Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
På vilket sätt är FUT värre än Trafikförvaltningen?
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Är det inte uppdragsgivarna, snarare än FUT, som är ansvariga för bristerna? Trafikförvaltningen har däremot misslyckats med sitt uppdrag, och det är inte första gången det händer.twr skrev:Ja, FUT har ju inte ens byggt något än. Men generellt verkar de ju sköta sig klart sämre än Trafikförvaltningen.Odd skrev:Och dom imponerar ju inte direkt heller...JohanB skrev:Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Nu är ju flyg det transportmedel som är känsligast för om något går fel. Flygplanet kan inte bara bli stående där det är.leifd skrev:Efter att ha ögnat igenom detta, så förefaller ju inte signalsystemets radioöverföring vara alls oroande.Bæ skrev:Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
https://docplayer.se/44481485-Radiomilj ... ab-ab.html
Däremot transienter från kontaktledning/strömavtagare. Man har ju satt upp någon slags skärmande staket, som väl bedöms vara nog. Men det kan ju vara så att godkännande fastnat i någon papperskvarn.
Och jo spårvägar finns ju vid många flygplatser, men den enda jag själv provat, ligger i Bremen, där ligger ju spåret hyfsat nära, men kanske är det lite närmare i Stockholm/Bromma. Kanske skulle man gjort som i Bergen, dvs grävt ner den under terminalen... Men iofs, så skulle ju flygplatsen vara nedlagd, eller hur de nu var.
Kan det då vara så att man, i det här fallet, vill ha ett praktiskt prov med den faktiska utrustningen (inte räkningar, eller simulerat) att flygtrafiken inte störs? Och ett sådant kräver rätt förhållanden, dvs. nedisad kontaktledning? Och att man därför vill vänta med att släppa på trafiken tills sådan kontroll kunnat göras? Förefaller mig i så fall högst rimligt, med tanke på möjliga, otrevliga, konsekvenser ett fel i flygtrafiken kan få.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Om det vore så att en gammal bil med trasigt störningsfilter skulle kunna leda till fatala flygplanshaverier så skulle det nog inte vara tillåtet att flyga alls.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Ja det här verkar ju helt obegripligt. Ett flygplan är ju byggt som väl avskärmat för sådan påverkan, en stor flygplats är ju full av radiotrafik och strålning till/från flygplan, radar och sådant. Resenärerna i terminalerna använder sina mobiler o.s.vOdd skrev:Om det vore så att en gammal bil med trasigt störningsfilter skulle kunna leda till fatala flygplanshaverier så skulle det nog inte vara tillåtet att flyga alls.
Och Tvärbanan har ju redan i nu ett antal år passerat rätt nära flygplatsen. Nu kommer man en aning närmre men det borde vara försumbart, man får väl låta experter titta på det här så gissar jag att snart kan man köra trafik.
Men flygplatsen kan ju avvecklas å andra sidan...
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Nice Cote d'Azur har ett stopp på sin innerstadsspårvagn som går rakt framför entrén.M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Men sen är den flygplatsen tämligen unik då den verkligen ligger precis utanför innerstaden; den börjar där badstranden slutar.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Det är skillnad på frekvenser och signalstyrkor, och säkert annat också.Odd skrev:Om det vore så att en gammal bil med trasigt störningsfilter skulle kunna leda till fatala flygplanshaverier så skulle det nog inte vara tillåtet att flyga alls.
Och, ja, det finns annan radioutrustning i närheten. Den har man testat mot. Men när det nu tillkommer en ny, speciell, känd störningskälla, tycker åtminstone jag att det är rimligt att testa mot den IRL. Detta eftersom det låter sig göra, och konsekvenserna av en miss kan vara svåra (även om risken är liten).
När Angeredsbanan invigdes Göteborg C - Lärje fick den snabbt bussersättas eftersom störningarna från spårvagnarna fick järnvägens signaler att slå om till rött.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Det låter ytterst märkligt att flygplatsens utrustning är så störningskänslig, men bra att man upptäcker det nu och framtidssäkrar den.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Alltså, att detta är orsaken till att trafikstarten skjuts upp är en hypotes från mig.Breitspurbahn skrev:Det låter ytterst märkligt att flygplatsens utrustning är så störningskänslig, men bra att man upptäcker det nu och framtidssäkrar den.
Men radiostörningar är dj-t knepigt, och det kan finnas anledning att kolla att praktiken överenstämmer med teorin.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
I det fallet var det inte radiostörningar utan återgångsströmmen som letade sig in i 75 Hz spårledningars transformatorer så att dessas kärnor mättades.Klas Mårtensson skrev:När Angeredsbanan invigdes Göteborg C - Lärje fick den snabbt bussersättas eftersom störningarna från spårvagnarna fick järnvägens signaler att slå om till rött.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Något nytt i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Ingen som vet gissar jag. Alternativt någon som vet men som inte vill störa en pågående förhandling.twr skrev:Något nytt i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: söndag 27 september 2020 19:34
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Jag har för mig att spårvagnarna i Manchester gör det.M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Spårvagnarna i Edinburgh stannar precis utanför flygplatsentrén.
