Nya Rissnedepån
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya Rissnedepån
Tvärbanans nya depå i Rissne kommer ju ligga helt dikt an tunnelbanans existerande dito.
Detta till trots så planeras inget förbindelsespår mellan de två. Även om behovet av överflyttningar av spår- och tunnelvagnar mellan banorna torde vara mycket nära noll så borde väl det kunna finnas en poäng att kunna föra över arbetståg? Även viss städ- och kl-tt-r borde väl också kunna samordnas?
Kort sagt, varför bygger man inte en förbindelse? Billigt nu, dyrt sen.
Detta till trots så planeras inget förbindelsespår mellan de två. Även om behovet av överflyttningar av spår- och tunnelvagnar mellan banorna torde vara mycket nära noll så borde väl det kunna finnas en poäng att kunna föra över arbetståg? Även viss städ- och kl-tt-r borde väl också kunna samordnas?
Kort sagt, varför bygger man inte en förbindelse? Billigt nu, dyrt sen.
Re: Nya Rissnedepån
Svaret kan vara att det inte finns någon person i organisationen som har, vill ha, eller tillåts ta det ansvaret. Det är typiskt SL.JohanB skrev:Tvärbanans nya depå i Rissne kommer ju ligga helt dikt an tunnelbanans existerande dito.
Detta till trots så planeras inget förbindelsespår mellan de två. Även om behovet av överflyttningar av spår- och tunnelvagnar mellan banorna torde vara mycket nära noll så borde väl det kunna finnas en poäng att kunna föra över arbetståg? Även viss städ- och kl-tt-r borde väl också kunna samordnas?
Kort sagt, varför bygger man inte en förbindelse? Billigt nu, dyrt sen.
Men det kan förstås också vara så att det är svårt, att behovet bedöms vara litet eller att behovet uppfylls bättre någon annan stans.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya Rissnedepån
Vad är det som blir dyrare sen i detta fall?JohanB skrev:Kort sagt, varför bygger man inte en förbindelse? Billigt nu, dyrt sen.
Re: Nya Rissnedepån
Att passa på att planera för och bygga ett förbindelsespår från början torde ju bli (avsevärt) billigare än att bygga ett senare.daniel_s skrev:Vad är det som blir dyrare sen i detta fall?
Det initiala behovet är sannolikt mycket litet. Men med åren torde man väl kunna se fördelar med att kunna låna varandra arbetsfordon, tvätta/städa eller bara (tillfälligt) härbärgera varandras vagnar.twr skrev: Svaret kan vara att det inte finns någon person i organisationen som har, vill ha, eller tillåts ta det ansvaret. Det är typiskt SL.
Men det kan förstås också vara så att det är svårt, att behovet bedöms vara litet eller att behovet uppfylls bättre någon annan stans.
Jag skulle lätt lagt in ett spår depåerna emellan om jag hade haft nåt att säga till om i projektet.
Re: Nya Rissnedepån
skulle det kunna lösas med klätterspår om behov av vagnsflyttningar mellan systemen uppstår? Måste förstås i vilket fall förberedas när den fysiska utformningen av depåområdet görs.
/Gunnar Ekeving
Re: Nya Rissnedepån
Men då är det väl lika bra att lägga in en fast spårförbindelse?gek skrev:skulle det kunna lösas med klätterspår om behov av vagnsflyttningar mellan systemen uppstår? Måste förstås i vilket fall förberedas när den fysiska utformningen av depåområdet görs.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya Rissnedepån
Med hiss då eller? Det skiljer sex höjdmeter mellan spårområdena om jag minns rätt.TKO skrev:Men då är det väl lika bra att lägga in en fast spårförbindelse?gek skrev:skulle det kunna lösas med klätterspår om behov av vagnsflyttningar mellan systemen uppstår? Måste förstås i vilket fall förberedas när den fysiska utformningen av depåområdet görs.
