Tvärbanans trafikering Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vilket alternativ tror du eller föredrar du om det blir aktuellt?

Enligt alternativ A, via Bällstavägen
3
27%
Enligt alternativ B, via Ulvsundavägen/Bromma flygplats
2
18%
Enligt alternativ C, via Handelsområdet och Bromma flygplats
6
55%

Antal röster: 11

TKO

Re: Tvärbanans trafikering Kistagrenen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Enligt de länkade prognoserna väntas däremot Kistagrenen få kapacitetsproblem. Där finns det alltså skäl att se över möjligheterna att inrätta en ny avgrening. Sedan är frågan om den borde gå till Brommaplan eller Vällingby. Det är också möjligt att avlasta Kistagrenen genom att låta Solnagrenen gå till Brommaplan, ungefär som dagens blåbussar.
Enligt "de länkade prognoserna" (jag antar att det "Kommundialog 2019 /Kollektivtrafikplan" 2050 som avses) kommer resandet på Solnagrenen att var betydligt större än på Kistagrenen 2030 och något större 2050. Jag ställer mej därför lite frågande till ovanstående resonemang...

(Bläddrar vi ner någon sida i dokumentet ser vi vilket löjligt litet resande som förväntas på "Idiotbanan" - men det är en annan diskussion!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Det finns säkert resenärer som vill åka mellan Solnagrenen och Kistagrenen, men den möjligheten finns ju fortfarande utan en direktförbindelse. Problemet med trådskaparens förslag är att Solnagrenen i nuläget inte väntas behöva mer trafik. Sett till antalet resenärer är utbudet på Solnagrenen faktiskt bland de bästa i hela Stockholm!
Problemet är också att det är så många fler resenärer från Solnagrenen som vill till Alvik och söderut än som vill till Kistagrenen. På samma sätt är det många fler från Kistagrenen som vill till Alvik och söderut än som vill till Solnagrenen. En linje som går mellan Kistagrenen och Solnagrenen skulle alltså behöva ha mycket lägre turtäthet än de båda andra linjerna. Det är nästan aldrig bra att köra två linjer parallellt med olka turtätheter. Den ena orsaken är att det då blir ojämna intervall, så Solna-Kistalinjen fyller ingen funktion för lokalt resande på grenarna, om man inte kompenserar genom att köra ojämna intervall på Alvikslinjerna, vilket givetvis är en dålig lösning. Den andra orsaken är att de flesta resenärerna då kommer att välja att byta i Ulvsunda istället för att vänta på den genomgående vagnen. Det innebär i sin tur att turtäthetsunderlaget för Solna-Kistalinjen minskar ännu mer vilket i sin tur får ännu fler resenärer att byta osv. Som sagt: det är nästan aldrig bra att köra två linjer parallellt med olka turtätheter!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:Enligt de länkade prognoserna väntas däremot Kistagrenen få kapacitetsproblem. Där finns det alltså skäl att se över möjligheterna att inrätta en ny avgrening. Sedan är frågan om den borde gå till Brommaplan eller Vällingby. Det är också möjligt att avlasta Kistagrenen genom att låta Solnagrenen gå till Brommaplan, ungefär som dagens blåbussar.
Min tanke med Brommaplan är just att ersätta 176/177/509 och allt vad de heter med spårväg. I tanken finns förlängning till Ekerö C, men jag inser att hållplatserna dit är glesa, och det blir svårt att lösa infrastrukturen. Åt andra hållet förlängning till Danderyd/Djursholm och till sist utspikat till Näsbypark (Nähä, det har ni aldrig hört mig säga förut...)
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:I Helenelund kommer man både riva och bygga bostäder med anledning av tvärbanans ankomst. Planen är även att bebygga Kilen-området.
När jag läser om planeringen i Helenelund så får jag intrycket av att det är ganska lite som ska rivas i kv. Hoppet, som ligger norr om den planerade torgbildningen - med Tvärbanans planerade ändhållplats. Rivningen verkar heller inte föranledas direkt av Tvärbanebygget, i den meningen att byggnaderna står ivägen för banbygget (jmfr. med Gröndal, St. Essingen för Tvärbana syd). Det är riktigt att även kv. Kilen ska utvecklas - det ligger söder om den planerade torgbildningen.
Ingen som nämnt några mängder mer än du. Som jag förstått är dock lägenheterna rätt nyrenoverade och utan Tvärbanan hade dessa knappast rivits. Gällande utvecklingen av området ska det bli intressant vad som händer både norr och söderut. Planerna för Kilen-området är väl inte helt verklighetsförankrade i alla delar, speciellt med en lågkonjunktur på G.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag håller med om att det inte direkt varit högkonjunktur de senaste dagarna - men det kan ändra sej snabbt. Både uppåt och nedåt...

