Sida 2 av 10

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: torsdag 14 december 2017 18:39
av daniel_s
stockholm79 skrev:Någon som vet varför man bytt från 30- till 40-serien på pendeltågen?
Ska 30-serien gå till nåt annat trafikslag?

/or
För att markera nyordningen förstås! 30-serien är gamla pendeltåg, såna som har gått ända sedan 1871 som ingen vill åka med!

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: torsdag 14 december 2017 19:11
av TKO
Detta är väl inte riktigt sannt...
Visst är tanken att 30-serien skall användas för annan trafik!
(Lägg märke till ordvalet - att det finns en tanke betyder inte att det sedan blir så. Så ser verkligheten ut på nummer hundra...)

korrigerar
Thomas K Ohlsson

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: torsdag 14 december 2017 19:21
av ADDE
ja, hörde nåstans här på forumet att 30-serien ska användas till framtida förortsspårvägar och -lokalbanor!

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: torsdag 14 december 2017 19:57
av Lars Ödlund
Lars_L skrev:

Nä, men den spärrar av vid plattformen och det gör större påverkan än man tror. När jag åkte i morse var det tågkö in till Nynäsbanans plattform vid Älvsjö även norrifrån. Man vill ju också kontrollera så ingen är kvar på tåget innan det går in till depån (finns ju ingen brygga där). Vändande tåg vid Älvsjö är faktiskt en ganska vanlig orsak till förseningar på Nynäsbanan.
I normalfallet kan jag inte tro att man genomsöker tåget vid plattformen så värst ofta när det inte är fråga om ett tåg som ska tas ur trafik för dagen, eftersom det saknas brygga på vändspåret öppnar man inga dörrar där så risken för att någon kliver av och hamnar på spåret är minimal.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: torsdag 14 december 2017 23:27
av stockholm79
ADDE skrev:ja, hörde nåstans här på forumet att 30-serien ska användas till framtida förortsspårvägar och -lokalbanor!
Då kommer vi naturligtvis fram till den gamla diskussionen - vad ska man sortera in som lokalbanor?
Spårvägar? Roslagsbanan och Saltsjöbanan?
De sistnämnda har redan så mycket trafik att det nästan räcker till att fylla ett en 10-serie (eller räknar man inte expresstågen som egna linjer?).

/or

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 12:10
av Enceladus
Nya pendeltågslinjen skjuts upp – igen

Det finns också en klok kommentar nedanför artikeln.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 12:46
av Enceladus
Inge skrev:
Enceladus skrev:Nya pendeltågslinjen skjuts upp – igen

Det finns också en klok kommentar nedanför artikeln.
Kommentatorn har ju fel. Linje hette 34 tidigare, inte 35.

Dessutom är det ju inte så svårt att hjälpa till med uppföljningen. Tågen slösas bort på Nynäsbanan, trots att man inte fått fler tillgängliga än vad som behövdes i den gamla tidtabellen.
Officiellt hette linjen 35, se denna tidtabell.

Jag förstår dock kritiken mot kombinationen av snabbtåg och direktbussar. Problemet är att pendeln har för dålig turtäthet. Om direktbussarna ska bort så behöver Nynäshamn få 15-minuterstrafik, vilket kräver mer dubbelspår.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 12:59
av Lars_L
Enceladus skrev:Nya pendeltågslinjen skjuts upp – igen

Det finns också en klok kommentar nedanför artikeln.
Hen har ju fel i sak. Att man stundtals kallade linjen till Tumba för 34 är väl i sammanhanget ointressant. Däremot kräver dagens upplägg (utan 44) lika många tåg. Det beror till stora delar på att man kör fler tåg på Nynäsgrenen och under längre tid 8 tåg i timmen på Ostkustbanan, samt att man väljer låta två tåg i högtrafik fortsätta/utgå från Södertälje på linje 41X.

