Hur som helst så är det ju lätt ordnat om det skulle behövas. Det finns ju inget tekniskt som hindrar spårvägstrafik vid vilken tid på dygnet som helst om så önskas.Odd skrev: ↑tisdag 25 oktober 2022 20:39Som väl är så är det ett minimalt problem att KFC inte har en egen spårvägslinje kl 03:00 på morgonen?Enceladus skrev: ↑tisdag 25 oktober 2022 15:19 ...
Problemet är väl att Tvärbanan har sämre öppettider än restaurangerna i Bromma Blocks (KFC har öppet till klockan 4 på vardagar och klockan 5 på helger). Sedan i höstas har Kistagrenen äntligen fått öppettider som motsvarar köpcentrets största målpunkter ICA Maxi och Stora Coop, vilka har öppet till klockan 23.
Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Dagtid kan vara lite knepigt, det ligger en flygplats där och när den har öppet är det allt möjligt man ska tänka på 

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
T-banans gnisselkurva väckte läsarreaktioner
Utanför rusningstid finns det inget (t.ex. vagnbrist) som tvingar SL att köra tåg till Alvik, men SL säger ändå nej. Om några år måste dock gröna linjens trafikupplägg ändras på grund av Solnas önskemål om nattrafik (läs: tunnelbana, i detta fall en gren av gröna linjen). Försvinner detta problem då?Mitt i skrev:En kvinna faller in på ett annat spår, hon vill att fler t-banetåg ska trafikera gröna linjen i rusningstid och se ett förlängt t-banetåg till stationen i Åkeshov under rusningstid.
[...]
"Om alla tåg på gröna linjen skulle gå hela vägen till Vällingby eller Hässelby strand skulle trafiken på den sträcka där flest reser, Gullmarsplan-Alvik/Åkeshov, behövas göras glesare med trängsel som följd", skriver Keisu.
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Du menar att SL har inga argument för sitt ställningstagande utan vill bara djävlas med resenärerna? Default-svaret på alla önskemål är nej utan sakskäl?Enceladus skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 12:38 T-banans gnisselkurva väckte läsarreaktioner
Utanför rusningstid finns det inget (t.ex. vagnbrist) som tvingar SL att köra tåg till Alvik, men SL säger ändå nej. Om några år måste dock gröna linjens trafikupplägg ändras på grund av Solnas önskemål om nattrafik (läs: tunnelbana, i detta fall en gren av gröna linjen). Försvinner detta problem då?Mitt i skrev:En kvinna faller in på ett annat spår, hon vill att fler t-banetåg ska trafikera gröna linjen i rusningstid och se ett förlängt t-banetåg till stationen i Åkeshov under rusningstid.
[...]
"Om alla tåg på gröna linjen skulle gå hela vägen till Vällingby eller Hässelby strand skulle trafiken på den sträcka där flest reser, Gullmarsplan-Alvik/Åkeshov, behövas göras glesare med trängsel som följd", skriver Keisu.
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
För att annars behövs det ytterligare ett tågsätt och ytterligare en förare, vilket innebär dyrare trafik.Enceladus skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 20:10Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Ja, för operatörerna vill köra så mycket som möjligt = mera klirr i kassan!daniel_s skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 20:34För att annars behövs det ytterligare ett tågsätt och ytterligare en förare, vilket innebär dyrare trafik.Enceladus skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 20:10Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.

Signaturen Enceladus får hoppas på att när de olika entreprenöravtalen upphör att trafiken då successivt övergår i kommunal regi. Tänk vilket överflöd med pengar det kommer att bli när de giriga kapitalisterna har kastats ut. Fullständig nattrafik alla dagar alla trafikslag.
Vi som bidrar till regionens finansiering av kollektivtrafiken, direkt och inte minst indirekt, är ju på sätt vis och aktieägare och vill ha någon slags "avkastning" på de pengar vi sätter in. Men det är klart, om entreprenörerna slängs ut kan vi som bor i regionen se fram emot sänkt regionskatt och dramatisk utökning av trafikutbudet.