Men eftersom det inte är problemet utan att radiomasten står bara några tiotal meter från spåret. Och var motsvarande radiomaster står i Manchester eller Edinburgh vet jag inte.
Men eftersom det inte är problemet utan att radiomasten står bara några tiotal meter från spåret. Och var motsvarande radiomaster står i Manchester eller Edinburgh vet jag inte.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Det finns massor av flygplatser med spårvägsanslutning runt om i världen. Förutom nämnda har även Denver det och BART i San Fransisco.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Spårvägsansluten flygplats finns också på ganska nära håll från Svea rike, närmare bestämt i Tallinn.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
I Tyskland har Bremen sporvei til flyplassen. I Frankrike Nice, Lyon, Paris (Orly) og Bordeaux (under bygging). Det er særlig USA som har mange sporveisstrekninger til flyplasser. Der har de det i LA, Salt Lake City, Seattle, Dallas, Baltimore, Portland, Phoenix (nesten) og Minneapolis. I Kina har jeg åkt sporvogn til flyplassen i Shenyang. Det er sikker noen jeg har glemt. I Norden er det faktisk høy prosentandel. Stockholm blir nr. 3 etter Bergen og Tallinn.
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Som tidigare sagt, problemet är inte spårvägen i sig och dess närhet, problemet är att flygplatsens nödantennanläggning (på Bromma kallad för Deltamasten) står precis intill spåret. Att den även störs av dåligt avstörda bensinbilar, gräsklippare och mopeder bryr man sig inte om.
Det rätta vore naturligtvis att de flyttar den där j*#&a masten 100 meter från platsen så är problemet permanent löst. Men i stället verkar det som att enskilda tjänstemän på f d luftfartsverket hatar spårvagnar och utnyttjar sin nyvunna makt att stoppa spårvägen.
Det rätta vore naturligtvis att de flyttar den där j*#&a masten 100 meter från platsen så är problemet permanent löst. Men i stället verkar det som att enskilda tjänstemän på f d luftfartsverket hatar spårvagnar och utnyttjar sin nyvunna makt att stoppa spårvägen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7446
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Det där med att någon "hatar spårvagnar" är ett argument som brukar slängas fram ibland, men det har jag väldigt svårt att tro på. Snarare är det väl en fråga om vem som ska betala, som alltid. Dessutom är hela Brommas framtid i stöpsleven just nu, inte minst pga. coronan. Enligt den här notisen i Bussmagasinet (av alla tidningar) ska dessutom flygplatsdirektören Mona Glans inom kort övergå till en hög post inom kollektivtrafiken i Blekinge, så det är väl lite ledarlöst just nu.Odd skrev:Som tidigare sagt, problemet är inte spårvägen i sig och dess närhet, problemet är att flygplatsens nödantennanläggning (på Bromma kallad för Deltamasten) står precis intill spåret. Att den även störs av dåligt avstörda bensinbilar, gräsklippare och mopeder bryr man sig inte om.
Det rätta vore naturligtvis att de flyttar den där j*#&a masten 100 meter från platsen så är problemet permanent löst. Men i stället verkar det som att enskilda tjänstemän på f d luftfartsverket hatar spårvagnar och utnyttjar sin nyvunna makt att stoppa spårvägen.
Det statliga bolag som driver Bromma flygplats heter Swedavia.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Jag tog i o f s upp frågeställningen kring om luftis skulle acceptera att dåvarande Storstockholms läns landsting skulle operera tunga ledvagnar med starkström nära en flygplats som Bromma, med sedan 50år väl utvecklade ”Low Visibility Procedures” för luftart, redan år 2013 i detta forum.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... öm#p309879
Jag flyger själv Piper Cherokee på Bromma ibland, samt har för avsikt att i fortsättningen kunna fortsätta tillämpa säkra instrument-landningsprocedurer även i dimma ner mot bansynvidd(RVR) lägre än 550meter horisontellt, eller 66meter vertikalt siktminima...
ursprångstrådTagbitaren skrev:Svaret på fråga ett är Stockholms läns landsting, naturligtvis.FLJ skrev:Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605ffFLJ skrev:...har jag två undringar;
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning/2011/
)
Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.
Med anledning av fråga två har jag två motfrågor:
- Känner du till att Transportstyrelsen är tillsyns- och tillståndsmyndighet även för järnvägs- och spårvägstrafik?
- Vad har du för anledning att tro att Transportstyrelsen inte skulle vara underrättad?
http://www.transportstyrelsen.se/Jarnva ... for-tills/
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... öm#p309879
Jag flyger själv Piper Cherokee på Bromma ibland, samt har för avsikt att i fortsättningen kunna fortsätta tillämpa säkra instrument-landningsprocedurer även i dimma ner mot bansynvidd(RVR) lägre än 550meter horisontellt, eller 66meter vertikalt siktminima...
spårburen aviatör