Leveransstart nya vagnarna? [Göteborg]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Leveransstart nya vagnarna?

Inlägg av daniel_s »

Om du menar ”man kan behöva svamla en massa för att få reda på sanningen” så har du helt rätt! Men jag vill samtidigt förmoda att det skulle gå att förse M33 med en mellandel med EN boggi mellan mittdelen och ena änddelen, som R-vagnen på A36.
TKO

Inlägg av TKO »

Går och går... allt går väl om man har tillräckligt mycket pengar och undviker italienska leverantörer!

Frågan vi bör ställa är snarare vilka planer som finns hos spårvägen - om det nu finns några...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är inte Spårvägen som har de eventuella planerna utan Västtrafik och i någon mån kommunens trafikkontor. Men 30-metersvagnarna tycker jag man ska förvandla från problem till möjlighet. Två sammankopplade sådana blir ett 60-meterståg och det är vad som behövs. Det kommer förstås att ta tid att bygga om så att det går att köra sådana tåg, men desto större skäl att börja nu. För snart hundra år sedan togs det framsynta beslutet att öka spåravståndet så att det gick att köra 2,65 m breda vagnar. Det tog 40 år innan det var genomfört på hela nätet, men det har varit till stor nytta. Ett bra sätt att fira hundraårsminnet vore att ta ett nytt framsynt beslut.

En kapacitetsstark stadsbana borde förstås ha byggts innan Västlänksbygget började, men nu är det inte så och det går inte att bygga stadsbana samtidigt som Västlänken. Då får man göra så gott det går. Man skulle ganska lätt kunna skapa ett stråk för 60-meterståg Centralstationen-Stenpiren-Järntorget-Linnéplatsen. Järntorget och Linnéplatsen skulle få byggas om, i övrigt är det bara att förlänga de plattformar som inte redan är 60 m. Då skulle man kunna köra Tynnered-Bergsjön med 60-meterståg.
TKO

Inlägg av TKO »

Hur långa plattformar var det på de tidiga "stadsbanesträckorna" (Hisingen, Frölunda etc) innan "spårvägen" bestämde sej för att 30 meter räcker?

Självklart skall det planeras/byggas för (minst) 60-meterståg och dubbelriktningsvagnar - det har man ju gjort en gång i tiden...

/TKO
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag skulle tippa att det i regel var cirka 45 m. På den här flygbilden från 1971 ser man ett tvåvagnståg som lämnar Rambergsvallen. Ungefär halva första vagnen är utanför plattformen. Resten av tåget upptar ungefär halva plattformen. Man byggde ju inte hållplatserna för stadsbana, för den skulle ha högplattformar och inte lika många stationer som spårvagnshållplatserna.
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Jag skulle tippa att det i regel var cirka 45 m. På den här flygbilden från 1971 ser man ett tvåvagnståg som lämnar Rambergsvallen. Ungefär halva första vagnen är utanför plattformen. Resten av tåget upptar ungefär halva plattformen. Man byggde ju inte hållplatserna för stadsbana, för den skulle ha högplattformar och inte lika många stationer som spårvagnshållplatserna.
Fast fanns det inte en "mellanfas" när man tänkte sej långa spårvägståg?
/TKO
X12

Inlägg av X12 »

Hur stor del av de befintliga hållplatserna klarar längre vagnar/tåg än 30 meter idag?

Har man någon policy om vilken plattformslängd man ska använda vid nybyggnation eller större ombyggnationer? På flygfoton tycker det ser ut som att Stenpirens hållplats är ca 40 meter och den ombyggda Bellevue hållplats över 60 meter, stämmer detta?
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Det behöver kanske inte sägas, men givetvis måste man göra noggrannare undersökningar av bärighet, kurvradier, spårgeometri, förekomst av s-kurvor, tekniska möjligheter på vagnarna och annat relevant, innan man kan säga om den ena eller andra vagnkonfigurationen kan fungera eller ej. Finns det några kritiska ställen i banan, kan man överväga att bygga bort dessa. Utgångspunkten för en modifiering av 33m-vagnar (som de nya vagnarna blir) till 43m-vagnar (som min skiss föreslog) är vad som är möjligt att utföra inom rimliga ekonomiska ramar, som påpekades.