/TKO
Re: Nya Rissnedepån
ja, såvida det inte behövs växlar, som ju kräver visst underhåll. Men nu framgår det av sios inlägg att det är en tämligen stor höjdskillnad, så det skulle oavsett fast eller flyttbart förbindelsespår även behövas någon sorts vinschanordning för att flytta vagnar, i synnerhet i ena riktningen.TKO skrev:Men då är det väl lika bra att lägga in en fast spårförbindelse?gek skrev:skulle det kunna lösas med klätterspår om behov av vagnsflyttningar mellan systemen uppstår? Måste förstås i vilket fall förberedas när den fysiska utformningen av depåområdet görs.
/TKO
/Gunnar Ekeving
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Nya Rissnedepån
Utan att ha alla fakta men jag gissar på att den fraämsta orsaken till att man inte planerar för en spårförbindelse är att man har olika hjulprofiler på Tuben och spårvägen. Tvärbanan har fn en profil som tillåter tunnelvagnar att gå på spåren men den profilen är ingen bra spårvägsprofil där man har flänsbärande korsningar vilet är ett måste ibland. Vet att TF håller på att ta fram en spårvägsprofil inkl anpassad infrastruktur. för de arbetståg som man vill nyttja på både tuben och tunnelbanan får sk verkvagnsprofil som funkar. Så hade man före 1967 och det gick alldeles utmärkt.
Det som förenar järnväg tunnelbanan och spårväg är måttet 1435 men sen är allt olika.
Stefan
Det som förenar järnväg tunnelbanan och spårväg är måttet 1435 men sen är allt olika.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Nya Rissnedepån
Någon som har en spårplan för nya Rissne depån inkl anslutningen till tvärbanan
Re: Nya Rissnedepån
Jamen vad är det som är billigare nu?JohanB skrev:Att passa på att planera för och bygga ett förbindelsespår från början torde ju bli (avsevärt) billigare än att bygga ett senare.daniel_s skrev:Vad är det som blir dyrare sen i detta fall?
Re: Nya Rissnedepån
Vet inte hur aktuell denna är, men den är från slutet på 2017! Där kan du läsa jättemycket om nya depån i Rissne.LasseW skrev:Någon som har en spårplan för nya Rissne depån inkl anslutningen till tvärbanan
https://www.sundbyberg.se/download/18.7 ... ivning.pdf
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Nya Rissnedepån
Jag håller med dig, jag bara spekulerar om hur tankarna går på TF.JohanB skrev:Det initiala behovet är sannolikt mycket litet. Men med åren torde man väl kunna se fördelar med att kunna låna varandra arbetsfordon, tvätta/städa eller bara (tillfälligt) härbärgera varandras vagnar.twr skrev: Svaret kan vara att det inte finns någon person i organisationen som har, vill ha, eller tillåts ta det ansvaret. Det är typiskt SL.
Men det kan förstås också vara så att det är svårt, att behovet bedöms vara litet eller att behovet uppfylls bättre någon annan stans.
Jag skulle lätt lagt in ett spår depåerna emellan om jag hade haft nåt att säga till om i projektet.
Dock, när jag läser kommentarerna här och ser att hjulprofilen i framtiden ska bli olika och att nivåskillnaden är 6 meter, så ska man kanske släppa tanken på ett förbindelsepår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya Rissnedepån
Sååå himla olika är de väl inte. Tunnel- och spårvagnar delar ju dagligen spår i Alvik.twr skrev:Jag håller med dig, jag bara spekulerar om hur tankarna går på TF.JohanB skrev:Det initiala behovet är sannolikt mycket litet. Men med åren torde man väl kunna se fördelar med att kunna låna varandra arbetsfordon, tvätta/städa eller bara (tillfälligt) härbärgera varandras vagnar.twr skrev: Svaret kan vara att det inte finns någon person i organisationen som har, vill ha, eller tillåts ta det ansvaret. Det är typiskt SL.
Men det kan förstås också vara så att det är svårt, att behovet bedöms vara litet eller att behovet uppfylls bättre någon annan stans.
Jag skulle lätt lagt in ett spår depåerna emellan om jag hade haft nåt att säga till om i projektet.
Dock, när jag läser kommentarerna här och ser att hjulprofilen i framtiden ska bli olika och att nivåskillnaden är 6 meter, så ska man kanske släppa tanken på ett förbindelsepår.
Jag tror att ett förbindelsespår vore bra för flexibiliteten.
