Sida 2 av 2
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: lördag 13 juli 2024 11:28
av twr
daniel_s skrev: ↑lördag 13 juli 2024 8:50
Vadå ”Till exempel vet ingen hur Ropsten ska se ut i framtiden”?
Den perfektionismen är inte hälsosam, och inte befogad heller i det här fallet. Tunnelbanan och broarna är där de är. Det finns inte något direkt utrymme för att variera sig där. Så Ropsten lär se ut som det gör de närmaste 50 åren.
Sen kan man förstås vilja dra om gatorna neråt Frihamnen någon gång, men att flytta spårvägen är ju växelpengar i det sammanhanget. Om man bygger billigaste möjliga anläggning nu så kan man förbättra den sen, om det inte blir något av med de stora planerna.
Det är inte perfektionism, det är bara ett konstaterande hur det är.
Det finns inga beslut om hur spårvägen ska gå genom Ropsten. Alla inblandade parter måste komma överens och sen måste ritningar tas fram. Det kommer inte hinnas med någon byggstart den här mandatperioden.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: onsdag 17 juli 2024 21:41
av Hechtwagen
Sträckan från Djurgårdsbron fram till Tegeluddsvägen går ju i i och försig att byggstarta, den är väl hyfsat färdigprojekterad.
Men vore det kanske bättre att dra linjen Narvavägen - Värtavägen - Valhallavägen så får man bra kontakt med T-Banan och slipper fundera på om.det går att förnimma vagnarna inne i Berwaldhallen när de rasslar förbi på gatan utanför.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: onsdag 24 juli 2024 10:51
av Per Lind
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 17 juli 2024 21:41
Sträckan från Djurgårdsbron fram till Tegeluddsvägen går ju i i och försig att byggstarta, den är väl hyfsat färdigprojekterad.
Men vore det kanske bättre att dra linjen Narvavägen - Värtavägen - Valhallavägen så får man bra kontakt med T-Banan och slipper fundera på om.det går att förnimma vagnarna inne i Berwaldhallen när de rasslar förbi på gatan utanför.
Borde ge fler resande, förutom vid föreställningar men de som skall besöka Berwaldhallen kanske ändå inte får en hållplats så nära.
-Per
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: onsdag 24 juli 2024 16:09
av Stefan Widén
Spåren förbi Berwaldhallen är projade enligt samma lösning som vid operan i Wien. Spåren vilar på fjädrar som tar bort stomljudet.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: söndag 20 oktober 2024 11:16
av Hechtwagen
Nu läser jag i min lokaltidning att spårvägen når Loudden och Ropsten redan år 2040 om planen följs!
5-7 år för projektering, är inte den gjord redan?
Hur många av oss lever ens 2040?
Granebergslinjen tog lite drygt ett år från beslut till invigning men det var ju för 100 år sedan...
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: söndag 20 oktober 2024 12:30
av Per Lind
De hoppas väl att vi alla spårvagnsförespråkare skall vara döda då så de kan ägna sig åt tunnelbygge.
Läste i "Mittr i" att man funderar på att dra gul linje till Frihamnen.
Varför är allt dyrt bäst?
Finns det ingen som kan räkna?
-Per
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: söndag 20 oktober 2024 16:16
av twr
Hechtwagen skrev: ↑söndag 20 oktober 2024 11:16
Nu läser jag i min lokaltidning att spårvägen når Loudden och Ropsten redan år 2040 om planen följs!
5-7 år för projektering, är inte den gjord redan?
Hur många av oss lever ens 2040?
Granebergslinjen tog lite drygt ett år från beslut till invigning men det var ju för 100 år sedan...
Det där kan nog vara en standardformulering som de har använt om alla projekt i utredningen om spårutbyggnad. Det är väl möjligt att det skulle kunna gå fortare här, men ett större problem är nog att hitta pengarna att bygga för.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: måndag 21 oktober 2024 17:44
av Enceladus
Per Lind skrev: ↑söndag 20 oktober 2024 12:30
De hoppas väl att vi alla spårvagnsförespråkare skall vara döda då så de kan ägna sig åt tunnelbygge.
Läste i "Mittr i" att man funderar på att dra gul linje till Frihamnen.
Varför är allt dyrt bäst?
Finns det ingen som kan räkna?
-Per
Från Fridhemsplan till Frihamnen – eller Bromma
Mitt i skrev:En annan tanke är att gula linjen från Fridhemsplan i stället fortsätter mot Sankt Eriksplan-Odenplan-KTH-Gärdet-Frihamnen.
Något som skulle avlasta resandet i norra innerstan och de redan trånga blåbussarna här.
Ett alternativ till t-banan mellan Fridhemsplan och Frihamnen är också en spårvagn mellan Solna och Ropsten.
Japp, tunnelbana till Frihamnen är på tapeten igen, och utredningen är
försiktigt positiv (se Bilaga 5):
FUT skrev:Tunnelbaneförslaget ger de största restidsnyttorna för boende i innerstaden, främst Norra Djurgårdstaden och Vasastaden, samt i söderort längs med tunnelbanans Gul linje. Att fler resenärer får en markant kortare restid med tunnelbaneförslaget ger stora restidseffekter. Eftersom förslaget innebär en liten fordonsinvestering, att Älvsjödepån kan nyttjas för underhåll och endast ha behov av uppställning i Frihamnen hålls trafikeringskostnaden nere.
[...]
Den förväntade investeringskostnaden för spårvägen mellan Solna och Ropsten, är cirka 10,4 miljarder kronor. Tillkommande investeringar i fordon, depå och uppställningskapacitet förväntas till cirka 1,3 respektive 2,6 miljarder kronor. Förväntad investeringskostnad för tunnelbana mellan Fridhemsplan och Frihamnen är 12,1 miljarder kronor. Tillkommande investeringar i fordon och uppställningskapacitet förväntas till cirka 420 miljoner kronor respektive 1,2 miljarder kronor.
Förslagen bedöms leda till positiva restidseffekter till ett värde av 4,3 miljarder kronor för spårvägsföreslaget och 8,8 miljarder kronor för tunnelbaneförslaget över en period på 60 år.
Men det är svårt att kombinera detta förslag med tunnelbana till Bromma parkstad. I så fall skulle det nog behövas triangelspår vid Fridhemsplan...
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: måndag 21 oktober 2024 18:07
av Hechtwagen
Det är inga problem att bygga ett triangelspår om det är vad som behövs, finns i såväl Katrineholm som Laxå.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: måndag 21 oktober 2024 19:08
av Odd
Det är ingen som reagerar på prisnivåerna? De har i flera fall mångfaldigats även om man räknar bort inflation. Det finns ingen chans att det endast beror på ökade tekniska krav. Det är helt enkelt helt orimliga kostnadsökningar.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: tisdag 22 oktober 2024 11:27
av Hechtwagen
Odd skrev: ↑måndag 21 oktober 2024 19:08
Det är ingen som reagerar på prisnivåerna? De har i flera fall mångfaldigats även om man räknar bort inflation. Det finns ingen chans att det endast beror på ökade tekniska krav. Det är helt enkelt helt orimliga kostnadsökningar.
Djurgårdslinjen kostade 60 miljoner med vagnar och vagnhall 1991.
Det skulle mycket väl gå att bygga spårväg till Loudden och Ropsten från Djurgårdsbron för en miljard. Så avancerat är det inte att fräsa bort asfalten, packa mackadam, lägga räls och asfaltera och sedan hänga upp en relevant kontaktledning.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: tisdag 22 oktober 2024 13:35
av twr
Odd skrev: ↑måndag 21 oktober 2024 19:08
Det är ingen som reagerar på prisnivåerna? De har i flera fall mångfaldigats även om man räknar bort inflation. Det finns ingen chans att det endast beror på ökade tekniska krav. Det är helt enkelt helt orimliga kostnadsökningar.
Jag tycker också de är väldigt höga. Kanske har man tagit i för att man har sett hur tidigare projekt har fördyrats, till exempel Kistagrenen.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: tisdag 22 oktober 2024 21:19
av Per Lind
Man behöver inte bygga en massa tunnlar och broar utan kan nyttja befintlig infrastruktur så sjunker priset.
-Per
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: tisdag 22 oktober 2024 22:36
av Hechtwagen
Per Lind skrev: ↑tisdag 22 oktober 2024 21:19
Man behöver inte bygga en massa tunnlar och broar utan kan nyttja befintlig infrastruktur så sjunker priset.
-Per
Ibland ja, ibland nej.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: tisdag 22 oktober 2024 22:45
av Enceladus
Hechtwagen skrev: ↑måndag 21 oktober 2024 18:07
Det är inga problem att bygga ett triangelspår om det är vad som behövs, finns i såväl Katrineholm som Laxå.
Triangelspåret mellan Nybodadepån, Liljeholmen och Aspudden är väl ett bättre exempel. Men i detta fall ska alla tre grenar ha plattformsspår i Fridhemsplan.
(Som bekant har enbart en av de tre grenarna en plattform för resandeutbyte vid triangelspåren i såväl Katrineholm som Laxå...)
twr skrev: ↑tisdag 22 oktober 2024 13:35
Jag tycker också de är väldigt höga. Kanske har man tagit i för att man har sett hur tidigare projekt har fördyrats, till exempel Kistagrenen.
Samtidigt väntas den nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan bli
förvånansvärt billig i drift, och det är just den som föreslås förlängas till Frihamnen.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: onsdag 23 oktober 2024 14:41
av Odd
TCO brukar ju generellt underskattas på sådana system. Fördelarna är snarare en mer flexibel trafikering snarare än en stor kostnadsminskning. Det har också ett värde i sig.
I dagsläget är de merkostnader som en ineffektiv byggbransch skapar troligen betydligt större än de eventuella kostnader man sparar på förarlös drift. Om man skall göra något åt kostnader så är det snarare vid projekteringen.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Postat: fredag 25 oktober 2024 19:52
av roggek
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 09 juli 2024 20:17
På 1800-talet så gick det tre-fyra månader från beslut till invigning när man byggde spårvägslinjer i Stockholm.
Men det var ju bara för att det var något nytt och sensationellt (precis som med glödlampan, elektriciteten och telefonen)...
Spårvagnar idag är inte något nytt eller sensationellt, det är därför det tar lång tid att bygga...
Tror också att "bilmaffian" har ett finger med i spelet...