LÅ1 skrev:thorwald skrev:Det finns finansiering och byggande är beslutet. Senaste Peter Vesterbacka medelade var om ytterligare 100 miljoner från Dubai

Konstigt att det skrivs så lite om detta projekt i svenska media. Om det skrivits något allt, mer än kanske en och annan fyrradig notis. Eller har jag missat de stora rubrikerna?
Törhända det kan bero på att pressen visar önskvärd återhållsamhet inför en tämligen oseriös enmansföreställning.
Att någon institution i Dubai skulle bidraga med 100 mille (SEK, $ eller Euro ??) räcker väl till att bygga en liten station, men för ett år sedan angav nämnda
herr Vesterbacke att totakostnaderna för projektet beräknades till runt 15 miljarder US$, enligt dagens kurs ca 136 miljarder SEK. Ett belopp som jag tycker inte verkar vara orimligt. Säkert dock långt ner i undre kvartilen om man jämför med Citybanan.
Jag har letat runt lite men icke funnit några bekräftelser på från några garanter "
att finansiering finnes". Vid seriösa projekt i denna storleksklass, brukar aktuella investerare inte precis dölja sin medverkan. Det aktuella tunnelprojektet påminner om storsatsningen på batterifabriken Volt i Sverige där jätteprojektet verkar bli mest en tumvante. Vilken självklart kan växla upp och få kassaflöden. Men några meter tunnel under Finska Viken torde näppeligen generera någon avkastning.
Bara kapitalkostnaderna per år för själva tunneln (har inte en susning om själva infrastrukturen inkl. rullande materiel ingår) torde bli ca SEK 5,5 miljarder. Med ett ovan angivet biljettpris för enkelresa på SEK 513:- krävs på årsbasis 10,6 miljoner enkelresenärer eller i snitt 30.000 pax per dag.
Tja, så tillkommer ju tyvärr också de rörliga driftskostnaderna och lite till.
Men visst är det ett kul projekt att räkna på och jämföra med dagens båt- och flygtrafik. Samt ett fiffigt sätt att trygga sin ekonomiska ålderdom grundat på inströmmande beställningar av biljetter till en tågresa som tyvärr inte kunde genomföras. Sorry - resegarantin gäller ej!
Tjingeling / Tant Lena