I det här fallet säger alltså MTR hur det egentligen är. Sedan skulle det ju kanske vara rättvisare (om man ser till vagnkapacitet) att vända alla avgångar på 41X i Tumba och lägga vagnarna på några avgångar på linje 44 (skulle kunna gå som korta tåg).

Däremot bekymrar jag mig själv över hur det ska gå med både återställningsförmågan i allmänhet om man börjar köra med linje 44 och hur vändningarna vid Älvjsö kommer påverka i synnerhet. Det är helt enkelt ingen bra ändhållplats utanför lågtrafik. Inte minst med tanke på att det är där det är mest praktiskt att göra vagnbyten (nu när det inte längre går vid Stockholm C).

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 13:54
av Enceladus
Lars_L skrev:Hen har ju fel i sak. Att man stundtals kallade linjen till Tumba för 34 är väl i sammanhanget ointressant. Däremot kräver dagens upplägg (utan 44) lika många tåg. Det beror till stora delar på att man kör fler tåg på Nynäsgrenen och under längre tid 8 tåg i timmen på Ostkustbanan, samt att man väljer låta två tåg i högtrafik fortsätta/utgå från Södertälje på linje 41X.

I det här fallet säger alltså MTR hur det egentligen är. Sedan skulle det ju kanske vara rättvisare (om man ser till vagnkapacitet) att vända alla avgångar på 41X i Tumba och lägga vagnarna på några avgångar på linje 44 (skulle kunna gå som korta tåg).

Däremot bekymrar jag mig själv över hur det ska gå med både återställningsförmågan i allmänhet om man börjar köra med linje 44 och hur vändningarna vid Älvjsö kommer påverka i synnerhet. Det är helt enkelt ingen bra ändhållplats utanför lågtrafik. Inte minst med tanke på att det är där det är mest praktiskt att göra vagnbyten (nu när det inte längre går vid Stockholm C).
Ja, det nya upplägget kräver fler tåg. Kommentarens huvudpoäng verkar dock vara att det inte handlar om en ny linje och att det har blivit en försämring för många.

Jag skulle väldigt gärna se detaljerad trängselstatistik för det nya upplägget. I det förra upplägget var Södertäljeavgångarna betydligt mer belastade än de andra. Är det självklart att Uppsala- och/eller Bålstaavgångarna är värre nu?

Det kommer förmodligen inte att vända några tåg vid Älvsjö i högtrafik. När linje 44 väl börjar trafikeras lär den gå till Södertälje.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 14:23
av bjorn.lovdahl
Det är ju till den nuvarande trafiken inkl linje 44 som man beställde dubbelt så många meter X60B som man ersatte X10 med.....Så det finns betydligt mer fordon nu än vad det fanns när man körde X10 och då klarade man oftast av samma utsättning som idag...

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 14:24
av Enceladus
Inge skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Hen har ju fel i sak. Att man stundtals kallade linjen till Tumba för 34 är väl i sammanhanget ointressant. Däremot kräver dagens upplägg (utan 44) lika många tåg. Det beror till stora delar på att man kör fler tåg på Nynäsgrenen och under längre tid 8 tåg i timmen på Ostkustbanan, samt att man väljer låta två tåg i högtrafik fortsätta/utgå från Södertälje på linje 41X.

I det här fallet säger alltså MTR hur det egentligen är. Sedan skulle det ju kanske vara rättvisare (om man ser till vagnkapacitet) att vända alla avgångar på 41X i Tumba och lägga vagnarna på några avgångar på linje 44 (skulle kunna gå som korta tåg).

Däremot bekymrar jag mig själv över hur det ska gå med både återställningsförmågan i allmänhet om man börjar köra med linje 44 och hur vändningarna vid Älvjsö kommer påverka i synnerhet. Det är helt enkelt ingen bra ändhållplats utanför lågtrafik. Inte minst med tanke på att det är där det är mest praktiskt att göra vagnbyten (nu när det inte längre går vid Stockholm C).
Ja, det nya upplägget kräver fler tåg. Kommentarens huvudpoäng verkar dock vara att det inte handlar om en ny linje och att det har blivit en försämring för många.

