Karolinska

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Herbert, Tingesten

Re: V-bana

Inlägg av Herbert, Tingesten »

M_M skrev:På vilka sträckor kan man inte bygga ut till dubbelspår?
De som går igenom Nationalstadsparken, för där är det numera olagligt att bygga. Det handlar främst om passagen genom Bellevueparken och sträckan mellan Albano och Storängsbotten. Parkisterna lyckades som ett exempel genomdriva hutlöst dyra omarbetningar av Norra Länken-tunnlarna så att en gräsmatta (från 60-talet!) inte skulle behöva grävas upp. Men förnuftet kanske segrar till sist, det verkar glädjande nog som om YIMBY:s m fl krav gick igenom på att överdäckningen i Albano görs så att den inte förhindrar en framtida utbyggnad till dubbelspår. Tyvärr fick vi inget gehör för tanken att lämna ett spårreservat i svängen där Roslagsbanan skulle kunna kopplas ihop med Värtabanan, men den lösningen är inte ute ur bilden, man får bara göra en större sväng på östra sidan om Rpslagsbanespåret i stället (och därmed inkräkta lite på NSP).
M_M skrev:
Herbert, Tingesten skrev:Men nu finns utrymmet igen... eller åtminstone 2017.
Finns det verkligen utrymme att ta av? Nuvarande Stockholm C räcker väl ungefär för den kapacitet dubbelspåret söderut har och knappt till vad som max går att köra på dubbelspåret+fyrspåret väster+norrut. Eftersom man planerar fyrspår på Västeråsbanan så kan man utgå från att inte bara mjölkpall-pendeltågen via nya tunneln ökar i antal utan även de snabbare tågen till Stockholm C också ökar i antal. Likaså verkar bortplockande av pendeltåg från Stockholm C troligtvis innebära fler icke-pendeltåg på banan norrut mot Märsta/Arlanda-Uppsala.
De två pendelplattformarna vi snackar om ligger på genomgående spår och det vore kanske synd att ta båda till en bana med ändstation i Centralen, men kanske den ena? Där arbetstunneln till Station City går ner (framför Kungsbrohuset) verkar det dock finnas utrymme för 1-2 perronger. Där finns inga spår alls idag och vad jag förstår slutar den här delen av spårområdet mot Stockholm Waterfront-byggnaden. Perfekt för en ändstation.

En annan viktig faktor är att tågen på både Roslagsbanan och den hypotetiska V-banan är kortare än de existerande plattformarna. Det skulle nog gå utmärkt att klara sig med bara en enda plattform eftersom upp till tre tåg kan samsas om en och eftersom de korta tågen kan vändas bortom plattformen utan att komma över på andra spår.
Henrik Schütz

Re: Karolinska

Inlägg av Henrik Schütz »

Om vi bygger ut Roslagspilen via karolinska-Arninge till Norrtälje så kan vi ha en gren till rimbo via Vallentuna, Roslagsbanan behövs då inte längre, och alla problem med spårvidder och kontaktledningsspänning försvinner!

Näsbyparksgrenen får bli snabbspårväg till universitetet, och vidare ut på tvärbanan

HS
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Att bredda Roslagsbanan till normalspår är ju ett alternativ som fanns med tidigt i debatten, men anledningen att det inte är genomfört är att det kostar mer än det smakar. Därför har man behållit smalspåret och rustat upp det i stället.

När det väl kommer en prislapp på 'Roslagspilen' skall det bli intressant att se vad Du tycker.

Men visst, har man obegränsat med pengar kan man göra mycket. Då kan vi bygga ut tunnelbanan kors och tvärs också.

mvh/spårsnoken
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Roslagspilen är bra, jag tycker att det långsiktigt bör finnas ett snbbare spårtrafikalternativ för Norrtälje än Roslagsbanan. Men Roslagspilen i all ära, nu satsar man ju på utbyggnad av Roslagsbanan, dubbelspår och mot Arlanda, det är bra. Men jag tycker inte om dess slutpunkt vid Östra Station.

