Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:Det går inte att bebygga Fagersjö så att vi får ett befolkningsunderlag som motiverar den föreslagna tunnelbanelinjen. Det är alltså lika bra att på en gång slänga förslaget i papperskorgen. Ska vi diskutera en möjlig förtätning av Fagersjö och förbättrad kollektivtrafik går det inte att göra på ett seriöst sätt om vi tror att tunnelbana kan vara ett alternativ. Så enkelt är det!
Om någon tittar i ritningsarkivet hos Svenska Bostäder finns ett utmärkt förslag till ökad bebyggelse i Fagersjö, framtaget på 90-talet. Där finns ett litet butikscentrum och en pendeltågsstation och några hundra nya bostäder. Det är genomförbart!
(Originalhandlingarna till förslaget finns inte längre kvar - i samband med en kontorsflytt tyckte jag att vi skulle slänga allt som inte var digitaliserat. Under visst knorrande fick jag nästan min vilja igenom... det kanske var synd?)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Håller med om att tunnelbana och Pendeltåg är att ta i.
SÅ här kommer den ultimata lösningen .....
Från Spårväg Syd hållplats i Älvsjö förlänger man och går via Älvsjö industriområde, Ormkärr, Snösätra, och sen vidare ner till Fagersjö, där man går samma väg som bussen idag. Sen till Farsta C via Farsta gård. Sen går man ner till nya området vid Telia. Är man riktigt på hugget tar man med Sköndal, som känns större än Fagersjö, och Landar i Skarpnäck. Och ja då är det inte långt till Tyresö....
Så då knyter man ihop en massa områden som har taskiga förbindelser och tillsammans gör de linjen lönsam. Överdeckar man Högdalsdepån har man löst depåfrågan.
Många spår blir det......
OBS av principiella skäl vägrar jag säga att "det går lika bra med buss"
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Håller med om att tunnelbana och Pendeltåg är att ta i.
Från Spårväg Syd hållplats i Älvsjö förlänger man och går via Älvsjö industriområde, Ormkärr, Snösätra, och sen vidare ner till Fagersjö, där man går samma väg som bussen idag. Sen till Farsta C via Farsta gård. Sen går man ner till nya området vid Telia. Är man riktigt på hugget tar man med Sköndal, som känns större än Fagersjö, och Landar i Skarpnäck. Och ja då är det inte långt till Tyresö....
Så då knyter man ihop en massa områden som har taskiga förbindelser och tillsammans gör de linjen lönsam. Överdeckar man Högdalsdepån har man löst depåfrågan.
Stefan
Det är ett förslag som åtminstone är värt att titta närmare på!
Sedan tror jag att en måttlig förtätning av Fagersjö och en ny pendeltågsstation inte är helt orealistiskt.
Idag bor det knappt 3000 personer i Fagersjö, kommer vi upp till det dubbla är kanske en pendeltågsstation försvarbar. Når vi 9000 är det hela hemma skulle jag tro!
(Men vill Fagersjöborna ha denna massiva bebyggelseökning? Nja, det återstår ju att se...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stefan Widén skrev:Håller med om att tunnelbana och Pendeltåg är att ta i.
Stefan
Ja, kamrat Widén är allt en riktig överdeckare !
Den där sträckningen för Spårväg syd (östra grenen) var någonting nytt, hittills har det alltid varit fråga om att passera längs med Örbyleden (som ju bevars ska bli "urbant stråk" https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=41939 ). Båda delarna tror jag inte man kan få.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO skrev:
(Men vill Fagersjöborna ha denna massiva bebyggelseökning? Nja, det återstår ju att se...)
/TKO
Googlar man på Fagersjö så hamnar man lätt på hatsajter som Flashback, och där kallas området kallas området både betonggetto och no-go zone. Men det är förstås inte Fagersjöborna som skriver där.
TKO skrev:
/TKO
Googlar man på Fagersjö så hamnar man lätt på hatsajter som Flashback, och där kallas området kallas området både betonggetto och no-go zone. Men det är förstås inte Fagersjöborna som skriver där.
Delar av Fagersjö liknar på många sätt Östberga, bara ännu sämre serviceutbud. Men stora delar består av rad- och enfamiljshus, en del med sjöutsikt - så bilden är delad. Boende i områden av den senare kategorin brukar inte vara så intresserade av vare sej förtätning eller tunnelbana!
/TKO
För mig är området lie som namnet antyder; Fager sjö...nästan lite intetsägande. Lite betong men väldigt mycket radhus och villor... byggt som det står i Wiki, som en tunnelbaneförort.Men ser man på satellitbilder verkar det bara byggt som en typisk bilförort. Mellan betonghusen är det fullt med parkeringsplatser. Villorna har givetvis parkeringar. Är väl därför centrumet ersattes med fler hus, så att bara den obligatoriska pizzerian vart kvar.
Jag tror definitivt det skulle liva upp med spårburen trafik, men som går som bussarna så den blir attraktiv. Att öppna en pendeltågsstation gör ingen glad eller väljer att ställa bilen för att gå hela vägen dit. kan tänka mig att lidl går bra där.. då man lätt kan parkera när man kommer från jobbet.
Jämför man med Vega där stationen ligger i mitten så har den betydligt större chans att få invånarna att välja pendeln.
Glöm inte att människor är av naturen lata.....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Att handelskammarens trovärdighet är noll när det gäller kollektivtrafik är nog ganska känt. Att de officiellt har tagit till sig tunnelbana som sitt favorittransportslag för kollektivtrafik är bara en sätt att försöka vinna denna trovärdighet. Hur många här blir övertygade?
Odd skrev:Att handelskammarens trovärdighet är noll när det gäller kollektivtrafik är nog ganska känt. Att de officiellt har tagit till sig tunnelbana som sitt favorittransportslag för kollektivtrafik är bara en sätt att försöka vinna denna trovärdighet. Hur många här blir övertygade?
Vi har haft den diskussionen tidigare. Jag tror inte att handelskammarens tunnelbaneiver är en trojansk häst för att släppa fram privatbilismen, t o m på kammaren har man begripit att biltrafik inte hör hemma i en storstad, åtminstone inte i de centrala delarna. Men eftersom man saknar djupare kunskap så slår det över åt andra hållet - man vill bygga tunnelbananor härs och tvärs till varje avkrok.
Min uppfattning är att vi jämställa handelskammarens olika utspel med de förlag som titt som tätt dyker upp på detta forum - en del är värda att fundera närmare på, andra kan kastas direkt men alla är intressanta ur något perspektiv!
/TKO
Odd skrev:Att handelskammarens trovärdighet är noll när det gäller kollektivtrafik är nog ganska känt. Att de officiellt har tagit till sig tunnelbana som sitt favorittransportslag för kollektivtrafik är bara en sätt att försöka vinna denna trovärdighet. Hur många här blir övertygade?
Vi har haft den diskussionen tidigare. Jag tror inte att handelskammarens tunnelbaneiver är en trojansk häst för att släppa fram privatbilismen, t o m på kammaren har man begripit att biltrafik inte hör hemma i en storstad, åtminstone inte i de centrala delarna. Men eftersom man saknar djupare kunskap så slår det över åt andra hållet - man vill bygga tunnelbananor härs och tvärs till varje avkrok.
Min uppfattning är att vi jämställa handelskammarens olika utspel med de förlag som titt som tätt dyker upp på detta forum - en del är värda att fundera närmare på, andra kan kastas direkt men alla är intressanta ur något perspektiv!
/TKO
Precis. Många av förslagen här håller en betydligt högre klass än handelskammarens.