Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Markus E skrev: ↑måndag 24 mars 2025 13:45
Nej, har kollat upp det och gamla tågen rullade med max fem vagnar enligt min info! Antalet vagnpar blir exakt samma som i dag; 16 st.
Det var väl de här gamla tågen som hade maximalt fem vagnar: väster om Lillängen 1976
De modifierade tunnelvagnarna som började trafikera banan 1976 har däremot normalt gått i tåg med två, fyra eller sex vagnar (under några år kunde även udda antal vagnar förekomma eftersom det då fanns motorvagnar som inte var parkopplade med manövervagnar)
12-minuterstrafik på Saltsjöbanan förutsätter mötesstationer i Fisksätra och Tattby samt två spår vid Slussen. Detta råkar sammanfalla med inköpet av nya tåg.
Observera att antalet vagnpar ökar från 15 till 16. Samtidigt ökar huvudbanans kapacitet från 18 till 20 vagnar/h. Vidare uppskattas den högre turtätheten i sig!
Huvudbanan hade fyra sexvagnarståg i 20-minuterstrafik (24 vagnar). Grenbanan hade ett tvåvagnarståg i 20-minuterstrafik (2 vagnar), d.v.s. totalt 26 vagnar. Huvudbanan får sex fyravagnarståg i 12-minuterstrafik (24 vagnar). Grenbanan får två tvåvagnarståg i 12-minuterstrafik (4 vagnar), d.v.s. totalt 28 vagnar.
Nej, har kollat upp det och gamla tågen rullade med max fem vagnar enligt min info! Antalet vagnpar blir exakt samma som i dag; 16 st.
Så det var aldrig mer än fyra vagnar i tågen de sista åren banan gick till Slussen? C16 slopades runt 2001 och efter det har det ju inte gått att köra femvagnarståg.
"På grund av vagnbrist körs endast korta tåg på Saltsjöbanan 25
Under morgonrusningen (c:a kl 6:00-9:00) körs tågen med fyra vagnar istället för sex vagnar. Under övrig tid körs tågen med endast två vagnar."
Tror nog du får rätta dina uppgifter och din uppgiftslämnare.
Med "de gamla Saltsjöbanetågen" avsågs då tågen som rullade fram till 1976. Att C10/C11 rullar/har rullat med sexvagnarståg i högtrafik är ju knappast ett spörsmål.
Senast redigerad av Markus E den måndag 24 mars 2025 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
Hur många omlopp hade banan till och med 2022? Man går från 105 meter till 70 meter och från 20 min till 12 min, det är därför flottan blir ungefär lika stor? Går man från 15 vagnpar till 16 nya fordon? Och tanken är att skrota alla de gamla?
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 16:48
Hur många omlopp hade banan till och med 2022? Man går från 105 meter till 70 meter och från 20 min till 12 min, det är därför flottan blir ungefär lika stor? Går man från 15 vagnpar till 16 nya fordon? Och tanken är att skrota alla de gamla?
Flottan blir exakt lika stor som dagens. I dag finns det 16 st vagnpar (fördelat på C10/C11, f d C6, f d C8), 16 st vagnpar X25 avser levereras.
Flottan blir exakt lika stor som dagens. I dag finns det 16 st vagnpar (fördelat på C10/C11, f d C6, f d C8), 16 st vagnpar X25 avser levereras.
Under de senaste åren har Saltsjöbanan haft 15 vagnpar. Ombyggnaden av 2783 och 2784 innebär att det blir 16 vagnpar, vilket möjliggör 12-minuterstrafik:
Markus E skrev: ↑söndag 23 mars 2025 8:37
X25 är förvisso bredare men samtidigt ett stort bortfall sittplatser genom större fria golvytor för rullstolar, barnvagnar etc. De gamla Saltsjöbanetågen rullade väl med 5-vagnarståg i högtrafik, eller? För att utöka till trafik var 12:e minut OCH bibehålla fullängdståg skulle jag gissa att vagnbehovet ligger på sisådär 40 vagnar (20 enheter).
Huvudbanan hade fyra sexvagnarståg i 20-minuterstrafik (24 vagnar). Grenbanan hade ett tvåvagnarståg i 20-minuterstrafik (2 vagnar), d.v.s. totalt 26 vagnar. Huvudbanan får sex fyravagnarståg i 12-minuterstrafik (24 vagnar). Grenbanan får två tvåvagnarståg i 12-minuterstrafik (4 vagnar), d.v.s. totalt 28 vagnar.
12-minuterstrafik med fullängdståg kräver 36 vagnar på huvudbanan och 4 vagnar på grenbanan, d.v.s. totalt 40 vagnar. I samtliga fall finns 4 vagnar i reserv:
Enceladus skrev: ↑fredag 05 februari 2021 15:56
Enligt den ursprungliga planen skulle 14 tunnelbanevagnar byggas om till sju vagnpar för Saltsjöbanan, vilket hade gett 22 vagnpar. Nu blir det bara 16 vagnpar, d.v.s. 12 vagnpar på huvudbanan, 2 vagnpar på grenbanan och 2 vagnpar i reserv.
