Re: A32 på Spårväg City
Postat: måndag 31 mars 2025 13:37
Sant men det visar ju dubbelt att det är en bra lösnkng. Vill särskillt trycka på kamerorna som filmar bakre halvan i färdriktningen.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Javisst, sörru.Hechtwagen skrev: ↑måndag 31 mars 2025 13:37 Sant men det visar ju dubbelt att det är en bra lösnkng. Vill särskillt trycka på kamerorna som filmar bakre halvan i färdriktningen.
Videobackspeglar är ju ett förhållandevis litet ingrepp. Att börja joxa med mittdel och bälgar ett större, men kan möjligen motiveras. Men därvid stannar det nog, jämfört med kamrat Widéns luftiga idéer:Gäst skrev: ↑tisdag 31 augusti 2004 11:15 Ja, talar vi om Djurgårdslinjen och dess eventuella förlängning till Stockholm C är min uppfattning att A32 duger (frågan har diskuterats flera gånger genom året och det finns givetvis andra uppfattningar än min), möjligen med befintliga backspeglar utbytta mot videosystem och med en boggi modifierad för att tillåta en mindre kurvradie än dagens 20 m. Ev. fasta hinder i banans väg är det nog enklare att röja bort, jämfört med att handla upp en ny vagnstyp. Skulle det däremot bli aktuellt med en riktig innerstadsspårväg, typ en ringlinje som sluter det stjärnformade T-banenätet, blir det nog aktuellt med en ny upphandling.
Stefan Widén skrev: ↑måndag 11 september 2006 19:14 I avdelningen spekulationer så kan man fundera kring A32. Om utbyggnaden blir av tar det ca 5 år minimum innan trafikstart, inräknat projektering överklagande järnvägsplan byggnation mm . Detta gör att A32 är ca tio år eller lite till. De är då mogna för sin första revision. I denna gör man det radikala greppet att bygga om dem lite kortar de båda delarna och förlänger mellandelen . Då får vagnarna bättre svepradier och därmed kan de i ca 20 år till även gå i innerstaden. de nya vagnar får givetvis några lika standarder som ex förstadörrens placering så man kan åstakommat ramper vid de hlp som ite har rätt höjd hela vägen. Då får vi även den handikapanpassning som saknas idag.
Detta lilla ex visar att med kreativa lösningar så kan man åstakomma mycket.. om man tänker till och håller sig vissa givna standarder.
/stefan
Nä, det är det nog inte - under överskådlig tid (hur lång den tiden är finns det nog olika meningar om). Så det kan ni nog inte hoppas på. Min uppfattning om A35/A36 har legat fast sedan åtminstone 2017: viewtopic.php?p=356484#p356484Stefan Widén skrev: ↑tisdag 01 april 2025 13:13 Ja att det hänt mycket på de år vi diskuterat vagntyper och speciellt till SpvC, är helt klart.
Det vi vet nu om A35 gör att man kan starkt ifrågasätta om den på sikt är en hållbar vagntyp. Tror de flesta känner till att det är en massa bekymmer.
Jag var tidigare motståndare till A32, och är väl det i grunden fortfarande, men nu i detta läge handlar det om att säkra trafiken på SpvC och då är A32 den som snabbast kan lösa uppgiften. Och då får vi ta att den sveper som den gör, vilket i vissa lägen ökar risken för incidenter. Göra de nödvändiga anpassningar som krävs både på vagn och infrastruktur för att få det så bra som möjligt.
På sikt är det givetvis att få till en ny vagntyp men det verkar inte vara något på gång närmaste tiden.
/Stefan
Tvärbanan stöttar Spårväg City – ska lösa vagnbristenHechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 10:55 Man flyttar runt problemen således och det går väl bra tills kistaförlängningen öppnar men det lär dröja tio år till.
Precis, det uppstår ingen vagnbrist eftersom Kistagrenen inte blir klar under överskådlig tid.P4 Stockholm skrev:Och det här ska inte skapa vagnbrist på tvärbanan, menar Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
Man skulle ju kunna säga att det blir fråga om ett nollsummespel, om man byter SpvC:s A35B mot TvB:s A32-or. Problemet i så fall är att A35B saknar Tvärbanans tågskyddssystem.Enceladus skrev: ↑torsdag 03 april 2025 23:28Tvärbanan stöttar Spårväg City – ska lösa vagnbristenHechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 10:55 Man flyttar runt problemen således och det går väl bra tills kistaförlängningen öppnar men det lär dröja tio år till.
Precis, det uppstår ingen vagnbrist eftersom Kistagrenen inte blir klar under överskådlig tid.P4 Stockholm skrev:Och det här ska inte skapa vagnbrist på tvärbanan, menar Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 05 april 2025 0:05 Ja mycket av det Gunnar berör har ju luftats i tidigare, i en del smått bisarra trådar:
viewtopic.php?p=303850#p303850
viewtopic.php?p=331407#p331407
Vi ska i det sammanhanget tänka på att Affärsverken och dess chef var väldigt noga med att det skulle vara vagnar med endast 2 starka motorer. Någor som kanske funkat skapligt på det treaxliga vagnar man begärde anbud på. Hägglunds ville däremot inte köpa in den licens som krävdes (troligen från Rathgeber). Så man föreslog en 4-axlig boggivagn men med 2 motorer (2 x 60kW), som var starkare än de motorer man satte i Göteborgs M25 (4 x 50kW). Allas vi som vet vad adhesion betyder för ett ett spårfordon, vet att detta är helt galet på en så lätt vagn (13,5 ton), att ha all den kraft på endast en axel i varje boggi. Men chefen hos kunden vill ha det så. Och vi vet ju hur dåligt det blev...gek skrev: ↑fredag 04 april 2025 23:20 Oftast verkar det vara mindre framgångsrikt att anskaffa specialkonstruerade spårvagnar. Norrköpings M58 är ett svenskt exempel. Kanske inte konstigt att ett litet spårvägsföretag med förmodligen begränsad teknisk kompetens lät sig övertygas av en stor tillverkare som lovade utveckla en spårvagnstyp speciellt för Norrköping och till låg kostnad, och därför köpte en vagntyp av helt annan och oprövad konstruktion än det som Norrköpings spårvägar specificerat i sin anbudsinfordran. Mera märkligt att SL gör ett liknande misstag.
