Re: Tvärbanan vid Ulvsunda
Postat: lördag 16 december 2017 19:56
Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
Problemet är ju just att spårvägen går till Kavallerivägen i stället för att ta en mycket genare sträckning öster om det gamla kommunhuset. Det borde byggas en ny stadsstruktur kring spårvägen i stället för att spårvägen anpassas efter en bilorienterad förortsmiljö.daniel_s skrev:Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.
Vi behöver bygga stad i bra lägen nära kollektivtrafik. Det finns ett stort underskott på bostäder. Så det finns hundratusentals människor som ber om detta.daniel_s skrev:Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?
Intressant!Inge skrev:Rissne ska i och för sig byggas om, med nya mögliga hus !
https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... av-sumpan/
Vad gäller själva husen kan jag ju tycka att om man nu väljer en sådan här modern slingrande gatumiljö, så kunde man väl lika gärna byggt dem mycket högre? -Det blir ju mörkt i alla fall.
Tvärbanan ser dock ut att få en rak dragning vid själva centrum. Enda felet är väl att nedgången till tunnelbanan ligger ett hus bort. Ser ni T-et för tunnelbana? (och J-et för vem vet vad?)
Jag vet inte heller var bussarna skall gå och det finns ju rätt många av dem vid Rissne. Risken är väl att möglet i spårområdet tas bort.
Detta ju inte precis byråkrati utan snarare politik. Budgetera kan man göra när man är överens om ungefär hur banan ska gå, men man kan inte bygga den förrän man är överens om exakt var den ska gå. Eller ja, kan kan man ju...Anders Hanquist skrev:Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?
Avgreningen blir i plan. Sen går banan planskilt över Ulvsundavägen.LasseW skrev:Att det står still har jag förstått, men hur ser planen på avgreningen ut? Planfri eller i plan?
Poliserna?!?LasseW skrev:Upprepar frågan. Händer det något sedan poliserna glänste?