Sida 2 av 5
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: torsdag 05 december 2019 3:16
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:
I tunnelbanan är situationen den omvända. På morgonen går tågen till stan och på natten går tågen från stan. Tunnelbanan är förortsbornas trafikslag medan pendeltågen är innerstadsbornas trafikslag. Du har antagligen rätt i att pendeltågen främst används av förortsborna, men egentligen är det bara en bonus.
Eftersom innerstadsborna är relativt få till antalet kanske SL anser att behovet av "en väl utbyggd pendeltågstrafik" är begränsat? Kan detta förklara varför blå linjen har en mer omfattande mellantrafik?
Något skämt, ironi eller ?
Pendeln har tre stationer i innerstaden, T-banan 25. Innerstadens befolkning ligger på ca 340 000 vilket skulle kunna göra det till rikets andra stad.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: torsdag 05 december 2019 8:32
av twr
Lennart Petersen skrev:Enceladus skrev:
I tunnelbanan är situationen den omvända. På morgonen går tågen till stan och på natten går tågen från stan. Tunnelbanan är förortsbornas trafikslag medan pendeltågen är innerstadsbornas trafikslag. Du har antagligen rätt i att pendeltågen främst används av förortsborna, men egentligen är det bara en bonus.
Eftersom innerstadsborna är relativt få till antalet kanske SL anser att behovet av "en väl utbyggd pendeltågstrafik" är begränsat? Kan detta förklara varför blå linjen har en mer omfattande mellantrafik?
Något skämt, ironi eller ?
Pendeln har tre stationer i innerstaden, T-banan 25. Innerstadens befolkning ligger på ca 340 000 vilket skulle kunna göra det till rikets andra stad.
Du måste förstå hur Enceladus tänker:
• Nattrafiken är det viktiga.
• Något är alltid orättvist.
• Allt är Tamsons fel.
• Det finns ingen mening i att tänka fram rationella lösningar, eftersom Tamsons kommer att styra för evigt.
Därför förespråkar Enceladus tunnelbanor överallt, för att få nattrafik.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: torsdag 05 december 2019 17:44
av Kantorn
Enceladus.
Vi har läst vad du tycker. Många gånger.
Många av oss håller inte med dig.
Du kommer med källor som visar sig vara felaktiga och inte visa på det du säger.
Du har personliga åsikter som du anser borde beslutats för länge sedan.
Du säger dessa åsikter om och om igen.
Jag kommer härmed inte kommentera dina åsikter mer, förrän det kommer någon jag håller med om.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: torsdag 05 december 2019 18:41
av Lennart Petersen
twr skrev:[
Därför förespråkar Enceladus tunnelbanor överallt, för att få nattrafik.
Förutom då blå linje som uppenbarligen har för hög komfort och för tät tidtabell.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: fredag 06 december 2019 14:16
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:twr skrev:Därför förespråkar Enceladus tunnelbanor överallt, för att få nattrafik.
Förutom då blå linje som uppenbarligen har för hög komfort och för tät tidtabell.
Det är inte blå linjen som har för bra standard, utan andra banor som har för dålig standard. SL har övergivit sina egna riktlinjer för trafikslag där resandet ökar kraftigt. Tunnelbanan hade redan ett stort resande för tio år sedan och drabbas därför inte av de senaste årens standardsänkning. Samma sak kan sägas om vissa busslinjer.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: fredag 06 december 2019 22:23
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:Något skämt, ironi eller ?
Pendeln har tre stationer i innerstaden, T-banan 25. Innerstadens befolkning ligger på ca 340 000 vilket skulle kunna göra det till rikets andra stad.
Det är inget skämt. På morgonen går tunneltågen till stan medan pendeltågen går från stan. På natten går tunneltågen från stan medan pendeltågen går till stan. Av någon anledning är det innerstadsbornas behov som styr pendeltågstrafiken.
Den sista meningen är intressant. Stockholms län har cirka 2,4 miljoner invånare. Vad är det för storstadsregion om inte ens en sjundedel bor i en stad?

Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: fredag 06 december 2019 22:34
av Enceladus
twr skrev:Du måste förstå hur Enceladus tänker:
• Nattrafiken är det viktiga.
• Något är alltid orättvist.
• Allt är Tamsons fel.
• Det finns ingen mening i att tänka fram rationella lösningar, eftersom Tamsons kommer att styra för evigt.
Därför förespråkar Enceladus tunnelbanor överallt, för att få nattrafik.
Nu har Trafikförvaltningen publicerat sina
svar på kommunernas synpunkter på trafikförändringsremissen. Det här året har Sollentuna och Nynäshamn efterfrågat nattliga pendeltåg (förra året var det Järfälla och Upplands-Bro). Trafikförvaltningens svar är följande:
Trafikförvaltningen skrev:Nattrafik på pendeltågssystemet är ett intressant utvecklingssteg med det bör studeras i samverkan med hela trafiksystemet. Detta då nattrafiken ger ganska kraftig påverkan på nattbussnätet. Något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen i skrivande stund.
