Nja, direktbussar är ju snarare billigare än matarbussar. Vad som är dyrt är ju tre saker:Enceladus skrev: Sedan är förstås direktbussar mycket dyrare än matarbussar. Om alla pendeltågslinjer skulle ersättas med direktbussar så hade skillnaden i driftkostnader blivit märkbar. Just nu subventioneras de områden som har direktbussar kraftigt, men detta fungerar endast så länge dessa områden är relativt få.
För att kompensera de områden som har matarbussar borde en lägre beläggning accepteras där, men så resonerar tyvärr inte SL. Bara de bussar som trafikerar motorvägar ska ha sittplatsstandard. Detta innebär i praktiken att de områden som har direktbussar subventioneras ännu mer. Samtidigt får långsamma bussar ha många stående resenärer, även om restiden är väldigt lång (se exempelvis nattbussarna).
På så sätt ger långsamma bussar dubbel bestraffning: både längre restid och mer trängsel. I första hand borde restiden - och inte hastigheten - styra vilka linjer som ska ha sittplatsstandard.
1. Bussar som bara trafikeras i högtrafik. Detta är ju alltså bara ett alternativ när inte kapaciteten på den spårbundna trafiken räcker till, alternativt att resenärerna gör stora restidsvinster (vilket inte är detsamma som att man måste ta bort existerande linjer).
2. Bussar som sitter fast i köer, eller i övrigt har låg medelhastighet (exempelvis som i stadstrafik med många trafikljus).
3. Bussar som trafikerar sträckor där det finns ledig kapacitet i spårtrafiken.
Det bästa sättet att effektivisera trafiken till Nacka/Värmdö eller Tyresö/Haninge är ju egentligen genom snabba direktförbindelser, eftersom dessa går den genaste vägen direkt till resenärernas bostadsområden. Däremot blir det dyrt om man ska köra även en matarbuss som går parallellt, såsom 422 (istället för 425/445) eller om 807 hade fortsatt till Svartbäcken även när 809 går.)
Jag tycker du har ett väldigt konstigt resonemang kring att man ska stå på motorvägar - men har väl bara att göra med att du inte åker sådana linjer. Däremot borde det inte vara stående heller på linjer som går på 70-sträckor. Det kan jag hålla med om. Givetvis ska sträckans längd också ha betydelse, men som alltid när du skriver så förstår alla att det egentligen handlar om att det är stående på 791...Men bussar fungerar helt enkelt inte för stående och verkligen inte på motorväg, även om förstås någon kortare sträcka kan accepteras (såsom på linje 178).
Det enda stället det bör vara acceptabelt med stående på buss är i innerstad och närförort där hastigheten är låg.