Det som förvånar mig är att det verkar soprent på ens antydningar om att förändringar/förbättringar i detta avseende borde analyseras/studeras. Och vad gäller situationen vid Albano så kan "bara" följande hittas:
Trafikanalys Albano skrev:Värtabanan skär genom Albano i öst-västlig riktning, denna trafikeras endast av godstrafik. Att konvertera banan och öppna den för persontrafik har diskuterats. Dock förutsätter detta att godstrafiken läggs ned och att eventuellt mer dubbelspår anläggs. Det är en viktig punkt att fortsätta utreda hur ett eventuellt dubbelspår kan anläggas och däckas över. Att utnyttja Värtabanan är mycket intressant eftersom den skulle utgöra en viktig tvärförbindelse genom denna del av staden. Det bör utredas vidare hur hållplatser kan utformas på enkelspårssträckor, och hur en överdäckning eventuellt begränsar tillgänglighet till en hållplats i Albano. Möjlig sträckning kan vara Norra Djurgårdsstaden – Albano – Norra Station – Karlberg – Centralstation.
OCH
Trafik PM – Detaljplan Albano skrev:Värtabanan tunnlas in genom planområdet och tunneln utformas för att inrymma ett dubbelspår. Tunneln blir cirka 300 meter lång och ambitionen är att ett stationsläge ska inrymmas. Hur det nya dubbelspåret ska utformas, för att hantera eventuell framtida persontrafik, utreds vidare av Trafikverket. En station på Värtabanan är viktig för att bättre ansluta området till omgivande stadsdelar skapa förutsättningar för långsiktigt hållbara kommunikationer till och från området.
Men ingenting om att leda Roslagsbanan mot Centralen via Värtabanan, det existerar inte i sinnevärlden!
Jo, det finns förslag på att bygga en ny tunnel till Centralen. Ännu en central tunnel, nä, stopp och belägg!

Så därför lanserar jag då (säkert redan föreslaget flera gånger av detta forums läsare i otaliga varianter) följande idéer:

1 Efter 2017 när pendeltågen flyttat till nya Citybanan: Länka Roslagsbanan till Värtabanan genom treskensspår Albano-Karlberg-Stockholm Central
Spåren ska ha samma spänning som Roslagsbanan har idag.
Spåren leds till Centralstationens västra sida (väster om spår 19) och utnyttjar den "lediga" delen av stationsområdet mellan Kungsbron och Klarabergsviadukten som (om jag fattat rätt) Herbert, Tingesten föreslår ovan. Ett utmärkt förslag om det går att genomföra, med entréer på båda broarna. Mellan Karlberg och Norra Bantorget kan man kanske rent av använda hela eller delar av det tråg som pendeltågen använder för att planskilt passera under spåren som förbinder (kan komma att förbinda) spår 16-3 med fjärrtågsspåren mot Västerås/Uppsala plus Arlandabanans spår. Trafikverket planerar ju att räta upp helan fjärrtågsbangården och bredda plattformarna. Kan vi hoppas på att det får plats fyra spår med två mittplattformar för Roslagsbanan?

2 I samband med genomförande av åtgärd 1 eller tidigare: Förläng nuvarande spår från Östra Station som spårväg över Valhallavägen in på Engelbrektsgatan (dubbelspårigt så klart!) fram till Humlegårdsgatan. Här kan linjen antingen avslutas med en säckstation i Humlegårdsgatan genom att linjen svänger in på denna gata, eller så fortsätter spåren i Birger Jarlsgatan förbi Stureplan fram till Nybroplan där spåren svänger in alldeles öster om Berzeliipark i Arsenalgatans förlängning där linjen avslutas med en säckstation. Det senare alternativet kräver en treskenslösning i Birger Jarlsgatan i någon form. På denna sträcka använder tågen samma spänning som innerstadsspårvägen. När denna plus åtgärd 1 utförts kan all överbliven mark vid Östra Station exploateras för bostäder/kontor.

3 Då båda åtgärderna 1 och 2 utförts kan följande trafikering etableras:
Duospårväg Nybroplan - Tekniska Högskolan - Albano - Universitetet - Djursholms Ösby - Näsbypark/Roslags Näsby (eventuellt vidare till Hägernäs/Visinge). Max 8 tåg/timme. Uppehåll på samtliga stationer/hållplatser.
Lokaltåg (Roslagsbanan) Stockholm C - Karlberg - Albano - Universitetet - Roslags Näsby - Österskär/Lindholmen/Kårsta/Arlanda. Mellan Roslags Näsby och Albano. Endast uppehåll på viktigare stationer. Max 8 tåg/timme.

I detta koncept, bra eller dåligt, välj vad ni tycker, så tror jag inte på att köra någon typ av lokaltåg på Värtabanan, främst p.g.a. att spårkapaciteten nog inte räcker (även om det skulle gå att utöka till dubbelspår förbi Bellevue som antyds enligt citatet ovan, eller fattar jag fel?). Därför förutsätts Hagastaden försörjd i första hand av andra spårtrafiksystem (spårväg/tunnelbana). Värtabanan mellan Albano och Värtan kan kanske nyttjas som utrymme för tvärbanan till Ropsten västerifrån?

