När kommer man börja att fasa ut C20?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av giftapar »

Hej! Jag undrar om någon här vet när C20 är tänkt att börja fasas ut. Det är ju som bekant 270 st vagnar vilket är en stor serie och en hög tågvolym.

C20 tror jag har max 15 år kvar så de skulle behöva fasas ut om ca 10 år. Eller vad tror ni?

Jag tänker att det lär ta ett bra tag att fasa ut alla dessa vagnar. De motsvarar ju trots allt 720 st C1-C15 vagnar.

Någon som har koll på exemplar av C20 som är mer slitna än andra? Tänker då inte interiört eller exteriört utan mer maskinellt, hur den beter sig under gång, ljud etc.

De börjar ju faktiskt bli till åren gångna nu.

Tacksam för svar!
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av twr »

Innan man kan besvara den frågan måste man börja med en annan fråga. När köper man nya fordon för att ersätta C20? Det finns det vad jag vet ingen konkret plan för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Per Lind »

För ett spårfordon är 20 år ingen ålder. De bör väl rulla 50-60 år innan man kan börja tänka på utfasning, om de inte är mycket dåliga, men så dåliga är väl inte C20?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Hechtwagen »

Per Lind skrev: måndag 09 december 2024 9:08 För ett spårfordon är 20 år ingen ålder. De bör väl rulla 50-60 år innan man kan börja tänka på utfasning, om de inte är mycket dåliga, men så dåliga är väl inte C20?
-Per

40 år är nog rimligare än 50-60.
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av giftapar »

Per Lind skrev: måndag 09 december 2024 9:08 För ett spårfordon är 20 år ingen ålder. De bör väl rulla 50-60 år innan man kan börja tänka på utfasning, om de inte är mycket dåliga, men så dåliga är väl inte C20?
-Per
Jag skulle tro att de inte håller mycket längre än 10 år till. C20 är nog inte slitstarkare än vad till exempel C6orna var. Snarare tvärtom.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Odd »

Hur ser det ut gällande strukturell integritet? Om den är god så kanske man kan skicka vagnarna till en firma som är specialiserad på att totalrenovera järnvägsfordon. Om en helrenoverad vagn kostar 20 miljoner och kommer att hålla 30 år till, och priset för en ny C30 vagn är ekvivalent till ca 35 miljoner, så kan det ju vara värt att renovera. Om kostanden bara är marginellt lägre för en renovering än nyanskaffande, då kanske man nöjer sig med några smärre livslängdsåtgärder och skaffar nya vagnar. Hur som helst så kan ju utfasningen ske under en viss tid då C20 levererades under en period på ca 7 år, enligt Wikipedia. Den nyaste C20 är ju bara 20 år i år.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av giftapar »

Odd skrev: måndag 09 december 2024 11:12 Hur ser det ut gällande strukturell integritet? Om den är god så kanske man kan skicka vagnarna till en firma som är specialiserad på att totalrenovera järnvägsfordon. Om en helrenoverad vagn kostar 20 miljoner och kommer att hålla 30 år till, och priset för en ny C30 vagn är ekvivalent till ca 35 miljoner, så kan det ju vara värt att renovera. Om kostanden bara är marginellt lägre för en renovering än nyanskaffande, då kanske man nöjer sig med några smärre livslängdsåtgärder och skaffar nya vagnar. Hur som helst så kan ju utfasningen ske under en viss tid då C20 levererades under en period på ca 7 år, enligt Wikipedia. Den nyaste C20 är ju bara 20 år i år.
Det var inte aktuellt att installera AC i passagerarutrymmena på C20 så jag antar att man inte satsar så mycket mer på de än man gjort nu.

Jo, den nyaste är ju ca 20 år men den äldsta är ca 27 år. Det lär vara klokt att titta på något nytt om sådär max 5 år så att man kan ha en viss framförhållning. Det är en väldigt stor flotta som ska ersättas. För man vill väl ersätta samtliga C20 med en vagntyp antar jag. Eller?
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av twr »

