För mig har jag från C2 bästa minnena fortfarande, vibrerandet och ljudet när man blåste på i full fart Råcksta-Vällingby samt på några andra sträckor, ljudet när dörrarna stängdes utan kännande kanter, vagnarna "rätade upp sig" när man slog loss bromsen vid hållplatserna, tystnaden i C5:orna när kompressorn tystnade samt smällen där dörrarna stängdes, inte något fjuttigt långsamt stängande. Blinkandet från lysrören vid strömgapen. Sedan det ovälkomnade ljudet från tidbromsventilen och man sade "Nedrans också". Som bonus kommer jag ihåg C1:orna med tvärställda soffor som trafikanterna röstade bort, hade förmånen att som liten knatte åka med L11, fann mig ett antal år senare körande tunnelbanan.Thomas skrev:Nostalgifiltret slog till med full kraft.
Rutorna skakade, destinationsblocken slog mot fönstren, "klonkandet" vid pådrag och broms, doften en kall vinterdag när värmen gick för fullt och de bruna ledstängerna doftade. Nedsuttna gröna soffor och blinkande lysrör. Metall, reläer och tryckluft. Gigantiska högtalare och dörrar som flåsade och flämtade. Nog var det charmigare förr.
Fast C4 är den vackraste vagntypen i mina ögon.
För oss alla andra...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Re: För oss alla andra...
Vill gärna lägga till ringningar från HS som så väl hördes ut i ledarvagnen. Alla passagerare visste vad som skulle hända och alla stående grabbade närmaste bruna ledstång mer eller mindre instinktivt och ingen blev besviken när tåget bromsade kraftigt! Kan inte C30 chippas med sådana här nödvändiga ljud som borde vara K-märkta?Thomas skrev:Nostalgifiltret slog till med full kraft.
Rutorna skakade, destinationsblocken slog mot fönstren, "klonkandet" vid pådrag och broms, doften en kall vinterdag när värmen gick för fullt och de bruna ledstängerna doftade. Nedsuttna gröna soffor och blinkande lysrör. Metall, reläer och tryckluft. Gigantiska högtalare och dörrar som flåsade och flämtade. Nog var det charmigare förr.
Fast C4 är den vackraste vagntypen i mina ögon.
/218
-
Jag håller med om trådskaparens åsikt om att bildpresentationen här har förfallit.
Två synpunkter: För det första är pixelbegränsningen omodern, den skapar en massa merarbete för oss som fotar med seriös digitalkamera. Det borde vara möjligt att publicera vanliga digitalkamerabilder. utan den eviga omvägen via datorn och meggreduktionsprogram. Utan detta skulle man (jag) lättare kunna lägga ut mera.
2. En enda skribent dominerar för mycket med ett politiserat vänsterbudskap och anklagar ibland sina politiska motståndare för att ljuga. Jag tycker att vi skall ta bort politiseringen och värna om vår spårvägsvänlighet istället. Traditionen, historiken och kunskapen om vad som fanns och finns i vår stad med vår på många sätt unika kollektivtrafik borde göra oss till entusiaster istället. Vi som är äldre borde kunna förmedla våra minnen till er som är yngre och intresserade genom detta forum:-)
//henrik
Två synpunkter: För det första är pixelbegränsningen omodern, den skapar en massa merarbete för oss som fotar med seriös digitalkamera. Det borde vara möjligt att publicera vanliga digitalkamerabilder. utan den eviga omvägen via datorn och meggreduktionsprogram. Utan detta skulle man (jag) lättare kunna lägga ut mera.
2. En enda skribent dominerar för mycket med ett politiserat vänsterbudskap och anklagar ibland sina politiska motståndare för att ljuga. Jag tycker att vi skall ta bort politiseringen och värna om vår spårvägsvänlighet istället. Traditionen, historiken och kunskapen om vad som fanns och finns i vår stad med vår på många sätt unika kollektivtrafik borde göra oss till entusiaster istället. Vi som är äldre borde kunna förmedla våra minnen till er som är yngre och intresserade genom detta forum:-)
//henrik
Nu handlar ju inte "studiet av lokaltrafik" bara om minnen av det förgångna utan även om att skapa och dela kunskap kring nutidens, och för all del framtidens, lokala kollektivtrafiksystem. Så det är helt stadgeenligt att forumet även innefattar en del diskussioner om det politiska systemet i den mån detta påverkar lokaltrafiken, även om en del användare har felaktiga åsikter
För den som besväras av någon eller några enstaka skribenters inlägg så finns det funktioner för att städa bort dem från sin vy av forumet, använd den Henrik!

