Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerserie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Ulrik Berggren »

X12 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåt
Sedär! Nu är det väl bara Dalarna och Kalmar som kör med treställiga linjenummer i stadstrafiken fortfarande!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Karsten »

Ulrik Berggren skrev:
X12 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåt
Sedär! Nu är det väl bara Dalarna och Kalmar som kör med treställiga linjenummer i stadstrafiken fortfarande!
Dalarna har en- och tvåsiffrigt i de två större städerna i alla fall.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Anders Hanquist »

Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
Västra Götaland har väl i huvudsak kvar linjenumren från de olika län som slogs samman för 20 år sedan. Så där borde det finnas dubbletter i mängd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Marcus L
Inlägg: 203
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Marcus L »

Ulrik Berggren skrev:
X12 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåt
Sedär! Nu är det väl bara Dalarna och Kalmar som kör med treställiga linjenummer i stadstrafiken fortfarande!
UL har ju treställigt i tätortstrafik (förutom stadsbussarna i Uppsala då), och åtminstone Enköping kan väl räknas som stadstrafik. Fast där ska det bli ett nytt linjenät med tvåsiffriga nummer om ett par år.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av BSB101 »

Är det verkligen absolut nödvändigt att ha nummer i samma serie? Visst det underlättar men är det värt att börja numera om för att få till det bra? Känns mer som nörderi än att det tillför någon större resenärsnytta.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Odd »

Ja, i detta fall så är det nog det. Om man bara använder nummer i de olika serierna så blir det inte helt solklart för gemene man vad det handlar om ändå.

Om man däremot lägger till en "token" till numret som direkt indikerar transportslagets unicitet, eller har en helt annan grund för benämning, så blir det genast lättare.
Exempel:
* Tunnelbanans linjer använder prefix T, pendeltågen, regionaltåg och lokalbanor (tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Mälartåg etc) använder S som prefix och långväga bussar använder prefixet R.
* Lokala linjer och busslinjer kör man utan något prefix, dvs lokala bussar och spårvägar.
* Ett visst trafikslag, tex Tunnelbanan, använder enbart bokstäver i stället som linjebeteckning.

Jag ser därför ingen egennytta med den omflyttning av nummer man gör just nu.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Marcus L
Inlägg: 203
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Marcus L »

BSB101 skrev:Är det verkligen absolut nödvändigt att ha nummer i samma serie? Visst det underlättar men är det värt att börja numera om för att få till det bra? Känns mer som nörderi än att det tillför någon större resenärsnytta.
Jo, kan nog hålla med. Sett från resenärsnytta är det nog inte så mycket poäng.
Nörden i mig gillar förstås logiska serier. Lite som jag tyckte man borde ha numrerat om om spårnumren i Stocksholms central/T-Centralen/Stockholm City-komplexet. 1-9 spåren i Norra Säcken, 10-19 genomgående fjärrspår, 20-25 t-banan, 30-33 pendelspåren. Eller något i den stilen. Men för genomsnittlig resenär hade nog nyttan inte varit så stor… :D
X12
Inlägg: 363
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av X12 »

Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
I Östergötland heter linjerna samma sak i reseplaneraren. Däremot används de gamla treställiga linjenumren internt. Så i exempelvis rapporter över resandestatistik på olika linjer heter det exempelvis fortfarande linje 201 i Linköping. Jag har även sett detta skyltas på bussarna vid ett fåtal sällsynta tillfällen. Sörmland har likadant: så linje 1 i Nyköping återges som linje 165 i trafikbokslutet.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Bussmicke »

X12 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåt
Men har 1xx nummer ändå.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Ulrik Berggren »