Jag skulle väldigt gärna se detaljerad trängselstatistik för det nya upplägget. I det förra upplägget var Södertäljeavgångarna betydligt mer belastade än de andra. Är det självklart att Uppsala- och/eller Bålstaavgångarna är värre nu?

Det kommer förmodligen inte att vända några tåg vid Älvsjö i högtrafik. När linje 44 väl börjar trafikeras lär den gå till Södertälje.
Jovisst. Huvudpoängen är enkel och det är bedrövligt att journalisterna fortfarande går på bluffen om en "ny linje".

Men analysen blir ju helt fel när han inte förstår att det är ett politiskt val att slösa bort tågen på mer eller mindre tomma avgångar långt ute i söderort. Allt för att inte ge upp ett "koncept".
Tomma är de inte. I det förra upplägget hade snabbtågen från Nynäshamn högre belastning än avgångarna från Jakobsberg. Då hade Nynäshamn dessutom 3 tåg/h.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 14:39
av Lars_L
Enceladus skrev:
Ja, det nya upplägget kräver fler tåg. Kommentarens huvudpoäng verkar dock vara att det inte handlar om en ny linje och att det har blivit en försämring för många.

Jag skulle väldigt gärna se detaljerad trängselstatistik för det nya upplägget. I det förra upplägget var Södertäljeavgångarna betydligt mer belastade än de andra. Är det självklart att Uppsala- och/eller Bålstaavgångarna är värre nu?

Det kommer förmodligen inte att vända några tåg vid Älvsjö i högtrafik. När linje 44 väl börjar trafikeras lär den gå till Södertälje.
Ja visst har det blivit en försämring. Som jag antydde här i tråden redan för någon månad sedan, är väl just orsaken mer att man är rädd för effekten (punktligheten) av att köra igång linjen framför personal- eller tågläget. Båda verkar ju relativt stabila nu.

Det har ju aldrig körts 16 tåg i timmen mer än under maxtimmen tidigare. Blir stor skillnad när man ska köra det i tre timmar i streck i båda riktningarna. Med tanke på att punktligheten i princip aldrig ligger över 90 procent i högtrafik, innebär det ju att åtminstone ca 5 av tågen kommer vara minst 3 minuter försenade per riktning i normafallet (och ofta det dubbla, eller tredubbla antalet). Tidtabellen på 41X-42X är helt enkelt inte bra, särskilt inte som man har på- och avkoppling i Märsta. Det gör att även små störningar får stora effekter. Ta därtill den korta vändtiden för 29xx-omloppen i Upplands Väsby så får man problem.

Vad som belastningsmässigt är problemet på Södertäljegrenen är ju främst avgångarna som har anslutning från Gnesta. Nu har man ju tidigarelagt en avgång där så att man ska hinna med 41X. På Bålstagrenen har ju problemet istället utökats då 44 (när den nu börjar gå), går 8 minuter efter Bålstatågen istället för före. Den ger ju därför liten effekt på avgångarna från Bålsta.

Effekten av dessa är ungefär lika stora, men går ju lätt att åtgärda i exemplet med Södertälje genom att låta Gnestatågen ha anslutning från insatstågen (linje 44 när den har startats). Problemet på Bålstagrenen lär ju däremot bestå.

Uppsala är jag något osäker på. Resandet har ju ökat rätt mycket under hösten även mellan Uppsala och Upplands Väsby. Men när och hur det ökat framgår inte. Man kan ju dock anta att många som blivit utlokaliserade till Solna väljer pendeltåget istället för att åka Sj-tåget till arbetet. Men sedan är ju problemet att ett snabbtågsupplägg blir mycket känstligare för störningar i den bemärkelsen att tågen som stannar vid alla stationer snabbt får en mycket tyngre belastning. I normalfallet bör dock den mest belastade avgången från Uppsala inte bli tyngre än de mest belastade avgångarna från Bålsta respektive Södertälje (med Gnestaanslutning).