Det är i princip samma svar som tidigare år. Trafikförvaltningen tänker inte förändra nattrafiken på eget initiativ. Det måste politikerna göra. Som bekant anser Tamsons att "det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll". Han vill dock inte utreda frågan eftersom det skulle kunna visa sig att det inte alls behövs uppehåll i trafiken (som i Skåne), och då måste han ju erkänna att han hade fel...
Så vems är ansvaret? Till och med signaturen "Lars_L" har slutat att skylla på Trafikverket, och vad är ursäkten för Tvärbanan?
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: fredag 06 december 2019 22:49
av TKO
Det vore mycket märkligt om förvaltningen på eget bevåg införde kostnadsdrivande natttrafik i pendeltågsnätet - sådant kräver naturligtvis ett politiskt beslut.
Förstår inte signatur 'Enceladus' detta?
/TKO
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: fredag 06 december 2019 23:11
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:Lennart Petersen skrev:Något skämt, ironi eller ?
Pendeln har tre stationer i innerstaden, T-banan 25. Innerstadens befolkning ligger på ca 340 000 vilket skulle kunna göra det till rikets andra stad.
Det är inget skämt. På morgonen går tunneltågen till stan medan pendeltågen går från stan. På natten går tunneltågen från stan medan pendeltågen går till stan. Av någon anledning är det innerstadsbornas behov som styr pendeltågstrafiken.
Den sista meningen är intressant. Stockholms län har cirka 2,4 miljoner invånare. Vad är det för storstadsregion om inte ens en sjundedel bor i en stad?

Det där med ut från stan och in mot stan låter besynnerligt särskilt som det inte går några pendeltåg på natten.
För T-banan har jag i vart fall ungefär 20års erfarenhet av resande i nattrafiken och det på fredag natt som hemresa från jobbet. De sista 10åren gick resan både in mot stan och sedan ut och faktiskt var det ungefär lika hög beläggning på grön linje mot T-Centralen som ut från T-Centralen med blå linje.
Och innerstadens befolkning är alltså tillräckligt stor så att om man skiljde ut den som en egen stad så skulle den bli näst störst i landet (efter övriga delar av Stockholm stad)
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 0:02
av 1
Kära Forum-Vänner,
Det har tydligen blivit en sport att såga av stackars
Enceladus jäms med fotknölarna - oavsett vad han tycker, tänker, gräver och hänvisar till.
Jag tycker att han är fantastisk. Och jo - jag utgår från att det är en hane. En normalfuntad kvinna skulle inte ha ork att lägga ner så mycket tid på meningslösa dispyter. Är människan heltidsanställd av någon mystisk rörelse för att höja temperaturen bland det fåtal skribenter som dominerar debatten?
Eller är det en "robot" i omtalad påverkansanläggning i St. Petersburg som står bakom signaturen .... ?
Oavsett vilka invektiv och inkompetensförklaringar som möter hans timliga inlägg, ruskar han av sig det hela utan att visa någon form av begynnande missmod.
Dessutom är han ju inte obetydligt underhållande. Sug på det här inlägget;
Enceladus skrev:Lennart Petersen skrev:Något skämt, ironi eller ?
Det är inget skämt. På morgonen går tunneltågen till stan medan pendeltågen går från stan. På natten går tunneltågen från stan medan pendeltågen går till stan. Av någon anledning är det innerstadsbornas behov som styr pendeltågstrafiken.
Om jag förstår hans förklaring rätt; är T-banans utmärkta nattrafik ett resultat av att man måste köra tillbaka alla tåg som lagrats på någon hemlig, gigantisk depå på morgonen.
Keep Going On Enceladus! Även om relativt lite är känt om Ditt innandöme, har rymdsonden
Cassinis förbiflygningar gett många svar.
Troligtvis är att det idag är fråga om tidvattenkrafter som värmer upp Dig när Du under sitt kretslopp bland Forums alla existentiella debatter passerar Din älskade
Dione.
Hälsar vi alla i Din Fan-club gm. Tant Lena
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 12:48
av dr Cassandra Nojdh
Ja, med sådana vänner behöver man inga fiender. Eller var det möjligen tvärt om?
Dessutom tror jag inte saturnusmånen behöver någon fanklubb (intressant att den värderade nr. 1 skriver "vi alla"). Vederbörande förefaller helt opåverkad av andras invändningar.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 13:02
av twr
Enceladus skrev:twr skrev:Du måste förstå hur Enceladus tänker:
• Nattrafiken är det viktiga.