Men i övrigt har väl alla vargar ylat om den förestående lågkonjunkturen de senaste fem åren, utan att vi sett så mycket av den.

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:I Helenelund kommer man både riva och bygga bostäder med anledning av tvärbanans ankomst. Planen är även att bebygga Kilen-området.
När jag läser om planeringen i Helenelund så får jag intrycket av att det är ganska lite som ska rivas i kv. Hoppet, som ligger norr om den planerade torgbildningen - med Tvärbanans planerade ändhållplats. Rivningen verkar heller inte föranledas direkt av Tvärbanebygget, i den meningen att byggnaderna står ivägen för banbygget (jmfr. med Gröndal, St. Essingen för Tvärbana syd). Det är riktigt att även kv. Kilen ska utvecklas - det ligger söder om den planerade torgbildningen.
Ingen som nämnt några mängder mer än du. Som jag förstått är dock lägenheterna rätt nyrenoverade och utan Tvärbanan hade dessa knappast rivits. Gällande utvecklingen av området ska det bli intressant vad som händer både norr och söderut. Planerna för Kilen-området är väl inte helt verklighetsförankrade i alla delar, speciellt med en lågkonjunktur på G.
"Ingen som nämnt några mängder.....". Vad är det för kverulansparanoid invändning? Nej, då är det väl bra att det nämns! Det står f.ö. beskrivet på sidan 32 i planbeskrivningen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:Jag har väl också tänkt att en sådan lösning vore smart. Men det behöver man förstås räkna på. Framförallt Mariehällsborna borde ju ha nytta - också för flygplatsen och handelsområdet. Det innebär förvisso en omväg för boende i Mariehäll.

Frågan är väl också vad den stora målpunkter för kistagrenen söderut är? Visst - få åker hela vägen men det är samtidigt ganska många som passerar Alvik. Tror kanske framförallt att Alvik södra kommer vara svår att använda. Å andra sidan känns det som om tiominuterstrafik på solnagrenen räcker ett tag till.

Samtidigt är ju idag inte den tyngsta delen norr om Liljeholmen och ökar resandet på den norra delen lär ju resandet öka en hel del också på den södra delen. Tror väl alltså inte att det blir så bra att vända vid Alvik södra.

En tvärgående gren vore ganska vettigt och den kan ju anpassas efter antalet resande. Den skulle ju också bidra till högre turtäthet på Solnagrenen. Det känns i detta fall som man tänkt lite mycket ”tunnelbana” när man planerat linjenätet.
Det finns såklart poänger med förslaget, men jag tvivlar på att behovet skulle vara särskilt stort. Om det ska göras tror jag mest på alternativ A av följande skäl:

* Det är kortast och har därför störst potential att få många resande.
* Det är mest genomförbart, är min gissning.
* Det kan vara en etapp i att bygga spårväg på linje E till Vällingby.
* Flygplatsen behöver vi inte tänka så mycket på, eftersom jag tror att den kommer att vara nedlagd inom 19 år.
Kantorn skrev:
Odd skrev: Ingen åker med busslinje 4 mellan Östermalm och Skanstull heller. Men inte hindrar det folk från att ta den linjen ändå.
Men där finns under flera sträckor inga alternativ. Det finns det på tvärbanan. Jämförelsen haltar således något. Min tanke är att det är en intressant skrivbordsprodukt. Jag tror hellre på att dra en linje från Norra Ulvsunda till Brommaplan. Min tanke är då att Solnagrenen går till Brommaplan och Kistagrenen till Alvik - Sickla i ordinarie turer (det går naturligtvis att göra tvärtom också). Om man kör strikt 6 minuter på båda linjerna så ska man inte behöva vänta - i de bästa av världar - mer än 3 minuter (Mer realistiskt är 5 minuter) i Norra Ulvsunda. Gör man det till en "under tak"-station så blir det kanske lättare att motivera.
Odd, den jämförelsen är alldeles för generell för att ha någon betydelse i detta sammanhang.