X12 skrev:
Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
I Östergötland heter linjerna samma sak i reseplaneraren. Däremot används de gamla treställiga linjenumren internt. Så i exempelvis rapporter över resandestatistik på olika linjer heter det exempelvis fortfarande linje 201 i Linköping. Jag har även sett detta skyltas på bussarna vid ett fåtal sällsynta tillfällen. Sörmland har likadant: så linje 1 i Nyköping återges som linje 165 i trafikbokslutet.
Detsamma gäller i Skåne utanför Malmö. T ex har Skåneexpressen (som har en-och tvåställiga publika nummer) fyrahundraserien internt och Lunds stadstrafik har 700-serien. Osäker på Helsingborg, Landskrona, Ystad, Trelleborg, Hässleholm, Kristianstad, Ängelholm och Eslöv.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Kantorn »

Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
145 har funnits på två ställen länge i Kronobergs län. Den ena är en "central" linje mellan Växjö och Ljungby med vissa turer till Halmstad. Den andra är en liten tamp från Kalmar län som går in i länets ostligaste del.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av ADDE »

Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
SL har följande busslinjer gemensamt med Sörmlandstrafiken som går in i stockholms län:
802 Södertälje-Trosa resp. Gullmarsplan-Tyresö C
803 Trosabussen Liljeholmen-Trosa resp. Tyresö-Telefonplan
Minns förr att dessa markerades som LT hos SL. Men dessa linjer verkar inte vara sökbara hos SLs reseplanerare. (Sökte på Södertälje C-Gnesta men hittade endast SLs avgångar)

SL har dessutom följande busslinjer gemensamt med UL som går in i stockholms län:
805 Uppsala-Hallstavik resp. Gullmarsplan-Tyresö Brevik.
806 Knutby-Arlanda reso. Gullmarsplan-Norra Söderby
808 Knutby-Norrtälje resp. Gullmarsplan-Djurgårdsvägen
898 Enköping-Kista resp. Nattbusslinje Västerhaninge-Sandhamn
ULs linjer börjar med UL följt av linjenummer på SLs reseplanerare, men man måste söka väldigt specifikt, annars syns det inte (Norrtälje-Edsbro utan byten genererade resultat.)

...så nog är det en del gemensamma linjer, samtliga på 800-serien av nån skum anledning.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Anders Hanquist »

Tror den "skumma" anledningen" är historisk, med rötter bak i 60-talet. SJ hade tre bussgrupper i Stockholmsområdet, Solna, Danderyd och Huddinge alla med var sin egen nummerserie. Stor risk för sammanblandning, alltså. För att styra upp det fick de omkring 1964 nya serier med 500-, 600- respektive 700-nummer. Samtidigt fick SJ-bussarna omkring Uppsala 800-nummer. Det är dessa 800-busssar som fortfarande "spökar" i de norra länsdelarna, trots att SL i samband med samordningen av all kollektivtrafik i länet gav sin 800-serie till Södertörnsbussarna.
Joakim W
Inlägg: 539
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Joakim W »

ADDE skrev:
Anders Hanquist skrev:Hur många län har samma linjenummer på flera orter (Skåne och Östergötland, tror jag i alla fall)? Hur skiljer man då på dem i sina reseplanerare?
SL har följande busslinjer gemensamt med Sörmlandstrafiken som går in i stockholms län:
802 Södertälje-Trosa resp. Gullmarsplan-Tyresö C
803 Trosabussen Liljeholmen-Trosa resp. Tyresö-Telefonplan
Minns förr att dessa markerades som LT hos SL. Men dessa linjer verkar inte vara sökbara hos SLs reseplanerare. (Sökte på Södertälje C-Gnesta men hittade endast SLs avgångar)

SL har dessutom följande busslinjer gemensamt med UL som går in i stockholms län:
805 Uppsala-Hallstavik resp. Gullmarsplan-Tyresö Brevik.
806 Knutby-Arlanda reso. Gullmarsplan-Norra Söderby
808 Knutby-Norrtälje resp. Gullmarsplan-Djurgårdsvägen
898 Enköping-Kista resp. Nattbusslinje Västerhaninge-Sandhamn
ULs linjer börjar med UL följt av linjenummer på SLs reseplanerare, men man måste söka väldigt specifikt, annars syns det inte (Norrtälje-Edsbro utan byten genererade resultat.)

