Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Stefan Widén »

Enceladus skrev:MTR backar om böneförbud efter intern kritik

MTR ber om ursäkt efter att ha förbjudit pendelns personal att be på jobbet. Var det kanske för långt till omskolningslägren i Xinjiang?
Va just lite orolig efter som jag och säkerligen många på MTR ber när man kör vagn. Fru Fortuna ligger högst på listan. Sen finns det massa andra gudar och annat, som man med jämna mellanrum, tillber just när en taxi svängt ut framför en.

Så det var tur att de hade sån förnuft att ompröva sitt förbud. Kanske var det någon högre makt som viskade i någons öra :D

Superateisten Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Stefan Widén skrev:Va just lite orolig efter som jag och säkerligen många på MTR ber när man kör vagn. Fru Fortuna ligger högst på listan. Sen finns det massa andra gudar och annat, som man med jämna mellanrum, tillber just när en taxi svängt ut framför en.

Så det var tur att de hade sån förnuft att ompröva sitt förbud. Kanske var det någon högre makt som viskade i någons öra :D

Superateisten Stefan
Att be när man "kör vagn" vore att be på betald arbetstid, vilket inte är tillåtet. Själv känner jag mig trygg när jag kör eftersom jag vet att våra fordon håller världsklass och allt som eventuellt går snett bara beror på dålig karma. Beträffande taxi så är det hos oss på pendeln snarare ett problem när dom inte dyker upp...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Hans Wibacke skrev:Att be när man "kör vagn" vore att be på betald arbetstid, vilket inte är tillåtet.
På mitt jobb är det tillåtet att be på arbetstid. På gränsen till rekommenderat. ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Hans Wibacke skrev: Själv känner jag mig trygg när jag kör eftersom jag vet att våra fordon håller världsklass och allt som eventuellt går snett bara beror på dålig karma.
Åååh - så vackert skrivet!

Jag ser helt klart framför mig, när Du dånar in med en stoppsladd på Odenplan, dörrar och grindar öppnas - och där står Leonard och kompletterar med;
https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q

Tårögd / Lena
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

MTR ber om ursäkt efter att ha förbjudit pendelns personal att be på jobbet. Var det kanske för långt till omskolningslägren i Xinjiang?
Tyvärr ändrade de sig om det här, mina kollegor snubblar ibland på muslimer som lagt ut sina bönemattor på golven i omklädningsrummen och därmed är ivägen!
Det har gått så långt att de här människorna har förbjudits att prata politik på jobbet bara för att det höll på bli slagsmål emellanåt!

Så ..Ja! Ett sådant förbud behövs!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Hans Wibacke skrev:
Stefan Widén skrev:Va just lite orolig efter som jag och säkerligen många på MTR ber när man kör vagn. Fru Fortuna ligger högst på listan. Sen finns det massa andra gudar och annat, som man med jämna mellanrum, tillber just när en taxi svängt ut framför en.

Superateisten Stefan
Att be när man "kör vagn" vore att be på betald arbetstid, vilket inte är tillåtet. Själv känner jag mig trygg när jag kör eftersom jag vet att våra fordon håller världsklass och allt som eventuellt går snett bara beror på dålig karma. Beträffande taxi så är det hos oss på pendeln snarare ett problem när dom inte dyker upp...
"Fordon som håller världsklass..." ...? Talar vi verkligen om samma fordon..? X60/X60A/X60B..?
För de håller definitivt inte hög klass!
Vi har mycket traktionsfel..Dörrfel..Hvac fel..Jordfel..Som bara några fel av många, inget ovanligt att det står så många fordon att vi inte har plats i verkstäderna!
X60 är de sämsta fordon som byggt, X1 + X10 höll mycket bättre..
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

