[Stockholm] Fyran till loudden?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
[Stockholm] Fyran till loudden?
När byggnationerna vid gamla oljefältet vid Loudden sätter igång ordentligt så bör det ju bli hög tid att få till kollektivtrafik till området. Vilka planer finns det egentligen?
En relativt snabb, och permanent, omläggning skulle ju, tror jag, vara att fyran gick ut dit, och att den byter färdväg något så att den löper hela vägen ut till Hakberget på Valhallavägen i stället för att svänga in till nuvarande hållplats Radiohuset.
Det är väl två nackdelar, framför allt, med detta och det ena är att det fortfarande bara är bussar, och att den redan långa linjen blir ännu längre, och därmed ännu känsligare för störningar. Å andra sidan kan man kanske ha större friheter att reglera i höjd med Frihamnen, och man skulle väl till och med kunna tänka sig att kommande avtal för denna linje innebär att en viss andel av trafiken, med en viss karaktär av turtäthet, kan vända tidigare för att kompensera för denna sårbarhet.
En relativt snabb, och permanent, omläggning skulle ju, tror jag, vara att fyran gick ut dit, och att den byter färdväg något så att den löper hela vägen ut till Hakberget på Valhallavägen i stället för att svänga in till nuvarande hållplats Radiohuset.
Det är väl två nackdelar, framför allt, med detta och det ena är att det fortfarande bara är bussar, och att den redan långa linjen blir ännu längre, och därmed ännu känsligare för störningar. Å andra sidan kan man kanske ha större friheter att reglera i höjd med Frihamnen, och man skulle väl till och med kunna tänka sig att kommande avtal för denna linje innebär att en viss andel av trafiken, med en viss karaktär av turtäthet, kan vända tidigare för att kompensera för denna sårbarhet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
I utredningen av kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden från 2019 rekommenderas en spårväg linje 8 från T-Centralen till Louddens brygga. Den ingår i pågående dialog mellan regionen och staden om avsiktsförklaring för Spårväg City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Både spårväg och tunnelbana utreds för närvarande:
Den föredragna lösningen är nog spårväg till Loudden och gul linje till Bromma flygfält, men då kan spårvägen inte kosta lika mycket som Kistagrenen...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Linje 4 och linje 8 kan ju vara busslinjer tills vidare, det lär dröja åtskilliga decennier innan det inte räcker med buss till Loudden. Bör inte linje 4 behålla sin dragning till / förbi "Radiohuset" som idag?
"Ett oljefält är ett geologiskt område i jordskorpan där det är ekonomiskt rationellt att utvinna olja genom oljeborrning eller liknande."
"Ett oljefält är ett geologiskt område i jordskorpan där det är ekonomiskt rationellt att utvinna olja genom oljeborrning eller liknande."
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Om det ska byggas spårväg till Loudden bör den naturligtvis byggas samtidigt som bostäderna. Jag vet inte vad aktuell tidsplan för det är. Gissningsvis ska man göra marksanering och den har väl inte börjat än?Hechtwagen skrev: ↑måndag 08 juli 2024 10:48 Linje 4 och linje 8 kan ju vara busslinjer tills vidare, det lär dröja åtskilliga decennier innan det inte räcker med buss till Loudden. Bör inte linje 4 behålla sin dragning till / förbi "Radiohuset" som idag?
"Ett oljefält är ett geologiskt område i jordskorpan där det är ekonomiskt rationellt att utvinna olja genom oljeborrning eller liknande."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Hela Djurgårdsstaden är nog satt på vänt. Visionen var (är??) 30.000 arbetsplatser och 10.000 bostäder. Lite markanvisningar och exploateringsavtal men det händer inte så mycket.
SEB hjälpte till och punkterade drömmen om 30.000 arbetsplatser när man i sista stund valde att förlägga sitt nya huvudkontor till Arenastaden i stället för Frihamnen.(Det "riktiga" huvudkontoret för SEB ligger förstås fortfarande vid Kungsträdgården). Att man valde Solna kan haft att göra med tillgången på kollektivtrafik och kanske också därför man flyttade från Rissne? Idag är det nästan bara Nasdaq (börsen) som huserar i Svenska Fords gamla lokaler som är en större arbetsgivare i Värtahamnen.