Kantorn, bra idéer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Min tanke med Brommaplan är just att ersätta 176/177/509 och allt vad de heter med spårväg. I tanken finns förlängning till Ekerö C, men jag inser att hållplatserna dit är glesa, och det blir svårt att lösa infrastrukturen. Åt andra hållet förlängning till Danderyd/Djursholm och till sist utspikat till Näsbypark (Nähä, det har ni aldrig hört mig säga förut...)
Jag har nog hört det förut, och det är en kul idé! Jag vill förstås lägga till att spårvagnarna tar färja till Slagsta och fortsätter till Flemingsberg! (Och Handen?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:
Jag har nog hört det förut, och det är en kul idé! Jag vill förstås lägga till att spårvagnarna tar färja till Slagsta och fortsätter till Flemingsberg! (Och Handen?)
Det förslaget är än mer oseriöst än mitt. (Ja, jag har skissat på synnerligen oseriös spårvägsbro mellan Jungfrusund och Vårberg - helt ovetande om hur topografin är där - för vidare färd mot Skärholmen.)
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Jag håller med om att det inte direkt varit högkonjunktur de senaste dagarna - men det kan ändra sej snabbt. Både uppåt och nedåt...

Men i övrigt har väl alla vargar ylat om den förestående lågkonjunkturen de senaste fem åren, utan att vi sett så mycket av den.

anser
Thomas K Ohlsson
Vad olika vargar ylat vet jag inte men att vi under 2020-talet kommer gå in i en lågkonjunktur har flertalet varit överens om. Det betyder dock inte att behovet av bostäderna kommer försvinna, bara att det tar lite längre tid. Färdiga byggplaner dräller det dock av i Sollentuna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Den senaste kommundialogen (16/4-2020) tar upp olika förlängningar av Tvärbanan:

*Förlängning av Kistagrenen Kista–Helenelund–Täby (sidan 24)
*Tvärbanan förlängs från Sickla via Norra Djurgårdsstaden (ÖF) till Solna (sidan 29)
*Spårväg Syd förlängs från Älvsjö till Globen och kopplas till Tvärbanan (Stomlinje Söderort) (sidan 30)
*Slå ihop tvärbanestationerna "Sundbyberg C" och "Solna BP" (sidan 30)
*Tvärbanan förlängs Solna station-Bergshamra-Danderyds sjukhus (sidan 31)
*Tvärbanan Kistagrenen sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C (sidan 31)
*Förlänga tvärbanan från Sickla till Nacka C (Stomlinje Nacka Söderort) (sidan 34)

Trådstarten behandlar det sjätte förslaget. Alla förslag har sina poänger, och inget förslag utesluter egentligen något annat. Vilka förslag bör prioriteras först? Exempelvis kan en förlängning av Kistagrenen kräva en sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C, men utan en förlängning är sammankopplingen kanske mindre prioriterad.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Att slå ihop Sundbybergs Centrum och Solna BP på Tvärbanan låter i förstone konstigt. Det är väl en bit emellan och blir ännu längre därifrån till Solna C. Efter det att pendeltågsstationen i Sundbyberg byggts om, "grävts ned" och flyttas något söderut kommer saken kanske i ett annat läge. Stationen får väl entré närmare SBP, där en ny hpl kan anläggas. Men då bör man rimligen också bygga en ny hpl vid korsningen Ankdammsgatan vid Solnahallen. Annars blir ju avståndet långt däremellan. Redan nu känns det som att det fattas en hållplats där. Märker man vid besök på Hjulmarknaden.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Den senaste kommundialogen (16/4-2020) tar upp olika förlängningar av Tvärbanan:
...
*Tvärbanan Kistagrenen sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C (sidan 31)
...

