Sida 2 av 3
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 14 oktober 2019 11:01
av TKO
I tråden har det förekommit en del diskussioner om att SL:s endags- och veckobiljetter är dyra i förhållande till 30-dagarsbiljetter.
Jag tror det är tvärt om - det är 30-dagarsbiljetterna som är billiga i förhållande till övriga biljetter!
/TKO
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 18:52
av Enceladus
Majoritet vill ha billigare SL-kort i lågtrafik
DN skrev:– Exakt vilka tider som ska gälla måste utredas. Men 9– 15, efter 18–19 på kvällen och på helgerna har vi överkapacitet i kollektivtrafiken, inte bara i tunnelbanan och på pendeltågen utan också i bussarna. Det är vettigt att få ett jämnare flöde och minska trängseln genom att styra över resenärer till lågtrafik, säger Jens Sjöström.
Har SL verkligen överkapacitet på kvällen och på helgerna?

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 19:46
av TKO
DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.
/TKO
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 20:42
av Enceladus
TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.
Om du menar att trängseln är störst i nattrafiken så är det väl snarare ett tecken på att trafiken behöver utökas? Det finns ju gott om plats för fler tåg på spåren...
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 21:11
av Hans Wibacke
Enceladus skrev:Majoritet vill ha billigare SL-kort i lågtrafik
DN skrev:– Exakt vilka tider som ska gälla måste utredas. Men 9– 15, efter 18–19 på kvällen och på helgerna har vi överkapacitet i kollektivtrafiken, inte bara i tunnelbanan och på pendeltågen utan också i bussarna. Det är vettigt att få ett jämnare flöde och minska trängseln genom att styra över resenärer till lågtrafik, säger Jens Sjöström.
Den som kan välja att resa utanför rusningstid har ju redan i dag ett incitament att göra det (slippa trängsel). Jag tycker inte att ett ekonomiskt incitament behövs eller gör någon skillnad.
(Jag har inte läst DN-artikeln.)
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 21:16
av Enceladus
Hans Wibacke skrev:Enceladus skrev:Majoritet vill ha billigare SL-kort i lågtrafik
DN skrev:– Exakt vilka tider som ska gälla måste utredas. Men 9– 15, efter 18–19 på kvällen och på helgerna har vi överkapacitet i kollektivtrafiken, inte bara i tunnelbanan och på pendeltågen utan också i bussarna. Det är vettigt att få ett jämnare flöde och minska trängseln genom att styra över resenärer till lågtrafik, säger Jens Sjöström.
Den som kan välja att resa utanför rusningstid har ju redan i dag ett incitament att göra det (slippa trängsel). Jag tycker inte att ett ekonomiskt incitament behövs eller gör någon skillnad.
(Jag har inte läst DN-artikeln.)
Signaturen "TKO" tycks mena att den värsta påfrestningen inte infaller i rusningstid, och jag är faktiskt benägen att hålla med. Om jag behöver vänta en halvtimme så förväntar jag mig en sittplats. I rusningstid får jag ingen sittplats, men då behöver jag inte heller vänta så länge. Acceptansen för trängsel är ju starkt beroende av turtätheten...
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 23:05
av LÅ1
TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.
/TKO
Det var väl speciell nattaxa någon gång i historiens gryning. Fram till tidigt 1970-tal, eller nått.
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: måndag 21 oktober 2019 23:40
av Enceladus
LÅ1 skrev:TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.
/TKO
Det var väl speciell nattaxa någon gång i historiens gryning. Fram till tidigt 1970-tal, eller nått.
På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt. Idag skulle det vara mer relevant med en särskild båttaxa, men en sådan finns väl redan.
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 7:59
av Odd
Ang lågpristaxa.
Med risk för att påpeka det uppenbara, men...
En lågpristaxa betyder väl att man måste höja det ordinarie priset ännu mer för att kompensera för bortfallet?!?
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 11:17
av TKO
Enceladus skrev:LÅ1 skrev:TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.
/TKO
Det var väl speciell nattaxa någon gång i historiens gryning. Fram till tidigt 1970-tal, eller nått.
På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt. Idag skulle det vara mer relevant med en särskild båttaxa, men en sådan finns väl redan.
Utveckla gärna "
På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt"!
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns hur bra natttrafiken var då...
/TKO
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 11:44
av Enceladus
TKO skrev:Utveckla gärna "På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt"!
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns hur bra natttrafiken var då...