OK! Låt mig få höra nu vad jag missat att ta i beaktande, eller funkar detta?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Varför kan man inte bygga Roslagspilen smalspårig?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Utan att fokusera på resten vill jag fundera på svar på dina påståenden.
B Thomas skrev: ...
Öhhähh, få se nu, vad får vi för nya problem då?
  • Ett enkelspår som inte låter sig utökas till två (i vart fall inte mellan Norrtull och Roslgstull), eller hur är det, sket det sig redan där?
Vad är det som hindrar att det kan finnas dubbelspår denna sträcka? I princip inget, som jag kan se.
B Thomas skrev: [*]Fel spårvidd, tja, det går väl att ändra. Men hur går det för godstrafiken? Treskenspår får det bli!
Precis, om man nu har behov att behålla godstrafiken till värtan i framtiden.
B Thomas skrev: [*]Fel elsystem, Roslagsbanan har väl någon likströmsvariant, i vart fall annat än Trafikverkets 16 000 volt växelström. Hm, tvåströmslok för godstågen, hm, låter dyrt.[/list]
Vad sägs om tvåströmsmotorvagnar istället? Och treskensspår till Centralen via Karlberg Station och nuvarande tråget som leder pendeltågen till centralen?
B Thomas skrev: Nää, jag vet inte riktigt om jag tror på den här idén. Men det är kanske någon som gillar den och vill ta hand om den och odla den vidare. Bortskänkes, först till kvarn :wink:
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
B Thomas skrev: [*]Fel elsystem, Roslagsbanan har väl någon likströmsvariant, i vart fall annat än Trafikverkets 16 000 volt växelström. Hm, tvåströmslok för godstågen, hm, låter dyrt.[/list]
Vad sägs om tvåströmsmotorvagnar istället? Och treskensspår till Centralen via Karlberg Station och nuvarande tråget som leder pendeltågen till centralen?
Det enklaste är ju att i finpropagandan prata om att Hectors lok (med flera?) kan köra på roslagsbanans 1500V DC, men när det kommer till kritan så kör man diesellok... Jag vet inte exakt hur trafiken till Värtan ser ut idag men det går ju ett par oelektrifierade spår vidare ut från den rätt stora elektrifierade bangården.

Värt att titta på är väl också hur detalplanerna för Värtanområdet ser ut.

Om jag fattat rätt så är halva poängen med Värtans järnvägsanslutning att ha en "landhamn" för att lasta om lokalgods mellan järnväg och lastbil, fast jag kanske har fattat fel där? Det syftet kan ju i princip uppnås var som helst så länge det är en plats med anslutning till järnväg och landsväg och ligger acceptabelt centralt.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Per Lind skrev:Varför kan man inte bygga Roslagspilen smalspårig?
-Per
Det är klart att man kan, men varför skulle man det? Det finns förvisso vissa fördelar som driftskompatibilitet med andra linjer i området och möjligheten till etappvis utbyggnad. Men där stannar väl i princip fördelarna.
Nackdelarna är många. Utan att rabbla upp dem alla så nöjer jag mig med den viktigaste, hastigheten. Du kan alltid köra fortare med normalspår än med 891 mm. Vid i övrigt lika förutsättningar, så går det fortare vid 1435 mm än vid 891 mm. Förutsättningen är förstås att banan byggs med sådan linjeföring att höga hastigheter (minst 160 km/t) kan uppnås.

Vid nybyggnation av linjer som ska ingå i andra större nät bygger man generellt idag bara normalspår i Europa. Se på t.ex. Spanien.
CS

Inlägg av CS »

B Thomas skrev:
Per Lind skrev:Varför kan man inte bygga Roslagspilen smalspårig?
-Per
Det är klart att man kan, men varför skulle man det? Det finns förvisso vissa fördelar som driftskompatibilitet med andra linjer i området och möjligheten till etappvis utbyggnad. Men där stannar väl i princip fördelarna.
Nackdelarna är många. Utan att rabbla upp dem alla så nöjer jag mig med den viktigaste, hastigheten. Du kan alltid köra fortare med normalspår än med 891 mm. Vid i övrigt lika förutsättningar, så går det fortare vid 1435 mm än vid 891 mm. Förutsättningen är förstås att banan byggs med sådan linjeföring att höga hastigheter (minst 160 km/t) kan uppnås.

Vid nybyggnation av linjer som ska ingå i andra större nät bygger man generellt idag bara normalspår i Europa. Se på t.ex. Spanien.

