...
FUT struntade helt enkelt i att beakta den roll Hagastaden kan ha som bytespunkt...
Us 10 skrev: fredag 11 juli 2025 13:08 Spårväg syd är det riktiga sorgebarnet som inte har passerat kontrollstation 1 pga att dess funktion inte ryms inom den budget man fick och man har inte lyckats med sina besparingar, i bästa fall är projektet 4 år sent från ursprunglig tidplan trots att man fått förskotteringar för tidigare projektstart.
Spårväg Syd blir 17 kilometer (inklusive etapp 2 till Älvsjö, exklusive etapp 3 till Globen). Kistagrenen är ett skräckexempel, men 0,25 mdkr/km är ju orealistiskt.

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: fredag 11 juli 2025 20:31
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 10 juli 2025 10:53
Odd skrev: torsdag 10 juli 2025 9:18 ineffektivitet i organisationen (FUT)
Jämför gula linjen med Kistagrenen. En är nästa generations tunnelbana med superbillig drift. En är klassisk spårväg. De kostar lika mycket trots samma längd. Hur kan skribenten påstå att FUT innebär ineffektivitet i organisationen när TF presterar så mycket sämre i jämförelse? Klassisk spårväg ska ju kosta hälften:
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 07 juni 2021 7:47 Vad gäller Tvärbanan så påstår jag att det faktum att man kör (eller avser att köra) på sk. sikt på Kistagrenen är en ren besparingsåtgärd, även om det spunnits in i en massa ideologiproduktion av typen "såhär kör man spårväg" i beslutet.
Och tror jag inte att propaganda-kollektivet "Enceladus" dragit in mig i det hör också, genom ytterligare ett lögnaktigt citat!

Hundslagsmålet i denna tråd intresserar mig inte det minsta.

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: måndag 25 augusti 2025 10:55
av Enceladus
Då kan tunnelbanebygget stoppas: "En rävsax"
Mitt i skrev:– Tiden rinner ut. Om ingen ny överenskommelse träffas måste avtalen med entreprenörerna sägas upp och allt arbete avbrytas. Regionen har försatt sig i en riktig rävsax och det här kommer inte att lösa sig av sig självt, säger Kristoffer Tamsons.

[...]

Meningen var att staten, Region Stockholm och de inblandade kommunerna skulle landa i en gemensam överenskommelse om finansieringen senast den 30 juni i år. Alla var överens om hur notan skulle fördelas och staten var beredd att stå för en ansenlig del.

Men regeringen vägrade i sista stund att skriva på överenskommelsen om tunnelbanan, eftersom både Region Stockholm och Stockholms stad i sin tur vägrade skriva under den avsiktsförklaring om Östlig förbindelse som regeringen ställt som villkor.
Båda parterna lägger skulden på varandra, men klockan slutar inte att ticka. Artikeln skriver att "som längst går det att hålla ställningarna fram till årsskiftet".

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: tisdag 26 augusti 2025 11:50
av Odd
Enligt vissa personer här så är pengarna inte alls slut, utan detta är en normal del av ursprungsavtalet. Kan man möjligen få reda på hur det egentligen är. Är pengarna slut eller ej?

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: tisdag 26 augusti 2025 21:21
av daniel_s
Odd skrev: tisdag 26 augusti 2025 11:50 Enligt vissa personer här så är pengarna inte alls slut, utan detta är en normal del av ursprungsavtalet. Kan man möjligen få reda på hur det egentligen är. Är pengarna slut eller ej?
Det beror på hur man definierar vad ”pengarna är slut” betyder.

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: tisdag 26 augusti 2025 21:51
av Harald
Det är frågan om skattepengar. Då tar de aldrig slut så länge det finns någon som kan beskattas.

Re: Nu är T-banepengarna slut

Postat: onsdag 27 augusti 2025 17:28
av Odd
daniel_s skrev: tisdag 26 augusti 2025 21:21
Odd skrev: tisdag 26 augusti 2025 11:50 Enligt vissa personer här så är pengarna inte alls slut, utan detta är en normal del av ursprungsavtalet. Kan man möjligen få reda på hur det egentligen är. Är pengarna slut eller ej?
Det beror på hur man definierar vad ”pengarna är slut” betyder.
Tja, det är väl det sorgliga, man kan ju alltid köpa nu betala senare, det är ju så dagens Klarna-ekonomi fungerar.

Men här handlar det väl om att det inte finns några likvida medel att betala räkningarna så att entreprenörerna blir nöjda. om struntar nog i var pengarna egentligen kommer ifrån.