På 1960-talet gick tunnelbanan ända till klockan 3 alla dagar. Nu går tunnelbanan i och för sig hela helgnätterna, men totalt sett är det ändå en kraftig försämring. På den tiden gick också pendeltågen till klockan 1, trots att antalet resenärer var blott en bråkdel av dagens numerär. Ambitionsnivån för nattrafiken har sänkts och detta återspeglas bland annat i slopandet av nattaxan. Men bristerna har blivit så stora att även med samma taxa är det motiverat att förbättra nattrafiken.
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 11:49
av Enceladus
Odd skrev:Ang lågpristaxa.
Med risk för att påpeka det uppenbara, men...
En lågpristaxa betyder väl att man måste höja det ordinarie priset ännu mer för att kompensera för bortfallet?!?
Du har naturligtvis rätt och därför kommer ett billigare SL-kort i lågtrafik troligen inte att införas. Fördelen med enhetstaxa är ju att ingen behöver betala mycket.
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 12:01
av TKO
Enceladus skrev:TKO skrev:Utveckla gärna "På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt"!
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns hur bra natttrafiken var då...
På 1960-talet gick tunnelbanan ända till klockan 3 alla dagar. Nu går tunnelbanan i och för sig hela helgnätterna, men totalt sett är det ändå en kraftig försämring. På den tiden gick också pendeltågen till klockan 1, trots att antalet resenärer var blott en bråkdel av dagens numerär. Ambitionsnivån för nattrafiken har sänkts och detta återspeglas bland annat i slopandet av nattaxan. Men bristerna har blivit så stora att även med samma taxa är det motiverat att förbättra nattrafiken.
Pendeltågen började gå - i begränsad omfattning - 1968. Jag får erkänna att jag inte minns om sista tåget från centralen gick vid tio över ett redan då, jag var bara 13 år då. Och var det speciell natttaxa då? Pendeltågen hade väl eget taxesystem då?
Och några nattbussar till Kallhäll gick det väl inte på vardagsnätter?
När det gäller tunnelbanan har det väl - som skrivits ovan - både blivit bättre och sämre, ja om man nu gillar natttrafik. Att det totalt sett skulle vara en "kraftig försämring" känns inte riktigt rimligt - är det inte just fylletrafiken på helgnätter som signaturen "Enceladus" ömmar mest om?
/TKO
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 12:13
av Enceladus
TKO skrev:Pendeltågen började gå - i begränsad omfattning - 1968. Jag får erkänna att jag inte minns om sista tåget från centralen gick vid tio över ett redan då, jag var bara 13 år då. Och var det speciell natttaxa då? Pendeltågen hade väl eget taxesystem då?
Och några nattbussar till Kallhäll gick det väl inte på vardagsnätter?
När det gäller tunnelbanan har det väl - som skrivits ovan - både blivit bättre och sämre, ja om man nu gillar natttrafik. Att det totalt sett skulle vara en "kraftig försämring" känns inte riktigt rimligt - är det inte just fylletrafiken på helgnätter som signaturen "Enceladus" ömmar mest om?
Redan i den första tidtabellen från år 1968 gick ett tåg från Stockholm C till Södertälje klockan 1:00. Jag värnar inte bara om trafiken på helgnätter, men jag förnekar inte heller de extremt stora brister som finns då. Cityringen i Köpenhamn har 6-minuterstrafik på vardagsnätter. Det finns således skäl att också förbättra trafiken på vardagsnätter i Stockholm!
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 12:31
av TKO
Enceladus skrev:TKO skrev:Pendeltågen började gå - i begränsad omfattning - 1968. Jag får erkänna att jag inte minns om sista tåget från centralen gick vid tio över ett redan då, jag var bara 13 år då. Och var det speciell natttaxa då? Pendeltågen hade väl eget taxesystem då?
Och några nattbussar till Kallhäll gick det väl inte på vardagsnätter?
När det gäller tunnelbanan har det väl - som skrivits ovan - både blivit bättre och sämre, ja om man nu gillar natttrafik. Att det totalt sett skulle vara en "kraftig försämring" känns inte riktigt rimligt - är det inte just fylletrafiken på helgnätter som signaturen "Enceladus" ömmar mest om?
Redan i den första tidtabellen från år 1968 gick ett tåg från Stockholm C till Södertälje klockan 1:00. Jag värnar inte bara om trafiken på helgnätter, men jag förnekar inte heller de extremt stora brister som finns då. Cityringen i Köpenhamn har 6-minuterstrafik på vardagsnätter. Det finns således skäl att också förbättra trafiken på vardagsnätter i Stockholm!