Odd skrev: måndag 09 december 2024 11:12 Hur ser det ut gällande strukturell integritet? Om den är god så kanske man kan skicka vagnarna till en firma som är specialiserad på att totalrenovera järnvägsfordon. Om en helrenoverad vagn kostar 20 miljoner och kommer att hålla 30 år till, och priset för en ny C30 vagn är ekvivalent till ca 35 miljoner, så kan det ju vara värt att renovera.
En miljon per meter brukar man väl räkna med, så ett nytt fordon torde kosta minst 70 miljoner. Eller menar du vad en enskild vagnkorg kostar, då kanske det stämmer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av twr »

giftapar skrev: måndag 09 december 2024 12:33
Odd skrev: måndag 09 december 2024 11:12 Hur ser det ut gällande strukturell integritet? Om den är god så kanske man kan skicka vagnarna till en firma som är specialiserad på att totalrenovera järnvägsfordon. Om en helrenoverad vagn kostar 20 miljoner och kommer att hålla 30 år till, och priset för en ny C30 vagn är ekvivalent till ca 35 miljoner, så kan det ju vara värt att renovera. Om kostanden bara är marginellt lägre för en renovering än nyanskaffande, då kanske man nöjer sig med några smärre livslängdsåtgärder och skaffar nya vagnar. Hur som helst så kan ju utfasningen ske under en viss tid då C20 levererades under en period på ca 7 år, enligt Wikipedia. Den nyaste C20 är ju bara 20 år i år.
Det var inte aktuellt att installera AC i passagerarutrymmena på C20 så jag antar att man inte satsar så mycket mer på de än man gjort nu.

Jo, den nyaste är ju ca 20 år men den äldsta är ca 27 år. Det lär vara klokt att titta på något nytt om sådär max 5 år så att man kan ha en viss framförhållning. Det är en väldigt stor flotta som ska ersättas. För man vill väl ersätta samtliga C20 med en vagntyp antar jag. Eller?
Det skulle absolut vara klokt att börja fundera på frågan, problemet är väl att regionen har ont om pengar under överskådlig tid framåt. Så man hoppas nog att C20 håller så länge som möjligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av giftapar »

twr skrev: måndag 09 december 2024 13:50
giftapar skrev: måndag 09 december 2024 12:33
Odd skrev: måndag 09 december 2024 11:12 Hur ser det ut gällande strukturell integritet? Om den är god så kanske man kan skicka vagnarna till en firma som är specialiserad på att totalrenovera järnvägsfordon. Om en helrenoverad vagn kostar 20 miljoner och kommer att hålla 30 år till, och priset för en ny C30 vagn är ekvivalent till ca 35 miljoner, så kan det ju vara värt att renovera. Om kostanden bara är marginellt lägre för en renovering än nyanskaffande, då kanske man nöjer sig med några smärre livslängdsåtgärder och skaffar nya vagnar. Hur som helst så kan ju utfasningen ske under en viss tid då C20 levererades under en period på ca 7 år, enligt Wikipedia. Den nyaste C20 är ju bara 20 år i år.
Det var inte aktuellt att installera AC i passagerarutrymmena på C20 så jag antar att man inte satsar så mycket mer på de än man gjort nu.

Jo, den nyaste är ju ca 20 år men den äldsta är ca 27 år. Det lär vara klokt att titta på något nytt om sådär max 5 år så att man kan ha en viss framförhållning. Det är en väldigt stor flotta som ska ersättas. För man vill väl ersätta samtliga C20 med en vagntyp antar jag. Eller?
Det skulle absolut vara klokt att börja fundera på frågan, problemet är väl att regionen har ont om pengar under överskådlig tid framåt. Så man hoppas nog att C20 håller så länge som möjligt.
Risken är ju att C20 kommer rulla på rejäl övertid om man inte har en långsiktig plan för hur alla dessa vagnar ska ersättas. Det ska bli intressant att följa hur som helst.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av JohanB »

Man har ju redan beställt 4 extra C30 för att kunna ställa av 6 st C20 som reservdelsförråd. Om tidigare generationers vagnar är ett bra exempel vet jag inte men där så skrotades de yngsta redan vid ca 30 års ålder och de äldsta vid dryga 50.

Sannolikt kommer C10B/C11B (f.d. C6) bli de vagnar som levt längst då de troligen blir i trafik in på 2030-talet, med 55+ års tjänstgöringstid.

C20 är ju nyligen uppfräschade så en potentiell livstidsförlängning är väl minst 10 år bort och sen 15-20 års tjänst efter det. Jag gissar på att 2050-talet blir decenniet då de slutligen fasas ut.
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av giftapar »

JohanB skrev: måndag 09 december 2024 18:59 Man har ju redan beställt 4 extra C30 för att kunna ställa av 6 st C20 som reservdelsförråd. Om tidigare generationers vagnar är ett bra exempel vet jag inte men där så skrotades de yngsta redan vid ca 30 års ålder och de äldsta vid dryga 50.

Sannolikt kommer C10B/C11B (f.d. C6) bli de vagnar som levt längst då de troligen blir i trafik in på 2030-talet, med 55+ års tjänstgöringstid.