20-minuterstrafik med sexvagnarståg kräver 26 vagnar exklusive reserv och 30 vagnar inklusive reserv. Därför hade Saltsjöbanan 15 vagnpar i så många år. 12-minuterstrafik med fyravagnarståg kräver 28 vagnar exklusive reserv och 32 vagnar inklusive reserv. Därför får Saltsjöbanan ytterligare ett vagnpar nu.
Senast redigerad av Enceladus den måndag 24 mars 2025 17:30, redigerad totalt 2 gång.
Som Enceladus påpekar är de 15 nu, eller hur? Ett skrotades väl efter olyckan 2013?
Hechtwagen skrev: ↑måndag 24 mars 2025 17:25
I en tråd som handlar om de nya tågen X25 torde C10/C11 lätt kunna anses vara de gamla tågen.
Nej, det kan de inte. I början av inlägget beskrivs dagens vagnpark med Cx-vagnar, och att man med X25 kortar ner tågen i högtrafik från 6-vagnarståg till 4-vagnarståg. Så det är tydligt att de "gamla tågen" med fem vagnar avser tågen fram till 1976.
Under de senaste åren har Saltsjöbanan haft 15 vagnpar. Ombyggnaden av 2783 och 2784 innebär att det blir 16 vagnpar, vilket möjliggör 12-minuterstrafik:
Men är tanken att starta 12 minuters trafiken med en blandad flotta? Eller kommer man vänta med att införa den tills alla 16 nya fordon är på plats?
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 17:30
Som Enceladus påpekar är de 15 nu, eller hur? Ett skrotades väl efter olyckan 2013?
Ja, vagnparet 2887-2888 skrotades. Det ersattes med ett ombyggt vagnpar, 2809-2810. Det nya ombyggda vagnparet, 2783-2784, innebär däremot ett tillskott.
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 17:57
Men är tanken att starta 12 minuters trafiken med en blandad flotta? Eller kommer man vänta med att införa den tills alla 16 nya fordon är på plats?
12-minuterstrafik med fyravagnarståg kräver inte en blandad flotta. 12-minuterstrafik med sexvagnarståg, om sådan önskas under övergångsperioden, gör det.
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 17:30
Ja, vagnparet 2887-2888 skrotades. Det ersattes med ett ombyggt vagnpar, 2809-2810. Det nya ombyggda vagnparet, 2783-2784, innebär däremot ett tillskott.
Varför bygger man om dem så när inpå att de nya fordonen kommer?
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 17:57
12-minuterstrafik med fyravagnarståg kräver inte en blandad flotta. 12-minuterstrafik med sexvagnarståg, om sådan önskas under övergångsperioden, gör det.
Så man skulle kunna tänka sig att köra sexvagnarståg tills tunnelbanan till Nacka är klar? Planerar man att göra så?
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 18:43
Det är väl för att C10-C11-tåg är tänkta att under ett antal år komplettera X25, dock enbart dagtid - så att bullerstörningar inte uppstår under den tid på dygnet då många boende längs banan vill ha en tyst miljö.
Det är kanske ändå värt att titta på alternativ, så att man i varje fall får jämförelser.
Låt säga att lämplig firma i östra Europa bygger om vagnarna, så de får tystare boggier och bromsar, ny traktionsutrustning, tätare dörrar, ny inredning etc, så kanske man kan förlänga livstiden med sådär 25 år eller så och få en vagn som är rätt modernare. Kanske kan man ha ett dragspel mellan vagnparen också.
En tanke. Det skadar ju inte att undersöka det alternativet.
Det är väl för att C10-C11-tåg är tänkta att under ett antal år komplettera X25, dock enbart dagtid - så att bullerstörningar inte uppstår under den tid på dygnet då många boende längs banan vill ha en tyst miljö.
Jag tycker man ser olika uppgifter här. Mitt intryck är att man planerar att skrota alla de gamla fordonen relativt snabbt och köra trafiken enbart med de nya fordonen?
Jag tycker man ser olika uppgifter här. Mitt intryck är att man planerar att skrota alla de gamla fordonen relativt snabbt och köra trafiken enbart med de nya fordonen?
Syftet med fordonsombyggnaden var att möjliggöra 12-minuterstrafik, vilket jag har påpekat flera gånger:
Trafikförvaltningen skrev:I det senaste genomförandebeslutet 2020 (SL 2017-0735) reducerades fordonsombyggnaden till ett fordon vilket möjliggör 12-minuterstrafik med 4-vagnståg (70 meter). Syftet med reduceringen av fordonsombyggnaden var att frigöra investeringsmedel för att åtgärda Saltsjöbanans bullerproblem. Behov av 6-vagnståg i 12-minuterstrafik uppstår först när Saltsjöbanan kan gå in till Slussen igen. En förutsättning för trafik till Slussen är att både Norra Danviksbron och Slussens järnvägsstation har öppnat för trafik vilket i nuläget tidigast kan ske 2026.