kildor skrev:Om det är dåliga förhållanden i depåerna så är det i alla fall inget som märks i trafiken. Punktligheten för pendeltågen i november var 95,5%, vilket är den näst bästa månadssiffran för 2000-talet. Även NKI har legat stabilt på 75+ de senaste månaderna, vilket även det är mycket höga nivåer för pendeln. Men däremot är det naturligtvis illa att det inte går att få ut mer än 105 av 129 fordon i trafiken. Det skulle helt klart behövas fler avgångar i högtrafik för att lätta på trängseln.
Synd att jag inte är så bra på det här med att lägga in bilder, annars hade jag kunnat visat hur dåligt trafiksättningen är i förhållande till kravet!
Som anställd i en av dessa depåer så har jag en insyn som inte ni här har!
Förra veckan var den totala fordonsutsättningen 99 fordon t.e.x....Och då skulle det levererats 105, nu ska man gå upp till 107..Vilket aldrig kommer fungera...
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Vislaren skrev:

Tyvärr ändrade de sig om det här, mina kollegor snubblar ibland på muslimer som lagt ut sina bönemattor på golven i omklädningsrummen och därmed är ivägen!
Det har gått så långt att de här människorna har förbjudits att prata politik på jobbet bara för att det höll på bli slagsmål emellanåt!

Så ..Ja! Ett sådant förbud behövs!
Om man ser sig för så ramlar man inte över folk, logga ut från typ avpixlat och titta upp från telefon? :-D nej, bra att de ändrade på sig. På arbetstid, självklart inte. Men på min obetalda rast, bestämmer inte min arbetsgivare vad jag gör.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Vislaren skrev:
kildor skrev:Om det är dåliga förhållanden i depåerna så är det i alla fall inget som märks i trafiken. Punktligheten för pendeltågen i november var 95,5%, vilket är den näst bästa månadssiffran för 2000-talet. Även NKI har legat stabilt på 75+ de senaste månaderna, vilket även det är mycket höga nivåer för pendeln. Men däremot är det naturligtvis illa att det inte går att få ut mer än 105 av 129 fordon i trafiken. Det skulle helt klart behövas fler avgångar i högtrafik för att lätta på trängseln.
Synd att jag inte är så bra på det här med att lägga in bilder, annars hade jag kunnat visat hur dåligt trafiksättningen är i förhållande till kravet!
Förra veckan var den totala fordonsutsättningen 99 fordon t.e.x....Och då skulle det levererats 105, nu ska man gå upp till 107..Vilket aldrig kommer fungera...
Fyra av dessa är reservfordon. Så om trafiken i övrigt går bra och om fordonen håller under dagen så märks det inte så mycket. Inte för att jag förringar problemet. 22 fordon ska enligt plan stå i depå varje dag, vilket känns som alldeles för mycket, utan att veta vad som borde vara möjligt. Blir spännande att se hur det går imorgon bitti!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

kildor skrev:
Vislaren skrev:
Fyra av dessa är reservfordon. Så om trafiken i övrigt går bra och om fordonen håller under dagen så märks det inte så mycket. Inte för att jag förringar problemet. 22 fordon ska enligt plan stå i depå varje dag, vilket känns som alldeles för mycket, utan att veta vad som borde vara möjligt. Blir spännande att se hur det går imorgon bitti!
Tycker väl snarare att det låter som en relativt vettig nivå på vad som behövs som reserv och för underhåll. Tyvärr är man allt för snål med fordon i vårt land (både på spår och i busstrafik). Man räknar kallt med att allt ska gå enligt regelboken och att inga problem ska uppstå i varken underhållsleden eller i trafiken, något som då genast slår hårt när dessa störningar ändå uppstår i stor omfattning.
Sen drar man ner på personal och lagernivå på delar, allt för att spara pengar (dvs öka sin vinst)... Kanske inte så märkligt att det går åt skogen då.
Att sen försämra för sin tågpersonal på alla tänkbara sätt, så att ingen trivs längre, gör ju att man spär på problemen ännu mer.
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Dåliga förhållanden..? Tja..Vad sägs om senaste kollektivavtalet som precis blev klart, nattarbetarna får ca: 1000 kr mindre i månaden bara för att de arbetar natt.. ( Kval.OB-tillägget ) försämras!
Nu börjar folk prata om att söka andra jobb, sker det så kommer definitivt SL få problem med trafiken!

