Sida 2 av 2
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: måndag 03 mars 2025 18:39
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑måndag 03 mars 2025 17:54
Hechtwagen skrev: ↑måndag 03 mars 2025 14:03
...
Slingorna SL har är ju inte till för att byta plats på A och B-änden på fordonen utan för att skapa bra fordonsflöden.
Så ännu fler argument för att faktiskt ha möjlighet att vända på vagnar.
Ja det kan säkert ha sina fördelar men vad tror du om en vändslinga likt den i Stuttgart för Roslagsbanan i city?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: måndag 03 mars 2025 21:54
av Odd
Hechtwagen skrev: ↑måndag 03 mars 2025 18:39
Odd skrev: ↑måndag 03 mars 2025 17:54
Hechtwagen skrev: ↑måndag 03 mars 2025 14:03
...
Slingorna SL har är ju inte till för att byta plats på A och B-änden på fordonen utan för att skapa bra fordonsflöden.
Så ännu fler argument för att faktiskt ha möjlighet att vända på vagnar.
Ja det kan säkert ha sina fördelar men vad tror du om en vändslinga likt den i Stuttgart för Roslagsbanan i city?
Jag undrar om det verkligen löser något. Jag vet inte vad det är för vändslinga i Stuttgart, beskriv det gärna. När jag googlar så får jag bara upp en massa annat junk.
Nu vet jag inte hur det är tänkt med uppställningsmöjligheter vid C, men man kan ju tänka sig ett Mörby Centrum-upplägg där man har plats bakom plattformen för uppställning. Man kanske inte behöver ha det på alla spår och dessutom kan det vara svårt att motivera dyrbar tunnelbyggnad för sådan uppställning.
Jag tänker mig att om man har en storvändslinga, jag antar att du menar en med flera stationer längs vägen, så kommer man få färre möjligheter att reglera trafiken, i alla fall om den inte designas så att man kan magasinera tåg som inte är i trafik. Ett tåg som kommer in måste helt enkelt bort inom kort, oavsett om det behövs eller ej, eller skulle behövts 30 minuter senare.
Det bästa vore väl naturligtvis som andra har föreslagit, att fortsätta söderut, men om man gör det så bör man ju i varje fall se till att all utbyggnad söder om Universitetet byggs för framtida normalspår, och gör man det så kommer man ju effektivt att dela på platsen på centrumstationerna och då får man ju kapacitetsproblem igen. Smalspår som nybyggnad utan att det är en utbyggnad tror jag egentligen är rätt dumt. Smalspår som utbyggnad, exempelvis till Arlanda-Sigtuna-Bålsta, Norrtälje och så, har ju bärighet i att det är en utbyggnad av ett befintligt system utifrån mittpunkten, så att säga.
Så tycker jag.
Vad tror du?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: måndag 03 mars 2025 22:19
av gek
Odd skrev: ↑måndag 03 mars 2025 21:54
Jag vet inte vad det är för vändslinga i Stuttgart, beskriv det gärna.
Vändslingan för S-Bahn bortom Bf Schwabstrasse i Stuttgart
https://www.eisenbahntunnel-portal.de/l ... /4864.html
Första åren med S-Bahntrafik i innerstadstunneln vände alla tåg i slingan, men så småningom byggdes tunneln vidare, så att genomgående trafik är möjlig. Planskild korsning mellan slingan och de genomgående spåren.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: tisdag 04 mars 2025 9:04
av Kristofer
Det räcker väl egentligen att gå till Oslo för att hitta en vändslinga. Tunnelbanan vid Stortinget, närmare bestämt
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: tisdag 04 mars 2025 10:54
av Hechtwagen
Kristofer skrev: ↑tisdag 04 mars 2025 9:04
Det räcker väl egentligen att gå till Oslo för att hitta en vändslinga. Tunnelbanan vid Stortinget, närmare bestämt
Jo men den i Stuttgart har väl tätare trafik?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: tisdag 04 mars 2025 13:54
av Odd
Ok, så en vändslinga bakom, på en station är det som avses här?!
Låt oss räkna.
Vid 24 tpt, det är ett tåg var 2,5 minut. Det är väl egentligen en fördubbling av hur det är i dag med ca 12 avgångar per timme från Ö.
Om fyra plattformsspår används så kommer varje tåg stå max 10 minuter i genomsnitt innan det måste lämna plattformen för att ge plats åt nästa tåg.
Det ger en tidslucka på 75 sekunder för varje tåg som skall in eller ut. Denna tidslucka skall då inrymma tid det tar att lägga tågväg, ställa signal på kör, låta ett tåg som står vid signal att starta och köra igenom och tid för att tåget skall släppa eventuella signaltekniska blockeringar efter tågpassage. Dessutom måste tid ges för att kunna ta igen tid efter förseningar. Klarar man en sådan cykel på 45 sekunder? I så fall kan man väl ta igen förseningar på 12 minuter per timme?
Det är inte en stor marginal helt klart.
Kontrollräkna gärna. Som jämförelse går det, om jag förstått det rätt, 16 avgångar per timme från Bern Central på linjerna S6-S7-S8 på RBS som är ett smalspårigt system med fyra säckplattformar i centrala Bern.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: torsdag 13 mars 2025 16:49
av Enceladus
Regeringen måste leverera på det man har lovat innan man lovar mer
Centerpartiet Stockholmsregionen skrev:"Spårväg syd och förlängningen av roslagsbanan till city är fortfarande inte fullt finansierat, det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar om det. Men innan det är aktuellt att diskutera Östlig förbindelse så måste tidigare projekt vara finansierade och påbörjade." säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.
Även detta projekt saknar visst full finansiering - i gott sällskap med
Spårväg Syd och
Stockholmsförhandlingen. Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: torsdag 13 mars 2025 17:31
av twr
Enceladus skrev: ↑torsdag 13 mars 2025 16:49
Regeringen måste leverera på det man har lovat innan man lovar mer
Centerpartiet Stockholmsregionen skrev:"Spårväg syd och förlängningen av roslagsbanan till city är fortfarande inte fullt finansierat, det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar om det. Men innan det är aktuellt att diskutera Östlig förbindelse så måste tidigare projekt vara finansierade och påbörjade." säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.
Även detta projekt saknar visst full finansiering - i gott sällskap med
Spårväg Syd och
Stockholmsförhandlingen. Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Vad menar de med att RBc inte är fullt finansierat? Vad baserar de det på?
Vad är det för beslut regeringen har fattat? Någon som vet mer?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: torsdag 13 mars 2025 18:21
av Odd
Enceladus skrev: ↑torsdag 13 mars 2025 16:49
...Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Har du inte slutat att skapa retoriska rävsaxar än?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: torsdag 13 mars 2025 18:45
av Enceladus
Odd skrev: ↑torsdag 13 mars 2025 18:21
Enceladus skrev: ↑torsdag 13 mars 2025 16:49
...Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Har du inte slutat att skapa retoriska rävsaxar än?
Vem är förvånad? Förvisso har gula linjen fått
tillkommande investeringsutgifter (automatisk drift, ballastfritt spår samt plattformsbarriärer), men FUT är
inte TF:
JohanB skrev: ↑måndag 11 november 2024 20:04
Som exempel på att det går att göra rätt är att Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana (FUT) tillsynes verkar kunna leverera. (Även om jag känner mig delvis osäker på om deras anläggning uppfyller TF:s specifikationer och kan bli godkänd av dem.)
Notera att detta inte är
min käpphäst!
twr skrev: ↑torsdag 13 mars 2025 17:31
Vad menar de med att RBc inte är fullt finansierat? Vad baserar de det på?
Vad är det för beslut regeringen har fattat? Någon som vet mer?
Enligt infrastrukturregionrådets uttalande verkar projektets budget ha spruckit.
Här är regeringens pressmeddelande.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: fredag 14 mars 2025 8:30
av twr
Roslagsbanan till city nämns inte i regeringens pressmeddelande.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: fredag 14 mars 2025 18:49
av Enceladus
twr skrev: ↑fredag 14 mars 2025 8:30
Roslagsbanan till city nämns inte i regeringens pressmeddelande.
Regeringens kärva besked: Ni får betala Spårväg syd själva
Mitt i skrev:I direktiven, som publicerades på eftermiddagen, framgår det att regeringen inte tänker skjuta till några ytterligare pengar till de tidigare beslutade spårvägsprojekten, det vill säga Spårväg syd, den nya tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning till Odenplan.
Har Roslagsbanans förlängning till City bantats bort eller är detta bara en felskrivning?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: fredag 14 mars 2025 19:07
av twr
Enceladus skrev: ↑fredag 14 mars 2025 18:49
twr skrev: ↑fredag 14 mars 2025 8:30
Roslagsbanan till city nämns inte i regeringens pressmeddelande.
Regeringens kärva besked: Ni får betala Spårväg syd själva
Mitt i skrev:I direktiven, som publicerades på eftermiddagen, framgår det att regeringen inte tänker skjuta till några ytterligare pengar till de tidigare beslutade spårvägsprojekten, det vill säga Spårväg syd, den nya tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning till Odenplan.
Har Roslagsbanans förlängning till City bantats bort eller är detta bara en felskrivning?
Det lär vara en felskrivning. Det är ju väldigt många som tror att den ska gå enbart till Odenplan.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: torsdag 26 juni 2025 23:48
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑måndag 24 februari 2025 18:55
Universitetsalliansen Stockholm trio - ett partnerskap mellan KI, KTH och SU - lyfter fram behovet av en station vid Albano. Även regionpolitikerna
ser brister.
Nu kan du läsa redogörelsen från samrådet om Roslagsbanan till city
Region Stockholm skrev:Under samrådsperioden kom över 300 yttranden in, varav cirka 210 från allmänheten. Intresset var också stort när projektet bjöd in till öppet hus i Gustav Vasa skola vid Odenplan den 4 februari. Många av synpunkterna handlade om Roslagsbanan till city borde eller inte borde byggas. Flera hade tankar och frågor om Östra station, och några uttryckte önskemål om en ny station i Albano. Det har även kommit in åsikter om kostnaden för projektet och frågor om vilken nytta det kommer att innebära för resenärerna. Var arbetstunnlar och etableringsområden ska byggas har också engagerat många.
Tidigare fokuserade kritiken på att Östra station försvinner. Nu klagas det på att det inte blir någon station i Albano. Finns det någon bra lösning för området?
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: måndag 30 juni 2025 15:46
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 23:48
Enceladus skrev: ↑måndag 24 februari 2025 18:55
Universitetsalliansen Stockholm trio - ett partnerskap mellan KI, KTH och SU - lyfter fram behovet av en station vid Albano. Även regionpolitikerna ser brister.
Nu kan du läsa redogörelsen från samrådet om Roslagsbanan till city
Region Stockholm skrev:Under samrådsperioden kom över 300 yttranden in, varav cirka 210 från allmänheten. Intresset var också stort när projektet bjöd in till öppet hus i Gustav Vasa skola vid Odenplan den 4 februari. Många av synpunkterna handlade om Roslagsbanan till city borde eller inte borde byggas. Flera hade tankar och frågor om Östra station, och några uttryckte önskemål om en ny station i Albano. Det har även kommit in åsikter om kostnaden för projektet och frågor om vilken nytta det kommer att innebära för resenärerna. Var arbetstunnlar och etableringsområden ska byggas har också engagerat många.
Tidigare fokuserade kritiken på att Östra station försvinner. Nu klagas det på att det inte blir någon station i Albano. Finns det någon bra lösning för området?