När Hammarby sjöstad förverkligades framhölls betydelsen av bra kollektivtrafik och vi fick Tvärbanan. Vad kan det bli i Värtahamnen aka Djurgårdsstaden - en batteribuss?
SEB hjälpte till och punkterade drömmen om 30.000 arbetsplatser när man i sista stund valde att förlägga sitt nya huvudkontor till Arenastaden i stället för Frihamnen.(Det "riktiga" huvudkontoret för SEB ligger förstås fortfarande vid Kungsträdgården). Att man valde Solna kan haft att göra med tillgången på kollektivtrafik och kanske också därför man flyttade från Rissne? Idag är det nästan bara Nasdaq (börsen) som huserar i Svenska Fords gamla lokaler som är en större arbetsgivare i Värtahamnen.
När Hammarby sjöstad förverkligades framhölls betydelsen av bra kollektivtrafik och vi fick Tvärbanan. Vad kan det bli i Värtahamnen aka Djurgårdsstaden - en batteribuss?
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Du menar Norra Djurgårdsstaden. Djurgårdsstaden ligger vid Gröna lund./jes skrev: ↑måndag 08 juli 2024 12:11 Hela Djurgårdsstaden är nog satt på vänt. Visionen var (är??) 30.000 arbetsplatser och 10.000 bostäder. Lite markanvisningar och exploateringsavtal men det händer inte så mycket.
SEB hjälpte till och punkterade drömmen om 30.000 arbetsplatser när man i sista stund valde att förlägga sitt nya huvudkontor till Arenastaden i stället för Frihamnen.(Det "riktiga" huvudkontoret för SEB ligger förstås fortfarande vid Kungsträdgården). Att man valde Solna kan haft att göra med tillgången på kollektivtrafik och kanske också därför man flyttade från Rissne? Idag är det nästan bara Nasdaq (börsen) som huserar i Svenska Fords gamla lokaler som är en större arbetsgivare i Värtahamnen.
När Hammarby sjöstad förverkligades framhölls betydelsen av bra kollektivtrafik och vi fick Tvärbanan. Vad kan det bli i Värtahamnen aka Djurgårdsstaden - en batteribuss?
I övrigt tänkvärt. Många kontor har ju etablerats i Solna och Sundbyberg där det finns långväga kollektivtrafik i form av till exempel pendeltåg, inte bara en lokal ännu inte byggd spårväg. Även för biltrafik ligger Solna och Sundbyberg bättre till. Hela Norra Djurgårdsstaden ligger helt enkelt lite avsides både för kollaktivtrafik och biltrafik.
Dock verkar både regionen och staden vara inställda på att skriva en avsiktsförklaring om Spårväg City. Kanske spårvägen blir av trots allt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Ja likaväl som Tvärbanan var viktig för Hammarby sjöstad inser förmodligen Stockholms stad att spårväg krävs för att Norra Djurgårdsstaden ska bli framgångsrik.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Tror ni det blir någon utbyggnad klar för trafik med spårvagnar mellan Ropsten och Djurgårdsbron inom tio år?
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Min gissning, som verkligen är en gissning, är att man kommer att bestämma att bygga spårvägen men lägga det långt fram i tiden för att man har ont om pengar. Typ avtala om att den ska vara färdig 2040. Och sedan antagligen skjuta på utbyggnaderna i Norra Djurgårdsstaden också.Hechtwagen skrev: ↑måndag 08 juli 2024 14:05 Tror ni det blir någon utbyggnad klar för trafik med spårvagnar mellan Ropsten och Djurgårdsbron inom tio år?
Stockholms stad verkar vilja att Trafikverket ska stryka trafikplatsen i Frihamnen, så att det ska vara möjligt att bygga där. Så det är en dialog som pågår parallellt. Så länge nuvarande riksintresseprecisering ligger kvar lär det inte byggas något i Frihamnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Ett rykte är att det blir byggstart denna mandatperiod men som du säger så finns det inga pengar att bygga för och efter år 2040 så är det mer än dubbelt så dyrt så då finns det inte heller pengar.