Re: Nya Rissnedepån
När alla maskiner och personal finns på plats borde det bli billigare än att bygga upp organisationen igen för en "spårstump".daniel_s skrev:Jamen vad är det som är billigare nu?JohanB skrev:Att passa på att planera för och bygga ett förbindelsespår från början torde ju bli (avsevärt) billigare än att bygga ett senare.daniel_s skrev:Vad är det som blir dyrare sen i detta fall?
Kostnaden för löner och maskiner torde också vara billigare idag än om 10 år.
Fler argument finns säkert.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Nya Rissnedepån
"Spårstump"? Att övervinna 6 höjdmeter kräver 360 m spår i 17‰, 300 m i 20‰, 240 m i 25‰, 200 m i 30‰ eller 150 m i 40‰.Per Lind skrev:När alla maskiner och personal finns på plats borde det bli billigare än att bygga upp organisationen igen för en "spårstump".daniel_s skrev:Jamen vad är det som är billigare nu?JohanB skrev:
Att passa på att planera för och bygga ett förbindelsespår från början torde ju bli (avsevärt) billigare än att bygga ett senare.
Kostnaden för löner och maskiner torde också vara billigare idag än om 10 år.
Fler argument finns säkert.
-Per
Ett tunnelbane- eller tvärbanespår behöver ett utrymme som är 4,2 m brett exkl. ev kontaktledning. Det innebär att själva rampen tar minst 630 m2 dyrbar mark i anspråk, där till kommer vertikalkurvor och växlar, så det blir nog minst 1000 m2 om man går på maxlutning utan kontaktledning.
Sedan är frågan vad man ska ha förbindelsen till? Att baxa tunnelbanevagnar till Hammarby med draglok via Tvärbanans gatuspår känns inte realistiskt med tanke på att de kan köra för egen maskin via Tunnelbanans befintliga förbindelsespår. Och vill man köra en tvärbanevagn till Hammarby borde vägen via Globen också vara bättre.
Re: Nya Rissnedepån
Såsom depån nu är projekterad så stämmer säkert dina siffror. Men hade man planerat med sammankoppling från början, vilket är vad denna tråd handlar om, så hade det säkerligen gått att minska detta.Sio skrev: "Spårstump"? Att övervinna 6 höjdmeter kräver 360 m spår i 17‰, 300 m i 20‰, 240 m i 25‰, 200 m i 30‰ eller 150 m i 40‰.
Ett tunnelbane- eller tvärbanespår behöver ett utrymme som är 4,2 m brett exkl. ev kontaktledning. Det innebär att själva rampen tar minst 630 m2 dyrbar mark i anspråk, där till kommer vertikalkurvor och växlar, så det blir nog minst 1000 m2 om man går på maxlutning utan kontaktledning.
Sedan är frågan vad man ska ha förbindelsen till? Att baxa tunnelbanevagnar till Hammarby med draglok via Tvärbanans gatuspår känns inte realistiskt med tanke på att de kan köra för egen maskin via Tunnelbanans befintliga förbindelsespår. Och vill man köra en tvärbanevagn till Hammarby borde vägen via Globen också vara bättre.
På frågan vad man ska ha förbindelsen till så kan jag tänka mig flera användningsområden:
- Uppställning av varandras vagnar vid behov
- Möjlighet till gemensamma tvätt/städ/kl-tt-r-anläggningar
- Använda/flytta varandras verkvagnar.
Re: Nya Rissnedepån
Nu var det inte "spårstumpen" jag kommenterade utan kostnaden om man gör det i samband med byggandet av depån eller att göra det vid senare tillfälle när allt är färdigt. Om 5-10 år hade det nog varit nästintill gratis om man gjort det nu istället för då när alla maskiner och personal samt planering skall upphandlas separat.Sio skrev:"Spårstump"? Att övervinna 6 höjdmeter kräver 360 m spår i 17‰, 300 m i 20‰, 240 m i 25‰, 200 m i 30‰ eller 150 m i 40‰.Per Lind skrev: När alla maskiner och personal finns på plats borde det bli billigare än att bygga upp organisationen igen för en "spårstump".
Kostnaden för löner och maskiner torde också vara billigare idag än om 10 år.