Hur menar du nu?
Vilket fenomen gör att det alltid går att köra fortare vid 1435 mm än vid 891 mm?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

I Verkligheten är redan Roslagsbanan världens snabbaste järnväg under 1000mm, det ni!

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

CS skrev:Vilket fenomen gör att det alltid går att köra fortare vid 1435 mm än vid 891 mm?
Avsaknad av ATC :cheesygrin:
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

CS skrev:Hur menar du nu?
Vilket fenomen gör att det alltid går att köra fortare vid 1435 mm än vid 891 mm?
Erfarenheten :wink:
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Henrik Schütz skrev:I Verkligheten är redan Roslagsbanan världens snabbaste järnväg under 1000mm, det ni!

HS
-----------------
Mnjaaaa.....

Hur är det med Circumvesuviana?

http://en.wikipedia.org/wiki/Circumvesuviana

Spårvidd 950 mm, sth 90 km/tim

mvh/spårsnoken
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

B Thomas skrev:
Men om detta nu inte räcker eller finns, så går det bra att läsa om vilket fenomen det är som gör detta.

Här fins det t.ex. en del om saken:
http://www.kzntransport.gov.za/reading_ ... 0Final.pdf
För att göra det ännu lättare för dig: sid 5, 8 och 24.

Men det är ju rätt självklart, eller hur?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

B Thomas skrev:Så därför lanserar jag då (säkert redan föreslaget flera gånger av detta forums läsare i otaliga varianter) följande idéer:

1 Efter 2017 när pendeltågen flyttat till nya Citybanan: Länka Roslagsbanan till Värtabanan genom treskensspår Albano-Karlberg-Stockholm Central
Spåren ska ha samma spänning som Roslagsbanan har idag.
Spåren leds till Centralstationens västra sida (väster om spår 19) och utnyttjar den "lediga" delen av stationsområdet mellan Kungsbron och Klarabergsviadukten som (om jag fattat rätt) Herbert, Tingesten föreslår ovan. Ett utmärkt förslag om det går att genomföra, med entréer på båda broarna. Mellan Karlberg och Norra Bantorget kan man kanske rent av använda hela eller delar av det tråg som pendeltågen använder för att planskilt passera under spåren som förbinder (kan komma att förbinda) spår 16-3 med fjärrtågsspåren mot Västerås/Uppsala plus Arlandabanans spår. Trafikverket planerar ju att räta upp helan fjärrtågsbangården och bredda plattformarna. Kan vi hoppas på att det får plats fyra spår med två mittplattformar för Roslagsbanan?
Intressant idé! Men ställer inte det långa enkelspåret från Albano och förbi Norra Stationsområdet till det för framkomligheten?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

B Thomas skrev:
B Thomas skrev:
Men om detta nu inte räcker eller finns, så går det bra att läsa om vilket fenomen det är som gör detta.

Här fins det t.ex. en del om saken:
http://www.kzntransport.gov.za/reading_ ... 0Final.pdf
För att göra det ännu lättare för dig: sid 5, 8 och 24.

Men det är ju rätt självklart, eller hur?
Fast jag vet inte hu relevanta argumenten i den sydafrikanska rapporten är på just RB. STH kommer ändå aldrig att överstiga 135 km/h uner överskådlig tid och godstrafiken är ju minst sagt begränsad... Men på fjärrsträckor är de självklart relevanta!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Henrik Schütz skrev:I Verkligheten är redan Roslagsbanan världens snabbaste järnväg under 1000mm, det ni!

HS
Henrik hade faktiskt rätt, Roslagsbanan mellan Rimbo <----> Norrtälje var faktiskt godkänd för 90 km/h vilket Yp-na kunde pinna på i. Har själv åkt där med loktåg när SJ (miss)skötte trafiken.

MOB i Schweiz hade tidigare Vmax på 120 km/h på sina 1 000 mm spår, vet inte om dom höjt den nu?
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Vilken högsta hastighet har "smalspåret" i japan?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:

HS
Henrik hade faktiskt rätt, Roslagsbanan mellan Rimbo <----> Norrtälje var faktiskt godkänd för 90 km/h vilket Yp-na kunde pinna på i. Har själv åkt där med loktåg när SJ (miss)skötte trafiken.
Hade inte de där rälsbussarna sth 85?
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:

HS
Hade inte de där rälsbussarna sth 85?
Jag sade att dom kunde pinna på i 90 km/h, inte att dom var tillåtna för det 8)

Loktågena var bara godkända för 75 km/h, vilka motorvagnar var godkända för 90 km/h? Hittar inga uppgifter om det i "Roslagsbanan100 år"
Skriv svar