MTR är ena riktiga skitstövlar...., det pratas nu även om att folk kommer sluta jobba natt också.
Då blir deras problem ännu större eftersom vi som jobbar natt gör det på frivillig basis, normalt så är ständig natt förbjudet i lag!
Just inom fordonsunderhåll så skriks det efter folk då marknaden i hela Sverige behöver dessa!
En sak är säker..Ser ut som om jag tar pension så fort jag kan, dvs om fem år!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

kildor skrev:
Vislaren skrev:
I och med att jag arbetar med dessa fordon och dessutom påverkar hur utställningen blir så kan jag säga att många här har rena fantasier om hur man kan göra, ingen som begriper att det lista som sätts upp i början av passen kan ändras 10-15 gånger under passen p.g.a.olika anledningar!
Så trafiken kommer bli lidande nu när de ska upp i trafik, samtidigt som man försämrar för personalen..Någon som tror att man då presterar sitt bästa..?
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Lars_L skrev:
Vislaren skrev:
Rätt så skrattretande det du säger, det är ingen som vill arbeta för MTR,,Du tror väl inte att man inte försökt söka folk, för det har man! Senast började ett par stycken, de var inte ens kvar provanställningens tid ut innan de sa upp sig!
Och brist på verkstadsplatser, ja .Det kan man lugnt säga, nästa steg blir att ställa fordonen ovanpå varandra...De försöker nu också att trycka in så många fordon på bangårdarna att det inte ens finns plats att växla på!
Du säger "Sett till antalet anställda" så ser du inga problem med ha utrymme för fler vagnar i trafik..Där är du helt ute och seglar.
Kan ta som exempel i Älvsjö så är det dagtid ofta inte mer än 1-3 personer som ska göra underhåll som i vissa fall är på 48 timmar, då är inte avhjälpande reprationer medtagna i det. För de på natten ser det ut på liknande sätt eftersom det inte är full personalsättning!

Kan som anställd i Älvsjö berätta att nattetid så är det 3 stycken nattlag med 5 personer i varje, vissa nätter är det två lag samtidigt...Men dessa lag är inte fulltaliga, det saknas folk!
Eller så är folk sjuka eller på utbildning...Så näe..! Ni som tror ni har en lösning på det här kan jag säga..." Det har ni inte".
Tyvärr så förlorade Alstom underhållet, alla hos oss tyckte de skötte det bättre!
Så du lever i en fantasivärld, sök upp någon av depåerna och be få göra ett studiebesök så får du se hur illa det är!
Det har gått så lång att i som ex.vis Älvsjö måste man sätta nattpersonalen på de tyngre underhållet för att hinna med på bekostnad av att det blir färre fordon ut. utan de tvingas "Gå kort" som det heter

Normalt är att allt tyngre underhåll sker dagtid och nattfolket sköter "Linen" där man ska se till att få ut fordon för att klara trafiken, men just p.g.a. personalbristen så bli det blandat och malet istället!
Skulle gärna göra studiebesök, men jag misstänker att inte Emtrain skulle vara så intresserade av att släppa in mig...

Men jag såg att jag uttryckte mig lite otydligt. Det här med att få folk och få ordning på en verksamhet brukar vara ett mindre problem än det kan se ut. Nu är ju inte MTR direkt kända för att anställa kunnigt folk i ledningspositioner. Men det man vill få ordning på och där TF ställer krav, så får man det ju ändå att fungera. Problemet är ju att TF inte heller anställer kunnigt folk (inom området), vilket gör att de ofta köper operatörens förklaringar om problem utan att ställa krav på att få ordning på verksamheten. Och framförallt inte ser till att anläggningen har de krav som kan ställas för ett effektivt underhåll. I slutändan har ju dock inte MTR råd att inte få ut vagnarna i trafik.