Fler argument finns säkert.
-Per
Ett tunnelbane- eller tvärbanespår behöver ett utrymme som är 4,2 m brett exkl. ev kontaktledning. Det innebär att själva rampen tar minst 630 m2 dyrbar mark i anspråk, där till kommer vertikalkurvor och växlar, så det blir nog minst 1000 m2 om man går på maxlutning utan kontaktledning.
Sedan är frågan vad man ska ha förbindelsen till? Att baxa tunnelbanevagnar till Hammarby med draglok via Tvärbanans gatuspår känns inte realistiskt med tanke på att de kan köra för egen maskin via Tunnelbanans befintliga förbindelsespår. Och vill man köra en tvärbanevagn till Hammarby borde vägen via Globen också vara bättre.
Om "spårstumpen" behövs eller inte är en annan fråga.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Nya Rissnedepån
Bara om man har nytta av investeringen som motsvarar kostnaden. Annars är det pengar i sjön oavsett hur mycket billigare det är att göra den nu.Per Lind skrev:Nu var det inte "spårstumpen" jag kommenterade utan kostnaden om man gör det i samband med byggandet av depån eller att göra det vid senare tillfälle när allt är färdigt. Om 5-10 år hade det nog varit nästintill gratis om man gjort det nu istället för då när alla maskiner och personal samt planering skall upphandlas separat.Sio skrev:"Spårstump"? Att övervinna 6 höjdmeter kräver 360 m spår i 17‰, 300 m i 20‰, 240 m i 25‰, 200 m i 30‰ eller 150 m i 40‰.Per Lind skrev: När alla maskiner och personal finns på plats borde det bli billigare än att bygga upp organisationen igen för en "spårstump".
Kostnaden för löner och maskiner torde också vara billigare idag än om 10 år.
Fler argument finns säkert.
-Per
Ett tunnelbane- eller tvärbanespår behöver ett utrymme som är 4,2 m brett exkl. ev kontaktledning. Det innebär att själva rampen tar minst 630 m2 dyrbar mark i anspråk, där till kommer vertikalkurvor och växlar, så det blir nog minst 1000 m2 om man går på maxlutning utan kontaktledning.
Sedan är frågan vad man ska ha förbindelsen till? Att baxa tunnelbanevagnar till Hammarby med draglok via Tvärbanans gatuspår känns inte realistiskt med tanke på att de kan köra för egen maskin via Tunnelbanans befintliga förbindelsespår. Och vill man köra en tvärbanevagn till Hammarby borde vägen via Globen också vara bättre.
Om "spårstumpen" behövs eller inte är en annan fråga.
-Per
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Nya Rissnedepån
Vagnarnas mått (bl.a. instegshöjden) är för olika för att några sådana synergier ska uppstå.JohanB skrev:Såsom depån nu är projekterad så stämmer säkert dina siffror. Men hade man planerat med sammankoppling från början, vilket är vad denna tråd handlar om, så hade det säkerligen gått att minska detta.Sio skrev: "Spårstump"? Att övervinna 6 höjdmeter kräver 360 m spår i 17‰, 300 m i 20‰, 240 m i 25‰, 200 m i 30‰ eller 150 m i 40‰.
Ett tunnelbane- eller tvärbanespår behöver ett utrymme som är 4,2 m brett exkl. ev kontaktledning. Det innebär att själva rampen tar minst 630 m2 dyrbar mark i anspråk, där till kommer vertikalkurvor och växlar, så det blir nog minst 1000 m2 om man går på maxlutning utan kontaktledning.
Sedan är frågan vad man ska ha förbindelsen till? Att baxa tunnelbanevagnar till Hammarby med draglok via Tvärbanans gatuspår känns inte realistiskt med tanke på att de kan köra för egen maskin via Tunnelbanans befintliga förbindelsespår. Och vill man köra en tvärbanevagn till Hammarby borde vägen via Globen också vara bättre.
På frågan vad man ska ha förbindelsen till så kan jag tänka mig flera användningsområden:
- Uppställning av varandras vagnar vid behov
- Möjlighet till gemensamma tvätt/städ/kl-tt-r-anläggningar
- Använda/flytta varandras verkvagnar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".