...så nog är det en del gemensamma linjer, samtliga på 800-serien av nån skum anledning.
Trosabussen går väl direkt Liljeholmen - Vagnhärad? Inte så konstigt om du inte får upp den om du söker till Gnesta, då den passerar långt därifrån ;-) får man ens upp nån av Sörmlandstrafikens linjer hos SL? Linje 551 Gnesta - Trosa via Vårdinge Folkhögskola går inte att få fram, trots att det ligger i Stockholms län.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

Ny tidtabell för Tvärbanan

Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av CS »

Enceladus skrev:Ny tidtabell för Tvärbanan

Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Flygplatsens och köpcentrumets öppettider kanske
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

CS skrev:
Enceladus skrev:Ny tidtabell för Tvärbanan

Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Flygplatsens och köpcentrumets öppettider kanske
Bromma Blocks har samma öppettider på lördagar som på söndagar, precis som nästan alla andra köpcentrum. Jag funderade på om det kunde vara flygplatsen, men busstrafiken har alltid haft samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Det är något konstigt här.

Den nya tidtabellen innebär också att trafiken glesas ut från Sickla till Alvik i början av morgonrusningen. Trafikupplägget med vändningar i Alviks strand verkar inte vara så genomtänkt. Däremot är det positivt att de sista tågen till depån numera upplåts för resande. Ett steg framåt, två steg tillbaka!
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Karsten »

Enceladus skrev:
CS skrev:
Enceladus skrev:Ny tidtabell för Tvärbanan

Linje 31, d.v.s. spårvägslinjen Bromma flygplats–Norra Ulvsunda–Alviks strand, går mellan 8 och 19 på lördagar samt mellan 10 och 23 på söndagar. Finns det någon logik i tidtabellen eller är det bara dålig trafikplanering?
Flygplatsens och köpcentrumets öppettider kanske
Bromma Blocks har samma öppettider på lördagar som på söndagar, precis som nästan alla andra köpcentrum. Jag funderade på om det kunde vara flygplatsen, men busstrafiken har alltid haft samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Det är något konstigt här.

Den nya tidtabellen innebär också att trafiken glesas ut från Sickla till Alvik i början av morgonrusningen. Trafikupplägget med vändningar i Alviks strand verkar inte vara så genomtänkt. Däremot är det positivt att de sista tågen till depån numera upplåts för resande. Ett steg framåt, två steg tillbaka!
Du får nog faktachecka dig själv nu. Förslagsvis genom att titta på busslinje 110, tidtabell finns på sl.se.
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

Karsten skrev:
Enceladus skrev:Bromma Blocks har samma öppettider på lördagar som på söndagar, precis som nästan alla andra köpcentrum. Jag funderade på om det kunde vara flygplatsen, men busstrafiken har alltid haft samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Det är något konstigt här.

Den nya tidtabellen innebär också att trafiken glesas ut från Sickla till Alvik i början av morgonrusningen. Trafikupplägget med vändningar i Alviks strand verkar inte vara så genomtänkt. Däremot är det positivt att de sista tågen till depån numera upplåts för resande. Ett steg framåt, två steg tillbaka!
Du får nog faktachecka dig själv nu. Förslagsvis genom att titta på busslinje 110, tidtabell finns på sl.se.
Intressant. Ja, tydligen har inte busstrafiken samma tidtabell på lördagar som på söndagar. Den närliggande hållplatsen vid Karlsbodavägen, vilken används av många pendeltågsresenärer, har dock samma tidtabell. Jag förmodar att tidtabellen blir mer regelbunden när linjen förlängs till Ursvik eller Årstaberg. Avsaknaden av hållplats vid Mälarbanan kommer dock att begränsa Kistagrenens potential.
Skriv svar