Här är ytterligare en bild som visar uppställningsspårens utformning i norr, enligt min bedömning, före ombyggnaden. Ser ut som ett gäng släpvagnar redo att tillkopplas, inte för att jag begriper hur det skulle gå till med kopplingsvagnen i den änden. Kanske sker tillkopplingen på andra spåret från vänster, dvs trafiktåget fick stanna en stund där och så drog kopplingsvagnen ut släpet mot fotografen, för att därefter skjuta det framåt mot det stillastående trafiktåget?
daniel_s skrev:Här är ytterligare en bild som visar uppställningsspårens utformning i norr, enligt min bedömning, före ombyggnaden. Ser ut som ett gäng släpvagnar redo att tillkopplas, inte för att jag begriper hur det skulle gå till med kopplingsvagnen i den änden. Kanske sker tillkopplingen på andra spåret från vänster, dvs trafiktåget fick stanna en stund där och så drog kopplingsvagnen ut släpet mot fotografen, för att därefter skjuta det framåt mot det stillastående trafiktåget?
Det ser ut som om det ursprungligen endast var tre spår genom hållplatsområdet, de två yttre plattformsspåren och ett mittspår utan plattform. Både linje 8 och linje 19 måste alltså ha använt samma hållplatslägen vid Johanneshov.
Kopplingsvagnen kanske är på väg att dra släpvagnståget till Enskedehallen - nya eller gamla - efter avlutad trafik?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag har ännu ingen information om vad som beslutades, men ska vi gissa att förslaget gick igenom ograverat?
(SLL har inte de "snabbprotokoll" som bland annat Region Uppsala använder sej av - korta, ojusterade referat av vad som beslutats. Men så har man väl aldrig varit så mycket för det där med transparens och medborgardialog vid Hantverkargatan....)
/TKO
Jag har ännu ingen information om vad som beslutades, men ska vi gissa att förslaget gick igenom ograverat?
(SLL har inte de "snabbprotokoll" som bland annat Region Uppsala använder sej av - korta, ojusterade referat av vad som beslutats. Men så har man väl aldrig varit så mycket för det där med transparens och medborgardialog vid Hantverkargatan....)
Nu tycker jag att det blev ett lite väl stort hopp i tiden, från kopplingsvagnar till tunnelbana 3... om vi hoppar tillbaka till kopplingsvagnen så tyckte jag först att det ser ut som fyra tvåaxliga släpvagnar efter den, men några sådana användes väl ändå inte på den här delen av spårvägsnätet. Så det är rimligtvis örbysläp (B21) och det är gissningsvis tredjevagnar för linje 19 som står uppställda här mellan rusningarna, medan 8:ans koppling sker vid vagnhallen. Kopplingsvagnen går jag bet på att artbestämma men jag tycker att det ser ut som en tvåaxlig vagn, kanske en av de där uddavagnarna som det fanns något tiotal av.
Visst var det ett raskt hopp - om det nu var ett hopp!
Men det var blott ett mellanspel - jag förmodar att forumskribenternas rör(l)iga intellekt klarar av sådant...
Så nu tillbaka till släpvagnarna norr om Johanneshov:
Visst måste det vara släp på linje 19, troligen B21 men jag tror att även andra typer förekom. Som Daniel skriver så borde till/frånkoppling på linje 8 skett vid (gamla) Enskedehallen, alternativt vid Nya Enskedehallen - men användes den senare någonsin för uppställning av spårvagnar?
Om vi utgår från att det handlar om V3-släp för linje 19 vi ser på bilden återstår ändå frågan om när på dagen bilden är tagen. Är det som Daniel förmodar mellan morgonens och eftermiddagens högtrafik? Eller är det som jag föreslog när tredje vagnen kopplats av på kvällen och foran är på väg att rulla in i hall?
Och hur skedde tillkopplingen inför eftermiddagstrafiken - var det tåg på väg mot Slussen som förstärktes eller var det utgående tåg? Det första alternativet passar bättre med trafikbelastningen, men spårsystemets utformning gör det lättare att koppla mot utgående tåg. Fast då bör ju kopplingsmotorvagnen vara i andra änden av släpvagnståget!
