Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av ADDE »

Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut
Mitti skrev:"Gnisselkurvan" kan komma att byggas om. Oljudet som t-banetågens hjul åstadkommer i den skarpa s-kurvan på tågbron i Alvik bedöms som alltmer störande i takt med att fler bostäder planeras i närheten.
Äntligen? :D

Det snackas också om en eventuell avgrening vid Alvik för en ny Tunnelbana mot Bromma flygplats.

Jag personligen tycker kurvan ska rätas ut. Tågen går alldeles för sakta här. Även om jag och flera med mig skulle vinna 1-2 minuter på en rakare dragning så är det rätt nice ändå att försöka effektivisera där det går.
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av daniel_s »

Mer än 1 minuts tidsvinst blir det knappast, snarare 40-50 sekunder. Men det är ju bra att slippa slitaget.

Mycket av oljudet kommer numera från själva viadukten. Den gamla, som byttes ut för ett par år sen, var tystare. Sen blev det också något litet spårgeometrifel som gör att det skriker till just vid landfästet med varje boggi. Det fanns inte heller där innan.
C12C3C3C12
Inlägg: 2079
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av C12C3C3C12 »

Så Vinkelboda skall bli historia? Jag har läst att det var ägaren av huset närmast som var emot rivning av kåken för att kunna räta ut kurvan, tydligen har kåken bytt ägare. Om det nu blir verklighet hoppas jag att dom höjer bron också vilket kanske är svårt för 12:ans bro ovanför. När jag körde där var det automatisk smörjning av rälsen före kurvorna för att minska gnisslet, är dom borttagna nu?

Varför kasta bort pengar på att bygga en förgrening till Bromma flygplats? Det går ju redan en spårvägslinje dit. Hur mycket trafik blir det kvar till Hässelby om det blir 2 avgreningar på Hässelbylinjen?
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: lördag 08 oktober 2022 23:22 Varför kasta bort pengar på att bygga en förgrening till Bromma flygplats? Det går ju redan en spårvägslinje dit. Hur mycket trafik blir det kvar till Hässelby om det blir 2 avgreningar på Hässelbylinjen?
Hm… 13 bokstäver… ”Önsketänkande”?

Men om man ska bebygga hela flygplatsen med bostadsrätter för mellanchefer så behöver man ju utlova utbyggd spårtrafik. Sen är det inte så noga med att genomföra det…
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Diripsi »

C12C3C3C12 skrev: lördag 08 oktober 2022 23:22 Varför kasta bort pengar på att bygga en förgrening till Bromma flygplats? Det går ju redan en spårvägslinje dit.
Spårväg kan aldrig jämföras med tunnelbana. Spårväg är ett alternativ till buss och inget annat. Tunnelbana är i en helt annan klass såväl restidsmässigt som kapacitetsmässigt. Att säga att tunnelbana är bortkastade pengar för att det redan finns spårväg är nästan lika absurt som att säga att tunnelbana är bortkastade pengar för att det redan finns bussar.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: söndag 09 oktober 2022 20:20
C12C3C3C12 skrev: lördag 08 oktober 2022 23:22 Varför kasta bort pengar på att bygga en förgrening till Bromma flygplats? Det går ju redan en spårvägslinje dit.
Spårväg kan aldrig jämföras med tunnelbana. Spårväg är ett alternativ till buss och inget annat. Tunnelbana är i en helt annan klass såväl restidsmässigt som kapacitetsmässigt. Att säga att tunnelbana är bortkastade pengar för att det redan finns spårväg är nästan lika absurt som att säga att tunnelbana är bortkastade pengar för att det redan finns bussar.
Att säga att ett trafikslag aldrig kan jämföras med ett annat är absurt. Det du skriver är oerhört förenklat.

Jag är ganska säker på att C12C3C3C12 tänker på ett scenario där flygplatsen är kvar. Och en tunnelbanelinje till flygplatsen kan faktiskt beskrivas som bortkastade pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av ADDE »

Jag var nog otydlig... En förgrening till BROMMA PARKSTAD, stadsdelen som är tänkt att växa fram när flygplatsen läggs ned.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev: lördag 08 oktober 2022 23:22 Varför kasta bort pengar på att bygga en förgrening till Bromma flygplats? Det går ju redan en spårvägslinje dit. Hur mycket trafik blir det kvar till Hässelby om det blir 2 avgreningar på Hässelbylinjen?
De tåg som skulle gå till Bromma parkstad blir väl de som nu vänder i Alvik.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6503
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Odd »

"Bromma Parkstad"? Är det det som en del kallar för det löjliga namnet "Brommastaden"? Vad är nästa dumhet? Riksbystaden? Rinkebystaden? Solnastaden? Knasbollstaden?

