Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inlägg av JohanB »

På vilket sätt är FUT värre än Trafikförvaltningen?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Odd skrev:
JohanB skrev:Dystert. Ännu ett i raden av allvarliga misslyckanden från Tvärbaneprojekteringen. Man börjar få förståelse för varför tunnelbanebygget lagts ut i en helt egen organisation, skild från Trafikförvaltningen.
Och dom imponerar ju inte direkt heller...
Ja, FUT har ju inte ens byggt något än. Men generellt verkar de ju sköta sig klart sämre än Trafikförvaltningen.
Är det inte uppdragsgivarna, snarare än FUT, som är ansvariga för bristerna? Trafikförvaltningen har däremot misslyckats med sitt uppdrag, och det är inte första gången det händer.
Klas Mårtensson

Inlägg av Klas Mårtensson »

leifd skrev:
Bæ skrev:Den intresserade kan plöja detta dokument (Radiomiljöanalys för nya spårvägen vid Bromma flygplats)
https://docplayer.se/44481485-Radiomilj ... ab-ab.html
Efter att ha ögnat igenom detta, så förefaller ju inte signalsystemets radioöverföring vara alls oroande.
Däremot transienter från kontaktledning/strömavtagare. Man har ju satt upp någon slags skärmande staket, som väl bedöms vara nog. Men det kan ju vara så att godkännande fastnat i någon papperskvarn.

Och jo spårvägar finns ju vid många flygplatser, men den enda jag själv provat, ligger i Bremen, där ligger ju spåret hyfsat nära, men kanske är det lite närmare i Stockholm/Bromma. Kanske skulle man gjort som i Bergen, dvs grävt ner den under terminalen... Men iofs, så skulle ju flygplatsen vara nedlagd, eller hur de nu var.
Nu är ju flyg det transportmedel som är känsligast för om något går fel. Flygplanet kan inte bara bli stående där det är.
Kan det då vara så att man, i det här fallet, vill ha ett praktiskt prov med den faktiska utrustningen (inte räkningar, eller simulerat) att flygtrafiken inte störs? Och ett sådant kräver rätt förhållanden, dvs. nedisad kontaktledning? Och att man därför vill vänta med att släppa på trafiken tills sådan kontroll kunnat göras? Förefaller mig i så fall högst rimligt, med tanke på möjliga, otrevliga, konsekvenser ett fel i flygtrafiken kan få.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om det vore så att en gammal bil med trasigt störningsfilter skulle kunna leda till fatala flygplanshaverier så skulle det nog inte vara tillåtet att flyga alls.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Om det vore så att en gammal bil med trasigt störningsfilter skulle kunna leda till fatala flygplanshaverier så skulle det nog inte vara tillåtet att flyga alls.
Ja det här verkar ju helt obegripligt. Ett flygplan är ju byggt som väl avskärmat för sådan påverkan, en stor flygplats är ju full av radiotrafik och strålning till/från flygplan, radar och sådant. Resenärerna i terminalerna använder sina mobiler o.s.v
Och Tvärbanan har ju redan i nu ett antal år passerat rätt nära flygplatsen. Nu kommer man en aning närmre men det borde vara försumbart, man får väl låta experter titta på det här så gissar jag att snart kan man köra trafik.
Men flygplatsen kan ju avvecklas å andra sidan...
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Nice Cote d'Azur har ett stopp på sin innerstadsspårvagn som går rakt framför entrén.
Men sen är den flygplatsen tämligen unik då den verkligen ligger precis utanför innerstaden; den börjar där badstranden slutar.
Klas Mårtensson

Odd skrev:Om det vore så att en gammal bil med trasigt störningsfilter skulle kunna leda till fatala flygplanshaverier så skulle det nog inte vara tillåtet att flyga alls.
Det är skillnad på frekvenser och signalstyrkor, och säkert annat också.

Och, ja, det finns annan radioutrustning i närheten. Den har man testat mot. Men när det nu tillkommer en ny, speciell, känd störningskälla, tycker åtminstone jag att det är rimligt att testa mot den IRL. Detta eftersom det låter sig göra, och konsekvenserna av en miss kan vara svåra (även om risken är liten).
När Angeredsbanan invigdes Göteborg C - Lärje fick den snabbt bussersättas eftersom störningarna från spårvagnarna fick järnvägens signaler att slå om till rött.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Det låter ytterst märkligt att flygplatsens utrustning är så störningskänslig, men bra att man upptäcker det nu och framtidssäkrar den.
Klas Mårtensson

Breitspurbahn skrev:Det låter ytterst märkligt att flygplatsens utrustning är så störningskänslig, men bra att man upptäcker det nu och framtidssäkrar den.
Alltså, att detta är orsaken till att trafikstarten skjuts upp är en hypotes från mig.
Men radiostörningar är dj-t knepigt, och det kan finnas anledning att kolla att praktiken överenstämmer med teorin.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Klas Mårtensson skrev:När Angeredsbanan invigdes Göteborg C - Lärje fick den snabbt bussersättas eftersom störningarna från spårvagnarna fick järnvägens signaler att slå om till rött.
I det fallet var det inte radiostörningar utan återgångsströmmen som letade sig in i 75 Hz spårledningars transformatorer så att dessas kärnor mättades.
twr