C20 är ju nyligen uppfräschade så en potentiell livstidsförlängning är väl minst 10 år bort och sen 15-20 års tjänst efter det. Jag gissar på att 2050-talet blir decenniet då de slutligen fasas ut.
Ja, det var nog både nödvändigt och förnuftigt. Jag åker C20 var och varannan dag och jag tycker mig märka ålderstecken där vissa exemplar utmärker sig extra vad gäller gångegenskaper och mer ljud.

Det går kanske inte ens att urskilja på enbart gångegenskaper och ljud om vi föreställer oss att vi skulle åka med en fabriksny C20 kontra 30 år gammal C20.

Ja, det är imponerande att de rullat mer än 50 år. Det är det jag tycker blir så intressant. Alltså hur C20 står sig mot de äldre vagntyperna.

Just det där med att man inte valt att efterinstallera AC i passagerarutrymmena tycker jag skvallrar om att man verkligen inte avser att de ska rulla in på 2050-talet. Om ca 10-15 år (typ 2035-2040) skulle jag i alla fall tippa på att en hel del C20 är ganska nedslitna och man kommer inte göra en uppfräschning igen så länge det inte krånglar med upphandling/leveranser av kommande vagntyp.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Hechtwagen »

JohanB skrev: måndag 09 december 2024 18:59 Man har ju redan beställt 4 extra C30 för att kunna ställa av 6 st C20 som reservdelsförråd. Om tidigare generationers vagnar är ett bra exempel vet jag inte men där så skrotades de yngsta redan vid ca 30 års ålder och de äldsta vid dryga 50.

Sannolikt kommer C10B/C11B (f.d. C6) bli de vagnar som levt längst då de troligen blir i trafik in på 2030-talet, med 55+ års tjänstgöringstid.

C20 är ju nyligen uppfräschade så en potentiell livstidsförlängning är väl minst 10 år bort och sen 15-20 års tjänst efter det. Jag gissar på att 2050-talet blir decenniet då de slutligen fasas ut.
Upfräschningen av C20 var väl ingen livstidsförlängning?
Det är ju inte inrednkngens skick som livet hänger på för en tunnelvagn.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: torsdag 12 december 2024 19:05
JohanB skrev: måndag 09 december 2024 18:59 Man har ju redan beställt 4 extra C30 för att kunna ställa av 6 st C20 som reservdelsförråd. Om tidigare generationers vagnar är ett bra exempel vet jag inte men där så skrotades de yngsta redan vid ca 30 års ålder och de äldsta vid dryga 50.

Sannolikt kommer C10B/C11B (f.d. C6) bli de vagnar som levt längst då de troligen blir i trafik in på 2030-talet, med 55+ års tjänstgöringstid.

C20 är ju nyligen uppfräschade så en potentiell livstidsförlängning är väl minst 10 år bort och sen 15-20 års tjänst efter det. Jag gissar på att 2050-talet blir decenniet då de slutligen fasas ut.
Upfräschningen av C20 var väl ingen livstidsförlängning?
Det är ju inte inrednkngens skick som livet hänger på för en tunnelvagn.
Insatsen som gjordes på C20 måste väl ändå anses vara en större form av översyn. Tror därför knappast att en livstidsförlängning sker före 2030-talets början. Och därefter är det säkerligen ca 20 års drift kvar. Så 2050-talet känns rimligt ersättningsdecennium.
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: torsdag 12 december 2024 21:27 Insatsen som gjordes på C20 måste väl ändå anses vara en större form av översyn. Tror därför knappast att en livstidsförlängning sker före 2030-talets början. Och därefter är det säkerligen ca 20 års drift kvar. Så 2050-talet känns rimligt ersättningsdecennium.
Fordon utan luftkonditionering håller på att fasas ut i SL-trafiken, sakta men säkert:
  • Tunnelbana. C30 och C20F har AC. C20 och Cx har inte AC. C20F och Cx har nyligen fasats ut, men C20 utgör fortfarande en majoritet av tågen.
  • Pendeltåg. X60 har AC. X10 har inte AC. Samtliga X10 har fasats ut. Därmed har alla tåg AC.
  • Roslagsbanan. X15p har AC. X10p har inte AC. På sikt ska X10p fasas ut. Då får alla tåg AC.
  • Saltsjöbanan. C10/C11 har inte AC. Dessa ska ersättas med X25 som sägs likna X15p, d.v.s. alla tåg får AC.
  • Lidingöbanan. A36 har AC. Därmed har alla vagnar AC.
  • Tvärbanan. A35 har AC. A32 har inte AC. Det finns ungefär lika många av varje, d.v.s. hälften av vagnarna har AC.
  • Nockebybanan. A32 har inte AC. Därmed har inga vagnar AC.
  • Spårväg City. A35B har AC. Därmed har alla vagnar AC.
  • Buss. 80 procent av SL:s ungefär 2 200 bussar har AC. Alla nya bussar har AC, inte minst elbussar. År 2035 ska det enbart finnas elbussar.
Om cirka tio år blir C20 och A32 SL-trafikens enda fordon utan luftkonditionering. Är det verkligen troligt att dessa fortsätter att gå i trafik ända till 2050-talet?
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av giftapar »

