Re: När kommer man börja att fasa ut C20?
Postat: fredag 13 december 2024 13:11
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ja, visst är det där ett jäkla slöseri! I stället för att använda dem så länge som det är lämpligt så fasar man ut potentiellt fullt fungerande kärror. Klåfingrigt är det!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 13:11Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
Det är stort!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 9:43 År 2052 ses vi med våra käppar och rullatorer och åker avskedsturen med det sista gamla klassiska tåget i tunnelbanan....C20.
Odd skrev: ↑fredag 13 december 2024 14:57Ja, visst är det där ett jäkla slöseri! I stället för att använda dem så länge som det är lämpligt så fasar man ut potentiellt fullt fungerande kärror. Klåfingrigt är det!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 13:11Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
Vilket i förlängningen ger dyrare trafik.Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 23:10Odd skrev: ↑fredag 13 december 2024 14:57Ja, visst är det där ett jäkla slöseri! I stället för att använda dem så länge som det är lämpligt så fasar man ut potentiellt fullt fungerande kärror. Klåfingrigt är det!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 13:11
Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
Fast vare sig spårvagnar eller bussar som slopas i "förtid" skrotas, i regel säljs de och rullar några år till någon annan stans, det är ju motsatsen till slöseri.
SL säger nej till luftkonditionering på gröna linjenJohanB skrev: ↑fredag 13 december 2024 7:49 Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.
Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.
Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
I nuläget anses C20-fordonens resterande livslängd vara för kort för att installera luftkonditionering. Nästa årtionde blir denna livslängd rimligen ännu kortare...DN skrev:Sedan 2020 rullar tåg av typen C30 på den röda linjen. De är utrustade med luftkonditionering. Det är däremot inte de 270 vagnar av modellen C20 som trafikerar den gröna linjen.
[...]
I ett tjänsteutlåtande medger trafiknämnden att det skulle vara motiverat med luftkonditionering vissa dagar. Samtidigt konstateras det, med stöd av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att detta inte är något man rekommenderar med hänvisning till prislappen. Bedömningen är att det skulle kosta drygt en miljard kronor att uppgradera C20-fordonen – som levererades mellan 1997 och 2004 – med luftkonditionering i vagnarnas passagerarutrymmen.
Enligt trafiknämnden skulle nyttan för fordonens resterande livslängd helt enkelt inte väga upp de, som det heter i tjänsteutlåtandet, tekniska riskerna och de saftiga kostnaderna som förutom installation även omfattar drift och underhåll. Det konstateras också att det skulle krävas betydande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Ovanpå detta tillkommer bland annat behov av anpassningar av tågdepåerna.
Vad på C20 är det som kommer vara slitet menar du?giftapar skrev: ↑måndag 30 december 2024 19:56 Ja, C20 har nog rätt höga vagnkilometrar per år dessutom. Om 10 år så kommer vagnarna vara rätt slitna och utfasning sker, tror jag, sakta men säkert redan då.
Sista året med C20 i trafik gissar jag sker runt 2040-2042.
Men något ska ju ersätta alla dessa 260-270 vagnar (85-90 tåg!) och det är väl inget man gör över en natt precis.
2050 har ju antytts som år när C20 helt slopade.Enceladus skrev: ↑måndag 30 december 2024 14:20SL säger nej till luftkonditionering på gröna linjenJohanB skrev: ↑fredag 13 december 2024 7:49 Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.
Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.
Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
I nuläget anses C20-fordonens resterande livslängd vara för kort för att installera luftkonditionering. Nästa årtionde blir denna livslängd rimligen ännu kortare...DN skrev:Sedan 2020 rullar tåg av typen C30 på den röda linjen. De är utrustade med luftkonditionering. Det är däremot inte de 270 vagnar av modellen C20 som trafikerar den gröna linjen.
[...]
I ett tjänsteutlåtande medger trafiknämnden att det skulle vara motiverat med luftkonditionering vissa dagar. Samtidigt konstateras det, med stöd av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att detta inte är något man rekommenderar med hänvisning till prislappen. Bedömningen är att det skulle kosta drygt en miljard kronor att uppgradera C20-fordonen – som levererades mellan 1997 och 2004 – med luftkonditionering i vagnarnas passagerarutrymmen.
Enligt trafiknämnden skulle nyttan för fordonens resterande livslängd helt enkelt inte väga upp de, som det heter i tjänsteutlåtandet, tekniska riskerna och de saftiga kostnaderna som förutom installation även omfattar drift och underhåll. Det konstateras också att det skulle krävas betydande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Ovanpå detta tillkommer bland annat behov av anpassningar av tågdepåerna.
Skribenten menar väl komforten i olika C20 individer antar jag. Jag märker dock ingen skillnaden , efter,renoveringen verkar alla vara i gott skick och jag har faktiskt vant mig vid att åka på längs. Antar dock att det originella hjularrangemanget (vad det,nu kallas ?) kan ge problem . Med nya C30 gick man ju tillbaks till traditionella boggievagnar
Semitrailerkonstruktion brukar man säga. Ja detta ger problem, inte minst slitage på själva banan då axellasten är hög på mittboggierna. Huruvida det också påverkar sprickbildningen i boggierna vet jag inte men det kan jag föreställa mig att det gör. Det går i teorin att byta plats på boggierna om man vill sprida ut tonkilometrarna jämnare, men då behöver man flytta om en massa delar då fjädring, bromsar och tillbehör som hs-antennerna skiljer sig. Vet inte om man någonsin gjort detta i verkligheten.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 12 januari 2025 2:29 Antar dock att det originella hjularrangemanget (vad det,nu kallas ?) kan ge problem .
Olika mycket spårskrik i kurvor, olika typer av lufttrycksljud (varför vet jag inte) när vagnen stängt dörrarna och ska rulla. Vissa C20 gnisslar betydligt mer vid inbromsning än andra C20. Gångegenskaperna kan skilja. Även hur mycket ljud som upplevs under gång kan skilja sig på olika C20.
Okej! Så trist! Jag har ingen vetskap om tunnelbanevagnar rent tekniskt sett. Jag är bara lekman.daniel_s skrev: ↑fredag 17 januari 2025 20:47 Tja, det är ju bra att det finns något överhuvudtaget att finna nöje i med en så enformig vagnpark!![]()
Tror dock inte att något av det du räknar upp är direkt beroende på vagnens ålder:
Spårskrik = påverkas av hjulprofilen samt faktorer i banan som varierar från dag till dag.
Lufttrycksljudet vid dörrstängning = beror nog huvudsakligen på hur täta dörrarna är (dörrevision, knappast i nummerordning, samt olikheter i vagnskorgarnas passform) men påverkas också av skicket på fläktar och filter, filtren tror jag byts tre gånger om året och fläktarna kräver också en hel del underhåll.
Gnissel vid bromsning = detta har varierat från vagn till vagn ända sedan vagnarna var nya, dessutom byts blocken rätt ofta.
Gångegenskaper = se mitt förra inlägg.
Men det finns ju ändå en del skillnader mellan olika leveransserier samt skillnader som beror på olika provmontage, olyckor mm. Trodde nästan att du skulle räkna upp sådana saker!![]()