Inlägg av twr »

Något nytt i frågan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:Något nytt i frågan?
Ingen som vet gissar jag. Alternativt någon som vet men som inte vill störa en pågående förhandling.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
DandmoreTheTramLover

Inlägg av DandmoreTheTramLover »

M224 skrev:Är det unikt för Stockholm att spårvagnar går nära en flygplats?
Jag har för mig att spårvagnarna i Manchester gör det.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Spårvagnarna i Edinburgh stannar precis utanför flygplatsentrén.

Men eftersom det inte är problemet utan att radiomasten står bara några tiotal meter från spåret. Och var motsvarande radiomaster står i Manchester eller Edinburgh vet jag inte.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Det finns massor av flygplatser med spårvägsanslutning runt om i världen. Förutom nämnda har även Denver det och BART i San Fransisco.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Spårvägsansluten flygplats finns också på ganska nära håll från Svea rike, närmare bestämt i Tallinn.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Tyskland har Bremen sporvei til flyplassen. I Frankrike Nice, Lyon, Paris (Orly) og Bordeaux (under bygging). Det er særlig USA som har mange sporveisstrekninger til flyplasser. Der har de det i LA, Salt Lake City, Seattle, Dallas, Baltimore, Portland, Phoenix (nesten) og Minneapolis. I Kina har jeg åkt sporvogn til flyplassen i Shenyang. Det er sikker noen jeg har glemt. I Norden er det faktisk høy prosentandel. Stockholm blir nr. 3 etter Bergen og Tallinn.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Som tidigare sagt, problemet är inte spårvägen i sig och dess närhet, problemet är att flygplatsens nödantennanläggning (på Bromma kallad för Deltamasten) står precis intill spåret. Att den även störs av dåligt avstörda bensinbilar, gräsklippare och mopeder bryr man sig inte om.

Det rätta vore naturligtvis att de flyttar den där j*#&a masten 100 meter från platsen så är problemet permanent löst. Men i stället verkar det som att enskilda tjänstemän på f d luftfartsverket hatar spårvagnar och utnyttjar sin nyvunna makt att stoppa spårvägen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Som tidigare sagt, problemet är inte spårvägen i sig och dess närhet, problemet är att flygplatsens nödantennanläggning (på Bromma kallad för Deltamasten) står precis intill spåret. Att den även störs av dåligt avstörda bensinbilar, gräsklippare och mopeder bryr man sig inte om.

Det rätta vore naturligtvis att de flyttar den där j*#&a masten 100 meter från platsen så är problemet permanent löst. Men i stället verkar det som att enskilda tjänstemän på f d luftfartsverket hatar spårvagnar och utnyttjar sin nyvunna makt att stoppa spårvägen.
Det där med att någon "hatar spårvagnar" är ett argument som brukar slängas fram ibland, men det har jag väldigt svårt att tro på. Snarare är det väl en fråga om vem som ska betala, som alltid. Dessutom är hela Brommas framtid i stöpsleven just nu, inte minst pga. coronan. Enligt den här notisen i Bussmagasinet (av alla tidningar) ska dessutom flygplatsdirektören Mona Glans inom kort övergå till en hög post inom kollektivtrafiken i Blekinge, så det är väl lite ledarlöst just nu.

Det statliga bolag som driver Bromma flygplats heter Swedavia.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
FLJ

Inlägg av FLJ »

Jag tog i o f s upp frågeställningen kring om luftis skulle acceptera att dåvarande Storstockholms läns landsting skulle operera tunga ledvagnar med starkström nära en flygplats som Bromma, med sedan 50år väl utvecklade ”Low Visibility Procedures” för luftart, redan år 2013 i detta forum.
Tagbitaren skrev:
FLJ skrev:Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605
FLJ skrev:...har jag två undringar;

- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?

- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning/2011/
)
ff
Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.
Svaret på fråga ett är Stockholms läns landsting, naturligtvis.

Med anledning av fråga två har jag två motfrågor:
- Känner du till att Transportstyrelsen är tillsyns- och tillståndsmyndighet även för järnvägs- och spårvägstrafik?
- Vad har du för anledning att tro att Transportstyrelsen inte skulle vara underrättad?

http://www.transportstyrelsen.se/Jarnva ... for-tills/
ursprångstråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... öm#p309879

Jag flyger själv Piper Cherokee på Bromma ibland, samt har för avsikt att i fortsättningen kunna fortsätta tillämpa säkra instrument-landningsprocedurer även i dimma ner mot bansynvidd(RVR) lägre än 550meter horisontellt, eller 66meter vertikalt siktminima...
spårburen aviatör
Skriv svar