Som bekant behövs ytterligare ett vagnpar för 12-minuterstrafik med 4-vagnståg samt sju vagnpar för 12-minuterstrafik med 6-vagnståg. Förmodligen räknade SL med att de gamla tågen skulle börja trafikera Slussen flera år innan de nya tågen lanseras, men Slussenprojektet har ju försenats gång på gång. Nu skriver SL att det inte blir 12-minuterstrafik förrän 2029, d.v.s. ett år efter att tågen börjar trafikera Slussen och de nya tågen lanseras. Men X25 kan ju alltid försenas...
gek skrev: ↑måndag 24 mars 2025 18:55
Syftet med fordonsombyggnaden var att möjliggöra 12-minuterstrafik, vilket jag har påpekat flera gånger:
Trafikförvaltningen skrev:I det senaste genomförandebeslutet 2020 (SL 2017-0735) reducerades fordonsombyggnaden till ett fordon vilket möjliggör 12-minuterstrafik med 4-vagnståg (70 meter). Syftet med reduceringen av fordonsombyggnaden var att frigöra investeringsmedel för att åtgärda Saltsjöbanans bullerproblem. Behov av 6-vagnståg i 12-minuterstrafik uppstår först när Saltsjöbanan kan gå in till Slussen igen. En förutsättning för trafik till Slussen är att både Norra Danviksbron och Slussens järnvägsstation har öppnat för trafik vilket i nuläget tidigast kan ske 2026.
Som bekant behövs ytterligare ett vagnpar för 12-minuterstrafik med 4-vagnståg samt sju vagnpar för 12-minuterstrafik med 6-vagnståg. Förmodligen räknade SL med att de gamla tågen skulle börja trafikera Slussen flera år innan de nya tågen lanseras, men Slussenprojektet har ju försenats gång på gång. Nu skriver SL att det inte blir 12-minuterstrafik förrän 2029, d.v.s. ett år efter att tågen börjar trafikera Slussen och de nya tågen lanseras. Men X25 kan ju alltid försenas...
Frågan är:
* Inför man 12 minuters trafik med blandad flotta eller enbart X25? Om det är 2029 kanske alla 16 har kommit?
* Planerar man att köra med sexvagnarståg och sedan gå över till fyravagnarståg när tunnelbanan öppnar?
* Planerar man att skrota alla de gamla tågen relativt snabbt (typ strax efter att tunnelbanan öppnar), eller ska de behållas längre?
Jag tror inte de frågorna har besvarats definitivt här i tråden?
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 25 mars 2025 11:16
Hur ska man ens kunna svara på de frågorna?
De gamla tågen slopas väl när de nya tågen fungerar tillfredstälkande?
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 25 mars 2025 11:16
Hur ska man ens kunna svara på de frågorna?
De gamla tågen slopas väl när de nya tågen fungerar tillfredstälkande?
Det är väl väldigt enkla och konkreta frågor?
Ja men det kan ju vara så att det faktiskt inte finns några definitiva svar på dem.
Mitt i skrev:Region Stockholm publicerade de hemliga uppgifterna om att Saltsjöbanans nya tåg blir 700 miljoner kronor dyrare på sin hemsida. Efter Mitt i:s avslöjande beslutade regionfullmäktige på tisdagen att pausa upphandlingen av ombyggda depåer och elledningar som krävs för att tågen ska kunna rulla.
[...]
– Det är inte ansvarsfullt att bara rulla på när sekretess har läckt i en miljardupphandling. Gör om – gör rätt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Ärendet återremitterades och väntas tas upp igen nästa regionfullmäktige den 6 maj.
Upphandlingen av Saltsjöbanans nya X25-tåg pausas efter avslöjandet av de hemliga uppgifterna. Oppositionen passade förstås på att avlossa en bredsida.
Mitt i skrev:Men även om tågen kommer på plats måste depåer och el förstärkas för närmare 1 miljard kronor för att de ska kunna köra på Saltsjöbanan.
En ny verkstadshall som kan serva tågen måste byggas i Neglinge och ett nytt väderskydd för Saltsjöbanans museifordon i Storängen. Dessutom måste spänningen i ledningarna höjas från dagens 750 volt till 1 500 volt.
[...]
Överklagar någon ombyggnaden av depån i Neglinge till mark- och miljödomstolen försenas bygget och också starten för de nya tågen med minst ett år.
För att kunna köra nya X25-tåg krävs alltså ombyggda depåer och förstärkt el, vilket kan bli en långdragen historia. Som sagt, X25 kan ju alltid försenas...
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 26 mars 2025 12:14, redigerad totalt 1 gånger.