Nytt namn på Globen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Nytt namn på Globen?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

kildor skrev:Tydliga besked från SL om att ett namnbyte inte är aktuellt:
https://www.dn.se/sthlm/globen-byter-na ... stationen/
Ganska förvirrad artikel, egentligen. Konstigt att diskussionen uppkommer. Byggnaden ifråga har ju alltid - av lätt insedda skäl - benämnts Globen, även om arenan däri har hetat olika saker, och säker kommer att byta namn i framtiden. Arkitekterna ville benämna den efter Prins Bertil, sedan skulle den heta Stockholm Glob Area, innan man turligt kom på att det där e-et i slutet nog behövdes i alla fall (ex. I always eat my baked potatoes with a big glob of butter ). Nu är Globen ett av Stockholms mest kända landmärken och ett alldeles utmärkt stationsnamn. Tvärbanan finns kvar där efter det att t-banan försvunnit och behåller naturligtvis stations/hållplatsnamnet även därefter.

Slakthuset är, för den litterärt bevandrade inget trevligt namn och för tankarna till Dresden. "Slakthusområdet" är, som Daniel påpekar, etter värre:
daniel_s skrev:Att byta namn på tunnelbanestationen Globen är helt i sin ordning, det är tradition.

Jag föreslår "Slakthuset". :D

Obs: INTE "Slakthusområdet" era jävla idioter; samtliga stationer ligger i ett område, och alla andra platser också, för den delen. Det är sällan man hör någon föreslå att Slussen ska byta namn till "Slussområdet".
Något mer kreativt efterfrågas!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 20 maj 2021 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev:Ännu ett exempel på när man låter företagsnamn eller varumärken ge namn åt stationer.
Vi har sett det förut och kommer se det igen.
Bland kommentarianerna i den tidigare refererade DN-artikeln (jag ber här alla observera att jag inte använder några epitet som uttrycker mina åsikter om ifrågavarande publikation, ej heller vad jag tycker om de som skriver i kommentarsfälten) hittar vi en viss Odd Holstensson. Där påstås vissa saker:
Odd Holstensson skrev:Detta belyser våndan av att använda varumärken och företagsnamn till stationer och hållplatser.
Aktuella exempel är, förutom Globen:
- Solna Strand (Ett varumärke tillhörande Solna), borde heta Vreten.
- Solna Business Park (Ett företagsnamn), borde heta Svetsarvägen eller Vireberg.
- Några busshållplatser, bland annat IKEA och McDonalds.
Egentligen tror jag att det handlar om ett korruptionsbrott, "gynnande av enskild" eller vad det nu heter.
Tycker jag känner igen argumenten: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 99#p376799.

Nu är det ju det, va, att en kommun benämner sina stadsdelar som kommunen vill, oavsett vad en eller annan tycker att de borde heta. I Solna, ex.vis. finns 8 officiellt i Lantmäteriets fastighetsregister registrerade sk. trakter. Den indelningen härstammar från 1977. Sedan har det ju hänt en del, alltså har Solna kommun underindelat dessa:
https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... stadsdelar
Solna Business Park är alltså ett stadsdelnamn, som samtidigt är ett företagsnamn - vem som har givit upphov till vem är ointressant numera. Företaget har utan framgång försökt hävda varumärkesrätt till namnet, men både PRV och dåvarande Patentbesvärsrätten konstaterar att Solna är ett kommunnamn och "business park" är ett etablerat begrepp för företags/industriområden och företaget har inte kunnat förete bevisning för bättre rätt till namnet. Solna kommun har följaktligen lika stor rätt till namnet som det aktuella företaget.

Solna strand är överhuvud taget inget varumärke, det enda varumärke som innehåller namnet är detta: https://tc.prv.se/VarumarkesDbWeb/searc ... xtList.jsp

Det är fullt rationellt att kalla hållplatsen invid IKEA i Kungens kurva för just IKEA. Att det här skulle vara fråga om "korruptionsbrott" är naturligtvis struntprat. Man når inte på långa vägar upp till rekvisiten för "individuellt inriktat stöd till enskilda näringsidkare" i kommunallagen (SFS 2017:725) 2 kap. 8§. Att fatta beslut i strid med kommunallagen är dessutom i straffrättslig mening inget "brott".

"Globen" är dessutom varken ett företagsnamn eller ett varumärke. Stockholms stads ägarbolag heter Stockholm Globe Arena Fastigheter AB

PS. Ovan nämnde avser antagligen "vådan". "Vånda" tror jag inte det är så många som känner.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:Något mer kreativt efterfrågas!
Som sagt, Sandstugan blir bra. :wink: Det är fritt från obehagliga associationer och utan risk för namnändring.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Tvärbanan finns kvar där efter det att t-banan försvunnit och behåller naturligtvis stations/hållplatsnamnet även därefter.
Att t-banans station avvecklas betyder väl inte nödvändigtvis att t-banans spår försvinner. Mellan Gullmarsplan och Globen finns ett vändspår som kan vara användbart även i framtiden. Där finns också en förbindelse mellan t-banan och T-banan, vilken än så länge utgör t-banans förbindelse med omvärlden (via T-banan).
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Något mer kreativt efterfrågas!
Som sagt, Sandstugan blir bra. :wink: Det är fritt från obehagliga associationer och utan risk för namnändring.
Ja, hehe, namnet lever faktiskt kvar i kvarters- och fastighetsnamnet på ett av de sydligaste kvarteren i s-området (kan Enceladus-kollektivet införa egna förkortningar så kan väl jag):
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=675 ... aries=true

Fast stationsnamnet "Slakthusområdet (SLO)" spikades ju i TF redan 2018-04-10 (ack, då visste vi inget om pandemier):
https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... -04-10.pdf
TJUT: https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... banan-.pdf

Allt detta har säkert publicerats här tidigare, ber om ursäkt för ev. överinformation.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Tvärbanan finns kvar där efter det att t-banan försvunnit och behåller naturligtvis stations/hållplatsnamnet även därefter.
Att t-banans station avvecklas betyder väl inte nödvändigtvis att t-banans spår försvinner. Mellan Gullmarsplan och Globen finns ett vändspår som kan vara användbart även i framtiden. Där finns också en förbindelse mellan t-banan och T-banan, vilken än så länge utgör t-banans förbindelse med omvärlden (via T-banan).
Vi diskuterade detta ganska ingående för ett par år sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 99#p374637

För min del hoppas jag att järnvägsinfrastrukturen mellan Globen och Enskede gård behålls och istället utnyttjas av tvärbanans gren mot Älvsjö. Men 2030 är långt borta, då är inte jag med längre.
twr

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: För min del hoppas jag att järnvägsinfrastrukturen mellan Globen och Enskede gård behålls och istället utnyttjas av tvärbanans gren mot Älvsjö.
Ja, precis. Att däremot lämna kvar tunnelbanefunktioner vid sidan om är dåligt markutnyttjande. Mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden är en lämplig plats för nytt vändspår att vända Arenastadenlinjen på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: För min del hoppas jag att järnvägsinfrastrukturen mellan Globen och Enskede gård behålls och istället utnyttjas av tvärbanans gren mot Älvsjö.
Ja, precis. Att däremot lämna kvar tunnelbanefunktioner vid sidan om är dåligt markutnyttjande. Mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden är en lämplig plats för nytt vändspår att vända Arenastadenlinjen på.
Fast vid Gullmarsplans station finns ju redan mark för detta. Ska du få in det på befintlig fastighet mellan Skb och Hyö blir det negativa konsekvenser för trafiktågens hastighet, om det ens är möjligt. Släpp det där, tror jag…
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Det finns visserligen praktiska fördelar med att vända vid stationer med mindre resenärsflöden (jämför Kungsträdgården på blå linjen), men det verkar vara ganska trångt söder om Skärmarbrink. Vidare behövs en förbindelse med det övriga järnvägsnätet. Som bekant finns det inga planer på att bygga en förbindelse i den nya Rissnedepån.

Således är övergången mellan t-banan och T-banan på sträckan mellan Gullmarsplan och Globen tunnelbanans enda förbindelse med omvärlden. Det sägs att Högdalsdepån ska anslutas till Nynäsbanan någon gång i framtiden, men ännu finns inget spår av en förbindelse där.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Det finns visserligen praktiska fördelar med att vända vid stationer med mindre resenärsflöden (jämför Kungsträdgården på blå linjen), men det verkar vara ganska trångt söder om Skärmarbrink. Vidare behövs en förbindelse med det övriga järnvägsnätet. Som bekant finns det inga planer på att bygga en förbindelse i den nya Rissnedepån.

Således är övergången mellan t-banan och T-banan på sträckan mellan Gullmarsplan och Globen tunnelbanans enda förbindelse med omvärlden. Det sägs att Högdalsdepån ska anslutas till Nynäsbanan någon gång i framtiden, men ännu finns inget spår av en förbindelse där.
Det är ju ganska många år kvar till 2030 så det finns tid att byggs vid Högdalen.

Fastighetsmarken vid Hammarbyhöjden kan utvidgas. Området kring Gullmarsplan och Arenavägen kan användas till bättre saker, till exempel en förbättrad bytespunkt, funktioner för Tvärbanan/Spårväg syd, ny stadsbebyggelse och så vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[

Vad är det för mening med att hitta på ett nytt begrepp för Tvärbanan, t-banan, ?
Knappast till någon nytta men kan förvirra för en eller annan läsare.
Vill man bli förstådd så använder man vedertagna begrepp, eller kanske är syftet det motsatta ?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[

Vad är det för mening med att hitta på ett nytt begrepp för Tvärbanan, t-banan, ?
Knappast till någon nytta men kan förvirra för en eller annan läsare.
Vill man bli förstådd så använder man vedertagna begrepp, eller kanske är syftet det motsatta ?
Bästa hr. Petersen, av Enceladus-kollektivet kan man förvänta sig i stort sett vad som helst.

Visst finns det vedertagna och fastställda förkortningar angivna i TF:s olika trafiksäkerhetsinstruktioner:
http://www.rtcon.se/dokument.html
Tunnelbanan förkortas vid behov till Tub, ev med tillägg av en siffra för grön (1), röd (2) eller blå (3). Tvärbanan förkortas TvB, Lidingöbanan LB, Saltsjöbanan SB och Roslagsbanan RB.

Det håller vi oss till, istället för att hitta på egna dumheter.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:Får väl erkänna att jag aldrig hört talas om denne Tim innan han dog och det påstods att han var en världskändis. Tror han kommer att vara helt bortglömd om några år. ”Kändis” är en flyktig bransch med stor omsättning,
Nja, den här killen var ingen B-kändis utan en synnerligen begåvad musiker; hans kändhet kan nog komma att öka en del med tiden. Framtiden får väl visa hur det blir med den saken. (Hur många svenskar hade hört talas om Bellman när han dog?)
Ja, ABBA har ju inte glömts bort. Avicii hade visserligen en kortare tid som världsartist, men var minst lika stor.
Då är det säkert så och jag har fel.
Den sortens musik kan jag mycket litet om.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Ännu ett exempel på när man låter företagsnamn eller varumärken ge namn åt stationer.
Hur tänkte du nu? Stationen kommer behålla sitt namn.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
Tills den läggs ner, ja…
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
Tills den läggs ner, ja…
Men Tvärbanan blir ju kvar. Visserligen nedgraderas "trafikplatsen", eller vad man nu säger, då till hållplats (eftersom begreppet "station" bara är definierat för Lidingöbanan i Tri Spårväg), men det finns ingen anledning att tro att den inte därefter kommer att heta "Globen" (om nu byggnaden ifråga finns kvar, vill säga :) )

Förhoppningsvis är hpl Globen då grenhållplats för Tvärbanan mot Solna/Kista resp. Älvsjö. Som jag begriper det kvarstår planerna på att däcka över hela rasket mellan Palmfeltsvägen och Konstgjutarvägen. Såhär ser det ut idag, lite grann från ovan:
https://www.google.com/maps/place/Palmf ... 18.0727945
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

dr Cassandra Nojdh skrev: Men Tvärbanan blir ju kvar. Visserligen nedgraderas "trafikplatsen", eller vad man nu säger, då till hållplats (eftersom begreppet "station" bara är definierat för Lidingöbanan i Tri Spårväg), men det finns ingen anledning att tro att den inte därefter kommer att heta "Globen" (om nu byggnaden ifråga finns kvar, vill säga :) )

Förhoppningsvis är hpl Globen då grenhållplats för Tvärbanan mot Solna/Kista resp. Älvsjö. Som jag begriper det kvarstår planerna på att däcka över hela rasket mellan Palmfeltsvägen och Konstgjutarvägen. Såhär ser det ut idag, lite grann från ovan:
https://www.google.com/maps/place/Palmf ... 18.0727945
När 19 försvinner från Globen så vore väl en överdäckning lämplig. Jag menar spårvägen går ju redan delvis under Konstgjutarvägen. Om man nu inte vill kalla hpl Globen för Globen så ligger den mitt i Johanneshov. Kan det vara ett lämpligt namn?
Professionell tyckare
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Tycker nog att Globen kan vara kvar. Byggnaden har i 30 (?) år varit känd under det namnet även om arenorna marknadsförts lite olika. I början talades det om Prins Bertil, sedan Stockholm Globe och sedan Ericsson Globe. Centrumanläggningen Globen Shopping ska väl inte heller byta namn.
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Tycker nog att Globen kan vara kvar. Byggnaden har i 30 (?) år varit känd under det namnet även om arenorna marknadsförts lite olika. I början talades det om Prins Bertil, sedan Stockholm Globe och sedan Ericsson Globe. Centrumanläggningen Globen Shopping ska väl inte heller byta namn.
Dessutom syftar ju namnet på byggnadens form, som ju inte lär ändras...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Undrar om Ericsson tjänade något på sitt namnköp då jag aldrig sett "Ericsson Globe" annat än på biljetter till evenemang dit.
Skriv svar