Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
LÅ1 skrev:"individuellt styrda elmotorer på varje hjul" låter intressant. Då kan man väl får till något som liknar differentialspärr automatiskt vid slirning.
Tja, vad är egentligen det bästa sättet att tvinga två elmotorer till samma varvtal - är det att styra dem individuellt eller att INTE styra dem individuellt? (Svar: den mest effektiva lösningen är även i detta fall en mekanisk differentialspärr! Dock klarar en typisk SL-bussförare aldrig att handha en sådan buss utan att köra sönder den så det är bara att glömma! )
LÅ1 skrev:(Finns det något begrepp som är motsatsen till frambygd? Bakbygd?)
Lastbilar som inte är frambyggda brukar kallas "normalbyggda". (Ett bättre uttryck vore kanske "torpedbyggd"?)
Två asynkronmotorer som matas från samma strömriktare kommer ju att gå med samma varvtal, nästan i alla fall. Man kan i vart fall inte få situationen som man kan få med en differential, d.v.s. att ett hjul står stilla medan det andra spinner.
Harald skrev:Två asynkronmotorer som matas från samma strömriktare kommer ju att gå med samma varvtal, nästan i alla fall. Man kan i vart fall inte få situationen som man kan få med en differential, d.v.s. att ett hjul står stilla medan det andra spinner.
Vad händer om en av dessa motorer tvingas stanna, tex av ett rent mekaniskt hinder..?
Fortsätter den andra att jobba och den stoppade brinner upp kanske...
Antar ju att man måste ha något skydd, för att förhindra överhettning och brand. Får man då effekten att allt stannar..?
Det beror på hur kretsarna är konstruerade. En asynkronmotor är i princip en transformator, med statorlindningen som primärlindning och den kortslutna rotorlindningen som sekundärlindning. Om rotorn tvingas stå stilla, så kommer det att bli hög ström i den och därmed också i statorlindningen. I vanliga fall (nätanslutna motorer) har ju varje motor ett eget skydd som slår ifrån vid överström. I det här fallet är det kanske troligare att man har ett gemensamt skydd som stoppar omriktaren. Om en motor är mekaniskt låst, så har man ju knappast någon orsak att ha drivning på den eller de övriga.
Efter denna utläggning om elmotorer på bussar kan vi återgå till snön.
Så här var det.... L7 och L21 gick klockrent vilket gläder mig som snögeneral på SS!
Väderprognosen förutspådde snö, ca 4-5 cm över sthlm (SMHI betalprognoserna). snötäcket skulle komma upp i nivåerna vid ca 8 tiden. Nu vart det annorlunda då snön började tidigare och det kom drygt dubbelt så mycket. Det som var väghållarnas stora misstag var att man missbedömde markens temperatur. De kalla nätterna hade fått kylan att gå ner och när snön kom så packade den sig och kyldes ned av marken vilket kan liknas som en konstfrusen isbana. Väghållarna borde insett att man skulle behöva halkbekämpat i tid med salt. Och japp man får fortfarande salta i sthlm speciellt på bussgator, men även cykelstråken saltas.
Att spekulera i varför väghållarna med sina UE inte har den kapaciteten att komma ut med fordonen när det verkligen behövs är ingen idé då vi inte har bakgrunden. Men om avtalen för entreprenörerna är offentliga är det väl bara att gräva för den nyfikne.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Och som vanligt vet signaturen 'Inge' bäst. Undrar vem som döljer sej bakom denna signatur - det måste ju vara en person med framträdande roll i vårt samhälle!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Har SL/dess underlev. ingen pli på Stockholms kommun? I Sollentuna vräker man ut salt på bussgatorna så fort någon bara nämner ordet snö. Ploga dessa bussgator har man man dock slutat med så alla med två- och fyrhjuliga fordon utan motor undanbes, i alla fall till vädermakterna renast bort slasket.
Pli?!? Nu är ju (tyvärr) inte Stockholms stad underordnad landstinget på något vis, utan de gör lite som de vill med sina gator. Men ett visst samarbete finns väl trots allt. (Sen kan man ju fråga sig om staden har pli på sina entreprenörer...)
Om det är bättre i Sollentuna så är det väl bara att gratulera till att något är bra där