Sida 2 av 3

Re: Med facit i hand...

Postat: torsdag 15 december 2022 0:56
av Enceladus
ADDE skrev: onsdag 14 december 2022 17:14 Denna avknoppning är ju inte helt olikt hur Roslagsbanan dras in mot T-C nu med Sverigeförhandlingen... :)
Med facit i hand, hur klokt var det att avveckla stora delar av Roslagsbanan? Busstrafiken till Rimbo är inte bara långsammare, utan också dyrare. :roll:

Re: Med facit i hand...

Postat: söndag 18 december 2022 8:15
av Nils Carl Aspenberg
Mange nye T-baner som bugges i dag har vognbredde 3,10. Bredere vogner kan tømmes/fylles like snabbt. Det er antall dører og dørene bredde som bestemmer det.

Re: Med facit i hand...

Postat: söndag 18 december 2022 10:25
av Hechtwagen
Det var oerhört framsynt av Albert Linhagen att rita såpass breda gator i sin stadsplan långt innan det fanns biltrafik i Stockholm.

Re: Med facit i hand...

Postat: söndag 18 december 2022 17:12
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 18 december 2022 8:15 Mange nye T-baner som bugges i dag har vognbredde 3,10. Bredere vogner kan tømmes/fylles like snabbt. Det er antall dører og dørene bredde som bestemmer det.
Visst kan man ha fler dörrar, och färre sittplatser. Hur trevlig blir en sådan vagn på en skala ?
Det är inte boskapstransporter där man tränger in så många som möjligt utan man ska trivas med resan.
Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.

Re: Med facit i hand...

Postat: söndag 18 december 2022 18:23
av Harald
Hechtwagen skrev: söndag 18 december 2022 10:25 Det var oerhört framsynt av Albert Linhagen att rita såpass breda gator i sin stadsplan långt innan det fanns biltrafik i Stockholm.
Det var nog inte så mycket framsynthet utan snarare enligt tidens sed, och motivet var väl till stor del att hindra brandspridning samt att ge plats för "luft och ljus". Förebilder fanns i Paris och Berlin bl.a.

Re: Med facit i hand...

Postat: måndag 19 december 2022 20:39
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 0:34
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: måndag 19 december 2022 20:39
Lennart Petersen skrev: söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.
Tror nu inte direkt att det finns sådana områden.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 3:07
av Lennart Petersen
Lennart Petersen skrev: tisdag 20 december 2022 0:34
Enceladus skrev: måndag 19 december 2022 20:39
Lennart Petersen skrev: söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.
Tror nu inte direkt att det finns sådana områden.
Utan kanske lite överraskande är det i de mest välmående stadsdelarna i innerstaden , Norrmalm, Kungsholmen, Södermalm o.s.v som har färre bilar än vad man har i förorterna.
https://start.stockholm/globalassets/st ... r-2021.pdf
I t.ex Tensta är det fullt på p-platserna och lång kö för att hyra p-plats. Och en bil där var för kanske 15år sedan en skrutten begagnad som nätt och jämnt klarat sista besiktningen men kanske inte nästa men i dag är det nya bilar

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 9:57
av Anders Hanquist
Är det inte till och med fler Mercor och BMW i sådana områden? Men att ta bilen till jobbet dagligdags bör väl mest de med obekväma tider eller avigt belägna arbetsplatser göra.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 10:24
av daniel_s
Anders Hanquist skrev: tisdag 20 december 2022 9:57 Är det inte till och med fler Mercor och BMW i sådana områden? Men att ta bilen till jobbet dagligdags bör väl mest de med obekväma tider eller avigt belägna arbetsplatser göra.
Om det är hög andel Mercor och BMW i ett område med låga genomsnittsinkomster så kan det bero på att deklarerade inkomster inte riktigt överensstämmer med verkliga inkomster... men det kan förstås även bero på att det är stora klyftor och att det inte finns så många bilar egentligen, bara att de som HAR bil har höga inkomster och har råd med dyra bilar.

Oavsett vilket så spelar det ingen roll alls vilka som "bör" köra bil, det är de som har råd att köra bil som gör det. Om man vill påverka folks bilanvändningsbeteende så gör man det genom att påverka vad de har råd med.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 10:40
av Kantorn
Enceladus skrev: måndag 19 december 2022 20:39
Lennart Petersen skrev: söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.
Man kan ju undra vad det är för människosyn? "Det behövs inte bekvämlighet för de fattiga..." Men jag kanske övertolkar. Jag håller med Lennart att man i normalfallet ska ha möjlighet till sittplats. Man ska inte behöva stå halvtimmavis för att ta sig till sitt jobb.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 13:37
av Odd
Jag håller med om att man kan se en del illa dold rasism i vissa inlägg och jag gillar det inte.

Med det sagt, för tunnelbanan är det kanske inte rimligt att satsa på att alla skall ha sittplatser under dygnets alla timmar men man behöver väl hitta en balans där man minimerar tiden som det inte finns tillgängliga sittplatser, kontra kostnaden för att bygga ut trafiken för att alla skall kunna sitta.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 13:51
av Diripsi
Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 10:40
Enceladus skrev: måndag 19 december 2022 20:39
Lennart Petersen skrev: söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.
Man kan ju undra vad det är för människosyn? "Det behövs inte bekvämlighet för de fattiga..." Men jag kanske övertolkar. Jag håller med Lennart att man i normalfallet ska ha möjlighet till sittplats. Man ska inte behöva stå halvtimmavis för att ta sig till sitt jobb.
Exakt! Själv är jag oerhört trött på den här synen att kollektivtrafiken ses som en vinstdrivande verksamhet vars syfte är att locka över så många resenärer som möjligt. Kollektivtrafiken ska finnas till av samma skäl som vägnätet, det är en grundläggande funktion i samhället. Ingen skulle komma på tanken att syftet med att bygga vägar skulle vara att få så många vägtransporter som möjligt, men när det gäller kollektivtrafik tycks detta absurda tankesätt vara norm.