En logisk förbindelse är ju från Vällingby till flygplatsen och vidare till Sundbyberg-Solna-Odenplan. Den förbindelsen skulle dessutom omintetgöra nyttan av gulalinjen.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av kildor »

Harald skrev: måndag 10 oktober 2022 9:07 De tåg som skulle gå till Bromma parkstad blir väl de som nu vänder i Alvik.
De tågen har man ju redan "intecknat" för grenen till Arenastaden.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: måndag 10 oktober 2022 10:57 "Bromma Parkstad"? Är det det som en del kallar för det löjliga namnet "Brommastaden"? Vad är nästa dumhet? Riksbystaden? Rinkebystaden? Solnastaden? Knasbollstaden?

En logisk förbindelse är ju från Vällingby till flygplatsen och vidare till Sundbyberg-Solna-Odenplan. Den förbindelsen skulle dessutom omintetgöra nyttan av gulalinjen.

Hade det varit bättre med Bromma Strand?
Breitspurbahn
Inlägg: 441
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Breitspurbahn »

daniel_s skrev: söndag 09 oktober 2022 2:15
C12C3C3C12 skrev: lördag 08 oktober 2022 23:22 Varför kasta bort pengar på att bygga en förgrening till Bromma flygplats? Det går ju redan en spårvägslinje dit. Hur mycket trafik blir det kvar till Hässelby om det blir 2 avgreningar på Hässelbylinjen?
Hm… 13 bokstäver… ”Önsketänkande”?

Men om man ska bebygga hela flygplatsen med bostadsrätter för mellanchefer så behöver man ju utlova utbyggd spårtrafik. Sen är det inte så noga med att genomföra det…
Nu ska ju lyckligtvis Bromma Flygplats inte läggas ner.
Egentligen konstigt att det inte gjorts tidigare.
Känns som att en avgrening till Bromma som kanske fortsätter till Sundbyberg hade varit en bra trafiksammankoppling.
T-bana till flygplatsen/Bromma Blocks. Ihopkoppling mellan pendeltåg, två tunnelbanor, Tvärbana & flygplats.

Får en sådan gren från Alvik till ca 4,2 kilometer. Borde dessutom kunna gå i ytläge längs med Rv279 efter Lillsjön (såvida man inte vill dra under Ulvsunda och ha en station där).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6503
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: måndag 24 oktober 2022 9:38
Odd skrev: måndag 10 oktober 2022 10:57 "Bromma Parkstad"? Är det det som en del kallar för det löjliga namnet "Brommastaden"? Vad är nästa dumhet? Riksbystaden? Rinkebystaden? Solnastaden? Knasbollstaden?

En logisk förbindelse är ju från Vällingby till flygplatsen och vidare till Sundbyberg-Solna-Odenplan. Den förbindelsen skulle dessutom omintetgöra nyttan av gulalinjen.
Hade det varit bättre med Bromma Strand?
Om det ligger en strand där :cheesygrin:
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: måndag 24 oktober 2022 12:30
Hechtwagen skrev: måndag 24 oktober 2022 9:38
Odd skrev: måndag 10 oktober 2022 10:57 "Bromma Parkstad"? Är det det som en del kallar för det löjliga namnet "Brommastaden"? Vad är nästa dumhet? Riksbystaden? Rinkebystaden? Solnastaden? Knasbollstaden?

En logisk förbindelse är ju från Vällingby till flygplatsen och vidare till Sundbyberg-Solna-Odenplan. Den förbindelsen skulle dessutom omintetgöra nyttan av gulalinjen.
Hade det varit bättre med Bromma Strand?
Om det ligger en strand där :cheesygrin:
Lika långt till närmsta strand som när man är i Farsta Strand.
Tidsvinsten blir ytterst marginell av att räta banan, det är uppenbarligen en inte helt optimerad anläggning idag som var tystare förr om åren.
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av BSB101 »

Breitspurbahn skrev: måndag 24 oktober 2022 11:40
Nu ska ju lyckligtvis Bromma Flygplats inte läggas ner.
I alla fall inte närmaste fyra åren men det säger inget om flygplatsens vidare öden.
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev: måndag 24 oktober 2022 11:40 Nu ska ju lyckligtvis Bromma Flygplats inte läggas ner.
Egentligen konstigt att det inte gjorts tidigare.
Känns som att en avgrening till Bromma som kanske fortsätter till Sundbyberg hade varit en bra trafiksammankoppling.
T-bana till flygplatsen/Bromma Blocks. Ihopkoppling mellan pendeltåg, två tunnelbanor, Tvärbana & flygplats.

