Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA
Postat: måndag 08 mars 2021 16:20
Som jag skrev tidigare är det bommar bara i tillfarterna. Dem hade bussen passerat.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Blir tuberna varma så öppnar en ventil och släpper ut gasen för att undvika explosion.2763 skrev:Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.
/T
Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!
Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?
Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Du måste väl ha kommit ihåg från när du körde Pendeln att det förekommer på Södertäljelinjen som har lägre hastighet än 160 knyckHechtwagen skrev:Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!
Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?
Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Det finns fortfarande många farliga järnvägskorsningar i landet, varav flera i stadsmiljö. Trafikverket har sedan några år tillbaka planerat för en utredning om plankorsningen mellan Bohusbanan och Finlandsvägen. Produktionsåret är satt till "2024 eller senare". Förhoppningsvis kommer de flesta kvarvarande farliga järnvägskorsningar att byggas bort under innevarande decennium. Plankorsningen mellan Nynäsbanan och Fagersjövägen har samma planperiod.LÅ1 skrev:Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.
Rätt gissat. Men en ytterligare komplikation var att bussen vägrade starta när föraren skulle köra vidare.2763 skrev:Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
/T
Den där startspärren finns ju för att man inte ska köra sönder rampkopplingen så att det blir glykolutsläpp m m. Så den behöver vara där, men skulle ju kanske kunna fungera annorlunda (t ex bara spärra backväxeln, eller nåt).ADDE skrev:Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...dr Ehnberg skrev:Dags igen. Men batteribussar den här gången.
https://www.bild.de/video/clip/news-aus ... ECjbb8QSlU
Tips:daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...
Tillbaka till ritbordet!
Spöet tar nog i tunneltaket, annars en bra lösning!Harald skrev:Tips:daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...
Tillbaka till ritbordet!
Gasbussar framstår alltmer som en besvärlig övergångslösning, precis som etanol. Våra grannländer Norge och Danmark kunde gå direkt över till elbussar...SVT Nyheter skrev:Efter att tre minibussar exploderat i Kalmar län har Skånetrafiken nu beslutat att ta 17 minibussar av samma modell ur drift.
[...]
Länstrafiken i Kalmar drabbades av tre explosioner innan bussarna togs ut drift. Under helgen beslutades att Försvarsmakten skulle skjuta sönder gastankarna på bussarna. Där handlar det om ett 60-tal bussar.
Bussarna i Skåne är av samma märke som i Småland och har också byggts om på samma sätt för att kunna köras på gas. Ännu finns inget beslut om vad som kommer att hända med Skånetrafikens bussar.
Hur vanliga är batteribränder?
Enligt MSB brinner elbilar 20 gånger mer sällan än andra bilar. Dessutom punkteras myten att en brinnande elbil är farligare än en med förbränningsmotor.National Research Council Canada skrev:Lithium‑ion batteries will soon be one of the world's most common sources of electrical energy storage. Trillions of cells are already powering everything from tiny electric toothbrushes to massive electric vehicles (EVs) such as transport trucks. These batteries are generally safe, but if they're defective or become damaged, an uncontrolled self-heating state (thermal runaway) in a single cell may spark a chain reaction of fire or explosions.
The good news is these events are rare, you have less chance of seeing a high-quality lithium‑ion battery fail (reports estimate 1 in 40 million) than you do being struck by lightning in your lifetime (1 in 15,300 according to National Oceanic and Atmospheric Administration statistics on how dangerous lightning is). A typical vehicle has thousands of cells, and with EV production growing exponentially and lithium‑ion batteries being used in new applications, safety testing is becoming increasingly critical.
Stockholmsfixeringen lyser verkligen igenom. Alla förbränningsmotorer avger buller och släpper ut avgaser, oavsett om bränslet är biogas eller etanol. Mitt tips är att vidga vyerna och besöka någon annan europeisk huvudstad - bokstavligen alla andra är bättre. Det är en fröjd att åka stadsbuss i Oslo och Köpenhamn!