Enceladus skrev: torsdag 12 december 2024 23:54
JohanB skrev: torsdag 12 december 2024 21:27 Insatsen som gjordes på C20 måste väl ändå anses vara en större form av översyn. Tror därför knappast att en livstidsförlängning sker före 2030-talets början. Och därefter är det säkerligen ca 20 års drift kvar. Så 2050-talet känns rimligt ersättningsdecennium.
Fordon utan luftkonditionering håller på att fasas ut i SL-trafiken, sakta men säkert:
  • Tunnelbana. C30 och C20F har AC. C20 och Cx har inte AC. C20F och Cx har nyligen fasats ut, men C20 utgör fortfarande en majoritet av tågen.
  • Pendeltåg. X60 har AC. X10 har inte AC. Samtliga X10 har fasats ut. Därmed har alla tåg AC.
  • Roslagsbanan. X15p har AC. X10p har inte AC. På sikt ska X10p fasas ut. Då får alla tåg AC.
  • Saltsjöbanan. C10/C11 har inte AC. Dessa ska ersättas med X25 som sägs likna X15p, d.v.s. alla tåg får AC.
  • Lidingöbanan. A36 har AC. Därmed har alla vagnar AC.
  • Tvärbanan. A35 har AC. A32 har inte AC. Det finns ungefär lika många av varje, d.v.s. hälften av vagnarna har AC.
  • Nockebybanan. A32 har inte AC. Därmed har inga vagnar AC.
  • Spårväg City. A35B har AC. Därmed har alla vagnar AC.
  • Buss. 80 procent av SL:s ungefär 2 200 bussar har AC. Alla nya bussar har AC, inte minst elbussar. År 2035 ska det enbart finnas elbussar.
Om cirka tio år blir C20 och A32 SL-trafikens enda fordon utan luftkonditionering. Är det verkligen troligt att dessa fortsätter att gå i trafik ända till 2050-talet?
Jag håller med dig fullständigt! Det är varken troligt eller förnuftigt någonstans att C20 skulle rulla in på 2050-talet. Ålderstecken börjar visa sig och de kommer va rätt slitna runt år 2035 och då kommer de framstå mer eller mindre som rullande lik (alltså vad jag tror, givetvis) och då är det rimligt att börja fasa ut dom. Hoppas man sparar en vagn eller någon del av en vagn och ställer upp på Spårvägsmuseet.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av JohanB »

Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.

Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.

Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Odd »

JohanB skrev: fredag 13 december 2024 7:49 Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.

Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.

Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
Ja, det känns ju som att det är en framkomlig väg. Det finns ju ingen anledning, mer än av prestigemässiga skäl (vilket vi tyvärr har sett för mycket av tidigare) att ta gamla vagnar ur trafik endast av skälet att de är gamla.

Det handlar också om effektiv användning av skattepengar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: fredag 13 december 2024 8:59
JohanB skrev: fredag 13 december 2024 7:49 Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.

Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.

Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
Ja, det känns ju som att det är en framkomlig väg. Det finns ju ingen anledning, mer än av prestigemässiga skäl (vilket vi tyvärr har sett för mycket av tidigare) att ta gamla vagnar ur trafik endast av skälet att de är gamla.

Det handlar också om effektiv användning av skattepengar.
Det hade väl varit billigare att revidera C6 en gång till än att ersätta dem med C30? Det är väl inte åldern i sig som gör att man slopar spårfordon utan en kombination av många frågor där ekonomi, komfort och tillgänglighet vägs samman.

Det kan ju bli så att tex boggirna och traktionsutrusningen måste bytas på C20 när man vill livstidsförlänga dem och installera AC och att merkostnaden att köpa nytt då blir hanterbar varvid C20 slopas.

År 2052 ses vi med våra käppar och rullatorer och åker avskedsturen med det sista gamla klassiska tåget i tunnelbanan....C20.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: När kommer man börja att fasa ut C20?

Inlägg av Odd »

Som jag skrev, att slopa fordon av skälet att de är gamla, är fel. Man måste just som du säger, väga in flera faktorer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar