Sida 2 av 2

Re: Lund

Postat: måndag 05 juli 2021 14:43
av august
Silverfisk skrev:
august skrev:Det pågår fortfarande någon slags felsökande mellan Skånetrafiken och CAF för att hitta "ursprungsfelet" till varför vagnarna får hjulplattor så lätt. Därför har tre av sju vagnar fortfarande inte levererats officiellt.
Det kanske du inte vet, men förekommer det faktiskt någon meningsfull felsökning; eller sitter båda parter tysta mot varandra vid ett bord, och väntar på att någon skall blinka först?
Ingen aning. Har inte tillgång till mer än uppgifter i media och det som kommuniceras externt. De senaste "nyheterna" (två måndader gamla) jag kan minnas är dessa: https://jarnvagar.nu/i-sommar-ska-sparvagnarna-rulla/

Re: Lund

Postat: måndag 05 juli 2021 15:41
av Nils Carl Aspenberg
Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.

Re: Lund

Postat: måndag 05 juli 2021 17:45
av Karsten
Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Hur går det i Oslo?

Re: Lund

Postat: måndag 05 juli 2021 18:59
av leifd
Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Eller avsaknad av spårhalka på de platser du räknar upp. Utan det kan man bromsa (även nödbromsa) mycket kraftigare utan risk för hjulskador.
Men störst skillnad är nog erfarenheten av att köra spårvagn, som all personal redan har på dessa platser, även med eventuell spårhalka.

Re: Lund

Postat: måndag 05 juli 2021 21:40
av gek
Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.

Re: Lund

Postat: måndag 05 juli 2021 23:54
av august
gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...

Re: Lund

Postat: tisdag 06 juli 2021 10:42
av daniel_s
Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer. Freiburg og Antwerpen har nylig innløst opsjoner og bestilt flere. Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Man ska kunna bromsa med en spårvagn utan att den går sönder. När man inte kan det är det ett konstruktionsfel. På äldre vagnar där föraren själv skötte motorströmsregleringen med en ratt eller vev kunde föraren lätt ”köra sönder” vagnen, men det ska i princip inte gå med en spårvagn byggd efter 1990.

Vid svår spårhalka kommer det nog alltid att kunna bli en och annan platta. Lund är väl lite extra utsatt med grässpår och gles trafik, men jag har svårt att tro att det aldrig skulle vara halt i Antwerpen.

Re: Lund

Postat: tisdag 06 juli 2021 18:58
av dr Cassandra Nojdh
Nils Carl Aspenberg skrev:Vognene går bra i en 30-talls andre steder uten spesielle problemer.
Löst tyckande utan någon faktaunderbyggnad.
Nils Carl Aspenberg skrev: Så problemet må ligge i organiseringen i Lund, innen administrasjonen eller opplæring av førere.
Rena gissningarna.

Re: Lund

Postat: lördag 10 juli 2021 22:49
av Ulrik Berggren
august skrev:
gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...
Läste häromdagen i SDS att man inte räknar med att få tillgång till fler vagnar från CAF ens under hösten. Någon som vet, eller kan ge en kvalificerad gissning, om vad som kan ha tillstött?

Den stora frågan är nu hur man klarar kapacitetsbehovet i höst när LTH drar igång campusundervisning igen i september... Återinsatt ersättningsbuss?

Re: Lund

Postat: tisdag 13 juli 2021 16:26
av august
Ulrik Berggren skrev:
august skrev:
gek skrev:Dansk Jernbane-Klubs organ Jernbanen skriver i senaste numret att CAF har levererat verkstadsboggier till Lund. På dessa boggier kan man placera vagnar vars boggier skickats på svarvning i Hässleholm. Enligt Jernbanen räknar Skånetrafiken med att alla vagnar snart skall vara övertagna från CAF.
Detta är uppgifter som finns redan i jarnvag.nu:s artikel från 10 maj som jag länkade tidigare i tråden. Jag har för mig att samma uppgifter även funnits i Sydsvenskan ungefär samtidigt (men orkar inte leta fram artikeln just nu). Troligen tyvärr inget nytt under solen ...
Läste häromdagen i SDS att man inte räknar med att få tillgång till fler vagnar från CAF ens under hösten. Någon som vet, eller kan ge en kvalificerad gissning, om vad som kan ha tillstött?

Den stora frågan är nu hur man klarar kapacitetsbehovet i höst när LTH drar igång campusundervisning igen i september... Återinsatt ersättningsbuss?
Länk till artikeln (som antagligen är bakom betalvägg): https://www.sydsvenskan.se/2021-07-05/t ... rna-drojer