HJÄLP DÄ BRINNER VA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Harald »

Som jag skrev tidigare är det bommar bara i tillfarterna. Dem hade bussen passerat.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Hechtwagen »

2763 skrev:
LÅ1 skrev: Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.
Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.

Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.

/T
Blir tuberna varma så öppnar en ventil och släpper ut gasen för att undvika explosion.

Sprutar man vatten och råkar kyla bara ventilerna så kan dessa hållas stängda och tuberna bli överhettade och explodeta.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.
C12C3C3C12
Inlägg: 2084
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.
Du måste väl ha kommit ihåg från när du körde Pendeln att det förekommer på Södertäljelinjen som har lägre hastighet än 160 knyck :)
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Harald »

Korsningen är olämpligt utformad. Jag har mätt på Eniros flygbild och möjligen kan en tolvmetersbuss stå hinderfritt om den kör helt fram till väjningslinjen, men inget längre än så.
https://kartor.eniro.se/m/mmkSC
Det är kommunala vägar och Trafikkontoret har tydligen känt till att det fanns risker i korsningen. Det finns en artikel i GP men bakom betalvägg.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

Nu finns det en video där man analyserar kollisionen bild för bild, nästan. Man hinner se lite vad som händer, och hur, i alla fall. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -lokforare
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10106
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.
Det finns fortfarande många farliga järnvägskorsningar i landet, varav flera i stadsmiljö. Trafikverket har sedan några år tillbaka planerat för en utredning om plankorsningen mellan Bohusbanan och Finlandsvägen. Produktionsåret är satt till "2024 eller senare". Förhoppningsvis kommer de flesta kvarvarande farliga järnvägskorsningar att byggas bort under innevarande decennium. Plankorsningen mellan Nynäsbanan och Fagersjövägen har samma planperiod.

Men gasbussar står väl inte och faller med förekomsten av farliga järnvägskorsningar?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T
Rätt gissat. Men en ytterligare komplikation var att bussen vägrade starta när föraren skulle köra vidare.
"Krocken på spåret: Nu klarnar olycksförloppet".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LÅ1 »

"Här är troliga orsaken till bussolyckan på Hisingen – bussbolaget Keolis kände till felet".
Frontlucka glappade och då stängs motorn av under vissa förutsättningar. Felet var känt och provisoriskt lagat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av ADDE »

Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
Den där startspärren finns ju för att man inte ska köra sönder rampkopplingen så att det blir glykolutsläpp m m. Så den behöver vara där, men skulle ju kanske kunna fungera annorlunda (t ex bara spärra backväxeln, eller nåt).
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3025
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Stefan Widén »

Sen kan man ju alltid ställa frågan hur en provisorisk lagning görs. Vissa provisorier kan hålla åratals medan andra går sönder direkt. Så vad är syftet med provisoriet? Ett varv med silvertejp runt en lucka för att få hem den till verkstaden är kanske OK men ska man trafiksätta den utan vidare lagning?

Allt hänger givetvis på konsekvenserna av felet. Och luckor som går upp och stoppar är ju ett fenomen som orsakat många trafikstopp i olyckliga lägen. Och denna gång vart det väldigt olyckligt.

Som alltid.... Kompetens och efterlevnad av bra rutiner är en nyckel till bra säkerhet.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Harald »

Säkerhet kan inte bygga på att ett fordon säkert går att starta. Då skulle man behöva ha flygklass på systemen och det har man inte. Den primära olycksorsaken var att vägkorsningen är utformad så att fordon som är längre än omkring 12 m måste stanna utan att helt ha passerat plankorsningen.
Användarens profilbild
dr Ehnberg
Inlägg: 26
Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av dr Ehnberg »

Dags igen. Men batteribussar den här gången.

https://www.bild.de/video/clip/news-aus ... ECjbb8QSlU
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

dr Ehnberg skrev:Dags igen. Men batteribussar den här gången.

https://www.bild.de/video/clip/news-aus ... ECjbb8QSlU
Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...

Tillbaka till ritbordet!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...

Tillbaka till ritbordet!
Tips:
hestomnibus.jpg
hestomnibus.jpg (131.71 KiB) Visad 4827 gånger
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Fan, jag som just tyckte att jag hade löst problemet med nya bussterminalen vid Slussen...

Tillbaka till ritbordet!
Tips:
hestomnibus.jpg
Spöet tar nog i tunneltaket, annars en bra lösning!
Enceladus
Inlägg: 10106
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Gasbussar tas ur drift – risk för explosioner
SVT Nyheter skrev:Efter att tre minibussar exploderat i Kalmar län har Skånetrafiken nu beslutat att ta 17 minibussar av samma modell ur drift.

[...]

Länstrafiken i Kalmar drabbades av tre explosioner innan bussarna togs ut drift. Under helgen beslutades att Försvarsmakten skulle skjuta sönder gastankarna på bussarna. Där handlar det om ett 60-tal bussar.

Bussarna i Skåne är av samma märke som i Småland och har också byggts om på samma sätt för att kunna köras på gas. Ännu finns inget beslut om vad som kommer att hända med Skånetrafikens bussar.
Gasbussar framstår alltmer som en besvärlig övergångslösning, precis som etanol. Våra grannländer Norge och Danmark kunde gå direkt över till elbussar...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6515
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Odd »

Rimligen borde ju då de batteribränder som varit, göra att alla batteribussar måste skrotas?

Både gas- och etanol har ju fungerat generellt bra. Men det finns en tendens, som inom många andra områden, att det bildas en perception bias kring det (vet inte om det finns något svenskt uttryck, men om du vet något så skriv det gärna).
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10106
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Rimligen borde ju då de batteribränder som varit, göra att alla batteribussar måste skrotas?
Hur vanliga är batteribränder?

NRC lithium-ion battery safety test sparks international acclaim
National Research Council Canada skrev:Lithium‑ion batteries will soon be one of the world's most common sources of electrical energy storage. Trillions of cells are already powering everything from tiny electric toothbrushes to massive electric vehicles (EVs) such as transport trucks. These batteries are generally safe, but if they're defective or become damaged, an uncontrolled self-heating state (thermal runaway) in a single cell may spark a chain reaction of fire or explosions.

The good news is these events are rare, you have less chance of seeing a high-quality lithium‑ion battery fail (reports estimate 1 in 40 million) than you do being struck by lightning in your lifetime (1 in 15,300 according to National Oceanic and Atmospheric Administration statistics on how dangerous lightning is). A typical vehicle has thousands of cells, and with EV production growing exponentially and lithium‑ion batteries being used in new applications, safety testing is becoming increasingly critical.
Enligt MSB brinner elbilar 20 gånger mer sällan än andra bilar. Dessutom punkteras myten att en brinnande elbil är farligare än en med förbränningsmotor.
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Både gas- och etanol har ju fungerat generellt bra. Men det finns en tendens, som inom många andra områden, att det bildas en perception bias kring det (vet inte om det finns något svenskt uttryck, men om du vet något så skriv det gärna).
Stockholmsfixeringen lyser verkligen igenom. Alla förbränningsmotorer avger buller och släpper ut avgaser, oavsett om bränslet är biogas eller etanol. Mitt tips är att vidga vyerna och besöka någon annan europeisk huvudstad - bokstavligen alla andra är bättre. Det är en fröjd att åka stadsbuss i Oslo och Köpenhamn!

Vidare är biodrivmedel en falsk lösning för klimatet. De begränsade mängder som kan produceras någorlunda hållbart behövs till flyget. Till råga på allt är förbränningsmotorn fruktansvärt ineffektiv. I slutändan måste någon - resenärerna eller skattebetalarna - stå för fiolerna. Elmotorn är däremot supereffektiv.
Skriv svar