Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Re: Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg

Inlägg av Matsälgen »

Ja det är 2 olika perspektiv att i NUTID här och nu vilja ta hit M34 till Stockholm i tråden:
Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?
viewtopic.php?t=43757

samt visioner, betänkanden, funderingar om framtidens spårvagnstrafik. i denna tråd som du läser nu.

Jag kan hålla flera olika bollar i luften samtidigt. :wink:
A: Den första bollen: Nutiden, vad som redan finns att tillgå på marknaden, och som jag finner är intressant.
B: Den andra bollen: Framtiden: Eventuella möjliga framtida spårvagnsfordon. "Framtid" kan dock vara redan snart. :wink:

Givetvis går det bygga sådana tåg som jag gett exempel på för spårvägsnätet, men just nu finns dessa idéer inte att köpa av vad jag vet.

Jo korta spårvagnar kan ju faktiskt att köpas som liknar min fantasibild i början av tråden ,fast med rimligare förarhytter, men jag vet inte om de går sammankoppla till långa tåg. ?????

Tidningsartikel:
https://www.railtech.com/rolling-stock/ ... sh-cities/

Foto:
https://duckduckgo.com/?t=lm&q=Moderus- ... iax=images

Video.
https://duckduckgo.com/?t=lm&q=Moderus- ... iax=videos

Men djurgården bör trafikeras med några sådana typer av korta spårvagnar på vintern tycker jag.
Den kan nog fås dit för testkörning med transport på vettigt lång lastbil.

Den skulle spara in slitaget på de redan ömtåliga CAF-vagnarna på vintern och vara till nytta som extra trafik vid trafiktoppar på sommaren. Det kan finnas som begagnade att köpa för en rimlig peng???

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Matsälgen skrev: måndag 05 maj 2025 1:18 Tråden döpte jag till: "Plus & minus med korta & långa spårvagnar som spårvagnståg"därför att det är intressant ämne, 🙏 så debatten om spårväg eller buss faller bort hoppas jag.
Din rubrik verkar intressant, som om du gjort någon undersökning. Men så fort man börjar läsa inser man att inlägget är inte en opartisk undersökning då jag inte kan se att du tar upp några fördelar med långa vagnar och inte heller några nackdelar med korta vagnar. Det bygger på rena gissningar från din sida. Dessutom tar du inte åt dig av åsikter från andra. Likaväl som du ska få tycka måste alla andra också få göra det.

Det är en nackdel med korta vagnar som ska gå på många ställen, och det är att det redan finns i form av bussar. Det finns ingen ekonomi, inget intresse och ingen praktisk möjlighet att anpassa småvägar till att låsa fast ett spårvägsnät. Dessutom går det åt massor av förare.

Det finns flera stora fördel med långa vagnar som går på de stora lederna, dels att det faktiskt behövs effektiv trafik just längs dessa leder (typ Valhallavägen, Odengatan, S:t Eriksgatan etc). Det märks om inte annat på att a) en av Stockholms innerstads mest använda busslinjer går längs dessa gator och är inte sällan försenad på av olika orsaker och b) det finns ohyggligt många bilar på denna sträcka. Längs dessa leder fungerar det gott med en ordentlig spårvagnsmodell, med hög kapacitet och med få hållplatser. Denna bör ha helt separerad väg.

Se där ett inlägg som tog upp de aspekter du glömde.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jag tycker att du förenklar

Om du har ett tåg bestående av flera vagnar så drabbas i praktiken hela tåget ändå eftersom du måste transportera den trasiga enheten till en angiven plats och rangera om innan du kan använda de hela enheterna.

Man kan diskutera om det går fortare att ta ut en lång vagn och ersätta den med en ur vagnreserven än att ta ut ett tåg med trasig enhet, rangera om och sätta ut resten.

Det går inte att resonera riktigt som du gör. Vagnen är i vägen och spärrar när den går sönder oavsett om det är en hel vagn eller delar i ett tåg. Ibland är det mer som kan gå sönder i tåg varför problemet kan vara större där också.

/T
Med reservation för tyckfel.
Mr_T6

Inlägg av Mr_T6 »

Göteborg har över 260 hållplatsrefuger för spårvagn, en del av dessa även för buss. I nuläget är de flesta 30 m långa. Ett antal är längre. Under de senaste månaderna har refuger längs linje 5 och 11 förlängts till 45 m, så att M34 kan trafikera dessa linjer.

Men redan för flera decennier sedan var refugerna eller hållplatsområdena 45 m långa, så att t.ex 2 x M21 och 3 x M25, M28 och M29 kunde användas. Kommunen bestände dock att refugerna på de flesta skulle förkortas till 30 m. I stället skulle turtätheten ökas. M21 förlängdes med låggolvsmellandel till 30 m och bytte benämning till M31.

Linje 8 kördes, innan linjen fick vändslingor, med upp till 4 st M25, alltid med minst en vänstertrafikvagn och minst en högertrafikvagn. Refuglängd minst 60 m. Delar av linjen var enkelspårig. Här en länk till ett tågmöte vid Gamlestadstorget 1975.

https://www.bahnbilder.de/bild/Schweden ... s-m25.html
Skriv svar