Daniel har helt rätt, det går inte att minska bilresandet i någon större omfattning genom att förbättra kollektivtrafiken.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 15:05
av Enceladus
Diripsi skrev: tisdag 20 december 2022 13:51 Daniel har helt rätt, det går inte att minska bilresandet i någon större omfattning genom att förbättra kollektivtrafiken.
Här är en karta över antalet bilar per hushåll i Stockholms tätort. Det finns två typer av områden som har ett lågt bilinnehav: utsatta områden samt Stockholms innerstad. I områden som Flemingsberg har en stor del av invånarna inte råd med bil. Det vet SL om och skär därför ner kollektivtrafiken till ett minimum. Men i Stockholms innerstad har de flesta råd med bil. De väljer att inte ha bil eftersom kollektivtrafiken är tillräckligt bra. Där satsar SL istället på att höja standarden.

Stockholms innerstad är ett levande bevis på att det går att minska bilresandet genom att förbättra kollektivtrafiken. Stombussar i Stockholms innerstad har betydligt högre krav på turtäthet. Tunnelbanans gemensamma sträckor samt Mörbygrenen har minst 5-minuterstrafik under större delen av dagen.
Kantorn skrev: tisdag 20 december 2022 10:40 Man kan ju undra vad det är för människosyn? "Det behövs inte bekvämlighet för de fattiga..." Men jag kanske övertolkar. Jag håller med Lennart att man i normalfallet ska ha möjlighet till sittplats. Man ska inte behöva stå halvtimmavis för att ta sig till sitt jobb.
Det är ingen slump att Sverige är med marginal det mest ojämlika landet i västvärlden. Trafikplaneringen i Stockholm följer samma trend...
Lennart Petersen skrev: tisdag 20 december 2022 3:07 I t.ex Tensta är det fullt på p-platserna och lång kö för att hyra p-plats. Och en bil där var för kanske 15år sedan en skrutten begagnad som nätt och jämnt klarat sista besiktningen men kanske inte nästa men i dag är det nya bilar
Att det finns nya bilar betyder inte att alla har råd med bil (se ovanstående karta). Tensta har, precis som Sverige i stort, en hög ojämlikhet.

Re: Med facit i hand...

Postat: tisdag 20 december 2022 21:54
av Fyrgeit
Här är nästan samma karta, fast med spårtrafiken överlagd.
Bild
Enceladus skrev: tisdag 20 december 2022 15:05 I områden som Flemingsberg har en stor del av invånarna inte råd med bil. Det vet SL om och skär därför ner kollektivtrafiken till ett minimum.
Det var en väldigt pessimistisk syn på saken. Tror du det är så Trafikförvaltningen resonerar?

Re: Med facit i hand...

Postat: onsdag 21 december 2022 0:04
av Hechtwagen
Stannar det fler pendeltåg i Stuvsta än i Flemingsberg? I Stuvsta har i princip alla hushåll bil, fjäskar SL för dem?

Re: Med facit i hand...

Postat: onsdag 21 december 2022 2:29
av Enceladus
Hechtwagen skrev: onsdag 21 december 2022 0:04 Stannar det fler pendeltåg i Stuvsta än i Flemingsberg? I Stuvsta har i princip alla hushåll bil, fjäskar SL för dem?
Bilisterna får Tvärförbindelse Södertörn och behöver väl inte bry sig om pendeltågen. Samtidigt väntar Flemingsberg fortfarande på att linje 172 ska få nattrafik.

Re: Med facit i hand...

Postat: onsdag 21 december 2022 8:43
av Diripsi
Fyrgeit skrev: tisdag 20 december 2022 21:54
Enceladus skrev: tisdag 20 december 2022 15:05 I områden som Flemingsberg har en stor del av invånarna inte råd med bil. Det vet SL om och skär därför ner kollektivtrafiken till ett minimum.
Det var en väldigt pessimistisk syn på saken. Tror du det är så Trafikförvaltningen resonerar?
Tror inte att det fungerar så i praktiken, i alla fall inte i Stockholm. Det handlar snarare om att det i rika områden bor mer röststarka personer som har lättare att få sin vilja igenom. Samma anledning till att exempelvis 179:an har så dåligt utbud sett till resandet.

Re: Med facit i hand...

Postat: onsdag 21 december 2022 11:26
av Hechtwagen
Fast att påstå att Flemingsberg har dåliga SL-pendeltågsförbindelser är i grunden substanslöst gnäll.

Re: Med facit i hand...

Postat: onsdag 21 december 2022 11:54
av Enceladus
Hechtwagen skrev: onsdag 21 december 2022 11:26 Fast att påstå att Flemingsberg har dåliga SL-pendeltågsförbindelser är i grunden substanslöst gnäll.
Det är ett dåligt utbud sett till resandet - ett av Europas sämsta och definitivt Nordens sämsta tillsammans med Mälarbanan.