Sedär! Nu är det väl bara Dalarna och Kalmar som kör med treställiga linjenummer i stadstrafiken fortfarande!X12 skrev:Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåtUlrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerserie
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Dalarna har en- och tvåsiffrigt i de två större städerna i alla fall.Ulrik Berggren skrev:Sedär! Nu är det väl bara Dalarna och Kalmar som kör med treställiga linjenummer i stadstrafiken fortfarande!X12 skrev:Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåtUlrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Västra Götaland har väl i huvudsak kvar linjenumren från de olika län som slogs samman för 20 år sedan. Så där borde det finnas dubbletter i mängd.Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
UL har ju treställigt i tätortstrafik (förutom stadsbussarna i Uppsala då), och åtminstone Enköping kan väl räknas som stadstrafik. Fast där ska det bli ett nytt linjenät med tvåsiffriga nummer om ett par år.Ulrik Berggren skrev:Sedär! Nu är det väl bara Dalarna och Kalmar som kör med treställiga linjenummer i stadstrafiken fortfarande!X12 skrev:Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåtUlrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Är det verkligen absolut nödvändigt att ha nummer i samma serie? Visst det underlättar men är det värt att börja numera om för att få till det bra? Känns mer som nörderi än att det tillför någon större resenärsnytta.
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Ja, i detta fall så är det nog det. Om man bara använder nummer i de olika serierna så blir det inte helt solklart för gemene man vad det handlar om ändå.
Om man däremot lägger till en "token" till numret som direkt indikerar transportslagets unicitet, eller har en helt annan grund för benämning, så blir det genast lättare.
Exempel:
* Tunnelbanans linjer använder prefix T, pendeltågen, regionaltåg och lokalbanor (tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Mälartåg etc) använder S som prefix och långväga bussar använder prefixet R.
* Lokala linjer och busslinjer kör man utan något prefix, dvs lokala bussar och spårvägar.
* Ett visst trafikslag, tex Tunnelbanan, använder enbart bokstäver i stället som linjebeteckning.
Jag ser därför ingen egennytta med den omflyttning av nummer man gör just nu.
Om man däremot lägger till en "token" till numret som direkt indikerar transportslagets unicitet, eller har en helt annan grund för benämning, så blir det genast lättare.
Exempel:
* Tunnelbanans linjer använder prefix T, pendeltågen, regionaltåg och lokalbanor (tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Mälartåg etc) använder S som prefix och långväga bussar använder prefixet R.
* Lokala linjer och busslinjer kör man utan något prefix, dvs lokala bussar och spårvägar.
* Ett visst trafikslag, tex Tunnelbanan, använder enbart bokstäver i stället som linjebeteckning.
Jag ser därför ingen egennytta med den omflyttning av nummer man gör just nu.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Jo, kan nog hålla med. Sett från resenärsnytta är det nog inte så mycket poäng.BSB101 skrev:Är det verkligen absolut nödvändigt att ha nummer i samma serie? Visst det underlättar men är det värt att börja numera om för att få till det bra? Känns mer som nörderi än att det tillför någon större resenärsnytta.
Nörden i mig gillar förstås logiska serier. Lite som jag tyckte man borde ha numrerat om om spårnumren i Stocksholms central/T-Centralen/Stockholm City-komplexet. 1-9 spåren i Norra Säcken, 10-19 genomgående fjärrspår, 20-25 t-banan, 30-33 pendelspåren. Eller något i den stilen. Men för genomsnittlig resenär hade nog nyttan inte varit så stor…

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
I Östergötland heter linjerna samma sak i reseplaneraren. Däremot används de gamla treställiga linjenumren internt. Så i exempelvis rapporter över resandestatistik på olika linjer heter det exempelvis fortfarande linje 201 i Linköping. Jag har även sett detta skyltas på bussarna vid ett fåtal sällsynta tillfällen. Sörmland har likadant: så linje 1 i Nyköping återges som linje 165 i trafikbokslutet.Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Men har 1xx nummer ändå.X12 skrev:Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåtUlrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Detsamma gäller i Skåne utanför Malmö. T ex har Skåneexpressen (som har en-och tvåställiga publika nummer) fyrahundraserien internt och Lunds stadstrafik har 700-serien. Osäker på Helsingborg, Landskrona, Ystad, Trelleborg, Hässleholm, Kristianstad, Ängelholm och Eslöv.X12 skrev:I Östergötland heter linjerna samma sak i reseplaneraren. Däremot används de gamla treställiga linjenumren internt. Så i exempelvis rapporter över resandestatistik på olika linjer heter det exempelvis fortfarande linje 201 i Linköping. Jag har även sett detta skyltas på bussarna vid ett fåtal sällsynta tillfällen. Sörmland har likadant: så linje 1 i Nyköping återges som linje 165 i trafikbokslutet.Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
145 har funnits på två ställen länge i Kronobergs län. Den ena är en "central" linje mellan Växjö och Ljungby med vissa turer till Halmstad. Den andra är en liten tamp från Kalmar län som går in i länets ostligaste del.Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
Professionell tyckare
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
SL har följande busslinjer gemensamt med Sörmlandstrafiken som går in i stockholms län:Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
802 Södertälje-Trosa resp. Gullmarsplan-Tyresö C
803 Trosabussen Liljeholmen-Trosa resp. Tyresö-Telefonplan
Minns förr att dessa markerades som LT hos SL. Men dessa linjer verkar inte vara sökbara hos SLs reseplanerare. (Sökte på Södertälje C-Gnesta men hittade endast SLs avgångar)
SL har dessutom följande busslinjer gemensamt med UL som går in i stockholms län:
805 Uppsala-Hallstavik resp. Gullmarsplan-Tyresö Brevik.
806 Knutby-Arlanda reso. Gullmarsplan-Norra Söderby
808 Knutby-Norrtälje resp. Gullmarsplan-Djurgårdsvägen
898 Enköping-Kista resp. Nattbusslinje Västerhaninge-Sandhamn
ULs linjer börjar med UL följt av linjenummer på SLs reseplanerare, men man måste söka väldigt specifikt, annars syns det inte (Norrtälje-Edsbro utan byten genererade resultat.)