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 16:44
av TKO
Man kan resonera hit och dit om detta - fast att fokusera på om en "linje" hette 34 eller 35 känns som lite fel i ett större perspektiv. (De flesta resenärer har ingen aning om att det finns linjenummer inom pendeltågstrafiken - däremot finns "Bålstalinjen", "Märstalinjen" etc.)

Och visst är det intressant att diskutera omlopp, vändstationer och annat trafiktekniskt. Men den stora frågan är ju

"Hur kunde det bli så fel?"

När vi trodde att NKS skulle bli den besvärligaste frågan för landstingshögern dyker pendeltågshaveriet upp som en klar konkurrent - och ingen lösning verkar ju vara i sikte. Tamsons gör ju tappra försök att skylla på andra, men vi undrar om han verkligen skall orka med att fullfölja denna linje samtidigt som han tydligen skall vara den riddare i skinande rustning som skall rädda Svenonius undan NKS-draken. Härliga tider - strålande tider!

För att få ett historisk perspektiv på fiaskot undrar jag om "den nya, bättre pendeltågstrafiken" är den sämsta större förändring som skett inom Stockholms lokaltrafik sedan det misslyckade införandet av reslängdstaxan?! (Och där fick man ju snabbt retirera...)

/TKO

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 17:12
av Enceladus
Inge skrev:(Nej tågen från Nynäshamn har inte fler resenärer än de från Jakobsberg. De går väsentligen tomma fram till Älvsjö.)
Detta är en märklig kommentar från någon som har deltagit i tidigare diskussioner och tagit del av statistiken. I det förra upplägget hade maxtimmens minst belastade avgång på Nynäsbanan 411 resenärer vid Älvsjö. Bara en av avgångarna från Jakobsberg hade högre beläggning. Självklart har Mälarbanan fler resenärer och borde därför ha högre turtäthet, men om valet stod mellan fördelningarna 8/4 och 6/6 så är den senare att föredra. Frågan borde snarare vara varför fördelningen 8/6 inte var valbar...

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 17:15
av Lars_L
Inge skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Ja, det nya upplägget kräver fler tåg. Kommentarens huvudpoäng verkar dock vara att det inte handlar om en ny linje och att det har blivit en försämring för många.

Jag skulle väldigt gärna se detaljerad trängselstatistik för det nya upplägget. I det förra upplägget var Södertäljeavgångarna betydligt mer belastade än de andra. Är det självklart att Uppsala- och/eller Bålstaavgångarna är värre nu?

Det kommer förmodligen inte att vända några tåg vid Älvsjö i högtrafik. När linje 44 väl börjar trafikeras lär den gå till Södertälje.
Ja visst har det blivit en försämring. Som jag antydde här i tråden redan för någon månad sedan, är väl just orsaken mer att man är rädd för effekten (punktligheten) av att köra igång linjen framför personal- eller tågläget. Båda verkar ju relativt stabila nu.

Det har ju aldrig körts 16 tåg i timmen mer än under maxtimmen tidigare. Blir stor skillnad när man ska köra det i tre timmar i streck i båda riktningarna. Med tanke på att punktligheten i princip aldrig ligger över 90 procent i högtrafik, innebär det ju att åtminstone ca 5 av tågen kommer vara minst 3 minuter försenade per riktning i normafallet (och ofta det dubbla, eller tredubbla antalet). Tidtabellen på 41X-42X är helt enkelt inte bra, särskilt inte som man har på- och avkoppling i Märsta. Det gör att även små störningar får stora effekter. Ta därtill den korta vändtiden för 29xx-omloppen i Upplands Väsby så får man problem.