Får en sådan gren från Alvik till ca 4,2 kilometer. Borde dessutom kunna gå i ytläge längs med Rv279 efter Lillsjön (såvida man inte vill dra under Ulvsunda och ha en station där).
Förutom Kistagrenens usla trafikering, skulle inte en liknande koppling fås med den föreslagna länken mellan Tvärbanans grenar?
Breitspurbahn
Inlägg: 441
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: tisdag 25 oktober 2022 6:52
Breitspurbahn skrev: måndag 24 oktober 2022 11:40 Nu ska ju lyckligtvis Bromma Flygplats inte läggas ner.
Egentligen konstigt att det inte gjorts tidigare.
Känns som att en avgrening till Bromma som kanske fortsätter till Sundbyberg hade varit en bra trafiksammankoppling.
T-bana till flygplatsen/Bromma Blocks. Ihopkoppling mellan pendeltåg, två tunnelbanor, Tvärbana & flygplats.

Får en sådan gren från Alvik till ca 4,2 kilometer. Borde dessutom kunna gå i ytläge längs med Rv279 efter Lillsjön (såvida man inte vill dra under Ulvsunda och ha en station där).
Förutom Kistagrenens usla trafikering, skulle inte en liknande koppling fås med den föreslagna länken mellan Tvärbanans grenar?
Så är det, men kapaciteten på tbanan är desto högre.
Och det går ju fortare om man kan hoppa på tbanan i stan och vara ute i Bromma Flygplats på ganska kort tid.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6503
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Odd »

Just i Bromma-flygplatsfallet så är ju kapaciteten på en tänkt tunnelbanegren begränsad till en femtedel av full kapacitet. För tunnelbana 1 är det extra olyckligt eftersom 1/5-del av kapaciteten försvinner mot blindtarmen Gulalinjen, 1/5-del försvinner mot Bromma flygplats enl ovanstående föreslagna dragning, och 3/5-delar går den ursprungliga sträckan mot Hässelby.

Där har Tvärbanan en uppenbar fördel då en sammanlagt högre kapacitet kan uppnås om två linjesträckningar till planeras och direktförbindelse kan upprättad mot i alla fall 4-5 olika destinationer med förbindelser med nästan all annan spårtrafik i Stockholm. En linje Vällingby-flygplatsen-Solna-Odenplan-Ropsten skulle räcka för en högre kapacitet än vad de tunnelbanealternativ som finns, någonsin kan nå, under de förutsättningar och begränsningar som existerar i detta fall.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 25 oktober 2022 12:23 Just i Bromma-flygplatsfallet så är ju kapaciteten på en tänkt tunnelbanegren begränsad till en femtedel av full kapacitet. För tunnelbana 1 är det extra olyckligt eftersom 1/5-del av kapaciteten försvinner mot blindtarmen Gulalinjen, 1/5-del försvinner mot Bromma flygplats enl ovanstående föreslagna dragning, och 3/5-delar går den ursprungliga sträckan mot Hässelby.

Där har Tvärbanan en uppenbar fördel då en sammanlagt högre kapacitet kan uppnås om två linjesträckningar till planeras och direktförbindelse kan upprättad mot i alla fall 4-5 olika destinationer med förbindelser med nästan all annan spårtrafik i Stockholm. En linje Vällingby-flygplatsen-Solna-Odenplan-Ropsten skulle räcka för en högre kapacitet än vad de tunnelbanealternativ som finns, någonsin kan nå, under de förutsättningar och begränsningar som existerar i detta fall.
Problemet är väl att Tvärbanan har sämre öppettider än restaurangerna i Bromma Blocks (KFC har öppet till klockan 4 på vardagar och klockan 5 på helger). Sedan i höstas har Kistagrenen äntligen fått öppettider som motsvarar köpcentrets största målpunkter ICA Maxi och Stora Coop, vilka har öppet till klockan 23.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6503
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Mitti: "Gnisselkurvan" i Alvik kan rätas ut

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 25 oktober 2022 15:19 ...

Problemet är väl att Tvärbanan har sämre öppettider än restaurangerna i Bromma Blocks (KFC har öppet till klockan 4 på vardagar och klockan 5 på helger). Sedan i höstas har Kistagrenen äntligen fått öppettider som motsvarar köpcentrets största målpunkter ICA Maxi och Stora Coop, vilka har öppet till klockan 23.
Som väl är så är det ett minimalt problem att KFC inte har en egen spårvägslinje kl 03:00 på morgonen?
Genius on call
Skriv svar