Jag påstår att du kraftigt överdriver ”framkörningskostnaderna” för projektering och bygge i förhållande till övriga kostnader för inrättandet av ett sådant spår. Den dag det befinns behövligt kommer det att anläggas (för övrigt oavsett kostnad!) men före den dagen ser jag liksom inte att någon argumenterar igenom det.Per Lind skrev:Nu var det inte "spårstumpen" jag kommenterade utan kostnaden om man gör det i samband med byggandet av depån eller att göra det vid senare tillfälle när allt är färdigt. Om 5-10 år hade det nog varit nästintill gratis om man gjort det nu istället för då när alla maskiner och personal samt planering skall upphandlas separat.Sio skrev:"Spårstump"? Att övervinna 6 höjdmeter kräver 360 m spår i 17‰, 300 m i 20‰, 240 m i 25‰, 200 m i 30‰ eller 150 m i 40‰.Per Lind skrev: När alla maskiner och personal finns på plats borde det bli billigare än att bygga upp organisationen igen för en "spårstump".
Kostnaden för löner och maskiner torde också vara billigare idag än om 10 år.
Fler argument finns säkert.
-Per
Ett tunnelbane- eller tvärbanespår behöver ett utrymme som är 4,2 m brett exkl. ev kontaktledning. Det innebär att själva rampen tar minst 630 m2 dyrbar mark i anspråk, där till kommer vertikalkurvor och växlar, så det blir nog minst 1000 m2 om man går på maxlutning utan kontaktledning.
Sedan är frågan vad man ska ha förbindelsen till? Att baxa tunnelbanevagnar till Hammarby med draglok via Tvärbanans gatuspår känns inte realistiskt med tanke på att de kan köra för egen maskin via Tunnelbanans befintliga förbindelsespår. Och vill man köra en tvärbanevagn till Hammarby borde vägen via Globen också vara bättre.
Om "spårstumpen" behövs eller inte är en annan fråga.
-Per
Nya Rissnedepån
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler