Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det blir rätt tydligt i denna och andra trådar att vissa har ett, vad ska man kall det, ohälsosamt förhållande till vissa projekt. Detta leder till att man blir instängd i sin box och inte klarar av att ta till sig åsikter och fakta som strider mot den världsbild man har.
...
Appropå boxar...
Jag kan bara se att det finns en skillnad i uppfattningen av läget när det gäller två projekt. Den gula linjen och den före detta gula linjen, och den senare har ju vi redan konstaterat att den orsakar en menlig skada på tunnelbanesystemet och dess trafikering och är en gökunge i sammanhanget. Om man slopar den så kan man rädda resten av projekten.
Och om det inte ens finns pengar att färdigställa befintliga projekt, hur skall man då finna pengar till en leksakstunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö?
Som jag har sagt tidigare, FUT har drabbats av bristande projektledning, där de inte har förmågan att dra ur pluggen när man insett att det inte kommer fungera utan i stället ångar på som om att det är nån annan som skall betala. Ett vanligt företag skulle ha lagt ner projektet f d gulalinjen för länge sedan!
Odd skrev: ↑fredag 11 juli 2025 8:52
Jag kan bara se att det finns en skillnad i uppfattningen av läget när det gäller två projekt. Den gula linjen och den före detta gula linjen, och den senare har ju vi redan konstaterat att den orsakar en menlig skada på tunnelbanesystemet och dess trafikering och är en gökunge i sammanhanget. Om man slopar den så kan man rädda resten av projekten.
Det är för sent att stoppa projektet. Grenen måste inte trafikeras i rusningstid, men Solna behöver ett vettigt trafikutbud på helger, vilket pendeltåg inte kan ge. Arlanda Express får 12-minuterstrafik på söndagar, och Solna har tre gångerså många resenärer. Även Solnatunnelbanans största motståndare håller med...
Odd skrev: ↑fredag 11 juli 2025 8:52
Och om det inte ens finns pengar att färdigställa befintliga projekt, hur skall man då finna pengar till en leksakstunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö?
Det blir ganska mycket "pang för pengarna" jämfört med exempelvis Kistagrenen eller Slussenterminalen. Nästa generations tunnelbana blir inte billigare än så.
För ordningens skull. FUT kan själva inte bestämma vad som ska byggas eller hur, det är politiken som beslutar det och FUT ska se till att det blir utfört. Om FUT får ett sparkrav kan de lämna förslag på hur pengar ska sparas och sen får politiken besluta vilket som ska genomföras.
Ett sådant exempel är när stationen i Arenastaden flyttades då den ursprungliga planen inte kunde genomföras. Då var ordningen att FUT meddelade att projektet inte var genomförbart inom budget och fick i uppgift att hitta besparingsåtgärder och bedöma dessa.
Älvsjö-Fridhemsplan finansieras genom en helt annan förhandling och styrelse. I den förhandlingen ingår även Roslagsbanan till city, spårväg syd och station södra hagalund.
Bland de senare projekten har Roslagsbanan haft problem då kontrollstation 1 blev förskjuten ett år och passerades först i december förra året. Gula linjen har förlopt väldigt bra och är närmast byggstart, troligtvis för att FUT har dragit många lärdomar från tidigare projekt, man har passerat kontrollstation 2.
Spårväg syd är det riktiga sorgebarnet som inte har passerat kontrollstation 1 pga att dess funktion inte ryms inom den budget man fick och man har inte lyckats med sina besparingar, i bästa fall är projektet 4 år sent från ursprunglig tidplan trots att man fått förskotteringar för tidigare projektstart.
I styrelsen sitter representanter från finansiera de kommuner, regionen och staten. Styrelsen beslutar om projekten får starta.
Us 10 skrev: ↑fredag 11 juli 2025 13:08
För ordningens skull. FUT kan själva inte bestämma vad som ska byggas eller hur, det är politiken som beslutar det och FUT ska se till att det blir utfört. Om FUT får ett sparkrav kan de lämna förslag på hur pengar ska sparas och sen får politiken besluta vilket som ska genomföras.
Däremot kan FUT förkasta förslag på felaktiga grunder, vilket faktiskt skedde i utredningen om Brommatunnelbanan:
twr skrev: ↑lördag 12 oktober 2024 11:37
Birkastaden och Hagastaden är helt olika platser. En bytespunkt i Hagastaden skulle ge positiva systemeffekter. Jag tolkar det som att det inte är utrett.
Bilaga 8 innehåller alla förkastade förslag. Den konstaterar att det inte är värt att utreda vidare ett stationsläge i Hagastaden.
Nu handlar frågan inte om att tillgodose de lokala behoven i Hagastaden, utan om att förbättra tillgängligheten från gula linjen till Hagastaden och Arenastaden.
FUT skrev:Förslaget har inte fördjupats eftersom upptagningsområdet kring Birkastan/Hagastaden bedöms ha god tillgänglighet till kollektivtrafik.
Birkastan och planerad bebyggelse i Hagastaden kommer för målår 2060 ha god tillgång till kapacitetsstark radiell kollektivtrafikförbindelse, genom tunnelbanestationer vid Sankt Eriksplan och Hagastaden.
För övrigt skulle exakt samma argument kunna användas mot en station i Västra skogen...
FUT struntade helt enkelt i att beakta den roll Hagastaden kan ha som bytespunkt...
Us 10 skrev: ↑fredag 11 juli 2025 13:08
Spårväg syd är det riktiga sorgebarnet som inte har passerat kontrollstation 1 pga att dess funktion inte ryms inom den budget man fick och man har inte lyckats med sina besparingar, i bästa fall är projektet 4 år sent från ursprunglig tidplan trots att man fått förskotteringar för tidigare projektstart.
Spårväg Syd blir 17 kilometer (inklusive etapp 2 till Älvsjö, exklusive etapp 3 till Globen). Kistagrenen är ett skräckexempel, men 0,25 mdkr/km är ju orealistiskt.
Odd skrev: ↑torsdag 10 juli 2025 9:18
ineffektivitet i organisationen (FUT)
Jämför gula linjen med Kistagrenen. En är nästa generations tunnelbana med superbillig drift. En är klassisk spårväg. De kostar lika mycket trots samma längd. Hur kan skribenten påstå att FUT innebär ineffektivitet i organisationen när TF presterar så mycket sämre i jämförelse? Klassisk spårväg ska ju kosta hälften:
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 07 juni 2021 7:47
Vad gäller Tvärbanan så påstår jag att det faktum att man kör (eller avser att köra) på sk. sikt på Kistagrenen är en ren besparingsåtgärd, även om det spunnits in i en massa ideologiproduktion av typen "såhär kör man spårväg" i beslutet.
Och tror jag inte att propaganda-kollektivet "Enceladus" dragit in mig i det hör också, genom ytterligare ett lögnaktigt citat!
Hundslagsmålet i denna tråd intresserar mig inte det minsta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".