Vad som belastningsmässigt är problemet på Södertäljegrenen är ju främst avgångarna som har anslutning från Gnesta. Nu har man ju tidigarelagt en avgång där så att man ska hinna med 41X. På Bålstagrenen har ju problemet istället utökats då 44 (när den nu börjar gå), går 8 minuter efter Bålstatågen istället för före. Den ger ju därför liten effekt på avgångarna från Bålsta.

Effekten av dessa är ungefär lika stora, men går ju lätt att åtgärda i exemplet med Södertälje genom att låta Gnestatågen ha anslutning från insatstågen (linje 44 när den har startats). Problemet på Bålstagrenen lär ju däremot bestå.

Uppsala är jag något osäker på. Resandet har ju ökat rätt mycket under hösten även mellan Uppsala och Upplands Väsby. Men när och hur det ökat framgår inte. Man kan ju dock anta att många som blivit utlokaliserade till Solna väljer pendeltåget istället för att åka Sj-tåget till arbetet. Men sedan är ju problemet att ett snabbtågsupplägg blir mycket känstligare för störningar i den bemärkelsen att tågen som stannar vid alla stationer snabbt får en mycket tyngre belastning. I normalfallet bör dock den mest belastade avgången från Uppsala inte bli tyngre än de mest belastade avgångarna från Bålsta respektive Södertälje (med Gnestaanslutning).
Det är mycket fel i det här. Gamla linje 34 gick både före och efter Bålstatågen. Dvs även före Kungsängentågen och eftersom det inte är särskilt många som åker från Bro och Bålsta är det nästa lika illa att avgången framför Kungsängståget uteblivit. Den andra går ju som 43X

Vidare gick den två timmar på morgonen och ungefär lika länge på eftermiddagen. Inte en timme under maxtimmen.... Utan ungefär lika mycket som 43X+44 skulle gå.
Du läste nog lite slarvigt. Problemet är ju att Bålstatågen inte har något insatståg från stationerna Kungsängen-Bålsta. Det gör att beläggningen blir större. Förut gick ju ett insatståg från Bro 7 minuter före det mest belastade Bålstatåget. När väl 44 kommer gå, kommer det istället att gå 22 minuter innan.

Jag skrev 16 tåg i timmen. Jag är väl medveten om att försämringen är större på Mälarbanan. Men i och med att man utökade där till 8 tåg i timmen, drog man in avgångar till/från Upplands Väsby. Man har alltså inte kört mer än 16 tåg i timmen än under maxtimmen totalt. Något längre tid ska erkännas i högtrafik söderut på eftermiddagen.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 17:59
av bjorn.lovdahl
Inge skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Det är ju till den nuvarande trafiken inkl linje 44 som man beställde dubbelt så många meter X60B som man ersatte X10 med.....Så det finns betydligt mer fordon nu än vad det fanns när man körde X10 och då klarade man oftast av samma utsättning som idag...
Det är väl det som är frågan om det finns. Man har beställt fordon, men de fungerar inte.

Jag tolkar artikeln som att man har åtgärdat garantifel i sådan utsträckning att man nu kan ersätta X10. Men inte mer.

(Nej tågen från Nynäshamn har inte fler resenärer än de från Jakobsberg. De går väsentligen tomma fram till Älvsjö.)
Man skyller ju allt på X60B, men det har varit flertalet X60A omlopp som gått med X60B senaste veckorna så jag är tveksam...

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 18:16
av Lars_L
bjorn.lovdahl skrev:
Inge skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Det är ju till den nuvarande trafiken inkl linje 44 som man beställde dubbelt så många meter X60B som man ersatte X10 med.....Så det finns betydligt mer fordon nu än vad det fanns när man körde X10 och då klarade man oftast av samma utsättning som idag...
Det är väl det som är frågan om det finns. Man har beställt fordon, men de fungerar inte.

Jag tolkar artikeln som att man har åtgärdat garantifel i sådan utsträckning att man nu kan ersätta X10. Men inte mer.