På 1800-talet så gick det tre-fyra månader från beslut till invigning när man byggde spårvägslinjer i Stockholm.
På 1800-talet så gick det tre-fyra månader från beslut till invigning när man byggde spårvägslinjer i Stockholm.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Var har du möjligen hört det ryktet?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 09 juli 2024 20:17 Ett rykte är att det blir byggstart denna mandatperiod men som du säger så finns det inga pengar att bygga för och efter år 2040 så är det mer än dubbelt så dyrt så då finns det inte heller pengar.
...
Det kanske är dags att börja fundera på om mastodontprojektens tid är förbi. Kanske skulle man börja upphandla och bygga infrastruktur i mindre etapper, där varje etapp blir lättare att granska och följa upp, och där man kan ta erfarenheter av både utförare och konstruktion för vidare byggnation. Exempelvis, Djurgårdsbron-Hakberget som första etapp, Hakberget-Frihamnen som andra, Frihamnen-Ropsten som tredje osv, och sedan utvärdera om det kanske blir bättre, snabbare och billigare än dagens metoder. Kanske kan vi få betydligt bättre och billigare tunnelbanebyggen, spårvägsbyggen och tunga vägprojekt i framtiden. Ett mer agilt arbetssätt skulle även göra att man kan reagera snabbare på förändringar och exempelvis ändra inriktning på projekt efterhand som omvärlden förändras.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 2125
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Ta färjan över till Helsingfors, där förlängde linje 8 till nybyggnads områden för bostäder som ännu inte var byggda vid Västra Hamnen - där färjorna till Tallinn går - sedan förlängde dom L9 förbi det området ner till Västra hamnen där den blir L7 samt omvänt, detta gäller även dom förlängda L8T som blir 1T samt omvänt, hänger ni med, kolla kartan: https://www.urbanrail.net/eu/fi/helsink ... i-tram.htm
Passa även på att kolla hur spårJokern linje 15 (deras tvärbana) går.
Passa även på att kolla hur spårJokern linje 15 (deras tvärbana) går.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Ur hästens mun: Trafikborgarrådet Lars Strömgren vid Öppet hus i Alkärrshallen januari -23 samt Trafikregionrådet Anton Fendert vid Modern Stadstrafiks pejling på Hasselbacken i november -23.Odd skrev: ↑tisdag 09 juli 2024 21:17Var har du möjligen hört det ryktet?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 09 juli 2024 20:17 Ett rykte är att det blir byggstart denna mandatperiod men som du säger så finns det inga pengar att bygga för och efter år 2040 så är det mer än dubbelt så dyrt så då finns det inte heller pengar.
...
Eftersom det finns ett färdigt förslag till järnvägsplan för delen Djurgårdsbron-Frihamnen skulle man snabbt kunna sätta igång en första etapp på den sträckan. Parallellt måste staden färdigställa detaljplan för sträckan Frihamnen-Ropsten.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Fast nu refererar du ju till politiker!
De säger ju precis vad som helst som de tror ska få folk att rösta på dem i nästa val, och måste de ljuga så gör det det!
Det vore ju bättre om det fanns ett uttalande från någon tjänsteman som styrkte byggstart innevarande mandatperiod.
De säger ju precis vad som helst som de tror ska få folk att rösta på dem i nästa val, och måste de ljuga så gör det det!

Det vore ju bättre om det fanns ett uttalande från någon tjänsteman som styrkte byggstart innevarande mandatperiod.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Byggstart den här mandatperioden tror jag är orealistiskt även om ett avtal om finansiering mot förmodan skulle komma närmaste tiden.Hechtwagen skrev: ↑fredag 12 juli 2024 17:25 Fast nu refererar du ju till politiker!
De säger ju precis vad som helst som de tror ska få folk att rösta på dem i nästa val, och måste de ljuga så gör det det!![]()
Det vore ju bättre om det fanns ett uttalande från någon tjänsteman som styrkte byggstart innevarande mandatperiod.