• Något är alltid orättvist.
• Allt är Tamsons fel.
• Det finns ingen mening i att tänka fram rationella lösningar, eftersom Tamsons kommer att styra för evigt.
Därför förespråkar Enceladus tunnelbanor överallt, för att få nattrafik.
Nu har Trafikförvaltningen publicerat sina
svar på kommunernas synpunkter på trafikförändringsremissen. Det här året har Sollentuna och Nynäshamn efterfrågat nattliga pendeltåg (förra året var det Järfälla och Upplands-Bro). Trafikförvaltningens svar är följande:
Trafikförvaltningen skrev:Nattrafik på pendeltågssystemet är ett intressant utvecklingssteg med det bör studeras i samverkan med hela trafiksystemet. Detta då nattrafiken ger ganska kraftig påverkan på nattbussnätet. Något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen i skrivande stund.
Det är i princip samma svar som tidigare år. Trafikförvaltningen tänker inte förändra nattrafiken på eget initiativ. Det måste politikerna göra. Som bekant anser Tamsons att "det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll". Han vill dock inte utreda frågan eftersom det skulle kunna visa sig att det inte alls behövs uppehåll i trafiken (som i Skåne), och då måste han ju erkänna att han hade fel...
Så vems är ansvaret? Till och med signaturen "Lars_L" har slutat att skylla på Trafikverket, och vad är ursäkten för Tvärbanan?
Jaha?
Det här är ju en intressant fråga, men det har inte så mycket samband med det jag skrev.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 13:07
av twr
TKO skrev:Det vore mycket märkligt om förvaltningen på eget bevåg införde kostnadsdrivande natttrafik i pendeltågsnätet - sådant kräver naturligtvis ett politiskt beslut.
Förstår inte signatur 'Enceladus' detta?
/TKO
Enceladus förstår inte heller andra skribenters kommentarer, eftersom han i många fall svarar på något helt annat.
Enceladus drar också gång på gång alldeles för många och detaljerade slutsatser av fakta.
Som nummer 1 skriver kan man faktiskt undra om Enceladus har betalt av någon organisation för att förstöra diskussionen på detta forum.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 20:32
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:Enceladus skrev:Lennart Petersen skrev:Något skämt, ironi eller ?
Pendeln har tre stationer i innerstaden, T-banan 25. Innerstadens befolkning ligger på ca 340 000 vilket skulle kunna göra det till rikets andra stad.
Det är inget skämt. På morgonen går tunneltågen till stan medan pendeltågen går från stan. På natten går tunneltågen från stan medan pendeltågen går till stan. Av någon anledning är det innerstadsbornas behov som styr pendeltågstrafiken.
Den sista meningen är intressant. Stockholms län har cirka 2,4 miljoner invånare. Vad är det för storstadsregion om inte ens en sjundedel bor i en stad?

Det där med ut från stan och in mot stan låter besynnerligt särskilt som det inte går några pendeltåg på natten.
För T-banan har jag i vart fall ungefär 20års erfarenhet av resande i nattrafiken och det på fredag natt som hemresa från jobbet. De sista 10åren gick resan både in mot stan och sedan ut och faktiskt var det ungefär lika hög beläggning på grön linje mot T-Centralen som ut från T-Centralen med blå linje.
Och innerstadens befolkning är alltså tillräckligt stor så att om man skiljde ut den som en egen stad så skulle den bli näst störst i landet (efter övriga delar av Stockholm stad)
Jag talar förstås om trafiken på vardagar. På helger har ju tunnelbanan inget sista tåg.
Sista tunneltåget från T-Centralen till Farsta strand avgår 0:44 och ankommer 1:07.
Sista pendeltåget från Stockholm City till Farsta strand avgår 0:16 och ankommer 0:31.
Sista tunneltåget från Farsta strand till T-Centralen avgår 0:30 och ankommer 0:53.
Sista pendeltåget från Farsta strand till Stockholm City avgår 0:59 och ankommer 1:14.
Sista tunneltåget från T-Centralen till Sundbyberg avgår 0:52 och ankommer 1:03.
Sista pendeltåget från Stockholm City till Sundbyberg avgår 0:16 och ankommer 0:25.
Sista tunneltåget från Sundbyberg till T-Centralen avgår 0:27 och ankommer 0:40.
Sista pendeltåget från Sundbyberg till Stockholm City avgår 0:50 och ankommer 0:59.
Ser du något mönster? Tunnelbanan har längre trafik ut från stan. Pendeltågen har längre trafik in till stan.
Vilken är den främsta gruppen som åker ut från stan respektive in till stan strax före klockan 1, innerstadsbor eller förortsbor?
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 21:22
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev:TKO skrev:Det vore mycket märkligt om förvaltningen på eget bevåg införde kostnadsdrivande natttrafik i pendeltågsnätet - sådant kräver naturligtvis ett politiskt beslut.