(Nej tågen från Nynäshamn har inte fler resenärer än de från Jakobsberg. De går väsentligen tomma fram till Älvsjö.)
Man skyller ju allt på X60B, men det har varit flertalet X60A omlopp som gått med X60B senaste veckorna så jag är tveksam...
Inte ens MTR skyller ju allt på X60B. Förvisso tar väl garantifelen en del. Men jag tvivlar på att alla sådana föranleder körförbud. Och om inte, så har ju MTR funktionsansvaret och kan faktiskt begära att Alstom ska skjuta upp reparationen om de behövs i trafik. Och med dagens vagnsutsättning skulle 60 procent av X60B kunna stå avställda och ändå köra full trafik - om alla andra vagnar är ute...Så det måste vara en hel del fel även på de andra vagnarna i sådana fall. Men en sak som nämnts är ju att man inte har haft något reservdelslager (exempelvis).

Visserligen har en del vagnar gått som inte verkar ha fått den lättare servicen på ett dag (eller kl-tt-r), men nu verkar man ju ändå ha tåg ute och klara av att ersätta tåg som får vagnproblem fullt ut (om än kanske inte kosmetiska).

Jag tror nog alltså att MTR i denna artikel är ganska ärliga. Man vill vänta och se om trafiken stabiliserar sig. För fungerar den så dåligt som den gjort hitintills, är det ju inte så vidare bra att ha ytterligare omlopp ute (om än 44 har rätt bra vändmarginaler).

I januari fick man 56 procent i kundnöjdhet på pendeln. Och det intressanta är att de som åker på snabbtågen är mer missnöjda än de som åker på de andra linjerna (om än det bara skiljer en procentenhet). Så man har en del att arbeta med på MTR och uttalandet för ett år sedan om hur mycket kundnöjdheten skulle öka med MTR känns ju rätt avlägset.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 18:27
av Lars_L
Inge skrev:
Lars_L skrev:Du läste nog lite slarvigt. Problemet är ju att Bålstatågen inte har något insatståg från stationerna Kungsängen-Bålsta. Det gör att beläggningen blir större. Förut gick ju ett insatståg från Bro 7 minuter före det mest belastade Bålstatåget. När väl 44 kommer gå, kommer det istället att gå 22 minuter innan.

Jag skrev 16 tåg i timmen. Jag är väl medveten om att försämringen är större på Mälarbanan. Men i och med att man utökade där till 8 tåg i timmen, drog man in avgångar till/från Upplands Väsby. Man har alltså inte kört mer än 16 tåg i timmen än under maxtimmen totalt. Något längre tid ska erkännas i högtrafik söderut på eftermiddagen.
Men det stämmer ju fortfarande inte. 43X går de avgångar 44 inte skulle gått av 34:ans gamla. Det var aldrig längre än 15 minuter mellan linje 34:as avgångar och det kommer det inte att bara mellan 43X/44 heller eftersom de ersätter nära nog exakt samma tåg.

Dessutom gick/går förstås linje 35/43. Luckan till dessa tåg (Bålstatågen) var och blir aldrig tidtbellsenligt längre än 7,5 minuter. Aldrig 22.

Problemet nu är att vartannat tåg från gamla linje 34 fattas. Inte att varje fattas. När man lagt till linje 44 är man fullt ut tillbaka.
Nu talar jag om den mest belastade avgången, alltså tidigare 7.23 från Bålsta. Den hade en avgång som avgick från Bro sju minuter innan, alltså klockan 7.21. I nuvarande tidtabell så avgår tåget istället 7.20 från Bålsta. Men tågen innan är istället linje 43X som avgår endast från Kallhäll. De 141 personer som åkte från Bro och Kungsängen med denna avgång, åker ju nu istället med 7.20-tåget från Bålsta (någon kan väl dock tänkas ta 7.03 från Bro när 44 sedan kommer igång). Det gör att beläggningen på den avgången blir 1204 passagerare. Tåget innan 43X som avgår 7.28 från Kallhäll, får endast 437 passagerare.