Trådstarten behandlar det sjätte förslaget. Alla förslag har sina poänger, och inget förslag utesluter egentligen något annat. Vilka förslag bör prioriteras först? Exempelvis kan en förlängning av Kistagrenen kräva en sammankoppling mellan Solvalla och Sundbyberg C, men utan en förlängning är sammankopplingen kanske mindre prioriterad.
Ja, i varje fall om flygplatsen läggs ner.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Att slå ihop Sundbybergs Centrum och Solna BP på Tvärbanan låter i förstone konstigt. Det är väl en bit emellan och blir ännu längre därifrån till Solna C. Efter det att pendeltågsstationen i Sundbyberg byggts om, "grävts ned" och flyttas något söderut kommer saken kanske i ett annat läge. Stationen får väl entré närmare SBP, där en ny hpl kan anläggas. Men då bör man rimligen också bygga en ny hpl vid korsningen Ankdammsgatan vid Solnahallen. Annars blir ju avståndet långt däremellan. Redan nu känns det som att det fattas en hållplats där. Märker man vid besök på Hjulmarknaden.
Vad skulle alls poängen vara med att slå ihop dessa två hållplatser? Det är ju knappast så att man sparar någon körtid på det, däremot får alla längre att gå.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:Att slå ihop Sundbybergs Centrum och Solna BP på Tvärbanan låter i förstone konstigt. Det är väl en bit emellan och blir ännu längre därifrån till Solna C. Efter det att pendeltågsstationen i Sundbyberg byggts om, "grävts ned" och flyttas något söderut kommer saken kanske i ett annat läge. Stationen får väl entré närmare SBP, där en ny hpl kan anläggas. Men då bör man rimligen också bygga en ny hpl vid korsningen Ankdammsgatan vid Solnahallen. Annars blir ju avståndet långt däremellan. Redan nu känns det som att det fattas en hållplats där. Märker man vid besök på Hjulmarknaden.
Vad skulle alls poängen vara med att slå ihop dessa två hållplatser? Det är ju knappast så att man sparar någon körtid på det, däremot får alla längre att gå.
Poängen är att "skapa bättre bytespunkt" och "förbättra resurseffektivitet".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Poängen är att "skapa bättre bytespunkt" och "förbättra resurseffektivitet".
Vadå för resurseffektivitet? Ska du spara in en biljettautomat?

Bytespunkten vet jag inget om vad avser pendeltågen, men tunnelbanan lär väl ligga kvar där den är idag...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Vadå för resurseffektivitet? Ska du spara in en biljettautomat?

Bytespunkten vet jag inget om vad avser pendeltågen, men tunnelbanan lär väl ligga kvar där den är idag...
Dåliga bytespunkter är väl inte särskilt resurseffektiva. När pendeltågsstationen får ett nytt läge är det ju rimligt att också justera Tvärbanans hållplatser. Hållplatsernas nuvarande lägen är inte heller anpassade till tunnelbanan, så de skulle inte längre vara anpassade till något alls.

Som signaturen "Anders Hanquist" skriver kan hållplatsen vid den så kallade företagsparken rimligen flyttas till Solnahallen för att utjämna avstånden mellan hållplatserna, precis som Saltsjöbanans station med det numera missvisande namnet Nacka föreslås flyttas till Finntorp (se sidan 33).
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev: Vadå för resurseffektivitet? Ska du spara in en biljettautomat?

Vi skall nog inte ta alltför allvarligt på den presentationen.
På ett ställe skrivs att man skall knyta ihop Roslagsbanan med Saltsjöbanan.
Har man tänkt spåra om Saltsjöbanan till smalspår eller Roslagsbanan till normalspår? Eller tänker man sig ett 3-skensspår?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

Per Lind skrev:
daniel_s skrev: Vadå för resurseffektivitet? Ska du spara in en biljettautomat?

Vi skall nog inte ta alltför allvarligt på den presentationen.
På ett ställe skrivs att man skall knyta ihop Roslagsbanan med Saltsjöbanan.
Har man tänkt spåra om Saltsjöbanan till smalspår eller Roslagsbanan till normalspår? Eller tänker man sig ett 3-skensspår?
-Per
Eller kanske något liknande Talgo-tågen med omställningsbara boogier? :cheesygrin:
Marcus L

Inlägg av Marcus L »

Fanns det inte planer på en ytterligare hållplats just där i något ursprungsförslag?
Skriv svar