En etapputbyggnad längs sträckan där det finns utkast till järnvägsplan kräver en depå, vilket inte har utretts. En utbyggnad ända till Ropsten kräver en mängd utredningar som inte gjorda.
Jag tror vi får vara nöjda om man hinner med byggstart nästa mandatperiod.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
OK. Jag tar tillbaka och påstår motsatsen.Hechtwagen skrev: ↑fredag 12 juli 2024 17:25 Fast nu refererar du ju till politiker!
De säger ju precis vad som helst som de tror ska få folk att rösta på dem i nästa val, och måste de ljuga så gör det det!![]()
Det vore ju bättre om det fanns ett uttalande från någon tjänsteman som styrkte byggstart innevarande mandatperiod.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Fast det är ju inte särskillt långt från Djurgårdsbron till Ropsten och sedan är depåfrågan löst.twr skrev: ↑fredag 12 juli 2024 17:34Byggstart den här mandatperioden tror jag är orealistiskt även om ett avtal om finansiering mot förmodan skulle komma närmaste tiden.Hechtwagen skrev: ↑fredag 12 juli 2024 17:25 Fast nu refererar du ju till politiker!
De säger ju precis vad som helst som de tror ska få folk att rösta på dem i nästa val, och måste de ljuga så gör det det!![]()
Det vore ju bättre om det fanns ett uttalande från någon tjänsteman som styrkte byggstart innevarande mandatperiod.
En etapputbyggnad längs sträckan där det finns utkast till järnvägsplan kräver en depå, vilket inte har utretts. En utbyggnad ända till Ropsten kräver en mängd utredningar som inte gjorda.
Jag tror vi får vara nöjda om man hinner med byggstart nästa mandatperiod.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Som sagt finns det en mängd utredningar som behöver göras. Till exempel vet ingen hur Ropsten ska se ut i framtiden. Så att man skulle hinna börja bygga de närmaste två åren är helt orealistiskt.Hechtwagen skrev: ↑fredag 12 juli 2024 22:30Fast det är ju inte särskillt långt från Djurgårdsbron till Ropsten och sedan är depåfrågan löst.twr skrev: ↑fredag 12 juli 2024 17:34Byggstart den här mandatperioden tror jag är orealistiskt även om ett avtal om finansiering mot förmodan skulle komma närmaste tiden.Hechtwagen skrev: ↑fredag 12 juli 2024 17:25 Fast nu refererar du ju till politiker!
De säger ju precis vad som helst som de tror ska få folk att rösta på dem i nästa val, och måste de ljuga så gör det det!![]()
Det vore ju bättre om det fanns ett uttalande från någon tjänsteman som styrkte byggstart innevarande mandatperiod.
En etapputbyggnad längs sträckan där det finns utkast till järnvägsplan kräver en depå, vilket inte har utretts. En utbyggnad ända till Ropsten kräver en mängd utredningar som inte gjorda.
Jag tror vi får vara nöjda om man hinner med byggstart nästa mandatperiod.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Stockholm] Fyran till loudden?
Vadå ”Till exempel vet ingen hur Ropsten ska se ut i framtiden”?
Den perfektionismen är inte hälsosam, och inte befogad heller i det här fallet. Tunnelbanan och broarna är där de är. Det finns inte något direkt utrymme för att variera sig där. Så Ropsten lär se ut som det gör de närmaste 50 åren.
Sen kan man förstås vilja dra om gatorna neråt Frihamnen någon gång, men att flytta spårvägen är ju växelpengar i det sammanhanget. Om man bygger billigaste möjliga anläggning nu så kan man förbättra den sen, om det inte blir något av med de stora planerna.
Den perfektionismen är inte hälsosam, och inte befogad heller i det här fallet. Tunnelbanan och broarna är där de är. Det finns inte något direkt utrymme för att variera sig där. Så Ropsten lär se ut som det gör de närmaste 50 åren.
Sen kan man förstås vilja dra om gatorna neråt Frihamnen någon gång, men att flytta spårvägen är ju växelpengar i det sammanhanget. Om man bygger billigaste möjliga anläggning nu så kan man förbättra den sen, om det inte blir något av med de stora planerna.