Det finns inget saltslask där A35 går eftersom man slutade salta i Stockholms innerstad långt innan Spårväg City öppnade.Hans W skrev: ↑lördag 05 april 2025 16:53 Tråkigt att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra och även är allmänt negativa mot detta försök.
Detta försök är enligt min enkla mening ett kreativt grepp för att i förbättra ett besvärande kroniskt problem. Denna tråd hade då kunnat fyllas med information om hur försöken går vidare, men nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta, i denna svada av gnäll.
Som Gunnar E påpekat är ett antal fel på A35 direkt eller indirekt kopplade till gatuspårstrafiken, blöta och saltslask tycks vagnarna inte gilla. Konsekvensen av bromsfelen var värre vid körning på sikt. M.m. m.m.
Nåväl vi får väl söka fakta på annat håll.
Lagerproblem hade ju även A34, väl känt numera och åtgärdat vid revisionen som gjorts i Norrköping. Där handlar det om strömgenomgång i lager, vilket är ett känt problem som funnits även i bl.a Frankfurt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 05 april 2025 20:39
Det är inte saltade vägar, de är gravade och inte där A35 kör, dessutom har det överlag varit milda vintrar sedan 2013 så just saltslask lär inte vara det som knäckt CAF-vagnarna.
Ett ganska destruktivt inlägg. Påhopp av typen "att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra", "svada av gnäll" etc. kan jag ha överseende med, men påståendet "allmänt negativa mot detta försök" är felaktigt, även om man kan karakterisera det på olika sätt. Visst kan man kalla det "ett kreativt grepp" om man vill, även om jag snarare ser det som ett "lender of last resort" inom ramen för det vagnbestånd Region Stockholm disponerar.Hans W skrev: ↑lördag 05 april 2025 16:53 Tråkigt att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra och även är allmänt negativa mot detta försök.
Detta försök är enligt min enkla mening ett kreativt grepp för att i förbättra ett besvärande kroniskt problem. Denna tråd hade då kunnat fyllas med information om hur försöken går vidare, men nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta, i denna svada av gnäll.
Som Gunnar E påpekat är ett antal fel på A35 direkt eller indirekt kopplade till gatuspårstrafiken, blöta och saltslask tycks vagnarna inte gilla. Konsekvensen av bromsfelen var värre vid körning på sikt. M.m. m.m.
Nåväl vi får väl söka fakta på annat håll.
Liksom kamrat Widén 2005:Ragnar T skrev: ↑söndag 13 juli 2003 16:05 Nja, eftersom SL ju nu tar över infrastrukturen på Djurgårdslinjen och införlivar den med de övriga bananläggningarna, så kanske vi i eget intresse skall göra ett litet prov med en A32 framöver. Något att tänka på i alla fall.
Blir det prov med A32 på Djurgården, så skall jag fixa så att det följer en kaffebryggare med vagnen! På villkor att någon annan håller med kaffebrödet.
/Ragge kaffepimplare
Det har runnit en hel del vatten under Djurgårdsbron sedan dess.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 juli 2005 23:15 Inför årets säsong så gjordes det en framställan om att låna en A 32 som gästvagn. Orsaken till att det inte blev A32 är ju den utökade utsättningen p g a gröna linjens arbeten och de kvarvarande vagnar skulle enligt uppgift få nån form av generell tillsyn enligt plan.
Vi har gjort vissa simulerings prov för att testa om vagen fungerar i banans profil. En A 32a är 2.65 bred och på rakspår är de således inga problem. Det är i kurvor som vagnen har ganska stora utsväng, framförallt på mitten. Slingan I Wau ska enligt uppgift vara anpassad för A32. Den sista pusselbiten är vagens prestanda i kurvor. Vagnen klarar 18 m utan last och om jag inte minns fel nu 22 m med last. vilket innebär att det på pappret bli problem då kurvorna vid Nmt är 20 m. Det krävs alltså att vagnsleverantören gör en beräkning för att vara säker. Denna beräkning har inte utförts. och det troliga är att den inte görs, för att ska man i sthlm skapa en regulgörtrafik så är en ny vagntyp som är aktuell mer anpassad för snäva kurvor.
Detta är orsaken till att det går pedalvagnar på djurgårdslinjen. Och för kalenderbitarna så är detta första gången för vagnar med multippelmöjlöighet.
/stefan
ADDE skrev: ↑måndag 07 april 2025 14:12 Har man någonsin ens provkört en A32:a på Djurgårdslinjen/Spårväg City, eller är det först nu som man testar?
Och som jag förstår det, är det några åtgärder man behöver addressera:
- Svepytor?
- Backspeglar?`
- En för snäv kurvradie vid skansenslingan?
Något mer jag har missat?