Att höja löner brukar ju däremot vara en ganska effektiv modell om man vill både få folk att stanna och möjlighet att rekrytera ny personal.

Men jag skrev ju sist att man behöver anställa fler. Ska man ha ute fler tåg i trafik och köra fler vagnkilometer måste man naturligtvis ha fler som kör underhåll på tågen.

Men i princip är det så viktigt att få vagnar i trafik, att man måste arbeta med reserver. Det vill säga man måste se till att arbetslagen är fulltaliga och kan "fylla på"om någon är sjuk etc. Får man vakanser i arbetslagen och arbetet tar längre tid, så hamnar man ju i en situation med en dubbel negativ effekt. Det vill säga att det tar längre tid att få klar vagnen, samtidigt som tåget också tar upp en verkstadsplats i onödan.

Detta gäller ju förstås också om man inte har reservdelar. Att ha börjat arbeta på en vagn för att när felsökning gjorts konstatera att det inte finns någon reservdel inne är ju en enorm tidstjuv och skapar stor ineffektivitet.

Även sådant går ju att räkna på för att få effektivitet utan att det kostar för mycket. Det finns ju sju reparationsplatser i Älvsjö, alltså skulle man ju rimligen behöva 7 lag som jobbade parallellt om man vill maximera antalet tåg i trafik. Att då ha 2-3 lag på natten (som därtill har vakanser i lagen) visar ju på att man har mycket kapacitet kvar - givet att det oavsett uppstår kö till vissa verkstadsplatser.
Efter de gjorde klart nya kollektivavtalet i förrgår så lär knappast man få ny personal, frågan är om man ens lyckas behålla en del av dom, nu är det kaos kan jag ju säga!
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Vänta och se..." Det blir bara värre framåt natten..." som Björn Skifs en gång sjöng!
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Vislaren skrev:
Vänta och se..." Det blir bara värre framåt natten..." som Björn Skifs en gång sjöng!
Och vad är ditt förslag till lösning?

- hur mycket behöver lönerna höjas?
- hur många fler ska anställas?
- hur mycket ska arbetstiden sänkas?
- hur långt ner ska pensionsåldern sänkas (jämför Frankrike 52 år i offentliga sektorn, Grekland något liknande)
- byta styrelse på lokala Seko-klubben?
- hur många chefer/förmän ska sparkas?
- behövs nya chefer/förmän eller arbetarkollektivet klarar uppgiften bättre?
- återtagande av pendeltågstrafiken/underhållet i offentlig regi med politisk styrning av verksamheten enligt samma modell som den offentliga sjukvården?
- ny progressiv regionskatt där ökade skatteintäkter öronmärks för pendeltågsunderhållet
- och till sist hur många tågsätt ska tursättas planenligt för att säkerställa utmärkt regularitet i trafiken och goda villkor för personalen och god arbetsmiljö i pendeltågsdepåerna?

Välmotiverade förslag går säkert hem hos politikerna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det är något som inte stämmer här. För närvarande körs långa tåg till Upplands Väsby både på lördagar och söndagar, trots att alla andra tåg har högre belastning norr om stan. Det är inte svårt att hitta ett trafikupplägg som bättre hushållar med kilometeruttaget, men trafikplanerarna anser uppenbarligen att det uppkomna underhållsbehovet är oväsentligt.