...så nog är det en del gemensamma linjer, samtliga på 800-serien av nån skum anledning.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Tror den "skumma" anledningen" är historisk, med rötter bak i 60-talet. SJ hade tre bussgrupper i Stockholmsområdet, Solna, Danderyd och Huddinge alla med var sin egen nummerserie. Stor risk för sammanblandning, alltså. För att styra upp det fick de omkring 1964 nya serier med 500-, 600- respektive 700-nummer. Samtidigt fick SJ-bussarna omkring Uppsala 800-nummer. Det är dessa 800-busssar som fortfarande "spökar" i de norra länsdelarna, trots att SL i samband med samordningen av all kollektivtrafik i länet gav sin 800-serie till Södertörnsbussarna.
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Trosabussen går väl direkt Liljeholmen - Vagnhärad? Inte så konstigt om du inte får upp den om du söker till Gnesta, då den passerar långt därifrånADDE skrev:SL har följande busslinjer gemensamt med Sörmlandstrafiken som går in i stockholms län:Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
802 Södertälje-Trosa resp. Gullmarsplan-Tyresö C
803 Trosabussen Liljeholmen-Trosa resp. Tyresö-Telefonplan
Minns förr att dessa markerades som LT hos SL. Men dessa linjer verkar inte vara sökbara hos SLs reseplanerare. (Sökte på Södertälje C-Gnesta men hittade endast SLs avgångar)
SL har dessutom följande busslinjer gemensamt med UL som går in i stockholms län:
805 Uppsala-Hallstavik resp. Gullmarsplan-Tyresö Brevik.
806 Knutby-Arlanda reso. Gullmarsplan-Norra Söderby
808 Knutby-Norrtälje resp. Gullmarsplan-Djurgårdsvägen
898 Enköping-Kista resp. Nattbusslinje Västerhaninge-Sandhamn
ULs linjer börjar med UL följt av linjenummer på SLs reseplanerare, men man måste söka väldigt specifikt, annars syns det inte (Norrtälje-Edsbro utan byten genererade resultat.)
...så nog är det en del gemensamma linjer, samtliga på 800-serien av nån skum anledning.

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Ny tidtabell för Tvärbanan
Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Flygplatsens och köpcentrumets öppettider kanskeEnceladus skrev:Ny tidtabell för Tvärbanan
Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Bromma Blocks har samma öppettider på lördagar som på söndagar, precis som nästan alla andra köpcentrum. Jag funderade på om det kunde vara flygplatsen, men busstrafiken har alltid haft samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Det är något konstigt här.CS skrev:Flygplatsens och köpcentrumets öppettider kanskeEnceladus skrev:Ny tidtabell för Tvärbanan
Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Den nya tidtabellen innebär också att trafiken glesas ut från Sickla till Alvik i början av morgonrusningen. Trafikupplägget med vändningar i Alviks strand verkar inte vara så genomtänkt. Däremot är det positivt att de sista tågen till depån numera upplåts för resande. Ett steg framåt, två steg tillbaka!
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Du får nog faktachecka dig själv nu. Förslagsvis genom att titta på busslinje 110, tidtabell finns på sl.se.Enceladus skrev:Bromma Blocks har samma öppettider på lördagar som på söndagar, precis som nästan alla andra köpcentrum. Jag funderade på om det kunde vara flygplatsen, men busstrafiken har alltid haft samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Det är något konstigt här.CS skrev:Flygplatsens och köpcentrumets öppettider kanskeEnceladus skrev:Ny tidtabell för Tvärbanan
Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Den nya tidtabellen innebär också att trafiken glesas ut från Sickla till Alvik i början av morgonrusningen. Trafikupplägget med vändningar i Alviks strand verkar inte vara så genomtänkt. Däremot är det positivt att de sista tågen till depån numera upplåts för resande. Ett steg framåt, två steg tillbaka!
Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse
Intressant. Ja, tydligen har inte busstrafiken samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Den närliggande hållplatsen vid Karlsbodavägen, vilken används av många pendeltågsresenärer, har dock samma tidtabell. Jag förmodar att tidtabellen blir mer regelbunden när linjen förlängs till Ursvik eller Årstaberg. Avsaknaden av hållplats vid Mälarbanan kommer dock att begränsa Kistagrenens potential.Karsten skrev:Du får nog faktachecka dig själv nu. Förslagsvis genom att titta på busslinje 110, tidtabell finns på sl.se.Enceladus skrev:Bromma Blocks har samma öppettider på lördagar som på söndagar, precis som nästan alla andra köpcentrum. Jag funderade på om det kunde vara flygplatsen, men busstrafiken har alltid haft samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Det är något konstigt här.
Den nya tidtabellen innebär också att trafiken glesas ut från Sickla till Alvik i början av morgonrusningen. Trafikupplägget med vändningar i Alviks strand verkar inte vara så genomtänkt. Däremot är det positivt att de sista tågen till depån numera upplåts för resande. Ett steg framåt, två steg tillbaka!