Det är ju helt klart att det är mycket färre som reser från Kungsängen-Bålsta än från Kallhäll-Spånga. Men eftersom tågen från Bro och Bålsta bara har halvtimmestrafik (om än 44 kommer gå 6.33 och 7.03 från Bro), så blir ju dessa mycket tyngre än andra avgångar. Det är ju den effekten jag talar om. Samma effekt som både finns rörande Gnestaanslutningen och tågen från Nynäshamn. Alla dessa tåg har ju "bara" ett par-tre hundra resenärer på den sträcka där inte de andra tågen går. Men det gör att beläggningen på dessa avgångar (och anslutande) blir betydlgt högre. Det hjälper ju då inte att ha en taktfast turtäthet från exempelvis Kallhäll för att få en jämn beläggning mellan avgångarna.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 18:58
av Enceladus
På Nynäsbanan har man ju löst det med snabbtåg. På Södertäljebanan var tjänstemännens förslag att köra 8 tåg/h till Södertälje, även i mellantrafik, men det gillade förstås inte landstingshögern. Inte ens i högtrafik blev det 8 tåg/h. På Mälarbanan finns det flera möjliga lösningar utan snabbtåg, t.ex. jämn 10-minuterstrafik till Kungsängen med kompletterande 30-minuterstrafik till Bålsta (totalt 8 tåg/h), eller 20-minuterstrafik till Kallhäll, Kungsängen respektive Bålsta (totalt 9 tåg/h). Med tanke på Citybanans kapacitet borde ett upplägg med linjer i 20-minuterstrafik vara optimalt.

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Postat: tisdag 13 februari 2018 19:15
av Lars_L
Enceladus skrev:På Nynäsbanan har man ju löst det med snabbtåg. På Södertäljebanan var tjänstemännens förslag att köra 8 tåg/h till Södertälje, även i mellantrafik, men det gillade förstås inte landstingshögern. Inte ens i högtrafik blev det 8 tåg/h. På Mälarbanan finns det flera möjliga lösningar utan snabbtåg, t.ex. jämn 10-minuterstrafik till Kungsängen med kompletterande 30-minuterstrafik till Bålsta (totalt 8 tåg/h), eller 20-minuterstrafik till Kallhäll, Kungsängen respektive Bålsta (totalt 9 tåg/h). Med tanke på Citybanans kapacitet borde ett upplägg med linjer i 20-minuterstrafik vara optimalt.
Lägg ner det där om landstingshögern. Du vet mycket väl som jag att det inte fungerar så att politiken styr över tjänstemannaförslagen på det viset. Det är inte möjligt innan hösten att köra fler tåg till/från Södertälje och broöppningar och annat gör det nog svårt ändå med 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken. Vi ser ju också vilka vändtider som behövs (och ändå får man vända en hel del tåg i Södertälje hamn för att komma ikapp). Dessutom hade de som upphandlade avtalet med MTR inte räknat med så hög trafik (skulle gå över gränsvärdet för frivolymen).

Visst jag tror också att det är 20-minuterstrafik man borde ha som grund (men som delbart med 30, där annat upplägg inte fungerar). Frågan är om banan klarar 18 tåg i timmen bara (för tillräckligt stabil trafik). Men om man har begränsat med snabbtåg så kan det nog gå (och om vagnparken räcker till det). I lågtrafik kan man ju ändå köra i kvartstrafik om man vill.

Och problemet med snabbtåg är ju när man skapar en linje som 42X, som är som gjord att inte fungera (annat än under perfekta förhållanden). Det är ju bara att titta på hur man gör i Köpenhamn för att se hur man ska göra. Det vill säga som man gör i högtrafik även i Stockholm. Det vill säga att bara ha snabbtåg på ena sidan av City för respektive linje. Men att som i Stockholm växla detta precis efter och före rusningstid är ju inte det bästa för stabiliteten, särskilt inte som man samtidigt ska koppla av- och på vagnar.