Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8803
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Harald »

Odd skrev: tisdag 25 oktober 2022 20:39
Enceladus skrev: tisdag 25 oktober 2022 15:19 ...

Problemet är väl att Tvärbanan har sämre öppettider än restaurangerna i Bromma Blocks (KFC har öppet till klockan 4 på vardagar och klockan 5 på helger). Sedan i höstas har Kistagrenen äntligen fått öppettider som motsvarar köpcentrets största målpunkter ICA Maxi och Stora Coop, vilka har öppet till klockan 23.
Som väl är så är det ett minimalt problem att KFC inte har en egen spårvägslinje kl 03:00 på morgonen?
Hur som helst så är det ju lätt ordnat om det skulle behövas. Det finns ju inget tekniskt som hindrar spårvägstrafik vid vilken tid på dygnet som helst om så önskas.
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av daniel_s »

Dagtid kan vara lite knepigt, det ligger en flygplats där och när den har öppet är det allt möjligt man ska tänka på ;-)
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

T-banans gnisselkurva väckte läsarreaktioner
Mitt i skrev:En kvinna faller in på ett annat spår, hon vill att fler t-banetåg ska trafikera gröna linjen i rusningstid och se ett förlängt t-banetåg till stationen i Åkeshov under rusningstid.

[...]

"Om alla tåg på gröna linjen skulle gå hela vägen till Vällingby eller Hässelby strand skulle trafiken på den sträcka där flest reser, Gullmarsplan-Alvik/Åkeshov, behövas göras glesare med trängsel som följd", skriver Keisu.
Utanför rusningstid finns det inget (t.ex. vagnbrist) som tvingar SL att köra tåg till Alvik, men SL säger ändå nej. Om några år måste dock gröna linjens trafikupplägg ändras på grund av Solnas önskemål om nattrafik (läs: tunnelbana, i detta fall en gren av gröna linjen). Försvinner detta problem då?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 736
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev: onsdag 26 oktober 2022 12:38 T-banans gnisselkurva väckte läsarreaktioner
Mitt i skrev:En kvinna faller in på ett annat spår, hon vill att fler t-banetåg ska trafikera gröna linjen i rusningstid och se ett förlängt t-banetåg till stationen i Åkeshov under rusningstid.

[...]

"Om alla tåg på gröna linjen skulle gå hela vägen till Vällingby eller Hässelby strand skulle trafiken på den sträcka där flest reser, Gullmarsplan-Alvik/Åkeshov, behövas göras glesare med trängsel som följd", skriver Keisu.
Utanför rusningstid finns det inget (t.ex. vagnbrist) som tvingar SL att köra tåg till Alvik, men SL säger ändå nej. Om några år måste dock gröna linjens trafikupplägg ändras på grund av Solnas önskemål om nattrafik (läs: tunnelbana, i detta fall en gren av gröna linjen). Försvinner detta problem då?
Du menar att SL har inga argument för sitt ställningstagande utan vill bara djävlas med resenärerna? Default-svaret på alla önskemål är nej utan sakskäl?
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: onsdag 26 oktober 2022 13:09 Du menar att SL har inga argument för sitt ställningstagande utan vill bara djävlas med resenärerna? Default-svaret på alla önskemål är nej utan sakskäl?
Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: onsdag 26 oktober 2022 20:10
/jes skrev: onsdag 26 oktober 2022 13:09 Du menar att SL har inga argument för sitt ställningstagande utan vill bara djävlas med resenärerna? Default-svaret på alla önskemål är nej utan sakskäl?
Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
För att annars behövs det ytterligare ett tågsätt och ytterligare en förare, vilket innebär dyrare trafik.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 736
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: onsdag 26 oktober 2022 20:34
Enceladus skrev: onsdag 26 oktober 2022 20:10
/jes skrev: onsdag 26 oktober 2022 13:09 Du menar att SL har inga argument för sitt ställningstagande utan vill bara djävlas med resenärerna? Default-svaret på alla önskemål är nej utan sakskäl?
Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
För att annars behövs det ytterligare ett tågsätt och ytterligare en förare, vilket innebär dyrare trafik.
Ja, för operatörerna vill köra så mycket som möjligt = mera klirr i kassan! :D

Signaturen Enceladus får hoppas på att när de olika entreprenöravtalen upphör att trafiken då successivt övergår i kommunal regi. Tänk vilket överflöd med pengar det kommer att bli när de giriga kapitalisterna har kastats ut. Fullständig nattrafik alla dagar alla trafikslag.