Förstår inte signatur 'Enceladus' detta?
/TKO
Enceladus förstår inte heller andra skribenters kommentarer, eftersom han i många fall svarar på något helt annat.
Enceladus drar också gång på gång alldeles för många och detaljerade slutsatser av fakta.
Som nummer 1 skriver kan man faktiskt undra om Enceladus har betalt av någon organisation för att förstöra diskussionen på detta forum.
Svårt att säga vad den värderade nr. 1 verkligen menar - det
kan ju vara ironi. För egen del kan jag säga att den dag den värderade nr. 1 ger mig en klapp på axeln, dunk i ryggen eller annat tecken på uppskattning får jag nog överväga att sluta skriva här.

Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: lördag 07 december 2019 21:31
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:[
Ser du något mönster? Tunnelbanan har längre trafik ut från stan. Pendeltågen har längre trafik in till stan.
Vilken är den främsta gruppen som åker ut från stan respektive in till stan strax före klockan 1, innerstadsbor eller förortsbor?
Nej jag ser inget speciellt mönster, tider vid den toden motiveras ofta med hur man tar hem tågen till depå.
Och det är ju inte slut på trafiken för sedan tar nattbussarna vid.
Vem som åker tjaa.. i allmänhet gissar jag att det är folk som vill hem. Och ”hem” kan ligga lite varstans. Rätt många har i vart fall hem i innerstaden.
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: söndag 08 december 2019 0:55
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:Enceladus skrev:Ser du något mönster? Tunnelbanan har längre trafik ut från stan. Pendeltågen har längre trafik in till stan.
Vilken är den främsta gruppen som åker ut från stan respektive in till stan strax före klockan 1, innerstadsbor eller förortsbor?
Nej jag ser inget speciellt mönster, tider vid den toden motiveras ofta med hur man tar hem tågen till depå.
Och det är ju inte slut på trafiken för sedan tar nattbussarna vid.
Vem som åker tjaa.. i allmänhet gissar jag att det är folk som vill hem. Och ”hem” kan ligga lite varstans. Rätt många har i vart fall hem i innerstaden.
Brodepån ligger precis vid Bro station. Sista tåget på Mälarbanan som avgår 0:16 från Stockholm City ankommer 0:55 till Bålsta. Sista tåget på blå linjen som avgår 1:00 från T-Centralen ankommer 1:20 till Akalla. Sista tåget på gröna linjen västerut som avgår 0:53 från T-Centralen ankommer 1:25 till Hässelby strand. Avgångstiden för sista tåget har således inte mycket att göra med depåerna.
Tunnelbanan ersätts av nattbussar, men inte pendeltågen. Det går inte att ersätta pendeltågen på ett rimligt sätt. Det finns nattbussar som trafikerar närliggande landsvägar, men vissa stationer blir utan trafik, t.ex. Stuvsta, Södertälje hamn och Bålsta.
Tidigare gick sista tåget runt klockan 1 på vardagar. Motiveringen var bland annat att nattbussarna inte riktigt hade samma trafikuppgift. Nu har dessa tåg slopats av någon anledning, men det går alltjämt matarbussar från några pendeltågsstationer som om de sena tågen fortfarande gick, t.ex. linjerna 716 och 718 från Tumba och linje 559 från Kungsängen. Har SL någon koll på trafiken?

Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: söndag 08 december 2019 10:05
av TKO
Att det inte går nattbussar till Bålsta har en helt annan och väldigt naturlig förklaring!
påpekar
Thomas K Ohlsson
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: söndag 08 december 2019 10:21
av roggek
twr skrev:Som nummer 1 skriver kan man faktiskt undra om Enceladus har betalt av någon organisation för att förstöra diskussionen på detta forum.
Foliehattar har vi haft många på forumet: Inge, Mr Burns, M_M för att nämna några...
Tror nog mer på "att det är toppen på inläggsligan som hägrar", då Enceladus ännu ligger på en 17:e plats. Och då kan man ju skriva vilken jävla goja som helst...
Re: Varför har tunnelbanan en egen definition av mellantrafi
Postat: söndag 08 december 2019 10:55
av twr
roggek skrev:twr skrev:Som nummer 1 skriver kan man faktiskt undra om Enceladus har betalt av någon organisation för att förstöra diskussionen på detta forum.
Foliehattar har vi haft många på forumet: Inge, Mr Burns, M_M för att nämna några...
Tror nog mer på "att det är toppen på inläggsligan som hägrar", då Enceladus ännu ligger på en 17:e plats. Och då kan man ju skriva vilken jävla goja som helst...
Jag visste inte ens att det finns en ”inläggsliga”. Finns det statistik på det alltså?