Det kan vara intressant att se var boggierna sitter i förhållande till andra vagnar som trafikerar spårnät med möjliga och existerande s-kurvor. Jag försökte göra en jämförelsebild med andra vagnar i ungefär samma skala, så får väl var och en titta själv och dra sina egna slutsatser. Övre jämförelsen med en ”gammelvagn” i Göteborg, och nedre jämförelsen med en kommande C30-tunnelvagn i Stockholm med liknande led mellan vagnarna och som också trafikerar tvära s-kurvor.

Bild

Jag konstaterar i alla fall att boggieavståndet är förhållandevis kort på den tänkta 43m-vagnen, och att det bör vara få så skarpa s-kurvor i Göteborg. Nämn gärna vilka skarpa sådana som finns i Göteborg, utan övergångskurva eller mellanliggande kort raksträcka, så kan jag titta närmare på dem och jämföra! :)

Påpekandet att det är inte Spårvägen som har de eventuella planerna utan Västtrafik och i någon mån kommunens trafikkontor, har absolut relevant betydelse. Det har hänt förr att planerna krockat, och då är det Spårvägen som fått som de vill, i tyngd av sin långt längre tradition. Hur mycket kan man utgå ifrån att det ligger i Spårvägens intresse att trafikera 60 m spårvagnståg? Det är väl i så fall betydligt lättare att få igenom 45 m spårvagnar än 60 m spårvagnar? Speciellt om man har erfarenhet av det tidigare? Sedan när det gäller ombyggnadskostnader, så är det väl lättare att få igenom de som kostar mindre än de som kostar mera?

Men, förstås, 60 m spårvagnar är förstås bättre om man kan gå till direkt och prova på några väl utvalda linjer, tycker även jag. Vi får väl hjälpas åt att opinionsmässigt driva frågan. ;)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag lånar diagrammet nedan ur den översiktsplan för Göteborg som f.n. är ute på samråd, så får var och en själv dra sina slutsatser om vad som krävs om detta ska uppfyllas. Personligen undrar jag om de tjänstemän som verkar tro att 45-metersvagnar är allt som behövs har läst översiktsplanen.
Bild
TKO

Inlägg av TKO »

Jag vet att det är att sticka ut hakan väl långt om man som stockholmare talar om för västkustbröderna skall göra, men eftersom jag egentligen bara upprepar vad jag påpekat för flera år sedan vågar jag påstå:

- Längre tåg, (minst) 60 meter.
- Tvåriktningsvagnar.
- Avskiljd (från vägtrafik) bana
- På sikt höga plattformar

Ja det är väl Stadtbahn som i Köln/Stuttgart som är framtiden!

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det är väl uppenbart att vissa linjer har nått upp till nivåer som motiverar tyngre trafik. Om inte tunnelbana direkt så kan man kanske tänka sig något liknande som i Frankfurt, där man kör tunnelbaneliknande tåg i tunnel genom innerstaden men på gamla spårvägsspår och höga plattformar utanför kärnan. Det kanske skulle vara en bra start, även om jag hört att det är svårt att bygga tunnlar i Göteborg så tror jag att man kan åstadkomma något som inte är lika tungt och dyrt som järnvägstunnlar och jag är övertygad om att man kan spara en hel del pengar på att utnyttja kunskaper om tunnelbyggande från tex London, som väl har en av världens längsta erfarenheter av kompakta tunnelbyggen i eländig mark.

Bilagor
Frankfurt-U4-Enkheim.jpg
Frankfurt-U4-Enkheim.jpg (58.35 KiB) Visad 3482 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Tunnlar lär behövas så småningom, men som jag skrev i ett tidigare inlägg kan man inte bygga dem än på ett tag. Man håller som bekant (?) på att bygga en järnvägstunnel och det finns ju gränser för hur stor del av stan man kan gräva upp samtidigt.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Harald skrev:Jag lånar diagrammet nedan ur den översiktsplan för Göteborg som f.n. är ute på samråd, så får var och en själv dra sina slutsatser om vad som krävs om detta ska uppfyllas. Personligen undrar jag om de tjänstemän som verkar tro att 45-metersvagnar är allt som behövs har läst översiktsplanen.
Bild
Eller så kan man gå direkt till hästens mun...

