Sida 2 av 3

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 16:20
av Harald
Som jag skrev tidigare är det bommar bara i tillfarterna. Dem hade bussen passerat.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 18:37
av Hechtwagen
2763 skrev:
LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.

Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.

/T
Blir tuberna varma så öppnar en ventil och släpper ut gasen för att undvika explosion.

Sprutar man vatten och råkar kyla bara ventilerna så kan dessa hållas stängda och tuberna bli överhettade och explodeta.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 18:39
av Hechtwagen
LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 19:06
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.
Du måste väl ha kommit ihåg från när du körde Pendeln att det förekommer på Södertäljelinjen som har lägre hastighet än 160 knyck :)

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 19:08
av Harald
Korsningen är olämpligt utformad. Jag har mätt på Eniros flygbild och möjligen kan en tolvmetersbuss stå hinderfritt om den kör helt fram till väjningslinjen, men inget längre än så.
https://kartor.eniro.se/m/mmkSC
Det är kommunala vägar och Trafikkontoret har tydligen känt till att det fanns risker i korsningen. Det finns en artikel i GP men bakom betalvägg.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 08 mars 2021 22:25
av LÅ1
Nu finns det en video där man analyserar kollisionen bild för bild, nästan. Man hinner se lite vad som händer, och hur, i alla fall. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -lokforare

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: tisdag 09 mars 2021 11:31
av Enceladus
LÅ1 skrev:Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.
Det finns fortfarande många farliga järnvägskorsningar i landet, varav flera i stadsmiljö. Trafikverket har sedan några år tillbaka planerat för en utredning om plankorsningen mellan Bohusbanan och Finlandsvägen. Produktionsåret är satt till "2024 eller senare". Förhoppningsvis kommer de flesta kvarvarande farliga järnvägskorsningar att byggas bort under innevarande decennium. Plankorsningen mellan Nynäsbanan och Fagersjövägen har samma planperiod.

Men gasbussar står väl inte och faller med förekomsten av farliga järnvägskorsningar?

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: tisdag 09 mars 2021 14:14
av LÅ1
2763 skrev:
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T
Rätt gissat. Men en ytterligare komplikation var att bussen vägrade starta när föraren skulle köra vidare.
"Krocken på spåret: Nu klarnar olycksförloppet".

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: tisdag 23 mars 2021 18:33
av LÅ1
"Här är troliga orsaken till bussolyckan på Hisingen – bussbolaget Keolis kände till felet".
Frontlucka glappade och då stängs motorn av under vissa förutsättningar. Felet var känt och provisoriskt lagat.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: onsdag 24 mars 2021 1:52
av ADDE
Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: onsdag 24 mars 2021 6:40
av daniel_s
ADDE skrev:Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
Den där startspärren finns ju för att man inte ska köra sönder rampkopplingen så att det blir glykolutsläpp m m. Så den behöver vara där, men skulle ju kanske kunna fungera annorlunda (t ex bara spärra backväxeln, eller nåt).

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: onsdag 24 mars 2021 8:17
av Stefan Widén
Sen kan man ju alltid ställa frågan hur en provisorisk lagning görs. Vissa provisorier kan hålla åratals medan andra går sönder direkt. Så vad är syftet med provisoriet? Ett varv med silvertejp runt en lucka för att få hem den till verkstaden är kanske OK men ska man trafiksätta den utan vidare lagning?

Allt hänger givetvis på konsekvenserna av felet. Och luckor som går upp och stoppar är ju ett fenomen som orsakat många trafikstopp i olyckliga lägen. Och denna gång vart det väldigt olyckligt.

Som alltid.... Kompetens och efterlevnad av bra rutiner är en nyckel till bra säkerhet.

Stefan

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: onsdag 24 mars 2021 8:51
av Harald
Säkerhet kan inte bygga på att ett fordon säkert går att starta. Då skulle man behöva ha flygklass på systemen och det har man inte. Den primära olycksorsaken var att vägkorsningen är utformad så att fordon som är längre än omkring 12 m måste stanna utan att helt ha passerat plankorsningen.

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: torsdag 20 maj 2021 21:14
av dr Ehnberg
Dags igen. Men batteribussar den här gången.

https://www.bild.de/video/clip/news-aus ... ECjbb8QSlU

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: torsdag 20 maj 2021 21:30
av daniel_s
dr Ehnberg skrev:Dags igen. Men batteribussar den här gången.

https://www.bild.de/video/clip/news-aus ... ECjbb8QSlU
Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...

Tillbaka till ritbordet!

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: fredag 21 maj 2021 14:36
av Harald
daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...

Tillbaka till ritbordet!
Tips:
hestomnibus.jpg
hestomnibus.jpg (131.71 KiB) Visad 10612 gånger

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: fredag 21 maj 2021 17:41
av daniel_s
Harald skrev:
daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...

Tillbaka till ritbordet!
Tips:
hestomnibus.jpg
Spöet tar nog i tunneltaket, annars en bra lösning!

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 27 maj 2024 12:21
av Enceladus
Gasbussar tas ur drift – risk för explosioner
SVT Nyheter skrev:Efter att tre minibussar exploderat i Kalmar län har Skånetrafiken nu beslutat att ta 17 minibussar av samma modell ur drift.

[...]

Länstrafiken i Kalmar drabbades av tre explosioner innan bussarna togs ut drift. Under helgen beslutades att Försvarsmakten skulle skjuta sönder gastankarna på bussarna. Där handlar det om ett 60-tal bussar.

Bussarna i Skåne är av samma märke som i Småland och har också byggts om på samma sätt för att kunna köras på gas. Ännu finns inget beslut om vad som kommer att hända med Skånetrafikens bussar.
Gasbussar framstår alltmer som en besvärlig övergångslösning, precis som etanol. Våra grannländer Norge och Danmark kunde gå direkt över till elbussar...

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 27 maj 2024 14:50
av Odd
Rimligen borde ju då de batteribränder som varit, göra att alla batteribussar måste skrotas?

Både gas- och etanol har ju fungerat generellt bra. Men det finns en tendens, som inom många andra områden, att det bildas en perception bias kring det (vet inte om det finns något svenskt uttryck, men om du vet något så skriv det gärna).

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Postat: måndag 27 maj 2024 17:57
av Enceladus
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Rimligen borde ju då de batteribränder som varit, göra att alla batteribussar måste skrotas?
Hur vanliga är batteribränder?

NRC lithium-ion battery safety test sparks international acclaim
National Research Council Canada skrev:Lithium‑ion batteries will soon be one of the world's most common sources of electrical energy storage. Trillions of cells are already powering everything from tiny electric toothbrushes to massive electric vehicles (EVs) such as transport trucks. These batteries are generally safe, but if they're defective or become damaged, an uncontrolled self-heating state (thermal runaway) in a single cell may spark a chain reaction of fire or explosions.

The good news is these events are rare, you have less chance of seeing a high-quality lithium‑ion battery fail (reports estimate 1 in 40 million) than you do being struck by lightning in your lifetime (1 in 15,300 according to National Oceanic and Atmospheric Administration statistics on how dangerous lightning is). A typical vehicle has thousands of cells, and with EV production growing exponentially and lithium‑ion batteries being used in new applications, safety testing is becoming increasingly critical.
Enligt MSB brinner elbilar 20 gånger mer sällan än andra bilar. Dessutom punkteras myten att en brinnande elbil är farligare än en med förbränningsmotor.
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Både gas- och etanol har ju fungerat generellt bra. Men det finns en tendens, som inom många andra områden, att det bildas en perception bias kring det (vet inte om det finns något svenskt uttryck, men om du vet något så skriv det gärna).
Stockholmsfixeringen lyser verkligen igenom. Alla förbränningsmotorer avger buller och släpper ut avgaser, oavsett om bränslet är biogas eller etanol. Mitt tips är att vidga vyerna och besöka någon annan europeisk huvudstad - bokstavligen alla andra är bättre. Det är en fröjd att åka stadsbuss i Oslo och Köpenhamn!

Vidare är biodrivmedel en falsk lösning för klimatet. De begränsade mängder som kan produceras någorlunda hållbart behövs till flyget. Till råga på allt är förbränningsmotorn fruktansvärt ineffektiv. I slutändan måste någon - resenärerna eller skattebetalarna - stå för fiolerna. Elmotorn är däremot supereffektiv.