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Har du räknat på det eller gissade du bara?daniel_s skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 20:34För att annars behövs det ytterligare ett tågsätt och ytterligare en förare, vilket innebär dyrare trafik.Enceladus skrev: ↑onsdag 26 oktober 2022 20:10 Trafikförändringsprocessen uppmuntrar inte till optimeringar för resenärerna, utan för operatörerna. Förklara exempelvis varför gröna linjen vissa tider har en tågföljd som innebär att två tredjedelar av alla resenärer som ska till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand, vilket skapar ojämn belastning mellan avgångarna.
På helger i 10-minuterstrafiken går tåget som vänder vid Åkeshov precis efter tåget som vänder i Hässelby i båda riktningar. Hur menar du att det upplägget sparar in tågsätt?
Eller var det 10-minuterstrafiken på vardagar som du syftade på? Den tidtabellen kräver ett tågsätt mer än helgtrafiken för samma turtäthet...
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
T-banebron har spruckit – men tågen rullar ändå
Tunnelbanebron i Alvik, som ligger i den så kallade "gnisselkurvan", är bara tio år gammal. Ändå har bron redan börjat spricka. Därmed reduceras trafiken.Mitt i skrev:Under tisdagsmorgonen upptäckte SL ett konstruktionsfel på bron på gröna linjen vid Alvik.
– Det har uppstått sprickor i bron. Av säkerhetsskäl har vi dragit ner hastigheten till 10 kilometer i timmen, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu.
Bron, en 16 meter lång stålbro, kom på plats för tio år sedan, enligt Claes Keisu.
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Undra på det, det är ju ett riktigt slarvbygge. Den nya viadukten skramlade och gnisslade redan från första dagen på ett sätt som inte ens den gamla gjorde. Hade kontor några meter ifrån den i något år när den var ny och det var tämligen olidligt.
Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
SL: Normal trafik på gröna linjen från fredagdaniel_s skrev: ↑tisdag 03 december 2024 16:59 Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
Nattens reparation är tillfällig. SL verkar dock planera en permanent lagning av detta "slarvbygge"...Mitt i skrev:"Vi håller med om att det är förvånande att det uppstår (sprickor) på en så pass ny bro. Men vi kan inte svara på hur det kommer sig att sprickorna uppstod utan det är något vi måste utreda vidare för att få svar på."
Under natten till fredag ska tågbron lagas med en "temporär lagning", skriver Elin Lindström.
[...]
En temporär lagning är en tillfällig reparation. En permanent lagning kräver ett mer omfattande arbete.
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Bro skulle hålla 120 år – sprack efter tiodaniel_s skrev: ↑tisdag 03 december 2024 16:59 Har inte grävt närmare i det, men antar att den är avsedd att vara tillfällig. Det rimliga på den här platsen är att dra om hela banan på en rakare viadukt över det blivande f d depåområdet så att man får högre hastighet, mindre buller och minskad restid. Som en bonus kan man bygga bostäder på banvallen söder om drottningholmsvägen…
Är 120 år att betrakta som tillfällig? SL tycks nämligen inte ha några andra planer...Mitt i skrev:Tunnebanebron skulle ha hållit i 120 år men gick sönder efter tio år. Elin Lindström skriver i mejlet att SL ser allvarligt på att det uppstått sprickor i en så pass ny bro.
Efter det som hänt gör SL nu inspektioner av bron varannan vecka, som en extra säkerhetsåtgärd, enligt Elin Lindström.
[...]
"Det är svårt att ge ett exakt svar på den frågan, men vår förhoppning är att den permanenta reparationen ska möjliggöra att bron når den ursprungliga beräknade livslängden, 120 år."
Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Ja 120 år är en normal livslängd för en sådan viadukt, men det betyder ju inte att den ska ligga på samma plats i 120 år, utan det är ju mer en konstruktionsförutsättning, grejer ska hålla liksom!