En
första tanke är att införa persontrafik på Värtabanan, men det förbättrar inte kommunikationerna mellan KI, KTH och SU. Samtidigt
kräver politikerna att FUT utreder kollektivtrafikförsörjningen till Albano. FUT innebär tunnelbana - kan det vara något annat än
en station på Mörbygrenen? En förlängd restid gör inte så mycket när Roslagsbanan förlängs till City och tar över det långväga resandet. Då kan Albano bli ett nav mellan KI på
Värtabanan samt KTH och SU på Tub 2:
Trafikanalys Albano skrev:Värtabanan skär genom Albano i öst-västlig riktning, denna trafikeras endast av godstrafik. Att konvertera banan och öppna den för persontrafik har diskuterats. Dock förutsätter detta att godstrafiken läggs ned och att eventuellt mer dubbelspår anläggs. Det är en viktig punkt att fortsätta utreda hur ett eventuellt dubbelspår kan anläggas och däckas över. Att utnyttja Värtabanan är mycket intressant eftersom den skulle utgöra en viktig tvärförbindelse genom denna del av staden. Det bör utredas vidare hur hållplatser kan utformas på enkelspårssträckor, och hur en överdäckning eventuellt begränsar tillgänglighet till en hållplats i Albano. Möjlig sträckning kan vara Norra Djurgårdsstaden – Albano – Norra Station – Karlberg – Centralstation.
PS. Norra Station (ej att förväxla med Norra station eller Stockholm N) är det gamla namnet på det område som idag kallas Karolinska eller Hagastaden.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 02 juli 2025 15:29
av Hechtwagen
Det bästa / rimligaste vore ju garanterat att behålla Östra station och köra näsbyparlstågen dit och därifrån så att det inte blir överfullt med tåg på den nya ändststionen i city.
Från Östra station kan man dessutom köra tågen i gatan ner till Engelbrektsplan, det vore väldigt bra.
Trafikförvaltningen kan enkelt redan nu kolla om fyra plattformsspår räcker genom att stänga av plattformsspår på Östra station så det bara blir fyra spår att använda i den dagliga trafiken. Man kan testa det hela november och sedan utvärdera om den kapaciteten kommer räcka i framtiden när det ska gå ännu fler tåg än idag.
Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City
Postat: onsdag 02 juli 2025 17:40
av twr
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 15:29
Det bästa / rimligaste vore ju garanterat att behålla Östra station och köra näsbyparlstågen dit och därifrån så att det inte blir överfullt med tåg på den nya ändststionen i city.
Från Östra station kan man dessutom köra tågen i gatan ner till Engelbrektsplan, det vore väldigt bra.
Trafikförvaltningen kan enkelt redan nu kolla om fyra plattformsspår räcker genom att stänga av plattformsspår på Östra station så det bara blir fyra spår att använda i den dagliga trafiken. Man kan testa det hela november och sedan utvärdera om den kapaciteten kommer räcka i framtiden när det ska gå ännu fler tåg än idag.
Det finns en tidtabell för att köra 24 tåg/h till T-Centralen, så det är inte överfullt och därmed faller argumentet för att behålla Östra station. Näsbyparkstågen förväntas vara 120 meter långa i framtiden. Jag tror inte det är en bra idé att köra dem till Engelbrektsplan.
Ditt förslag om ett "fullskaleförsök" är ju väldigt kreativt och värt att överväga om det skulle vara intressant. Dock finns två invändningar.
* Är spårkonfigurationen samma? Det är inte självklart.
* Fyra plattformsspår kräver en anpassad tidtabell där tågen byter linje vid vändning. Ska man då ändra tidtabellen i en månad också? Tidtabellen blir också styrd så att tågmöten kan hamna på vissa ställen där de inte ligger idag och robustheten blir sämre med fyra spår. Det kan därför av dessa anledningar krävas nya dubbelspår och andra robusthetshöjande åtgärder. Dessa finns inte nu och kommer nog inte byggas i förväg, utan först i samband med trafikstart till T-Centralen.