Nu avslöjar en skribent att det är dåliga förhållanden i depåerna, vilket inte alls stämmer överens med den bild som trafikplanerarna verkar ha. Enligt skribenten är underhållsbehovet allt annat än oväsentligt. Är det problematiskt att köra långa tåg i onödan eller inte?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Nu avslöjar en skribent att det är dåliga förhållanden i depåerna, vilket inte alls stämmer överens med den bild som trafikplanerarna verkar ha. Enligt skribenten är underhållsbehovet allt annat än oväsentligt. Är det problematiskt att köra långa tåg i onödan eller inte?
Givetvis är onödig övertursättning ett problem. Utöver att det rent allmänt kostar mer pengar så tenderar det att skapa tröskeleffekter där man fysiskt måste bygga ut verkstäderna och göra kostsamma rekryteringar för att kunna bedriva det förebyggande underhåll till större delar på nattetid. (Alla inser inte att verkstadspersonal är en ändlig resurs där man konkurrerar om personalen med andra branscher...)
Vislaren

Inlägg av Vislaren »

Lars_L skrev:Det är väl riktigt att vi är lite naiva när det gäller Kina och faran med MTR. Men det är ju inte så att de bara kan ”ta över” busstrafiken. De måste trots allt vinna avtalen.

Att man skriver upp vilka arbetsmoment man utför är väl normalt i de flesta företag. I reportaget antyds ju också att det finns en del dötid som går bort eftersom exempelvis städ måste ha tillgång till tågen. Så det verkar ju finnas effektiviseringsmöjligheter.

Men sedan är ju MTR skyldiga från v. 51 att ha 107 vagnar tillsatta och då får man ju lov att klara det helt enkelt. I annat fall får ju Trafikförvaltningen sparka ut MTR. Och på det området är ju TF tyvärr oftast allt för mesiga och har för låga viten riktade mot trafikutövaren.

Sedan kan det förstås finnas brist på verkstadsplatser etc som kan begränsa underhållet. I övrigt får ju MTR annars anställa fler helt enkelt. Sett till antalet anställda för underhåll ser jag nog inga problem med att ha utrymme för att ha fler vagnar i trafik - om man ser till hur många man skulle kunna ha per arbetslag för underhållet. Men det kräver förstås fler anställda.
Med tanke på hur man behandlar personalen och de inhyrda så får de inget folk, de hade möjlighet att anställa folk från Alstom som blev övertaliga efter garantirepen., men trots att de erbjöd guld och gröna skogar så valde de folket en annan arbetsgivare bara för att MTR hade behandlat dom som skit!
De blev erbjudna 10.000:- mer än oss i månadslön och ett engångsbelopp på 40.000:-, tackar man nej till det så måste man vara förbannad på MTR! Alla utom en tackade nej!
Så just nu är det så turbolent att det kommer hända något, frågan är bara vad..Vi ska ha möte med samtliga fackliga inblandade klubbar!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Nu har signaturen "Visslaren" ropat vargen kommer!, Vargen kommer! Åtskilliga gånger!

När får vi se det han varnar för i form av inställda eller för korta tåg, möjligen i kombination med märkbart försämrad punktlighet.

Det märks ju inte särskillt mycket av de brister han påpekar ur ett rent resenärsperspektiv.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Hechtwagen skrev:Nu har signaturen "Visslaren" ropat vargen kommer!, Vargen kommer! Åtskilliga gånger!

När får vi se det han varnar för i form av inställda eller för korta tåg, möjligen i kombination med märkbart försämrad punktlighet.

Det märks ju inte särskillt mycket av de brister han påpekar ur ett rent resenärsperspektiv.
Vislaren antyder att det kan bli säkerhetsproblem på grund av bristande underhållsrutiner (personalbrist/åsidosättande av regelverk/materialbrist mm). Om man blickar bakåt så tycks det bara vara amatörer som är ansvariga inom spårtrafik om man ska tro vissa sagesmän. Vem minns inte Infranords förtroendeman som fick stort medieutrymme när han förutsåg allehanda katastrofer på Getingmidjan och urspårningar vid Karlberg på grund av alla ruttna slipers?

Jag tycker att Vislaren ska kontakta medierna och berätta hur det egentligen står till så att vi får lite bättre insyn i vad som pågår. Ett tips - Dagens Nyheter slog ju upp stort att nya pendeltågen X60 hade så dåliga bromsar att tågsätten inte kunde stanna i tid vid plattformen utan hamnade utanför.
Skriv svar