Sida 2 av 2
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: torsdag 15 maj 2025 14:51
av Kristofer
Kantorn skrev: ↑onsdag 14 maj 2025 9:42
kildor skrev: ↑torsdag 08 maj 2025 20:22
Behöver man köra tåg i någon avvikande sträckning någon tid på dygnet så numrerar man enligt destinationen, t.ex. 13 Mörby-Sätra respektive 14 Sätra-Mörby. Färre linjenummer blir lättare att komma ihåg och hålla ordning på.
Där har du en poäng. Egentligen skulle det inte vara linjen som hade ett nummer utan slutstationen... men då behövs inte nummer ändå...
Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: torsdag 15 maj 2025 17:53
av JohanB
Kristofer skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 14:51
Kantorn skrev: ↑onsdag 14 maj 2025 9:42
kildor skrev: ↑torsdag 08 maj 2025 20:22
Behöver man köra tåg i någon avvikande sträckning någon tid på dygnet så numrerar man enligt destinationen, t.ex. 13 Mörby-Sätra respektive 14 Sätra-Mörby. Färre linjenummer blir lättare att komma ihåg och hålla ordning på.
Där har du en poäng. Egentligen skulle det inte vara linjen som hade ett nummer utan slutstationen... men då behövs inte nummer ändå...
Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: torsdag 15 maj 2025 19:12
av twr
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 17:53
Kristofer skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 14:51
Kantorn skrev: ↑onsdag 14 maj 2025 9:42
Där har du en poäng. Egentligen skulle det inte vara linjen som hade ett nummer utan slutstationen... men då behövs inte nummer ändå...
Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: torsdag 15 maj 2025 23:47
av JohanB
twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 17:53
Kristofer skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 14:51
Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: fredag 16 maj 2025 1:21
av Enceladus
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47
twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.
Somliga debattörer har väl föreslagit att Arenastadsgrenen inte ska trafikeras alls i högtrafik. Pendeltågen behöver ju uppbackning framför allt utanför högtrafik:
Odd skrev: ↑tisdag 15 november 2022 21:40
Du menar för en sträckning som endast kan trafikeras utanför rusningstid utan att dra ner på trafiken mot Västerort?
Hässelbygrenen, tunnelbanans tyngsta gren, måste dock ha mer än bara 10-minuterstrafik dagtid. Mörbygrenen, den näst tyngsta grenen, har 5-minuterstrafik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: fredag 16 maj 2025 8:51
av twr
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47
twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 17:53
När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.
Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: fredag 16 maj 2025 9:39
av Enceladus
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51
Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få
3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Odd skrev: ↑fredag 07 mars 2025 23:40
Kanske blir det trots allt så att T-banetrafiken ersätts med buss i rusningen mellan Odenplan och Dalvägen. Det skulle i alla fall späda på fjaskot till FUT.
Det är knappast FUT:s fel om TF drar in två av tre tåg på Hässelbygrenen utanför högtrafik...
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: fredag 16 maj 2025 9:53
av twr
Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51
Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få
3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 5:47
av Enceladus
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53
Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39
Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få
3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa
har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 11:56
av twr
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53
Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39
Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få
3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.
Vändspåret vid Odenplan försvinner när man ansluter grenen till Arenastaden. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa
har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 12:50
av twr
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53
Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39
Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få
3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa
har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.
Vändspåret vid Odenplan försvinner när Arenastadsgrenen ansluts kommande somrar. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 13:00
av Enceladus
twr skrev: ↑lördag 17 maj 2025 12:50
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa
har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.
Vändspåret vid Odenplan försvinner när Arenastadsgrenen ansluts kommande somrar. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.
Det är ganska många tåg som vänder vid Odenplan i
låg- och nattrafik. SL har inte annonserat att dessa förlängs till Alvik, vilket tyder på att det inte behövs.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 14:03
av twr
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 13:00
twr skrev: ↑lördag 17 maj 2025 12:50
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa
har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.
Vändspåret vid Odenplan försvinner när Arenastadsgrenen ansluts kommande somrar. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.
Det är ganska många tåg som vänder vid Odenplan i
låg- och nattrafik. SL har inte annonserat att dessa förlängs till Alvik, vilket tyder på att det inte behövs.
Så du håller med mig om att det inte är ett behov, utan en konsekvens av att vändspåret försvinner?
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 14:08
av Enceladus
twr skrev: ↑lördag 17 maj 2025 14:03
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 13:00
twr skrev: ↑lördag 17 maj 2025 12:50
Vändspåret vid Odenplan försvinner när Arenastadsgrenen ansluts kommande somrar. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.
Det är ganska många tåg som vänder vid Odenplan i
låg- och nattrafik. SL har inte annonserat att dessa förlängs till Alvik, vilket tyder på att det inte behövs.
Så du håller med mig om att det inte är ett behov, utan en konsekvens av att vändspåret försvinner?
Nej, jag hävdar att tågen inte behöver förlängas till Alvik, samt att SL gör det i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger, för att minska restiden och trängseln.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 20:29
av Harald
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47
twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.
Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Vad är orsaken till de underliga intervallen? Är inte kapaciteten 30 tåg per timme. Det var den ju i många årtionden med det "föråldrade signalsystemet".
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 20:37
av twr
Harald skrev: ↑lördag 17 maj 2025 20:29
twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51
JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47
Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.
Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Vad är orsaken till de underliga intervallen? Är inte kapaciteten 30 tåg per timme. Det var den ju i många årtionden med det "föråldrade signalsystemet".
Dels handlar det om att man inte har köpt tillräckligt många fordon för att köra så tät trafik. Dels handlar det om att ingen vet hur mycket Odenplan klarar av med tanke på att det inte blir separata spår för invävning. Signalsystemet klarar av tätare trafik, men det är alltså inte det som avgör.