Vi som bidrar till regionens finansiering av kollektivtrafiken, direkt och inte minst indirekt, är ju på sätt vis och aktieägare och vill ha någon slags "avkastning" på de pengar vi sätter in. Men det är klart, om entreprenörerna slängs ut kan vi som bor i regionen se fram emot sänkt regionskatt och dramatisk utökning av trafikutbudet. :)
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: onsdag 26 oktober 2022 20:34
Enceladus skrev: onsdag 26 oktober 2022 20:10 Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
För att annars behövs det ytterligare ett tågsätt och ytterligare en förare, vilket innebär dyrare trafik.
Har du räknat på det eller gissade du bara?

På helger i 10-minuterstrafiken går tåget som vänder vid Åkeshov precis efter tåget som vänder i Hässelby i båda riktningar. Hur menar du att det upplägget sparar in tågsätt?

Eller var det 10-minuterstrafiken på vardagar som du syftade på? Den tidtabellen kräver ett tågsätt mer än helgtrafiken för samma turtäthet...
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

T-banebron har spruckit – men tågen rullar ändå
Mitt i skrev:Under tisdagsmorgonen upptäckte SL ett konstruktionsfel på bron på gröna linjen vid Alvik.

– Det har uppstått sprickor i bron. Av säkerhetsskäl har vi dragit ner hastigheten till 10 kilometer i timmen, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu.

Bron, en 16 meter lång stålbro, kom på plats för tio år sedan, enligt Claes Keisu.
Tunnelbanebron i Alvik, som ligger i den så kallade "gnisselkurvan", är bara tio år gammal. Ändå har bron redan börjat spricka. Därmed reduceras trafiken.
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av daniel_s »

Undra på det, det är ju ett riktigt slarvbygge. Den nya viadukten skramlade och gnisslade redan från första dagen på ett sätt som inte ens den gamla gjorde. Hade kontor några meter ifrån den i något år när den var ny och det var tämligen olidligt.

Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 03 december 2024 16:59 Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
SL: Normal trafik på gröna linjen från fredag
Mitt i skrev:"Vi håller med om att det är förvånande att det uppstår (sprickor) på en så pass ny bro. Men vi kan inte svara på hur det kommer sig att sprickorna uppstod utan det är något vi måste utreda vidare för att få svar på."

Under natten till fredag ska tågbron lagas med en "temporär lagning", skriver Elin Lindström.

[...]

En temporär lagning är en tillfällig reparation. En permanent lagning kräver ett mer omfattande arbete.
Nattens reparation är tillfällig. SL verkar dock planera en permanent lagning av detta "slarvbygge"...
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 03 december 2024 16:59 Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
Bro skulle hålla 120 år – sprack efter tio
Mitt i skrev:Tunnebanebron skulle ha hållit i 120 år men gick sönder efter tio år. Elin Lindström skriver i mejlet att SL ser allvarligt på att det uppstått sprickor i en så pass ny bro.

Efter det som hänt gör SL nu inspektioner av bron varannan vecka, som en extra säkerhetsåtgärd, enligt Elin Lindström.

[...]

"Det är svårt att ge ett exakt svar på den frågan, men vår förhoppning är att den permanenta reparationen ska möjliggöra att bron når den ursprungliga beräknade livslängden, 120 år."
Är 120 år att betrakta som tillfällig? SL tycks nämligen inte ha några andra planer...
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av daniel_s »

Ja 120 år är en normal livslängd för en sådan viadukt, men det betyder ju inte att den ska ligga på samma plats i 120 år, utan det är ju mer en konstruktionsförutsättning, grejer ska hålla liksom!
Skriv svar