Förmodligen kan vi inte annat än spekulera angående detta - hur det verkligen gick till är nog förlorat i historiens dimmbankar. Men det är ju roligt att spekulera!
funderar
Thomas K Ohlsson
Kolla skuggorna Thomas, rälsfoten är belyst ända in till livet på östra sidan så med hänsyn till spårets orientering måste bilden vara tagen som senast vid 13-tiden.
När det gäller eftermiddagstillkopplingen verkar det mest logiskt att koppla i riktning mot Slussen, det stämmer också bäst med kopplingsvagnens placering vid närmare eftertanke. När det gäller frånkopplingen så kan det dock kännas en aning ologiskt att dra släpen nästan ett helt varv efter avslutad morgonrusning för att koppla av dem vid Johanneshov mot stan, kanske kopplades de i stället av vid plattformen söderut för att sedan skjutas ut av kopplingsvagnen (som alltså i så fall använde spåret mellan plattformarna för att komma på rätt sida om släpet).
Jag tror inte att den där stackars vagnen fick dra fyra örbysläp obromsade någon längre sträcka, förmodligen inte ens två, utan den gick nog hem ensam efter avslutad tillkoppling. Sen är ju nästa fråga hur man gjorde med kvällsfrånkopplingen men någonting säger mig att man löste den utan att lämna en massa vagnar vid Johanneshov, kanske genom att hemgångare tog med sig avkopplade släp eller genom att linjerna roterades så att all koppling kunde ske vid hallen?
Eller så var alltihop på något helt annat sätt, man kanske inte alls hade det här upplägget utan vagnarna bara råkade stå där när man tog den här bilden! En gammal turlista skulle nog lösa många av dessa gåtor!
Vi tar en titt på bilden Daniel hittade som visar hållplatsområdet någon gång 1946-47:
intressant.jpg (95.31 KiB) Visad 7066 gånger
Några kommentarer:
Vid 1 ser vi schaktet för gångtunneln under spårområdet. Det finns på bilden inga tecken på att den skulle haft trappförbindelser med plattformarna - vilket ursprungligen planerades.'
Vid 2 ser det ut som det finns utrymme för ett spår mellan "grushögen"/plattformen till vänster och en låg plattform som ligger vid "mittspåret". Läget borde motsvara dagens spår mot Globen/Slakthuset.
Vid 3 ser vi ett spår som ligger där det nuvarande "förbigångsspåret" ligger. Det verkar finnas en låg plattform vid spåret - se anm 2.
Vid 4 ser det mest ut som en grushög, men det borde väl dölja sej en plattform där? Och bakom grushögen borde det finnas ett spår, motsvarande nuvarande spår för tåg från Skärmarbrink.
Var det så att mittspåret (vid 3 på bilden) användes för tåg mot Örby under en övergångsperiod?
funderar
Thomas K Ohlsson
Några frågor, efter att ha tittat på "historiska flygfoton" på eniro (nu numrerade efter förslag från Daniel):
1. När vidgades dåvarande Huddingevägen, nuvarande Johanneshovsvägen? Var det när Johanneshovsbron byggdes? (Öppnad 1984). Man kan se skarvarna i bron när man kör där.
2. Byggdes bron sedan om ännu en gång när Tvärbanan byggdes? Hur löste man vägtrafiken när den byggdes?
3. När försvann avfartsrampen från Nynäsvägen mot Olaus Magnus väg?
4. Är Nynäsvägens bro över tunnelbanan sedan spårvägen öppnade 1946? har konstruktionen renoverats sedan dess? Är den i behov av det nu, månne?
5. När fick Arenavägen sin planskilda passage under Nynäsvägen?
6. Vad var det för byggnader ("skjul") som tidigare fanns på den yta där bussterminalens reglering är nu?
7. När vidgades Globens tunnelbaneplattform? I samband med att Tvärbanan byggdes eller tidigare? (Hoppas det är okej att jag ställer denna fråga här, det verkar onödigt att skapa en ny tråd).
Senast redigerad av twr den onsdag 23 maj 2018 10:59, redigerad totalt 1 gånger.
twr skrev:Några frågor, efter att ha tittat på "historiska flygfoton" på eniro:
1: När vidgades dåvarande Huddingevägen, nuvarande Johanneshovsvägen? Var det när Johanneshovsbron byggdes? (Öppnad 1984). Man kan se skarvarna i bron när man kör där.
2: Byggdes bron sedan om ännu en gång när Tvärbanan byggdes? Hur löste man vägtrafiken när den byggdes?
3: När försvann avfartsrampen från Nynäsvägen mot Olaus Magnus väg?
4: Är Nynäsvägens bro över tunnelbanan sedan spårvägen öppnade 1946? har konstruktionen renoverats sedan dess? Är den i behov av det nu, månne?
5: När fick Arenavägen sin planskilda passage under Nynäsvägen?
6: Vad var det för byggnader ("skjul") som tidigare fanns på den yta där bussterminalens reglering är nu?
7: När vidgades Globens tunnelbaneplattform? I samband med att Tvärbanan byggdes eller tidigare? (Hoppas det är okej att jag ställer denna fråga här, det verkar onödigt att skapa en ny tråd).
Några fragment till svar (hoppas att det är ok att jag numrerar dina frågor):
2: Nu är jag kanske ute och cyklar men jag vill minnas att det fanns plats för Tvärbanan under Huddingevägens viadukt, däremot fick man bygga om husen söder om den.
4: ja den är från då (möjligen breddad?). Kan inte minnas någon renovering, men det är ju inte 30-talsbetong så den kanske håller längre?
7: Det var nån gång ca 1989-90, i samband med att Globen byggdes.
1: När vidgades dåvarande Huddingevägen, nuvarande Johanneshovsvägen? Var det när Johanneshovsbron byggdes? (Öppnad 1984). Man kan se skarvarna i bron när man kör där.
2: Byggdes bron sedan om ännu en gång när Tvärbanan byggdes? Hur löste man vägtrafiken när den byggdes?
4: Är Nynäsvägens bro över tunnelbanan sedan spårvägen öppnade 1946? har konstruktionen renoverats sedan dess? Är den i behov av det nu, månne?
6: Vad var det för byggnader ("skjul") som tidigare fanns på den yta där bussterminalens reglering är nu?
7: När vidgades Globens tunnelbaneplattform? I samband med att Tvärbanan byggdes eller tidigare? (Hoppas det är okej att jag ställer denna fråga här, det verkar onödigt att skapa en ny tråd).
2: Nu är jag kanske ute och cyklar men jag vill minnas att det fanns plats för Tvärbanan under Huddingevägens viadukt, däremot fick man bygga om husen söder om den.
4: ja den är från då (möjligen breddad?). Kan inte minnas någon renovering, men det är ju inte 30-talsbetong så den kanske håller längre?
7: Det var nån gång ca 1989-90, i samband med att Globen byggdes.
2: Det gick en gångväg parallellt med tunnelbanan under Huddingevägen som utnyttjades. Däremot fick man skära sig in i källaren på huset mot Gullmarsplan.
3: Enligt kartor på Stockholmskällan så fanns den 1972 men var borta 1976, men jag vet inte hur pålitliga de är. (En petimäterkommentar: Det var väl ändå en påfartsramp? Åtminstone fram till 1967.)
5: Enligt Stockholmskällans karttjänst verkar den ha varit planskild redan 1954, men jag tror inte att det stämmer. Dessutom hette den Sandstuvägen på den tiden
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Ursprungligen planerades tre mellanplattformar för förortsbanan/tunnelbanan vid Johanneshov dvs nuvarande Gullmarsplan. Riktigt hur spåren skulle dras har jag inte lyckats klura ut - kanske skulle den västra plattformen användas för den då aktuella "Årstabanan"?
Så här såg det ut på stadsplanen:
Gullmarsplan1943.jpg (126.81 KiB) Visad 6780 gånger
Viadukten var alltså redan anpassad för ytterligare spår - fast det ser ut som om man varit tvungen att flytta en pelarrad, om jag minns rätt. Kan passa på att kolla när jag åker till Gullmarsplan i eftermiddag!
Detta har behandlats tidigare på forumet - den intresserade kan säkert söka sej fram. Dock torde bilderna ha försvunnit i de gamla trådarna...
/TKO
TKO skrev:Och visst ser det ut som om man var tvungen att förändra viadukterna för att få plats med Tvärbanans plattform?
(Tänk att så många - däribland jag - kan ha fel!)
/TKO
Hur menar du då? Såna där skarvar finns väl i alla längre viadukter? Eller är det nån detalj som ser särdeles ny ut? (Jag räknar inte klädseln på pelaren!)