Vislaren skrev:kildor skrev:Om det är dåliga förhållanden i depåerna så är det i alla fall inget som märks i trafiken. Punktligheten för pendeltågen i november var 95,5%, vilket är den näst bästa månadssiffran för 2000-talet. Även NKI har legat stabilt på 75+ de senaste månaderna, vilket även det är mycket höga nivåer för pendeln. Men däremot är det naturligtvis illa att det inte går att få ut mer än 105 av 129 fordon i trafiken. Det skulle helt klart behövas fler avgångar i högtrafik för att lätta på trängseln.
Vänta och se..." Det blir bara värre framåt natten..." som Björn Skifs en gång sjöng!
Och vad är ditt förslag till lösning?
- hur mycket behöver lönerna höjas?
- hur många fler ska anställas?
- hur mycket ska arbetstiden sänkas?
- hur långt ner ska pensionsåldern sänkas (jämför Frankrike 52 år i offentliga sektorn, Grekland något liknande)
- byta styrelse på lokala Seko-klubben?
- hur många chefer/förmän ska sparkas?
- behövs nya chefer/förmän eller arbetarkollektivet klarar uppgiften bättre?
- återtagande av pendeltågstrafiken/underhållet i offentlig regi med politisk styrning av verksamheten enligt samma modell som den offentliga sjukvården?
- ny progressiv regionskatt där ökade skatteintäkter öronmärks för pendeltågsunderhållet
- och till sist hur många tågsätt ska tursättas planenligt för att säkerställa utmärkt regularitet i trafiken och goda villkor för personalen och god arbetsmiljö i pendeltågsdepåerna?
Välmotiverade förslag går säkert hem hos politikerna.