Sida 2 av 2

Re: A35 har fått körförbud igen

Postat: måndag 20 maj 2024 23:24
av daniel_s
gek skrev: måndag 20 maj 2024 23:15 Och då är väl ändå det senaste körförbudet för vissa A35 hävt?
Nej.

Re: A35 har fått körförbud igen

Postat: torsdag 23 maj 2024 11:16
av Hechtwagen
gek skrev: måndag 20 maj 2024 23:15
Hechtwagen skrev: tisdag 14 maj 2024 12:05
Joakim W skrev: måndag 13 maj 2024 23:28 Har det inte varit buss istället för spårvagn i ganska stor utsträckning senaste åren på Djurgården?
Jo och det var ju just sådant man hade hoppats slippa med SS som entreprenör, att SS med sitt gedigna kunnande och intresse skulle kunna lösa de problem som alltid kommer längs vägen vid spårvägsdrift och bidra med kompetens som SL saknar numera men så blev det inte av olika orsaker. SS är inte bättre än någon annan trafikentreprenör.
Om Trafikförvaltningen anskaffar dåligt fungerande vagnar kan det bli svårt även för den mest kompetente operatör att köra planerad trafik. Nu har det ju dessutom - enligt sl.se - av och till varit tekniska fel på banan de senaste veckorna Ja, mellan Skansen och Waldemarsudde tycks det vara ett långvarigt tekniskt fel, vilket borde göra det något enklare att få vagnarna att räcka för att trafikera Centralen - Skansen. Men likväl är ett stort antal avgångar inställda på grund av vagnbrist. Och då är väl ändå det senaste körförbudet för vissa A35 hävt?
Det är väl en räslbit som ska bytas, hade antagligen gått fortare i Zürich eller Göteborg.

Vem är entreorenör för banunderhållet i den spårtrafikupphandling som SS vann senast?

Re: A35 har fått körförbud igen

Postat: torsdag 23 maj 2024 11:45
av Stefan Widén
Inte bar att byta. först måste man få fram rätt rältyp och där ute ligger det en med 10 mm bredare rilla, sen skall den bockas, och då måste man ha ritning med rätt radier och just där är det minst två radier då det ligger en övergångskurva just innan.

Och snabbheten hänger på hur man upphandlat. Och här vet vi att UH2012 avtalet inte var det bästa i detta fall, dvs snabba lösningar.

Just nu är det Strukton som har avtalet men från 30 sept börjar UH 2024 och då är det Infranord som tar över.

Re: A35 har fått körförbud igen

Postat: torsdag 06 juni 2024 19:56
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev: torsdag 23 maj 2024 11:45 Inte bar att byta. först måste man få fram rätt rältyp och där ute ligger det en med 10 mm bredare rilla, sen skall den bockas, och då måste man ha ritning med rätt radier och just där är det minst två radier då det ligger en övergångskurva just innan.

Och snabbheten hänger på hur man upphandlat. Och här vet vi att UH2012 avtalet inte var det bästa i detta fall, dvs snabba lösningar.

Just nu är det Strukton som har avtalet men från 30 sept börjar UH 2024 och då är det Infranord som tar över.
Gör två rälsbitar på en gång och spar den andra till nästa gång så går det på under 24h den gången.

Om inte annat så borde väl slitaget kunnat förutses så att den nya rälen var redo innan den gamla rälen blev ofarbar.

Oavsett vems fel detta inte är så är det dålig PR för spårvagnar.