-
hej Daniel, nej det är förstås inte dig jag menar och jag vill inte städa bort någon. Men bildvisningstrådarna har förfallit och det behövs nya grepp för att lägga upp nytagna dagliga bilder utan alla pixelspärrar.
Men det andra är oxå allvarligt. På debattsidan är det politiserat på ett sätt som gör läsningen delvis ointressant. Det var i hårt motstånd mot den dominerande skribentens töntiga parti som vi entusiaster räddade 12:an för längesedan, utan det hade vi varken haft Tvärbana eller för den delen spårväg alls i vår stad nu.
//henrik
Men det andra är oxå allvarligt. På debattsidan är det politiserat på ett sätt som gör läsningen delvis ointressant. Det var i hårt motstånd mot den dominerande skribentens töntiga parti som vi entusiaster räddade 12:an för längesedan, utan det hade vi varken haft Tvärbana eller för den delen spårväg alls i vår stad nu.
//henrik
Det där pixelkravet följer åtminstone inte jag de få gånger jag visar nåt här, det känns helt onödigt i dagens läge 

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Ja det är ju också en historieskrivning!ålstensgård skrev:hej Daniel, nej det är förstås inte dig jag menar och jag vill inte städa bort någon. Men bildvisningstrådarna har förfallit och det behövs nya grepp för att lägga upp nytagna dagliga bilder utan alla pixelspärrar.
//henrik
Men den som anser att uttryck som "töntiga parti" är en lämplig debattnivå har jag ändå inte så mycket till övers för - så jag kan låta det passera...
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
ja TKO det var ditt parti som var Nedläggningspartiet när det begav sig.
Jag förstår inte varför du använder detta forum för din vänsterfrustration, det finns ju så många andra platser där du kan utveckla dig.
Det var hårda strider om Kyrkviken, Rimbo och Eddavägen och de gick förlorade, jag var inte med på riktigt i kampen annat än som deltagare i utfärder inför nedläggningarna.
Sedan kom Saltsjöbaden och Näsbypark, med en hårsmån lyckades hjältar i sina stadsdelar med engagerade medborgare manövrera ut nedläggningsfolket som hade samma ideologi och parti som du.
Kriget kom sedan till Bromma och där var jag med på riktigt. Jag var ung och vårt lag segrade och vi firade, sedan var jag borta från staden i många år men njuter igen av dagliga spårvägsresor. A32 är en social vagn där jag återser många jag kände förr. (Ditt parti förordade "Buss på Banvall" men det kanske du inte minns?)
Efter oss så följde räddningen av Gåshaga och räddningen av resten av Roslagsbanan. Under ingen av dessa händelser var det parti som du förhärligar till någon som helst hjälp. Jag tycker det vore bäst att du slutar med din partipolitiska agenda här. Och sluta starta nya trådar där själva rubriken anklagar dina motståndare för att ljuga.
//henrik
Jag förstår inte varför du använder detta forum för din vänsterfrustration, det finns ju så många andra platser där du kan utveckla dig.
Det var hårda strider om Kyrkviken, Rimbo och Eddavägen och de gick förlorade, jag var inte med på riktigt i kampen annat än som deltagare i utfärder inför nedläggningarna.
Sedan kom Saltsjöbaden och Näsbypark, med en hårsmån lyckades hjältar i sina stadsdelar med engagerade medborgare manövrera ut nedläggningsfolket som hade samma ideologi och parti som du.
Kriget kom sedan till Bromma och där var jag med på riktigt. Jag var ung och vårt lag segrade och vi firade, sedan var jag borta från staden i många år men njuter igen av dagliga spårvägsresor. A32 är en social vagn där jag återser många jag kände förr. (Ditt parti förordade "Buss på Banvall" men det kanske du inte minns?)
Efter oss så följde räddningen av Gåshaga och räddningen av resten av Roslagsbanan. Under ingen av dessa händelser var det parti som du förhärligar till någon som helst hjälp. Jag tycker det vore bäst att du slutar med din partipolitiska agenda här. Och sluta starta nya trådar där själva rubriken anklagar dina motståndare för att ljuga.
//henrik
Väl talat!ålstensgård skrev:ja TKO det var ditt parti som var Nedläggningspartiet när det begav sig.
//henrik

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Fast just A32 beställdes väl faktiskt på Sossarnas tid? Men det var kanske det du menade med "social vagn". Och den var inte primärt avsedd för att användas på Nockebybanan, där den ändå hamnadeålstensgård skrev:A32 är en social vagn där jag återser många jag kände förr. (Ditt parti förordade "Buss på Banvall" men det kanske du inte minns?)

En riktigt praktisk och bra vagntyp måste jag säga. Den har sina begränsningar men det finns ju annat att jämföra med...
Intressant att den som nyss klagat på politiska inlägg själv ägnar sej åt att författa långa sådana. Eller är det så att "allt är sossarnas fel" inte räknas som politik i de finare brommaförorterna, det är ju en självklarhet? För det kan väl inte vara ett uttryck för högerfrustruation... tänk att det inte längre går att åka tåg till patriciervillorna vid Framnäsviken!ålstensgård skrev:ja TKO det var ditt parti som var Nedläggningspartiet när det begav sig.
//henrik
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag har märkt att de som hellre ägnar åt att lägga upp nolstalgiska foton har flytt till facebook och gruppen "alla vi spårvagnsintresserade". Där kan man lägga upp en massa bilder I ett svep, utan att behöva minska ner dem I storlek. Där förekommer mer nolstalgi än debatter, som är mer vanligt här!Joakim W skrev:Det där pixelkravet följer åtminstone inte jag de få gånger jag visar nåt här, det känns helt onödigt i dagens läge
För där finns det vare sig bildrestriktioner eller begränsningar på antal bilder och man behöver inte ha ett externt system att luta sig mot heller!
Jo, det är såklart himla praktiskt. Nackdelen är att bilderna förfulas så fort Facebook processat dem. Så vill man ha 100% kontroll över sin bildkvalitet så är det inte förstahandsvalet.ADDE skrev:Jag har märkt att de som hellre ägnar åt att lägga upp nolstalgiska foton har flytt till facebook och gruppen "alla vi spårvagnsintresserade". Där kan man lägga upp en massa bilder I ett svep, utan att behöva minska ner dem I storlek. Där förekommer mer nolstalgi än debatter, som är mer vanligt här!Joakim W skrev:Det där pixelkravet följer åtminstone inte jag de få gånger jag visar nåt här, det känns helt onödigt i dagens läge
För där finns det vare sig bildrestriktioner eller begränsningar på antal bilder och man behöver inte ha ett externt system att luta sig mot heller!
Inte heller om man vill ha 100% över var bilderna publiceras. De kan spridas lite vart som helst.Roy M skrev:Jo, det är såklart himla praktiskt. Nackdelen är att bilderna förfulas så fort Facebook processat dem. Så vill man ha 100% kontroll över sin bildkvalitet så är det inte förstahandsvalet.ADDE skrev:
Jag har märkt att de som hellre ägnar åt att lägga upp nolstalgiska foton har flytt till facebook och gruppen "alla vi spårvagnsintresserade". Där kan man lägga upp en massa bilder I ett svep, utan att behöva minska ner dem I storlek. Där förekommer mer nolstalgi än debatter, som är mer vanligt här!
Men Facebook är väl en av anledningarna till att forum politiserats. Ingen nämnd, ingen utpekad.
Professionell tyckare
-
bra att den partipolitiska frustrationen inte fortsatte längre än så här.
Även här i det fina Bromma har vi ett par FB-grupper där vi ibland och alldeles nyligen har rett ut ett par roliga historiska trådar som åtminstone jag har undrat över länge. Debattörer härifrån har deltagit!
Men jag tycker det är synd att det blir lokalt på detta sätt och att även debatt-tråden här oxå förfaller. Vi borde kunna enas i spårvägsentusiasm och lägga partipolitiken åt sidan i detta forum.
God Jul önskar Henrik från Bromma där det har luktat rökt lax idag efter den stora branden.
Även här i det fina Bromma har vi ett par FB-grupper där vi ibland och alldeles nyligen har rett ut ett par roliga historiska trådar som åtminstone jag har undrat över länge. Debattörer härifrån har deltagit!
Men jag tycker det är synd att det blir lokalt på detta sätt och att även debatt-tråden här oxå förfaller. Vi borde kunna enas i spårvägsentusiasm och lägga partipolitiken åt sidan i detta forum.
God Jul önskar Henrik från Bromma där det har luktat rökt lax idag efter den stora branden.
Var det ett laxrosa hus som brann?
Vi kan ju börja med att klargöra varifrån motståndet till spårvägen i Malmö kommer! Eller har jag missförstått vilket parti epitetet "töntig" avsåg?