Och idag går sista tåget till Södertälje 0:20 söndag-torsdag och 1:50 fredag-lördag. Eller om vi vill räkna så går det idag under en vecka tio tåg efter midnatt - hur många gick det på 60-talet? Jag har för mej att det var ett glapp före sistatåget på ungefär en timme. Dessutom har vi idag kvartstrafik fram till 23:50...
Dom får köra sina tåg hur dom vill i Köpenhamn, det är ändå inget som påverkar min uppfattning. Vi kan utan problem hitta städer i Stockholms storlek som knappt har någon natttrafik, men det är inget argument jag tänker ta upp!
(Oj nu skrev jag om natttrafik igen, det skulle jag ju inte... Skärpning Thomas!)
/TKO
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 12:36
av TKO
Jag har ett tips om vad SL kan använda pengarna som man får in på de höjda taxorna till:
Tätare trafik på linje 160 i högtrafik!

- 160 GUP 1.jpg (160.43 KiB) Visad 4464 gånger
En vanlig dag på Gullmarsplan.

- 160 fullt.jpg (151.26 KiB) Visad 4464 gånger
En vanlig dag på bussen.
Vad tror ni dessa resenärer föredrar, utökad natttrafik eller fler turer på linje 160 mellan 16 och 18?
funderar
Thomas K Ohlsson
(er rapportör från verkligheten)
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: tisdag 22 oktober 2019 22:08
av Enceladus
TKO skrev:Vad tror ni dessa resenärer föredrar, utökad natttrafik eller fler turer på linje 160 mellan 16 och 18?
Hur många är "dessa resenärer"? Uppskattningsvis blott en tredjedel av de resenärer som skulle använda nattliga pendeltåg på helger, om ens det. Med andra ord är dessa resenärer långt ifrån "folkflertalet" enligt skribentens egna definition.
Är det inte bättre att prioritera de busslinjer som antingen har låg turtäthet eller lång restid? Linje 160 har ju inte mer trängsel än andra busslinjer - snarare mindre.
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: onsdag 23 oktober 2019 22:53
av TKO
Om inte alla resenärer kommer med bussen är väl trängseln så stor den rimligen kan bli... jo, ALLA sittplatser var upptagna.
Och JAG för min del tycker vi skall prioritera de resenärer som är på väg hem från arbete och skola framför dom som släntrar hem på småtimmarna efter en krogrunda! Men jag inser att det finns dom som tycker vi skall göra precis tvärt om.
/TKO
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: onsdag 23 oktober 2019 23:37
av Enceladus
TKO skrev:Om inte alla resenärer kommer med bussen är väl trängseln så stor den rimligen kan bli... jo, ALLA sittplatser var upptagna.
Och JAG för min del tycker vi skall prioritera de resenärer som är på väg hem från arbete och skola framför dom som släntrar hem på småtimmarna efter en krogrunda! Men jag inser att det finns dom som tycker vi skall göra precis tvärt om.
Inte nödvändigtvis. Alla resenärer kanske inte
vill komma med. När turtätheten är tillräckligt hög är det inte ovanligt att vissa resenärer väljer att vänta på nästa avgång för att slippa trängas. Detta fenomen kan skådas på gröna linjen. På bilden finns det ju flera lediga ståplatser vid dörren. Det finns faktiskt bussar och tåg som blir fullsatta på riktigt!
Jag håller med om att det är ganska trångt, men är det inte rimligt att ha högst beläggning på linjer med såväl hög turtäthet som kort restid? Det är inte bara
andelen utnyttjade ståplatser som räknas, utan också
restiden som ståplatsresenär samt
acceptansen för trängsel. Den senare beror bland annat på turtäthet, fordonstyp och hastighet.
Det finns flera linjer som har helt fullsatta fordon, långa restider som ståplatsresenär, stående resenärer på motorväg eller stående resenärer när det är 30-minuterstrafik. Jag menar att dessa linjer borde prioriteras. Vidare kompenseras resenärerna på linje 160 med ett överutbud på helger.
Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?
Postat: torsdag 24 oktober 2019 1:02
av LÅ1
Apropå att vänta till nästa tur så tillämpar jag det ofta på tunnelbanan. Om man ser att nästa tåg kommer om en minut så kan det betyda att det står alldeles bakom det överfyllda tåg som står vid plattformen. Rimligen borde nästa tåg ha bättre plats.
Liknande vid framför allt buss linje 4. Lång kö och bussen ser ut att vara välfylld. Ser man då en fyra på väg en bit bakom så är det ofta lönsamt att vänta på den.