Trafikstrategi med nuttifjutton underlagsrapporter, bl a hur man ska kunna öka mobiliteten och samtidigt minska biltrafiken
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Harald skrev:Jag skulle tippa att det i regel var cirka 45 m
ja, på vissa platser cirka 45 meter. Men det fanns många kortare hållplatser på de nya yttersträckor som öppnades mellan omkring 1957 och 1967. På banan till Tynnered var det förstås 45-metershållplatser i varje fall sedan man börjat köra enstaka turer med trevagnståg cirka 1966, men i många fall var då cirka 10-12 meter av plattformen väldigt smal, så jag tror man byggt ut för 45-meterståg i efterhand. När man sedan från 1974 började köra trevagnståg igen, och då i större omfattning, måste många hållplatser förlängas, även på de sträckor som byggts förberedda för stadsbana.
/Gunnar Ekeving
Kloker

Inlägg av Kloker »

Idag gick det för övrigt enkelvagnar på den kanske tyngst belastade linjen (11) vilket fick till följd att jag inte fick plats när jag skulle åka.

Spårvägstrafiken i Göteborg är ett pinsamt skämt. U-landsnivå.
Olof

Inlägg av Olof »

- Längre tåg, (minst) 60 meter. -- Inga problem, bygg bara om halva innerstan.
- Tvåriktningsvagnar. -- Nja , vi kör hellre med vändslingor där vi vänder. (tvåriktningsvagnar är dock bra till andra saker...)
- Avskiljd (från vägtrafik) bana -- Abslout inga problem! Ta bara bort all gummihjulstrafik från hela Göteborg och Mölndals kommuner, så är det löst!
- På sikt höga plattformar -- Bygg om den delen som inte du byggde om i punkt 1. Passa då på och tillgänglighetsanpassa resten av hela staden.

Lite lätt raljerat, men visst det finns saker som kan (och görs) bättre.
Men med befintlig innerstad runtomkring spårvägen låter sig inte alltid allt göras.
Olof

Inlägg av Olof »

Kloker skrev:När kommer de nya vagnarna att börja levereras?

Kommer M28 att få en uppfräschning snart? De lär ju behövas ett tag till om man ska börja köra trevagnståg.

Ser att det är ingen som har svarat på ursprungsfrågan i tråden.
---> Två vagnar kommer under senare delen av sommaren 2019 för utvärdering, genom att köras i trafik.

Om allt går väl ut, blir serieleveransen vintern 2019/2020.
X12

Inlägg av X12 »

Hur är läget för M32:orna? Är alla trafikdugliga?
TKO

Inlägg av TKO »

Olof skrev:- Längre tåg, (minst) 60 meter. -- Inga problem, bygg bara om halva innerstan.
- Tvåriktningsvagnar. -- Nja , vi kör hellre med vändslingor där vi vänder. (tvåriktningsvagnar är dock bra till andra saker...)
- Avskiljd (från vägtrafik) bana -- Abslout inga problem! Ta bara bort all gummihjulstrafik från hela Göteborg och Mölndals kommuner, så är det löst!
- På sikt höga plattformar -- Bygg om den delen som inte du byggde om i punkt 1. Passa då på och tillgänglighetsanpassa resten av hela staden.

Lite lätt raljerat, men visst det finns saker som kan (och görs) bättre.
Men med befintlig innerstad runtomkring spårvägen låter sig inte alltid allt göras.
"Det, som är sanning är sanning i Stuttgart och Köln
är bara dåligt skämt i Göteborg."
(fritt efter Fröding)

Nej naturligtvis är allt omöjligt i Göteborg - det visar ju det rådande politiska kaoset om inte annat.
Och om nu någon göteborgare missat det finns i de allra flesta större städer en "befintlig innerstad runtomkring spårvägen".
Innan man aktivt byggde bort möjligheten gick det att köra 45-meterståg genom "den befintliga innerstaden".
Men glädjande nog verkar man kommit på bättre tankar nu!

/TKO
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

60-meters långa spårvagnsspår och 2-riktningsvagnar är ju bra idéer för att öka kapaciteten och göra det mer praktiskt. men att höja plattformen? varför det? det enda som behövs höjas är så att plattformarna är i nivå med låggolvsvagnarna. M28/M29 kommer inte köra så värst länge till ändå så..
Skriv svar