ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Inlägg av carltram »

Glädjande när Trafikverket och RS TF hörsammar delar av förslag som framfördes tidigare här på forumet. Så här gick mina tankar 2016-09-11:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... t=200#wrap
carltram skrev:Hur vore det att spränga tunnel i gula linjens tänkta sträckning och förse den med pendeltåg istället?
Märsta och Uppsalatågen får ett extra stopp vid station Hagastaden. Nya Karolinska ska serva hela länet, så en pendelstation i Hagastaden torde vara mer effektiv än vad Gula linjen kan erbjuda. Internationella forskare som har uppdrag i Hagastaden får direktförbindelse från Arlanda. Arenastaden blir nya Solna Station. Nuvarande stationsområde ovan jord kan exploateras och förtätas. Pendeltågens enorma kapacitetsförmåga kan tillgodose behoven av evenemangstrafik till Arenan. Befintlig pendeltågsstation vid Odenplan kan användas utan ytterligare kostsamma djupsprängningar.Dessutom kan värdefull tågkapacitet frigöras åt Bålstatågen och fjärrtrafik, sträckan Odenplan-Tomteboda-Solna.

Fortsättningen av Gul Linje skulle lämpligen kunna göras om till en Västlänk (i likhet med GBG:s namne!) för både regionaltåg och pendeltåg. Genomförandetiden av Gul Linje Älvsjö - Fridhemsplan - Odenplan är lång och under den tiden hinner förmodligen behovet att avlasta det nationella järnvägsnätet (inklusive pendeltågsnätet) uppstå. Centralen skulle kunna avlastas och nya järnvägsstationer som Liljeholmen och Fridhemsplan kunna tillkomma. Övriga tilltänkta stationer för Gul Linje skulle reserveras för pendeltåg. Med fyrspår Arlanda - Uppsala blir behovet ännu större och i ett betydligt större Stockholm bör det vara lämpligt att se regionala tågförbindelser som ett medel för lokala Stockholmsresor. Dessa planer borde från början ingått i samarbetet för nytt resande i Mälardalsregionen (Movingo).

Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid resultera i utbyggd tunnelbana.
Att bygga järnvägstunneln Odenplan - Fridhemsplan - Årsta - Älvsjö (Västlänk Stockholm) skulle alltså lösa kapacitetsmässigt det "Hectwagen" skriver:
Hechtwagen skrev:Att pendeltågstunneln under Stockholm inte byggdes fyrspårig från början är väl ett exempel på dumsnålhet, visst, det hade kostat men det gjorde ju fyrspåret Slussen - T-Centralen också.
twr
Inlägg: 9236
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Inlägg av twr »

carltram skrev:Glädjande när Trafikverket och RS TF hörsammar delar av förslag som framfördes tidigare här på forumet. Så här gick mina tankar 2016-09-11:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... t=200#wrap
carltram skrev:Hur vore det att spränga tunnel i gula linjens tänkta sträckning och förse den med pendeltåg istället?
Märsta och Uppsalatågen får ett extra stopp vid station Hagastaden. Nya Karolinska ska serva hela länet, så en pendelstation i Hagastaden torde vara mer effektiv än vad Gula linjen kan erbjuda. Internationella forskare som har uppdrag i Hagastaden får direktförbindelse från Arlanda. Arenastaden blir nya Solna Station. Nuvarande stationsområde ovan jord kan exploateras och förtätas. Pendeltågens enorma kapacitetsförmåga kan tillgodose behoven av evenemangstrafik till Arenan. Befintlig pendeltågsstation vid Odenplan kan användas utan ytterligare kostsamma djupsprängningar.Dessutom kan värdefull tågkapacitet frigöras åt Bålstatågen och fjärrtrafik, sträckan Odenplan-Tomteboda-Solna.

Fortsättningen av Gul Linje skulle lämpligen kunna göras om till en Västlänk (i likhet med GBG:s namne!) för både regionaltåg och pendeltåg. Genomförandetiden av Gul Linje Älvsjö - Fridhemsplan - Odenplan är lång och under den tiden hinner förmodligen behovet att avlasta det nationella järnvägsnätet (inklusive pendeltågsnätet) uppstå. Centralen skulle kunna avlastas och nya järnvägsstationer som Liljeholmen och Fridhemsplan kunna tillkomma. Övriga tilltänkta stationer för Gul Linje skulle reserveras för pendeltåg. Med fyrspår Arlanda - Uppsala blir behovet ännu större och i ett betydligt större Stockholm bör det vara lämpligt att se regionala tågförbindelser som ett medel för lokala Stockholmsresor. Dessa planer borde från början ingått i samarbetet för nytt resande i Mälardalsregionen (Movingo).

Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid resultera i utbyggd tunnelbana.
Att bygga järnvägstunneln Odenplan - Fridhemsplan - Årsta - Älvsjö (Västlänk Stockholm) skulle alltså lösa kapacitetsmässigt det "Hectwagen" skriver:
Hechtwagen skrev:Att pendeltågstunneln under Stockholm inte byggdes fyrspårig från början är väl ett exempel på dumsnålhet, visst, det hade kostat men det gjorde ju fyrspåret Slussen - T-Centralen också.
Mycket bra! Jag visste väl att tanken varit uppe förut!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar