...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
roggek skrev:...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
Tack för bilden! Det var T-banevagnar som sådana ska vara!
- Mjuka fina säten!
- Bra hörnor vid dörrarna att stå i, där man inte riskerade att störa sittande passagerare!
- Dörrar som öppnades och stängdes snabbt!
- Fina sidoskyltar!
- Blanka fina stänger att hålla sig i!
Allt har inte blivit bättre med åren. (Vad förare, städare, reperatörer m.fl. tycker, det vet jag inte.)
Håller med om dessa stänger. De äldre vagnarna (C1-C3) hade en brun bakelitbeläggning (eller liknande material) i mitten. Jag höll alltid ovanför denna, om jag inte bar handskar/vantar vintertid, för jag tyckte den var lite äcklig. Bättre då med den rena metallen.
roggek skrev:...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
Ett enkelt sätt att råda bot på detta är ju att själv publicera inlägg av det slag man anses fattas.
Dessutom har "det andra forumet" varit minst lika upptaget med "den urusla pendeltågstrafiken" som vi på detta forum - så det så! Med den skillnaden att inlägg av typen "omotiverat och obegränsat gnäll" är betydligt vanligare där...
hälsar
Thomas K Ohlsson
PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
Ja, just nu består diskussionen på PV om blinkande lysrör är läskigt eller en "egenskap" hos C4:orna...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO skrev:
PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
Ja, just nu består diskussionen på PV om blinkande lysrör är läskigt eller en "egenskap" hos C4:orna...
Det är en egenskap för att kallkatodrören skulle slitas hyfsat jämnt. Det kan ju vara läskigt om polväxlingen sker vid fel tillfälle...
Strömgapen var väl det som rören att slockna och de små batteridrivna lamporna att tändas. Bäst var det när ett tåg vart stående över ett strömgap och just den vagn man vari hamnade i gapet. Då vart det svart.
Sen måste jag bara säga att bakelitstänger inte alls är äckliga utan avger en doft som är helt unik. Tur att vi har några stänger i hallen som man gå och sniffa på om abstinensen blir för stor.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Cx-vagnarna, framför allt C1-C4 med destinationsskylt över ena vindrutan, är "de riktiga tunnelvagnarna". Sedan blev det bara värre, med C20 som lågvattenmärke. Behövs strömlinjeform i tunnelbanan?
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
som 90-talist kan jag nog instämma med avsaknaden av den stora variationen av tunnelbanevagnar som fanns då. från odenplan så åkte man med en vinande C2/C12/c13 eller surrande C14/C15 för att sedan byta till dem tysta C6:orna vid gamla stan!
Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!
Tillverkade av ett antändligt material som avgav enorma mängder livsfarlig rök vid brand. I slutet av 80-talet gjordes ett brandtest med en utrangerad vagn med sådana säten i Göteborg. Syftet var att skaffa underlag för dimensionering av sprinkler i vagnhallen, men det mest omedelbara resultatet var att det snabbt sattes igång ett program för att byta ut alla sådana säten i GS fordon.
Är det någon här som vet vad det var för speciellt med vagn 2542? Jag har ett kopplingsschema här som av någon anledning gäller för alla vagnar 2451-2600 utom 2542...
Tillverkade av ett antändligt material som avgav enorma mängder livsfarlig rök vid brand. I slutet av 80-talet gjordes ett brandtest med en utrangerad vagn med sådana säten i Göteborg. Syftet var att skaffa underlag för dimensionering av sprinkler i vagnhallen, men det mest omedelbara resultatet var att det snabbt sattes igång ett program för att byta ut alla sådana säten i GS fordon.
Glöm inte bort branden i dynverkstaden Hammarby där 2 brandmän förlorade livet.
Mig veterligen var det ebonit, en form av hårdgummi, som handledarna var täckta med. Dock är detta material svårt att få tag på, men det gick att forma (se på en del böjda handledare).
Blinket - som någon skrev så polvändes likströmmen till lysrören (detta sker ju automatisk för vanliga lysrör som går på växelström), och polvändningen sker i strömgapen. Det fanns en särskild och automatisk polvändare för detta.
/Lars J
ADDE skrev:som 90-talist kan jag nog instämma med avsaknaden av den stora variationen av tunnelbanevagnar som fanns då. från odenplan så åkte man med en vinande C2/C12/c13 eller surrande C14/C15 för att sedan byta till dem tysta C6:orna vid gamla stan!
Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!
För att inte tala om det rejäla glappet i koppelinfästningen på många av de gamla vagnarna som, i kombination med olika pådrags- och bromsegenskaper, skapade ett tydligt dunkande och klonkande ljud särskilt vid pådrag och broms. Hörs knappt alls längre.
Minns även hur vissa C1-C4 (och även C12-C13) Westinghousekompressorer arbetade så "hårt" att vagnarna mer eller mindre hoppade, och i viss mån fick stängda dörrblad att skaka.
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
roggek skrev:Minns även hur vissa C1-C4 (och även C12-C13) Westinghousekompressorer arbetade så "hårt" att vagnarna mer eller mindre hoppade, och i viss mån fick stängda dörrblad att skaka.
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...
Skulle väl vara A35-A36 som kommer närmast då. Deras kompressorer får jobba hårt och sitter till råga på allt typ rakt under förarstolen, hela hytten skakar när kompressorn går!
Men C13, hade inte de andra kompressorer? Eller var det bara över ett visst nummer kanske. Vill minnas att vagnar med jämna nummer hade en sort (Knorr?) och de med udda nummer en annan.
daniel_s skrev:
Men C13, hade inte de andra kompressorer? Eller var det bara över ett visst nummer kanske. Vill minnas att vagnar med jämna nummer hade en sort (Knorr?) och de med udda nummer en annan.
Kan nog stämma. Det var nog bara C12 som "ärvde" merparten av underredena från C2/C3, eller?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Rutorna skakade, destinationsblocken slog mot fönstren, "klonkandet" vid pådrag och broms, doften en kall vinterdag när värmen gick för fullt och de bruna ledstängerna doftade. Nedsuttna gröna soffor och blinkande lysrör. Metall, reläer och tryckluft. Gigantiska högtalare och dörrar som flåsade och flämtade. Nog var det charmigare förr.